Přeskočit na hlavní obsah

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál, který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...    

Původně zamýšlený pokojný protest během demokratického sjezdu v Chicagu v roce 1968 u příležitosti prezidentských voleb a díky několika událostem změnilo v násilnou událost, na kterou město jen tak nezapomene. Ta ovšem má své následky když o necelý rok později státní prokuratura rozjíždí soudní proces s iniciátory z řad jednotlivých zájmových skupin, které se protestů účastnili. Tento zmanipulovaný soudní proces vešel do dějin... 

Je hodně příjemné zase po dlouhé době vidět špičkové soudní drama. Mám pocit, že podobných snímků je v posledních letech nedostatek a přitom v tomhle žánru vzniklo nespočet dnes již legendárních filmů. Onen fakt, že se jedná o příběh na motivy skutečného soudního procesu tomu dodává jen o to větší zajímavost. Možná právě proto se pokoušel dlouhé roky tento film dotlačit do produkce sám Steven Spielberg, nakonec se to ovšem povedlo až Aaronu Sorkinovi který si tento soudní proces vybral jako svůj druhý režijní počin. A jeho talent pro dialogy je na filmu znát.  


I když se totiž většina filmu odehrává v soudní síni nebo centrále obžalovaných, ani na minutu se nestíhá divák nudit. Výborně napsané a vrstvené dialogy podpořené občasnými flashbacky s přehledem utáhnou celé více jak dvě hodiny s takovou vervou, že se u závěrečných textů o osudech jednotlivých účastníků soudního procesu budete divit, že už je vlastně 129 minut za vámi. Chicagský tribunál je naprosto ukázková práce s materiálem, o které se bude mluvit ještě dlouho po premiéře a srovnání s jinými žánrově podobnými filmy jako je třeba legendární kousek Dvanáct rozhněvaných mužů jsou rozhodně na místě.

Tohle vypiplané drama má ovšem další velmi výrazný důvod, proč tak skvěle funguje - obsazení. Ve filmu není snad byť i jen jediného vyloženě špatného hereckého projevu a minimálně hlavní skupina si každý čas věnovaný jednotlivým postavám suverénně krade pro sebe. Jsou tam sice někteří aktéři poněkud upozadění díky tomu, to je ovšem dáno částečně také jejich menší důležitostí pro samotný případ. Přičtěte si k tomu naprosto famózního Marka Rylance jako jednoho z jejich obhájců (který opět dává o sobě vědět, proč má doma cenu akademie) a naprosto "nezaujatý" soudce v podání opět skvělého Franka Langelly, který dovede za ty dvě hodiny opravdu nepříjemně zalézt pod kůži. Tohle prostě funguje na výbornou a každý úspěch a neúspěch pociťuje divák společně s obžalovanými. Tak jak by to u špičkového soudního dramatu mělo být.    


Film navíc operuje se sympaticky realizovanými dobovými reáliemi s takovou vervou, že divák nemá problém mu tu atmosféru doby uvěřit v každé minutě. V několika momentech navíc vytáhne autentické záběry z událostí o kterých film pojednává a ona dobová atmosféra tak nemá problém fungovat v průběhu celého filmu. Je zde také pár nedostatků, abych nepěl jen chválu na adresu filmu, byť v kontextu celých dvou hodin to jsou opravdu jen drobnosti u dílčích scén, především v rámci flashbacků. 

Celkově je ale Chicagský tribunál filmovým počinem, který si rozhodně s ničím jiným jen tak nespletete a potěší nejenom běžného ale i náročného diváka. Aaron Sorkin natočil ve všech ohledech vyladěný snímek, který i těch pár malých nedostatků vyvažuje excelováním ve všech ostatních. Skvělé dialogy, výborně odvyprávěný příběh na pozadí soudního procesu a špičkové herecké výkony. O tomhle filmu se ještě bude za pár měsíců mluvit...    

Skvěle zahraná výprava do jednoho z nejznámějších soudních procesů v USA se špičkovými dialogy a poctivou dobovou atmosférou. Aaron Sorkin natočil snímek, který tu už zatraceně dlouho nebyl a srovnání s žánrovou elitou je rozhodně na místě.  

Chicagský tribunál
(The Trial of the Chicago 7)
Drama
USA, 2020, 129 min
Režie: Aaron Sorkin
Scénář: Aaron Sorkin
Kamera: Phedon Papamichael
Hudba: Daniel Pemberton
Hrají: Sacha Baron Cohen, Eddie Redmayne, Michael Keaton, Yahya Abdul-Mateen II, Joseph Gordon-Levitt, Jeremy Strong, Thomas Middleditch, Frank Langella, Mark Rylance, Kelvin Harrison Jr., Alex Sharp, Alice Kremelberg, Max Adler, J.C. MacKenzie, Wayne Duvall, Ben Shenkman, Danny Flaherty, Noah Robbins, John Carroll Lynch, Caitlin Fitzgerald
Producenti: Matt Jackson, Stuart M. Besser, Tyler Thompson
Střih: Alan Baumgarten
Scénografie: Shane Valentino
Kostýmy: Susan Lyall

Na VOD od: 16.10.2020 Netflix

https://www.csfd.cz/film/237309-chicagsky-tribunal/
https://www.imdb.com/title/tt1070874/
https://www.netflix.com/cz/title/81043755

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera  Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...