Přeskočit na hlavní obsah

Velvet Buzzsaw


Režisér a scénárista Dan Gilroy se po dva roky sterém soudním dramatu Roman J. Israel, Esq. vydává zpět do vod, které prozkoumával svojí oceňovanou režijní prvotinou Slídil. V novince Netflixu s názvem Velvet Buzzsaw se vydává do světa umění a zkoumá posedlost, s jakou jsou schopni k tvorbě umělce přistupovat lidé, kteří dodávají uměleckým dílům jejich vlastní život.

Morf Vandewalt (Jake Gyllenhaal) patří mezi elitu umělecké kritiky a na jeho názor nedají jen znalci umění ale také kurátoři galerií a muzeí. Jeho recenze dovede udělat z neznámého umělce světovou uměleckou superstar ale zároveň taky potopit jinak úspěšného tvůrce. Když se mu do rukou dostane dílo neobjeveného a nedávno zesnulého autora Vetrila Dease, prorokuje mu nevídaný úspěch a sám se o to hodlá postarat. Sám se totiž, stejně jako většina umělecké veřejnosti, stává posedlý fascinující temnotou děl tohoto neznámem obklopeného tvůrce... 

Jedna věc Netflixu nelze upřít a tou je fakt, že zkouší i opravdu podivná témata. Tato novinka se totiž pouští do dlouhou dobu pořádně neprobádaných oblastí zákulisí tvorby a prodeje umění, na základě čehož se Dan Gilroy snaží odvyprávět příběh hamižnosti, ničivé posedlosti a vypočítavosti. Pokud vám do ruky přišla počítačová hra Layers of Fear, máte poměrně dobrou představu, jakým směrem se tahle podívaná bude ubírat. Na rozdíl od pevně uchopeného Slídila je ovšem už od začátku jasné, že si Gilroy tentokrát ukousl asi přeci jen trochu větší kousek, než měl.   
  


Ona samotná premisa filmu je ve výsledku vlastně docela fajn a ty momenty, kdy divák sleduje postavy ovlivněné díly zapomenutého autora jsou místy příjemně temné a dávají plně vyniknout neokoukané trikové stránce a práci s kamerou. Problém ovšem je, že když se film přesune zpět do relativně civilního světa zákulisních machinací, stává se z Velvet Buzzsaw tak trochu neslaný a nemastný kousek, u kterého čekáte, až se něco zajímavého opět začne dít. Ta snaha obejmout celou kritickou obec a ukázat posedlost tvorbou je sice patrná, její realizace je ale trochu nešťastná a mimo ty děsivé vize vlastně v podstatě dopadá na neúrodnou půdu. 

Tam kde ve své režijní prvotině zvládal Gilroy balancovat na hraně normálního života a posedlosti a pomalu ale jistě utahovat šrouby a a čím dál více kroutit divákovi nervy, tady působí takové momenty spíše jako vytržení z letargie. V podstatě jen čekáte, kdy dojde na další osobnost a děj se zase posune díky tomu o trochu dál neboť se sázky ve filmu podstatně zvednou. Kdyby se to všechno režisér a scénárista nesnažil zabalit do pseudo objektivního a všeobjímavého náhledu na svět umění a umělecké kritiky, mohlo to dopadnout podstatně lépe. Takhle totiž ty menší osobní dramata, zákulisní čachry a podvody působí jen jako malé epizodky vyplňující čas než se zase trochu poodhalí přehoz nad dílem  psychicky narušeného malíře, než jako plnohodnotné součásti děje.    


A to je prostě zatracená škoda. Film totiž nabízí hned několik zajímavých nápadů, které být samy o sobě v lepším kousku, by si zasloužily pochvalu, tady to je ovšem tak možná to jediné, o čem se dá mluvit tak trochu v pozitivním světle. Velvet Buzzsaw je totiž film, který se snaží být vším a být tak všeobjemný, že to z něj bude rázem dělat chytrý a umělecky hodnotný film. Takhle to ale bohužel nefunguje. Dan Gilroy ve svojí novince natočil film, který by rád byl mnoho věcmi, ve výsledku je ale jen prostoduchým a nedotaženým mixem všeho možného, který se snaží uhnat diváky na zajímavý a mrazivý námět a uměleckou pózu.   


Velvet Buzzsaw je tak trochu uměleckou pózou, která se snaží ze zajímavého námětu vytřískat všeobjemný a především "chytrý" film. Na to ale kromě celkem slušných hereckých představitelů (vyjma docela otravné Zawe Ashton) nemá ani dialogy, ani atmosféru ani propracovaný a plynule vygradovaný příběh. Ano, ty děsivé momenty posedlosti dílem zapomenutého umělce jsou vlastně docela obrazově fajn, to ale na dvě hodiny je vážně málo. 

Velvet Buzzsaw
Horor / Thriller / Mysteriózní
USA, 2019, 112 min

Režie: Dan Gilroy
Scénář: Dan Gilroy
Kamera: Robert Elswit
Hudba: Marco Beltrami, Buck Sanders
Hrají: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Toni Collette, Zawe Ashton, Tom Sturridge, Natalia Dyer, John Malkovich, Daveed Diggs, Billy Magnussen, Peter Gadiot, Pisay Pao, Kevin Carroll, James Paxton, Kassandra Voyagis, Pat Healy, John Fleck, Mark Steger, Andrea Marcovicci, Marco Rodríguez, Christopher Darga, Sal Lopez, Scott Peat, Rebecca Klingler, Mike Ostroski, Chris Ghaffari
Producenti: Jennifer Fox
Střih: John Gilroy
Scénografie: James D. Bissell
Kostýmy: Trish Summerville


Na VOD od: 01.02.2019 Netflix

https://www.csfd.cz/film/602527-velvet-buzzsaw/
https://www.imdb.com/title/tt7043012/







Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

S láskou Vincent | Loving Vincent

Do českých a slovenských kin dorazil před pár dny snímek, který si jen tak s kterýmkoliv snímkem historie nespletete. Film S láskou Vincent pojednávající o posledních momentech života slavného malíře Vincenta Van Gogha je totiž jako vůbec první snímek historie složen kompletně z olejových maleb, které imitují právě styl malíře, o jehož životě tenhle životopisný snímek pojednává. Práci 120 malířů, která vyústila v 65 tisíc maleb rozpohybovaných do netradičního filmu najdete od 25. ledna v nabídce vybraných kin. Má ovšem tenhle snímek co nabídnout za hranicemi ojedinělé vizuální podoby?