sobota, listopadu 30, 2013

Turbo [55%]

Už tu byly létající domy na balónkách, nostalgická výprava do hlubin počítačových automatů, dobrodružná výprava mezi neandrtálce, ale šnek závodící na druhém nejslavnějším šampionátu formulí, to tu s největší jistotou zkrátka nebylo. DreamWorks letos v říjnu do kin přivedlo jednoho šneka, který se rozhodl splnit si svůj životní sen, přibralo k tomu hned několik více než zajímavých dabérů a vypustili jej do oběhu. Jak si ale v ostrém závodě vedl?

Theo je obyčejný šnek. Má však neobyčejný sen. Stát se závodníkem, jako jeho idol, závodník formulí Indy 500 Guy Gagné. Pro jeho sen však není v zahradnické komunitě šneků místo a tak je jednoho dne i se svým bratrem vyhozen a musí si hledat práci jinde. Shodou náhod však Thea osud zavede na ilegální závody sporťáků, kde je vtažen větrným vírem do motoru a do jeho těla se dostává dusík ze závodního motoru. Tato látka však, jak brzy zjistí, z něj udělá nejrychlejšího šneka na celé širé planetě. Netrvá dlouho a jeho nově nabitého talentu si všimne prodejce z fastfoodového stánku a rozhodne se turbošneka využít k reklamě svého stánku. A kde je lepší reklama než na závodišti v Indianapolis... 

Turbo má jednu nevýhodu. Snímek patřil k outsiderům už od prvních chvil. Upoutávky nedokázaly přesvědčit, že by se mělo jednat o jakoukoliv významnou podívanou a bohužel přesně to se stalo. Příběh Turba má poměrně originální zápletku, avšak to je tak nějak všechno. To ostatní je totiž ve všech ohledech solidně odvedená práce, která se však nevymezuje z rutiny. 

Průměrnost snímku nevyzdvihávají ani zajímaví herci a umělci, kteří se na snímku podílejí svými hlasy. I když totiž Turbo má pár momentů, které mají potenciál pobavit odrostlejší, je jich ve snímku šíleně málo. Turbo je zkrátka silně zaměřený na nejmenší, bez jakékoliv přidané hodnoty, která by oslovila i starší. Několik hodin po projekci se tak velká část snímku vypaří z hlavy a budete přemýšlet, co se vlastně ve filmu dělo. Pokud zkrátka čekáte další zásadní animák, u kterého se pobaví několik generací naráz, tenhle šnečí příběh neni pro vás to pravé.  

Ve všech ohledech průměrná podívaná, kterou drží při životě jen občasný důraz na detaily které zkrátka potěší. V konečném pohledu to ovšem nestčí na to, aby se Turbo stal něčím víc než jen obyčejnou výplňovkou, která je v kinech jen pro to, aby rodiče mohli za své ratolesti utrácet v kinech peníze i když je nabídka filmů zrovna podvyživená. 


Hodina a půl, jeden šnek, jedno turbo a jedna zbytečně rutinní podívaná pro nejmenší. Turbo končí přesně tak, jak předpovídaly už trailery. Průměrnou animovanou výplň nezachrání ani pár světlých momentů a solidní dabing. 


 Koktejl:
50% Šnek s turbem
50% Rutina

Turbo

Animovaný / Dobrodružný / Komedie / Rodinný / Sportovní
USA, 2013, 96 min

Režie: David Soren
Scénář: Darren Lemke, Robert D. Siegel, David Soren
Hudba: Henry Jackman
Hrají: Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Michelle Rodriguez, Maya Rudolph, Ken Jeong, Paul Giamatti, Luis Guzmán, Bill Hader, Richard Jenkins, Michael Peña, Snoop Dogg, Ben Schwartz, Kurtwood Smith

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 17.10.2013 CinemArt
V kinech SR od: 17.10.2013 Barracuda Movie



čtvrtek, listopadu 28, 2013

Zmizení | Prisoners [80%]

Denis Villeneuve se pyšní tři roky starým celovečerním debutem Požáry, který se dodnes drží v žebříčku 250 nejlepších filmů dle amerického portálu IMDb.  To činí z jeho dalšího počinu poměrně očekávaný snímek. Zvláště, když se v něm objeví v hlavních rolích Jake Gyllenhaal a Hugh Jackman. Avšak i pokud vás trailery nepřesvědčily (jako mě), měli byste i přesto snímku dát šanci. Za váš čas totiž tento mrazivý thriller rozhodně stojí.  

Keller Dover (Hugh Jackman) se svojí rodinou jde oslavit díkuvzdání ke svému příteli Franklinovi (Terrence Howard) a jeho rodině. Vše se ovšem zvrtne v momentě, kdy se děti po jídle rozhodnou vydat do nepříliš vzdáleného domu Doverových. Z tohoto výletu se totiž holčičky obou otců již nevrátí. Po prvotním pátrání v okolí vychází najevo, že v sousedství před několika hodinami parkoval neznámý karavan a tak všechny napadá to nejhorší, malé dívky někdo unesl. Případ zmizelých dívek dostává na starosti detektiv Loki (Jake Gyllenhaal), který začíná prověřovat všechny možné scénáře zmizení dívek. Keller ovšem nechce čekat a bere záležitost do vlastních rukou. 

Popravdě, nevím proč mě trailer na zmizení nenadchl. Veškeré jeho části by na papíře působily docela příjemně a herecké obsazení také nebylo špatné, nicméně mě to prostě do kina nijak zvláště netáhlo. O to příjemnější bylo překvapení, když jsem se ke snímku konečně dostal. Bez průtahů totiž mohu říci, že se jedná o jednoho z černých koní letošní filmové sezony. Denis Villeneuve totiž natočil mrazivý atmosferický thriller, který i přes délku dvou a půl hodiny diváka pohltí a nepustí jej do poslední minuty. 

Lví podíl na tom hraje příjemné obsazení a solidní scénář, stejně jako osobité zpracování. Tvůrci se sice místy snižují ke kopírování poměrně nadužívaných berliček a charakterního vývoje v tomto žánrovém kontextu, výsledný dojem to ovšem nestíhá nijak závratně kazit. Snímek totiž drží celou dobu pohromadě a nemá jedinou vyloženě špatnou či průměrnou část. I když mu k dokonalosti přeci jen něco chybí, plní roli černého koně podzimu naprosto dokonale. Fanoušci chladných kriminálních thrillerů radostí zaplesají, ostatní si užijí výborně obsazenou kriminálku, která se nesnaží vetřít divákovi do přízně za každou cenu.     

Pokud vám tak podobné látky něco říkají, dejte určitě Zmizení šanci. Zklamání vás rozhodně v kinech nečeká. Podobně příjemně natočený a napsaný snímek, během kterého utečou dvě a půl hodiny jako voda tu už nějakou dobu nebyl. A ne že bych chtěl být prorok ale řekl bych, že zase nějakou dobu nebude. 

Denis Villeneuve jeho druhá celovečerovka a trefa do černého. Zmizení je poctivý atmosferický thriller, který se může chlubit nejen skvělým obsazením a hereckými výkony, ale také solidně napsaným příběhem a precizním zpracováním. Pokud bych měl volit snímek tohoto podzimu, měl bych poměrně jasno.  


Zmizení
(Prisoners, Zmiznutie)

Thriller / Krimi / Drama / Psychologický
USA, 2013, 153 min

Režie: Denis Villeneuve
Scénář: Aaron Guzikowski
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Jóhann Jóhannsson
Hrají: Jake Gyllenhaal, Hugh Jackman, Paul Dano, Maria Bello, Melissa Leo, Viola Davis, Terrence Howard, Lana Yoo, Len Cariou

Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 10.10.2013 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 10.10.2013 Bontonfilm SK

http://www.csfd.cz/film/257071-zmizeni/
http://www.imdb.com/title/tt1392214/





úterý, listopadu 19, 2013

Útok na Bílý dům | White House Down [55%]

Německý režisér Roland Emmerich platí v Hollywoodu za experta na demolici. Některé z jeho snímků se navíc staly poměrně kultovními a tak se nemusí i přes finanční neúspěchy své současné produkce zatím stále bát o práci. O snímku White House Down (česky v kinech a na Bluray/DVD také pod názvem Útok na Bílý dům) se mluvilo především začátkem minulého roku, kdy Sony koupilo scénář za poměrně neobvykle vysokou sumu 3 milonů dolarů. O nějakou dobu později také díky tomu, že vznikala další, o něco méně finančně zajištěná produkce snímků s téměř totožnou zápletkou. Pád Bílého domu, o kterém je právě řeč, se povedl i přes svoji těžkou béčkovitost výborně a stavěl především na skvělém Gerardu Butlerovi, který šlapal v devadesátkovém režimu bezchybně. Jak ale dopadl ten druhý, který měl právě svoji lacinější kopii zašlapat do země? 

John Cole po návratu ze služby nemá zrovna dobré období. Snaží se ze všech sil dělat něco pro větší dobro všech, ale pracuje jen jako ochranka jednoho vládních úředníků ve Washingtonu. Jeho snem je však stát se členem tajné služby jako ochranka Prezidenta Spojených států. Nemluvě o tom, že by k němu zase začala vzhlížet jeho dcera Emily, pro kterou byl kdysi hrdinou. Jeho příjímací pohovor však nedopadl úplně podle plánu a on práci nedostal díky svému ne zrovna lichotivému resumé. Když se však naposledy rozhlíží po Bílém domě během prohlídky, je dům během několika minut obsazen vojskem žoldáků, kteří usilují o život prezidenta. Během této doby je jeho dcera zrovna na toaletách mimo skupinu a tak se jí John rozhodne vydat zachránit dříve, než se k ní dostanou ozbrojení vojáci. Nedobrovolně se tak zamotává do nebezpečného kolotoče, ve kterém se stává jedinou šancí prezidenta Sawyera na záchranu.

Popravdě řečeno, po projekci mám celkem problém říci, kdo byl vlastně tou lacinou kopií a kdo tím glorifikovaným originálem. Oficiální propagace předraženého scénáře a s tím vlastně i filmu zněla, že je to něco jako kombinace Air Force One a Smrtonostné pasti. A než se k tomu vyjádřím, dovolím si takovou menší poznámku směrem k autorovi této poznámky: "To teda není ani kdyby jsi na krásně chtěl, kamaráde." Pokud totiž chcete film, který splňuje tuto definici, sáhněte po zmíněném Pádu Bílého domu a budete daleko více spokojeni. Kde totiž oproti tomuto snímku postrádá kvalitní digitální efekty, tam dopuje takovou dávku nářezu který má koule, kterému se tady přibližuje možná tak výborný Jamie Foxx coby Americký prezident. To je ale tak vše. 

Tentokrát nic proti Tatumovi. Nějak jsem se smířil s tím, že jeho jednolitý herecký projev se stal symbolem současného akčního mainstreamu, ovšem tady mu prostě nemohu přiznat nic moc pozitivního. Je to ale tím, že je jeho postava neskutečně kýčovitá a on nemá jednoduše charisma na to, aby z toho vytřískal alespoň nějaký záblesk pozitivního momentu. To ovšem není jen jeho případ ale také celého filmu. Útok na Bílý dům je totiž Roland Emmerich opět na plný plyn a to jak po vizuální stránce, tak po příběhové. 

To co dostanete jde totiž až tak moc identifikovat ve filmografii tohoto tvůrce, že se až člověk diví tomu, za co Sony ty tři mega utratili. White House Down je totiž až neuvěřitelně průměrnou a do značné míry pitomou přehlídkou všech představitelných klišé, nucených vábidel pro diváky, které mají působi efektivně ale spíše iritují a především naprosto idiotských příběhových momentů a zvratů, které jdou od logiky normálního lidského chování tak daleko jak jen to je možné. A popravdě, že by ty digitální efekty byly kdoví jak o několik tříd výše než zmiňovaný Pád, se říct nedá.  


Ze vzájemného porovnání tak jednoznačně vychází vítězně snímek ze začátku tohoto roku. Útok na Bílý dům je totiž jen odlitkem koncentrovaného patriotismu odlitým podle té nejvíce používané šablony. Většinu světlých míst sráží da kolena hodně slabý scénář a neskutečná nucenost, kterou do vás více jak dvouhodinový snímek dopuje pod tlakem a nutí vás uznávat pokynutím veškeré úkroky které dělá. Ve výsledku tak končí jen jako utahaná průměrná propagandistická sranda, které vládne prostě sympatický Jamie Foxx coby badass Barrack Obama s raketometem.  Všechno ostatní působí zkrátka buď jako příliš velký ale přitom nezajímavý konstrukt, hloupá patriotistická propaganda nebo jen vyloženě nucená výplň pro nastolení dalšího klišé. Takhle si dámy a pánové scénář za tři mega vážně nepředstavuji.  



Roland Emmerich a jeho pád... tedy útok na Bílý dům. Obávám se však, že i kdyby Rolandův snímek neměl k porovnání daleko vydařenější "lacinou kopii" v podobě Pádu Bílého domu, obstál by stejně uboze. Kýčovitá přehlídka všemožných klišé, patriotismu a patosu prostě nefunguje lépe, než v hranicích průměrně přestřelené a hloupé podívané, které přes všechen ten patriotismus zapomněla na to, co dělá tyhle filmy takové, ke kterým vzhlížejí malí kluci a ti odrostlejší se k nim rádi vrací. Navíc i přes docela solidní obsazení je jedinou světlou stránkou skvělý Jamie Foxx. Pokud za tohle v Sony utratili 3 mega, asi se dám na scenáristiku. Srozumitelnější a méně kýčovitou věc bych možná spíchl i za víkend na chatě. 
 Koktejl:
20% Klišé
20% America, Fuck Yeah!
20% Roland Emmerich
20% Patos
20% Akce 



Útok na Bílý dům
( White House Down )
Akční / Thriller / Drama / Komedie
USA, 2013, 137 min

Režie: Roland Emmerich
Scénář: James Vanderbilt
Kamera: Anna Foerster
Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker
Hrají: Channing Tatum, Maggie Gyllenhaal, Jamie Foxx, James Woods, Richard Jenkins, Joey King, Rachelle Lefevre, Lance Reddick, Garcelle Beauvais, Jason Clarke, Jake Weber, Matt Craven, Kevin Rankin, Michael Murphy, Anthony Lemke, Mélodie Simard, Nicolas Wright, Gary Wasniewski

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 18.07.2013 Falcon
V kinech SR od: 18.07.2013 ITAFilm
Na DVD od: 20.11.2013 Bonton
Na Blu-ray od: 20.11.2013 Bonton

http://www.csfd.cz/film/317521-white-house-down/
http://www.imdb.com/title/tt2334879/



neděle, listopadu 17, 2013

Byzantium [70%]

Upíři prostě letí. Díky sáze, která není potřeba jmenovat, se upíři dostali zase do popředí diváckého zájmu. Nic na tom nemění fakt, že ti třpytící hezounci mají s klaickým pojetím tohoto stvoření pramálo společného. Od čtvrtka se ovšem do českých kin dostal snímek, který se rozhodl dokázat, že romance upíra a člověka v náctiletém podání může fungovat i bez třpytek a mizerných digitálních triků. Do českých kin se dostalo britské drama Byzantium. Stojí za váš čas?


Prostitutka Clara před dvěstě lety porušila staletí trvající koloběh upírského řádu když dar nesmrtelnosti ukradla jednomu ze svých klientů před nosem. Aby na světě nemusela žít takhle sama, zajistila nesmrtelnost za cenu lidské krve i své dceři. Nyní po dlouhých desetiletích co se potloukají na útěku před zákonem a před členy upírského klanu který po nich za porušení jejich zákona jde, přijíždějí do dalšího z měst, které se stává jejich útočištěm. Naneštěstí pro dvojici je to právě to město, kde to vše před dlouhými desetiletími začalo. Vše se navíc komplikuje v momentě, kdy Clařina dcera Eleanor poznává smrtelně nemocného Franka, díky němuž si uvědomuje, že jí tenhle ten druh života neustále na útěku před všemi už nevyhovuje. A díky její slabé chvilce se jejich plán jak přežít a nenechat se chytit  může spadnout každou chvíli jako domeček z karet.  


Neil Jordan, který má na starosti třeba uznávanou Hru na pláč nebo tematicky podobné Interview s upírem, se v rámci aktuálního Byzantia rozhodl prozkoumat oblast ne nepodobnou právě zmíněným dílům upíří ságy z pera  Stephenie Meyerovové. Právě tady se totiž ukazuje jak moc důležitou roli u relativně jednoduché zápletky hraje zpracování a solidní materiál jak po textové tak po herecké stránce. 

I přes svoji relativní rozvláčněnost a pomalý rozvoj děje, který bude zlomovoým momentem pro spoustu běžných diváků, kteří se zkrátka mohou začít nudit když se nenaladí na stejnou vlnu na jaké snímek s publikem komunikuje, totiž nabízí poměrně slušně celistvý, atmosfericky hutný příběh, který se zaměřuje spíše na emoce a na dopady chování spojeného s tím, když je člověk upír. Nechci tu samozřejmě tvrdit, že je snímek v některém ohledu dokonalý, nicméně po všech těch marketingově vyphotoshopovaných upírech z posledních let je takovýto nádech poněkud klasičtějšího pojetí poněkud vítaná změna, zvláště když přichází v audiovizuálně více než dobře zvládnuté dvouhodince, která nabízí i solidní herecké výkony jako bonus. 

Připočtěte si k tomu solidně podmanivý hudební podkres od Javiera Navaretta a máte nyní v kinech hodně solidní záležitost, která sice nesahá po metách nejvyšších, nicméně i tak se jedná o hodně slušnou atmosferickou záležitost. Výsledný velmi příjemný dojem sice trochu kazí trochu uspěchaný a zbytečně odfláknutý závěr, nicméně i s přihlédnutím k němu mi nezbývá než milovníkům pomalého dramatického děje snímek doporučit.    

Upíří romance teenagerů mohou dopadnout jako úděsná kravina u které se každému rozumně smýšlejícímu člověku otevírá kudla v kapse, nicméně jak dokazuje Byzantium, může to být i překvapivě hutná a mrazivě odtažitá podívaná, která i na ploše dvou hodin dokáže oslovit a přitáhnout. Solidní hudební podkres, parádní audiovizuální stránka a herecké výkony jen trochu kazí zbytečně nezvládnutá koncovka. 

  Koktejl:
30% Upíři
40% Romance
30% Atmosféra 


Byzantium

Drama / Fantasy / Thriller / Horor
Velká Británie / USA / Irsko, 2012, 118 min

Režie: Neil Jordan
Předloha: Moira Buffini (divadelní hra)
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Javier Navarrete
Hrají: Saoirse Ronan, Gemma Arterton, Caleb Landry Jones, Sam Riley, Daniel Mays, Uri Gavriel, Gabriela Marcinková, Warren Brown, Jonny Lee Miller, Tom Hollander, Thure Lindhardt, Jeff Mash, Kate Ashfield, Patricia Loveland, Maria Doyle Kennedy

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 14.11.2013 EEAP Film Distr.
V kinech SR od: 14.11.2013 Magic Box

http://www.csfd.cz/film/304250-byzantium/
http://www.imdb.com/title/tt1531901/




čtvrtek, listopadu 14, 2013

Wolverine | The Wolverine [45%]

Logan, více známý pod titulem Wolverine, není ve filmovém světě nováčkem. Jedna z nejznámějších a nejoblíbenějších postav komiksového univerza Marvel již dostala v podání Hugha Jackmana poměrně dost prostoru jak v týmovkách X-Men, tak i ve své vlastní sólovce. Ta sice vydělala, nicméně kvalitativně za svými kolegy poněkud zaostávala. Studio Fox se proto rozhodlo, dát muži s adamantiovými drápy další šanci a tak si letos v létě odbyl svoji druhou sólovku, která se koncem tohoto měsíce dostane na Bluray a DVD. Vzhledem k tomu, že se pomalu začíná pracovat na třetím filmu, neuškodí si připomenout, jak vlastně Wolverineovo druhé dobrodružství, tentokráte v Japonsku, dopadlo.

Logana tíží svědomí. Po událostech v San Franciscu se odebral do ústraní, kde se odřízl téměř kompletně od veškeré společnosti. Stále se totiž nepřenesl přes ztrátu Jean. Jednoho dne ho však v chladném severu vyhledá japonka Yukio, která pro něj má zprávu od svého mistra. Tomu Logan během druhé světové války zachránil život a tak by se mu na smrtelné posteli rád odvěčil. Jak však brzy Wolverine zjišťuje, jen kvůli svému díku si jej umírající ředitel největší japonské společnosti nezavolal. Rád by totiž Loganovi pomohl s jeho prokletím a učinil jej zase smrtelným. A sám by si rád tuto neskutečnou moc přivlastnil a utekl tak hrobníkovi z lopaty. To se samozřejmě Wolverineovi nelíbí, nicméně i s touto variantou bylo počítáno...   

Po prvním Wolverineovi měli tvůrci co napravovat. Nebyla to sice kdoví jaká hrůza, nicméně fanoušci čekali tak trochu více. Už jenom proto se od pokračování sólových dobrodružství tohoto komiksového hrdiny čekalo jakési zadostiučinění fanouškům za ne zrovna zvládnutou první štaci. Když natáčení opustil režisér Darren Aronofsky a nahradil jej James Mangold, projekt začal nabírat trochu negativní reklamy. I přes veškeré problémy během produkce se však před pár měsíci dostal i k nám do kin. A tam se mohli diváci přesvědčit o tom, že o nějaké nápravě nemůže být ani řeč. 

Ptáte se proč? Jednoduše proto, že druhé Wolvieho dobrodružství zkrátka v konečném důsledku nijak výrazně lepší není. Wolverine sice oproti svému mladšímu bratříčkovi ubral na čistokrevné prvoplánovosti a nesnaží se na to jít tak obyčejnou cestou z bodu A do bodu B, nicméně mozek ani tentokrát nezapojil. Na výsledku to tak vlastně nic nezměnilo. Ano, druhá sólovka Wolverinea ma o poznání solidnější akci a výraznější režii, nicméně celá příběhová linka přinejmenším skřípe, zmenšení objemu důležitých postav sice není špatným krokem, nicméně na bídnosti to nic moc nemění. Místy jsou sice očividné náznaky něčeho vyloženě povedeného s perfektně padnoucí atmosférou, nicméně tyto momenty hravě ubije čirá debilita obklopující některé momenty a zvraty v průběhu děje. 

Hugh Jackman je prostě masér, nicméně tuhle potápějící bárku plnou kýčovitých elementů a místy až velmi úsměvného scénáře neutáhne ani on. Celá ta osudovost navíc poměrně obrousí ostré hrany cynického humoru hlavního hrdiny a tak je jeho charakter redukován na toho zadepkovaného cizáka co má problém s vlastními schopnostmi. 

Ve své podstatě hned několik záporáků vzájemně spolupracujících zkrátka nestačí na to, aby se divák u něco málo přes dvě a čtvrt hodiny dlouhé komiksárny nezačal nudit. Wolverine se zkrátka snaží být surovější, osudovější a temnější než jeho předchůdce, nicméně nohy mu podráží mizerný scénář, vyloženě slabé či nezajímavé momenty a tak nějak nic, proč byste si jej měli i zpětně zapamatovat. Zklamavší je tentokrát jindy neomylný Marco Beltrami, který nezvládá   snímku alespoň v tomhle ohledu dodat nějaký výraznější charakter. Jednoduše a prostě, tady to ani napodruhé nevyšlo. 

Druhá sólová mise Wolverinea je tak pro mnohé, včetně mě, ještě o něco větší zklamání než sólovka číslo jedna. Ta byla sice hloupá a přímočará, nicméně si si dokázala udržet svoj itvář po celou dobu snímku. Za to druhá mise je poměrně zbytečně dlouhým hledáním vlastního charakteru v cizí zemi, které nemálokrát strhne do hlubin průměru vyložená hloupost nebo zbytečnost. K dnešnímu dni tak soupeří Wolverine o post nejslabšího dílu z X-Mení série. A je to dámy a pánové závod o prsa... 

Wolvie a jeho druhá mise. Ten kdo čekal zázraky a nějakou formu nápravy za relativně slabou první sólovku, ten se nedočká. Wolverine je nevyrovnanou, roztahanou a do určité míry i docela nudnou misí zabijáka s kapesními otvíráky do země vycházejícícho slunce. Solidní koncept založený na solidním komiksu utopený ve vyloženě debilním scénáři a jednoznačném fušésrtví ze strany tvůrců. Jestli na třetí sólovku bude dohlížet opět Mangold, bojím se už teď. 
  Koktejl:
50% Japonsko
10% Deprese
30% Manikůra
10% Wolverine



Wolverine
( The Wolverine )

Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Fantasy
USA, 2013, 126 min

Režie: James Mangold
Scénář: Mark Bomback, Christopher McQuarrie
Kamera: Amir M. Mokri
Hudba: Marco Beltrami
Hrají: Hugh Jackman, Tao Okamoto, Rila Fukushima, Hirojuki Sanada, Světlana Chodčenkova, Brian Tee, Will Yun Lee, Famke Janssen, James Fraser, Ian McKellen, Patrick Stewart

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 25.07.2013 CinemArt
V kinech SR od: 25.07.2013 Barracuda Movie
Na DVD od: 27.11.2013 Bonton
Na Blu-ray od: 27.11.2013 Bonton

http://www.csfd.cz/film/265275-wolverine/
http://www.imdb.com/title/tt1430132/



neděle, listopadu 10, 2013

2 zbraně | 2 Guns [75%]

Akční filmy možná přecijen nemají odzvoněno. Islandský režisér Baltasar Kromákur se loni předvedl poměrně solidním akčním snímkem Kontraband, na který navazuje ještě o něco ambicioznějším počinem. Opět spojil síly s Markem Wahlbergem, přibrali k sobě do party stálici Denzela Washingtona a vydali se do Mexika ukázat, že buddy komedie má pořád co nabídnout a že když to Briggs a Murtaugh už zabalili, pořád tu jsou dvojice, které diváky osloví. A popravdě, jejich cesta za americké hranice byla úspěšná.  

Bobby a Stig spolu pracují už několik měsíců. Obchodují s drogovým bossem Papim Grecem ale jejich poslední kšeft úplně nevyjde. Rozhodnou se proto obohatit se jinak. A to přepadením banky, kde má Papi uložené své peníze. Když však k loupeži dojde, zjistí, že se v bance nachází daleko více peněz, než by tam mělo být. Konkrétně více než desetkrát tolik. Když přemýšlí, co s lupem udělají, vyjde najevo, že Bobby je agentem DEA pracujícím v přestrojení. Stig je ovšem také ve službách vlasti, ovšem pod patronátem námořnictva. Oba tak zjišťují, že tohle celé byla na ně léčeka, kterou zosnoval někdo z jejich nadřízených, aby na ně mohl hodit loupež 43 milionů dolarů od CIA a je oba pak mohl bez problémů odstranit. Otázkou však zůstává kdo tohle mohl zosnovat a komu mohou věřit, když nevěří ani jeden druhému. Papi navíc nebude úplně nadšený až se k němu donese, že do téhle šlamastiky byl také zatažen.

Je strašně fajn zase projednou vidět na plátně dvojici, která si k sobě neskutečně sedla. Wahlberg má sice hodně omezený herecký projev a jeho pojetí například Maxe Paynea leží mnoha lidem (včetně mě) v žaludku do dnes, nicméně tady mu role doslova sedí jako ušitá. Zvláště, když mu přihrávače dělá jedna z Hollywoodských jistot Denzel Washington, který jednodnoznačně vládne. Zkrátka tihle dva si jednoznačně sedli a jejich vzájemnou chemii je na plátně radost sledovat.

A je to jen dobře. Scénář totiž zrovna dvakrát rozumu a originality nepobral. 2 zbraně jsou totiž možná až příliš stereotypní podívanou, která se jednoduše až přes míru spoléhá na modelové situace a klasické archetypy. Jsou to ale právě dva titulní hrdinové, akce a humor které drží tuto akční vypalovačku vysoko nad hladinou. Kroákurovi sice trochu leze sláma z bot, což je vidět především na některých akčněji laděných sekvencích, nicméně Bobby a Stig mu jednoduše nedovolí uhnout z vydlážděné cesty poctivé devadesátkové akční buddy komedie.

Pokud tak v záplavě artověji laděných snímků hledáte v nabídce kin něco jiného, u čeho budete moci vypnout a vychutnat si slušně zvládnuté řemeslo, 2 zbraně jsou více než solidní volba. Parádní oddychovka s více než solidním obsazením, slušnou režií, tím správným akčním nábojem i atmosférou. Pokud překousnete to, že je možná v některých ohledech až příliš předvidatelná a bazíruje na stereotypech, budete se dobře bavit.  

Baltasar Kormákur jako další evropan co se snaží zachránit žánr akčního filmu? Docela možná ano. 2 zbraně jsou příjemným překvapením, které sice vykecá v traileru více než je zdrávo, avšak v kině nenudí ani zdaleka. Hlavní dvojice má navíc chemii kterou jim může 95% filmových dvojic závidět. Snímek sice trpí svým vlastním lpěním na stereotypech a modelových situacích, solidní akce, tuna humoru a svižné tempo to více než solidně kompenzují. 
 Koktejl:
20% Akce
40% Devadesátky
30% Bezchybná titulní dvojice
10% Dolary nasycený vzduch 



2 zbraně
(2 Guns)
Akční / Krimi / Komedie
USA, 2013, 109 min

Režie: Baltasar Kormákur
Scénář: Blake Masters
Kamera: Oliver Wood
Hudba: Clinton Shorter
Hrají: Denzel Washington, Mark Wahlberg, Paula Patton, Edward James Olmos, James Marsden, Bill Paxton, Robert John Burke, Patrick Fischler, Evie Thompson, Lucky Johnson, James Rawlings, Philippe Radelet, Christopher Matthew Cook, John McConnell

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 10.10.2013 Falcon
V kinech SR od: 10.10.2013 ITAFilm




čtvrtek, listopadu 07, 2013

Thor: Temný svět | Thor: The Dark World [65%]

Tak a po Iron Manovi přichází s nášupem letos i Thor. Jeden z největších risků první fáze Marvelovského filmového univerza se ve svém originu v režii Kennetha Branagha předvedl více než dobře. Odlišnost od ostatních filmů a akcent na poněkud jinačí hodnoty z prvního Thora udělaly fajn podívanou, která více než dobře doplňovala zbytek týmových sólovek. Dvojku po Branaghovi přebral televizní režisér Alan Taylor a s ní i relativně volný prostor proto, ukázat naplno potenciál této postavy. Jak se ale nakonec povedla druhá Marvelovka letošního roku?

Po událostech, které se staly v New Yorku se Thor vrací s Lokim na Asgard. Zatímco je Loki Odinem odsouzen k věčnému vazení, jeho bratr vyráží se svoji skupinou nastolit opět pořádek v devíti světech. I přesto, že se jim to podaří, však nemají klid na dlouho. Po pěti tisíci letech totiž opět nastává zákryt planet, který na omezenou dobu stírá hranice mezi světy. Díky tomu se do vesmíru opět vrací temná síla, která byla vytvořena s jediným úkolem, zničit celý vesmír a nastolit vládu temnoty. Tvůrce této zbraně, vůdce temných elfů Malekith, se s ní navíc chce pomstít lidem z Asgardu, kteří jej a jeho poddané při posledním zákrytu planet zmasakrovali a zbraň mu vzali...  

Marvel naštěstí pochopil jednu velmi důležitou věc. Nejde pořád dokola kroužit kolem horké kaše. Se svými prozatimními filmy se snažil vyhovět všem a tak by se mohlo jednoduše stát, že by se za prá filmů vykličkoval do pozice, kdyby neměl co dál divákům nabídnout. Dvojka Thora naštěstí jen pokračuje trendem, který lehce nastínili Avengers, tedy dodává daleko více komiksových elementů do filmu a především ve své velké části je doslova cítit komiksová poetika. Scenáristicky to sice není ani zdaleka dokonalé, nicméně patří to k těm světlejším částem snímku. 

Zvláště když je to naroubováno na překvapivě temnou podívanou, kde ona osudovost v Marvel Cinematic Universe nabírá trochu výraznějších směrů.  Zkrátka tvůrcům došlo, že je potřeba přidat plyn, nebo jim ujede vlak. A popravdě, je to více než fajn. Vůbec celý návrat na Asgard je velmi příjemý a ona epika, která snímek obklopovala posledně, je tu ještě o něco více rozšířena a tak divákatrápí o něco méně ztráta toho výrazného charakteru, který Branagh posledně nastolil. Co však vadí už o něco více jsou nedotažené digitální triky a ztráta celistvosti, kterou druhý Thor trpí. 

Hlavním důvodem je samoúčelnost, se kterou se operuje až v nepřiměřeném množství. Humor tu hraje taky svou roli, nicméně hodně elementů z příběhu je přinejmenším přitažených za vlasy a působí poněkud hodně rušivě, především díky své nucenostui. Naštěstí to zachraňuje alespoň obsazení. Ano, Loki dostává dostatek prostoru a je to opravdu fajn, Hemsworth opět bez chyby a Christopher Eccleston coby hlavní záporák je sice trochu nevyužitý, nicméně pořád správně démonický. Potěší i Zachary Levi, který přebrali malou roli Fandora po vytíženém Joshi Dallasovi

Je docela těžké kritizovat to špatné s čím druhý Thor operuje, aniž bych se dopustil výrazných spolerů, kterých se chci protentokrát vyhnout. Thor: Temný svět není vyložené zklamání. Po prvních reakcích a ne zrovna peckových trailerech jsem se bál, že dopadne daleko hůře. Jedná se však o příjemnou kapitolu ze sólového života asgardského boha hromu, která nejen že baví, skrývá i potenciál pro další snímky. Kvality filmu však sráží dolů slabší scenáristický materiál a slabší digitální triky. Na druhou stranu je zde mnoho drobností, které fanouška jednoznačně potěší a více než solidně se předvedl i Brian Tyler, který přebral hudební štafetu po Patricku Doyleovi. Změna ve stylu tam jde poznat, ovšem koreluje se změnou celkového nádechu snímku takže proč ne. Nakonec je tak Thor: Temný svět solidní komiksovkou, která sice nenaplní svůj plný potenciál ale pořád patří k tomu lepšímu co Marvel zatím nabídl.      

Thor i Mjölnir hlásí návrat. Dvojka dobrodružství severského boha slibovala na poměry Marvelu konečně temnější podívanou a poněkud epičtější příběh než posledně. Obojí se do určité míry povedlo a Thor: Temný svět je ve všech ohledech solidní a zábavnou podívanou, která neurazí. Bohužel se velká část scénáře opírá o samoúčelné elementy, které na ploše necelých dvou hodin trochu vadí, stejně jako trochu podvyživené digitální triky. Nicméně i tak je druhý Thor solidní sólovkou, které se vyplatí dát šanci.  
 Koktejl:
30% Marvel
20% Loki
10% Samoúčelnost
40% Temněji laděný příbeh


Thor: Temný svět
(Thor: The Dark World, Thor: Temný svet)

Akční / Dobrodružný / Fantasy
USA, 2013, 111 min

Režie: Alan Taylor
Scénář: Don Payne, Robert Rodat
Kamera: Kramer Morgenthau
Hudba: Brian Tyler
Hrají: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Kat Dennings, Tom Hiddleston, Stellan Skarsgård, Idris Elba, Anthony Hopkins, Ray Stevenson, Jaimie Alexander, Tadanobu Asano, Zachary Levi, Christopher Eccleston, Rene Russo, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Benicio Del Toro, Stan Lee, Julian Seager

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 07.11.2013 Falcon
V kinech SR od: 07.11.2013 Saturn


pátek, listopadu 01, 2013

Osamělý jezdec | The Lone Ranger [35%]

Gore Verbinski, režisér prvních třech Pirátů z Karibiku a nedávného Ranga si tentokrát vzal poměrně velké sousto. Rozhodl se totiž zfilmovat novou verzi v Americe kultovní rozhlasové hry Lone Ranger, která to dotáhla k několika filmům i televiznímu a animovanému seriálu. A tak se k nám na začátku léta dostal ambiciózní akční western Osamělý jezdec, který je o od konce října k dostání také na Bluray a DVD. Stojí ovšem vůbec za váš čas?  

John Reid se vrací po letech na právnické škole do svého rodného města Colby v Texasu. Píše se rok 1896 a stavba železnice napříč celým kontinentem je v plném proudu. Během jeho příjezdu je však vlak přepaden a nebezpečný zločinec na palubě, Butch Cavendish, uniká. John se proto rozhodne pomoci svému bratrovi, který pracuje u Texaských rangerů, s pátráním nechvalně známého lotra. Celá skupina je však zrazena, přepadena v průsmyku a všichni až na Johna jsou zabiti. Toho zachrání indián Tonto, který za pomoci indiánské magie muže na pokraji smrti promění v Osamělého jezdce. Hrdinu, který jako jediný může zabránit krvavému plánu, ve kterém Cavendish hraje nemalou roli. 

Gore Verbinski tentokrát neskutečně zklamal. Není důvod to nějak zbytečně protahovat. Osamělý jezdec byl poměrně riskantním počinem od studia Disney. Není divu, že se tuhle neskutečně přepálenou ptákovinu pokoušeli během produkce zaříznout. Při pohledu na rozpočet, který činí 225 milionů dolarů a dalších 150 milionů na které vyšel marketing filmu se však na mysl dere jedna poměrně důležitá otázka. Proč? 

Ano, látka je především v Severní Americe hodně popularní a ono "Hej hou Silvere" se dostalo až k nám, nicméně nejsem si úplně jistý, že je zde potenciál pro takhle nákladnou popcornovou podívanou, která měla být jedním z největších hitů léta. Toho si byl pravděpodobně vědom také Verbinski a tak se pokusil tuto poněkud vyčpělou látku prodat v moderním, takříkajíc pirátovském hávu. A ono se mu to i do značné míry povedlo. Bohužel ne tak jak asi sám zamýšlel. Více než cokoliv jiného totiž Osamělý jezdec připomíná třetí dobrodružství Pirátů z Karibiku, kteří se vydali na konec světa ale také do kvalitativních hlubin průměrné podívané s přeplácaným vizuálem. A maskovaný jezdec ji následuje po hlavě následuje.    

Verbinski seká jednu chybu za druhou, Depp se snaží z Tonta vytáhnout jakéhosi second handového Jacka Sparrowa a v podstatě jediné humorné momenty z celé dvě a půl hodiny dlouhé dobrodružné podívané jsou prozrazené během trailerové kampaně. Zbytek je překvapivě rozvleklá, kvalitativně průměrná a ničím zvláště zajímavá dvou a půl hodinka, která kromě přílišné nucenosti nemá moc čím zaujmout a končí jedním z nejvíce WTF finále poslední doby. Spíše tak než ty vydařenější snímky, vám v hlavě vyvstane možná tak Wild Wild West. A to rozhodně není dobrá vizitka.      


Osamělý jezdec je prostě zklamání na všech frontách, které po zásluze skončilo hluboko v červených číslech. Z dálky možná nadějný produkt se Verbinskému a spol povedlo přetavit v relativně lacinou kopii Pirátů z Karibiku na divokém západě, která nenabízí dostatek kvalitní akce aby zaujala akčněji laděné fanoušky a nenabízí ani dostatek humoru, aby pobavila ten zbytek. Dvě a půl hodiny hledání vlastní tváře v moři samoúčelných kliček, předvídatelných zvratů a špatných postav navíc utápí naprosto neskutečně přepálené finále, které zanechá ještě nějakou dobu velmi nepříjemnou pachuť. Pokud máte potřebu strávit svůj čas ve společnosti vesternu, doporučím raději nějakou klasiku. Pokud chcete zažít nějakou dobrodružnou jízdu, poohlédněte se i tak raději někde jinde. Osamělého jezdce raději nechte osamělého v obchodě na poličce.    

Gore Verbinski a jeho Piráti z Divokého západu. Alespoň tak se to snaží vypadat a bohužel marně. Osamělý jezdec je nudnou přepálenou hovadinou, která si svoje největší trumfy vystřílela už během marketingové kampaně a jediné co tak za plnou cenu nabízí navíc jsou dvě a půl hodiny mdlého dobrodružného příběhu z divokého západu, který je zakončen vyloženě špatným finále. Čekáte li zábavu, poohlédněte se někde jinde. Tady ji moc nenajdete. 
 Koktejl:
80% Nuda
20% Piráti z Karibiku





Osamělý jezdec
(The Lone Ranger, Osamelý jazdec)
Western / Dobrodružný / Akční / Komedie
USA, 2013, 151 min

Režie: Gore Verbinski
Scénář: Ted Elliott, Terry Rossio, Justin Haythe
Kamera: Bojan Bazelli
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Johnny Depp, Armie Hammer, Tom Wilkinson, William Fichtner, Ruth Wilson, Helena Bonham Carter, James Badge Dale, Barry Pepper, James Frain, Leon Rippy, Matt O'Leary, W. Earl Brown, Harry Treadaway, Mason Cook, Turner Ross, Chad Brummett, Matthew Page, Lew Temple, Damon Herriman, Joaquín Cosio, Stephen Root, Randy Oglesby, Brad Greenquist, Rance Howard

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 04.07.2013 Falcon
V kinech SR od: 04.07.2013 Saturn
Na DVD od: 30.10.2013 Magic Box
Na Blu-ray od: 30.10.2013 Magic Box

 http://www.csfd.cz/film/248295-osamely-jezdec/
 http://www.imdb.com/title/tt1210819/