Přeskočit na hlavní obsah

Velvet Buzzsaw


Režisér a scénárista Dan Gilroy se po dva roky sterém soudním dramatu Roman J. Israel, Esq. vydává zpět do vod, které prozkoumával svojí oceňovanou režijní prvotinou Slídil. V novince Netflixu s názvem Velvet Buzzsaw se vydává do světa umění a zkoumá posedlost, s jakou jsou schopni k tvorbě umělce přistupovat lidé, kteří dodávají uměleckým dílům jejich vlastní život.

Morf Vandewalt (Jake Gyllenhaal) patří mezi elitu umělecké kritiky a na jeho názor nedají jen znalci umění ale také kurátoři galerií a muzeí. Jeho recenze dovede udělat z neznámého umělce světovou uměleckou superstar ale zároveň taky potopit jinak úspěšného tvůrce. Když se mu do rukou dostane dílo neobjeveného a nedávno zesnulého autora Vetrila Dease, prorokuje mu nevídaný úspěch a sám se o to hodlá postarat. Sám se totiž, stejně jako většina umělecké veřejnosti, stává posedlý fascinující temnotou děl tohoto neznámem obklopeného tvůrce... 

Jedna věc Netflixu nelze upřít a tou je fakt, že zkouší i opravdu podivná témata. Tato novinka se totiž pouští do dlouhou dobu pořádně neprobádaných oblastí zákulisí tvorby a prodeje umění, na základě čehož se Dan Gilroy snaží odvyprávět příběh hamižnosti, ničivé posedlosti a vypočítavosti. Pokud vám do ruky přišla počítačová hra Layers of Fear, máte poměrně dobrou představu, jakým směrem se tahle podívaná bude ubírat. Na rozdíl od pevně uchopeného Slídila je ovšem už od začátku jasné, že si Gilroy tentokrát ukousl asi přeci jen trochu větší kousek, než měl.   
  


Ona samotná premisa filmu je ve výsledku vlastně docela fajn a ty momenty, kdy divák sleduje postavy ovlivněné díly zapomenutého autora jsou místy příjemně temné a dávají plně vyniknout neokoukané trikové stránce a práci s kamerou. Problém ovšem je, že když se film přesune zpět do relativně civilního světa zákulisních machinací, stává se z Velvet Buzzsaw tak trochu neslaný a nemastný kousek, u kterého čekáte, až se něco zajímavého opět začne dít. Ta snaha obejmout celou kritickou obec a ukázat posedlost tvorbou je sice patrná, její realizace je ale trochu nešťastná a mimo ty děsivé vize vlastně v podstatě dopadá na neúrodnou půdu. 

Tam kde ve své režijní prvotině zvládal Gilroy balancovat na hraně normálního života a posedlosti a pomalu ale jistě utahovat šrouby a a čím dál více kroutit divákovi nervy, tady působí takové momenty spíše jako vytržení z letargie. V podstatě jen čekáte, kdy dojde na další osobnost a děj se zase posune díky tomu o trochu dál neboť se sázky ve filmu podstatně zvednou. Kdyby se to všechno režisér a scénárista nesnažil zabalit do pseudo objektivního a všeobjímavého náhledu na svět umění a umělecké kritiky, mohlo to dopadnout podstatně lépe. Takhle totiž ty menší osobní dramata, zákulisní čachry a podvody působí jen jako malé epizodky vyplňující čas než se zase trochu poodhalí přehoz nad dílem  psychicky narušeného malíře, než jako plnohodnotné součásti děje.    


A to je prostě zatracená škoda. Film totiž nabízí hned několik zajímavých nápadů, které být samy o sobě v lepším kousku, by si zasloužily pochvalu, tady to je ovšem tak možná to jediné, o čem se dá mluvit tak trochu v pozitivním světle. Velvet Buzzsaw je totiž film, který se snaží být vším a být tak všeobjemný, že to z něj bude rázem dělat chytrý a umělecky hodnotný film. Takhle to ale bohužel nefunguje. Dan Gilroy ve svojí novince natočil film, který by rád byl mnoho věcmi, ve výsledku je ale jen prostoduchým a nedotaženým mixem všeho možného, který se snaží uhnat diváky na zajímavý a mrazivý námět a uměleckou pózu.   


Velvet Buzzsaw je tak trochu uměleckou pózou, která se snaží ze zajímavého námětu vytřískat všeobjemný a především "chytrý" film. Na to ale kromě celkem slušných hereckých představitelů (vyjma docela otravné Zawe Ashton) nemá ani dialogy, ani atmosféru ani propracovaný a plynule vygradovaný příběh. Ano, ty děsivé momenty posedlosti dílem zapomenutého umělce jsou vlastně docela obrazově fajn, to ale na dvě hodiny je vážně málo. 

Velvet Buzzsaw
Horor / Thriller / Mysteriózní
USA, 2019, 112 min

Režie: Dan Gilroy
Scénář: Dan Gilroy
Kamera: Robert Elswit
Hudba: Marco Beltrami, Buck Sanders
Hrají: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Toni Collette, Zawe Ashton, Tom Sturridge, Natalia Dyer, John Malkovich, Daveed Diggs, Billy Magnussen, Peter Gadiot, Pisay Pao, Kevin Carroll, James Paxton, Kassandra Voyagis, Pat Healy, John Fleck, Mark Steger, Andrea Marcovicci, Marco Rodríguez, Christopher Darga, Sal Lopez, Scott Peat, Rebecca Klingler, Mike Ostroski, Chris Ghaffari
Producenti: Jennifer Fox
Střih: John Gilroy
Scénografie: James D. Bissell
Kostýmy: Trish Summerville


Na VOD od: 01.02.2019 Netflix

https://www.csfd.cz/film/602527-velvet-buzzsaw/
https://www.imdb.com/title/tt7043012/







Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.