Přeskočit na hlavní obsah

Světová invaze | Battle: Los Angeles (2011) [65%]


http://www.csfd.cz/film/248639-svetova-invaze/


V kinech ČR od:10.03.2011 
V kinech SR od:10.03.2011 


Před pár lety to šlo s žánrem sci-fi z kopce. A to jak kvalitativně tak komerčně. Pak ovšem před dvěma lety dorazil do kin Avatar Jamese Camerona a nakopnul nejen 3D boom, ale oživil i zájem lidí o žánr jako takový. To mu musím uznat, ať už si o jeho kvalitách myslím zpětně cokoliv. Studia se tak přestala zase jednou bát nacpat o něco větší rozpočet do snímků, kde podstatnou roli hrají emzáci z vesmíru. District 9 dokázal, že i za malé peníze se dá natočit poměrně dost muziky a to dokonce i líbivých kvalit. Na jeho modelu se pokusil přiživit i snímek Světová invaze. Dokázal tady Jonathan Liebesman s rozpočtem 70 milionů natočit podobné chytré sci-fi? Ne tak úplně.



Na zemi padají meteority. Téměř z ničeho nic. Veřejné pobouření ovšem zanedlouho střídá hysterie v okamžiku, kdy vědci dojdou k zjištění, že to vlastně vůbec nejsou meteority ale inteligentní forma na mechanickém základu (jako by z oka vypadli hrdinovi DOSárny Abuse). Několik armádních jednotek je vysláno k záchraně civilistů, kteří dosud nebyli evakuováni. Během následujících několika hodin totiž bude Santa Monica srovnána se zemí. Mezi těmito vojáky je i skupina, ve které je seržant Michael Nantz. Ten byl mobilizován i přes fakt, že právě pověsil službu na hřebík. Jeho skupina se vydává zachránit přeživší civilisty odříznuté v prostorách bývalé policejní stanice.



O příběh tu ale moc nejde. Ostatně v téměř každém vojenském filmu podobného ražení je příběh jen tou vedlejší spojující linkou. Jinak tomu ani není ve Světové invazi. Ono na přemýšlení o něm tu taktéž moc času není, jelikož je divák vtažen hned do situace a tou si prochází až do závěrečných minut. O propagandistických tendencích a přehnaném patriotismu snad nemá taky moc cenu mluvit, s tím se tak nějak počítá již dopředu. Faktem je, že ačkoliv to tu působí jako pěst na oko, funguje to víceméně stejně jako v Černý jestřáb sestřelen. Inspirace tímto snímkem je ostatně viditelná na každém kroku. Světová invaze se totiž snaží hrát na podobnou linku, takže vypadá jako převařená kopie, kde místo Somálců jsou mimozemšťané s pokročilou výzbrojí.


Co do technického zpracování nemám co vytknout. Sice to místy vypadá až přehnaně moc levně a béčkově, ostatně když přihlédnu k faktu kolik měl film rozpočet, jedná se o slušnou práci. Jistě, dosti lidem nesedne rádoby dokumentární kamera která snad nezná stabilní polohu, ovšem s přihlédnutím k vyznění celého filmu bych to neviděl vůbec na škodu. Tedy i přes to, že to celou dobu je viditelné, snímek funguje ve všech aspektech na které útočí.



Světová invaze je prostým sci-fi vojenským snímkem, kde se na děj moc nehraje a hlavní je akce. A té je tu požehnaně. Trpí stejnými neduhy jako ostatní válečné filmy, tedy přehnaným patriotismem, jednoduchostí a propagandistickými tendencemi. Kdo by od toho čekal něco jiného, byl by sám proti sobě. Na ploše necelých dvou hodin se tak rozkrývá akční snímek, který místy sice tlačí až moc na pilu, ovšem nestíhá urazit. Nadchnout ovšem taky moc ne.


Koktejl :
20 % Černý jestřáb sestřelen emzáky
30 % Jednoduchost
30 % Vojenská akce
20 % Třepající se kamera

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.