Přeskočit na hlavní obsah

Světová invaze | Battle: Los Angeles (2011) [65%]


http://www.csfd.cz/film/248639-svetova-invaze/


V kinech ČR od:10.03.2011 
V kinech SR od:10.03.2011 


Před pár lety to šlo s žánrem sci-fi z kopce. A to jak kvalitativně tak komerčně. Pak ovšem před dvěma lety dorazil do kin Avatar Jamese Camerona a nakopnul nejen 3D boom, ale oživil i zájem lidí o žánr jako takový. To mu musím uznat, ať už si o jeho kvalitách myslím zpětně cokoliv. Studia se tak přestala zase jednou bát nacpat o něco větší rozpočet do snímků, kde podstatnou roli hrají emzáci z vesmíru. District 9 dokázal, že i za malé peníze se dá natočit poměrně dost muziky a to dokonce i líbivých kvalit. Na jeho modelu se pokusil přiživit i snímek Světová invaze. Dokázal tady Jonathan Liebesman s rozpočtem 70 milionů natočit podobné chytré sci-fi? Ne tak úplně.



Na zemi padají meteority. Téměř z ničeho nic. Veřejné pobouření ovšem zanedlouho střídá hysterie v okamžiku, kdy vědci dojdou k zjištění, že to vlastně vůbec nejsou meteority ale inteligentní forma na mechanickém základu (jako by z oka vypadli hrdinovi DOSárny Abuse). Několik armádních jednotek je vysláno k záchraně civilistů, kteří dosud nebyli evakuováni. Během následujících několika hodin totiž bude Santa Monica srovnána se zemí. Mezi těmito vojáky je i skupina, ve které je seržant Michael Nantz. Ten byl mobilizován i přes fakt, že právě pověsil službu na hřebík. Jeho skupina se vydává zachránit přeživší civilisty odříznuté v prostorách bývalé policejní stanice.



O příběh tu ale moc nejde. Ostatně v téměř každém vojenském filmu podobného ražení je příběh jen tou vedlejší spojující linkou. Jinak tomu ani není ve Světové invazi. Ono na přemýšlení o něm tu taktéž moc času není, jelikož je divák vtažen hned do situace a tou si prochází až do závěrečných minut. O propagandistických tendencích a přehnaném patriotismu snad nemá taky moc cenu mluvit, s tím se tak nějak počítá již dopředu. Faktem je, že ačkoliv to tu působí jako pěst na oko, funguje to víceméně stejně jako v Černý jestřáb sestřelen. Inspirace tímto snímkem je ostatně viditelná na každém kroku. Světová invaze se totiž snaží hrát na podobnou linku, takže vypadá jako převařená kopie, kde místo Somálců jsou mimozemšťané s pokročilou výzbrojí.


Co do technického zpracování nemám co vytknout. Sice to místy vypadá až přehnaně moc levně a béčkově, ostatně když přihlédnu k faktu kolik měl film rozpočet, jedná se o slušnou práci. Jistě, dosti lidem nesedne rádoby dokumentární kamera která snad nezná stabilní polohu, ovšem s přihlédnutím k vyznění celého filmu bych to neviděl vůbec na škodu. Tedy i přes to, že to celou dobu je viditelné, snímek funguje ve všech aspektech na které útočí.



Světová invaze je prostým sci-fi vojenským snímkem, kde se na děj moc nehraje a hlavní je akce. A té je tu požehnaně. Trpí stejnými neduhy jako ostatní válečné filmy, tedy přehnaným patriotismem, jednoduchostí a propagandistickými tendencemi. Kdo by od toho čekal něco jiného, byl by sám proti sobě. Na ploše necelých dvou hodin se tak rozkrývá akční snímek, který místy sice tlačí až moc na pilu, ovšem nestíhá urazit. Nadchnout ovšem taky moc ne.


Koktejl :
20 % Černý jestřáb sestřelen emzáky
30 % Jednoduchost
30 % Vojenská akce
20 % Třepající se kamera

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...