Přeskočit na hlavní obsah

Na nože | Knives Out

Na nože -  © 2020 Lionsgate / Vertical Entertainment 
Rian Johnson se po kontroverzně přijaté osmé epizodě Hvězdných válek a jeho odchodu od připravované vlastní trilogie vrací do kin, tentokráte s prvotřídními hereckými jmény nabité detektivce ze staré školy. Ta si ze zahraničí přináší poměrně spokojené ohlasy a napravuje tak režisérovi reputaci. Tento čtvrtek konečně startuje v českých kinech (minulý týden na Slovensku) a my se tak můžeme přesvědčit, jak se to s filmem Na nože má. A pokud jsou klasické detektivky vaší slabinou, pak byste měli rozhodně zpozornět. Takováto podívaná totiž v kinech už nějaký čas nebyla... 


Zámožný a velice úspěšný spisovatel kriminálních příběhů Harlan Thrombey (Christopher Plummer) spáchá ráno po svých 85. narozeninách sebevraždu. Její okolnosti jsou ovšem značně podezřelé a ne každý věří, že to byla skutečně sebevražda. To jen podpoří účast soukromého vyšetřovatele Benoita Blanca (Daniel Craig), kterého někdo anonymně najal, aby okolnosti sebevraždy vyšetřil. Hned na začátku jeho vyšetřování je ovšem jasné, že motivy k zabití spisovatele mělo hned několik členů rodiny...      

Johnson se hned od začátku vrací (a možná i několikrát překonává) ke svojí mantře udržovat diváka v napětí a obracet jeho očekávání proti němu. V Star Wars: Poslední z Jediů se mu tenhle přístup do značné míry vymstil, nicméně detektivky klasického stylu jsou pro tuhle hru s divákem jako dělané. A to je ve výsledku vlastně hlavní devíza tohoto filmu, neboť si vlastně nikdy nejste jisti odpovědí na všechny otázky a od začátku do konce vám v řešení otázek něco nesedí. Tohle napětí funguje i po několika dějových zvratech u kterých by normálně filmy končily. Člověk si až vzpomene na obratnost při hře s divákem jakou prováděl Dokonalý trik Christophera Nolana

Na nože -  © 2020 Lionsgate / Vertical Entertainment 

Rozhodně tomu napomáhá herecký ansámbl, ve kterém není jediného slabého místa. Perfektně zahraným postavám ovšem tak jako tak vévodí trochu excentrický vyšetřovatel v podání Daniela Craiga. Dává až trochu důvod k smutku, že tento herec se neobjevuje v jiných rolích častěji, protože po roli ve filmu Loganovi parťáci je to už druhá odlehčená role, ve které parádně jeho casting sedne a herecký projev je překvapivě naprosto pasující. To ovšem nesvědčí o tom, že by zbytek hvězdného obsazení byl špatný, spíše o tom že i v tak talentem napěchovaném obsazení dokáže detektiv Benoit Blanc zazářit. 

A i když některé scenáristické kličky i v téhle nadsázkou nasycené detektivce úplně nefungují tak, jak bylo asi zamýšleno, vyložený přešlap nebo špatný moment snímek Na nože nemá. Atmosféru dřívějších detektivek si film drží od začátku až do konce a to i přes použití moderních technologií a co se týče samotné výpravy, je strašně dobře vidět, že si na filmu podobného ražení dal někdo takhle záležet. Na nože totiž nejvíc působí jako něco, co už se poslední roky zkrátka netočí. Bravurně odvedená žánrová práce, která sice připomíná (a místy snad i paroduje)  ty největší literární hrdiny dávno převedené na stříbrné plátna, zvládá ovšem být dostatečně nápaditá, originální a zábavná na to, aby si dovedla udržet svůj charakter.  

Na nože -  © 2020 Lionsgate / Vertical Entertainment 

Tohle prostě baví. Na nože je sympatická podívaná nejenom pro fanoušky klasických detektivek, která kromě perfektně obsazených a zahraných postav nabízí také nápaditý a zajímavý příběh jedné vraždy, který vás celé dvě hodiny bude držet v šachu, i když si budete myslet, že už máte kompletní obrázek o celém případu. Celé je to navíc příjemně komorně natočené, s velkým důrazem pro detail. 

Na nože je poměrně netradičním přírůstkem v současné nabídce kin, který si rozhodně zaslouží vaši návštěvu. Takovéto filmy už zkrátka normálně nevznikají (a rozhodně ne pro kina, výjimkou budiž nový Orient Express) a je zatraceně fajn je vidět na začátku roku 2020 s takovým obsazením a bez snah nějakým způsobem výrazně vybočit a nesmyslně modernizovat. Zkrátka velice povedená žánrová práce, která se rozhodně neztratí.             
Rian Johnson skládá reparát. Tentokráte ta jeho hra s divákem a dějovými zvraty má své místo a díky tomu tahle hra na klasickou detektivku funguje snad o to více. Perfektně obsazený a zahraný žánrový kus, ve kterém stejně září excentrický detektiv Daniela Craiga. Přičtěte si příjemně komorní atmosféru, parádní výpravu a prvotřídní řemeslo a máte detektivní žánrovku, která si váš čas rozhodně zaslouží a i v roky staré žánrové konkurenci rozhodně nezapadne. 

Na nože
(Knives Out)
Komedie / Krimi / Drama / Thriller / Mysteriózní

USA, 2019, 131 min

Režie: Rian Johnson
Scénář: Rian Johnson
Kamera: Steve Yedlin
Hudba: Nathan Johnson
Hrají: Daniel Craig, Chris Evans, Lakeith Stanfield, Ana de Armas, Michael Shannon, Don Johnson, Jamie Lee Curtis, Toni Collette, Katherine Langford, Christopher Plummer, Jaeden Martell, Riki Lindhome, Raúl Castillo, Edi Patterson, Noah Segan, K Callan, Frank Oz
Producenti: Rian Johnson, Ram Bergman
Střih: Bob Ducsay
Scénografie: David Crank
Kostýmy: Jenny Eagan

Nevhodný mládeži do 12 let

Česko V kinech od: 09.01.2020 Vertical Ent.
Slovensko V kinech od: 02.01.2020 Forum Film SK
USA V kinech od: 27.11.2019 Lionsgate US

https://www.csfd.cz/film/651342-na-noze/
https://www.imdb.com/title/tt8946378/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...