Přeskočit na hlavní obsah

Útěk ze Sibiře | The Way Back [70%]


http://www.csfd.cz/film/231194-utek-ze-sibire/

V kinech ČR od:07.04.2011 
V kinech SR od:09.06.2011

Filmy Petera Weira  bývají vždy něčím zvláštním. Ostatně je majitelem šesti nominací na cenu akademie a snímky jako Truman show nebo Společnost mrtvých básníků světa patří po právu zlatého fondu světové kinematografie. Od jeho posledního snímku Master & Commander: Odvrácená strana světa uplynulo již však dlouhých sedm let. Peter Weir se však vrací se snímkem Útěk ze Sibiře, který je založen na skutečných událostech. Bude zase atakovat pozice nejvyšší?



Příběh snímku je založen na knize The Long Walk od Slawomira Rawicze, ve které popisuje svůj útěk z gulagu na Sibiři. Odtud s několika dalšími politickými vězni v roce 1940 utekl a vydal se na dlouhou cestu za svobodou, kterou celá skupina absolvovala pěšky. Celých 4000 mil. Film vypráví příběh o téhle cestě, na které byla celá skupina nutna bojovat a sáhnout si na dno svých sil, neboť strastiplná cesta je vedla přes oblast jezera Bajkal, poušť Gobi, Himaláje až do Indie.



Útěk ze Sibiře staví hlavně na atraktivním herectví, které zde zastupuje jak Jim Sturgess, tak jeho sekundanti Ed Harris a hlavně skvělý Colin Farrell. Jelikož film nevyobrazuje přímo těžce drastické násilí, vyniká herectví o to více. Weir sází tak hlavně na osoby, jejich vnitřní souboj se sebou samotnými a hlavně jejich odhodláním, co všechno jsou ochotní udělat pro svobodu. Ani ostatní herci ve vedlejších rolích nezůstávají pozadu a tak atmosféra je hutná celé dvě hodiny.


To je navíc podpořeno ještě epičtější vizuální stránkou, které se snaží sázet hlavně na monumentálnost jejich největšího nepřítele, kterým je víc než pronásledující politický režim právě samotná příroda. Díky tomu tak má divák celkem jasnou představu, jaká jejich pouť musela být psychicky náročným úkolem. Problém snímku však nastává v době, kdy nic jiného než emocionálně vypjatou cestu nenabízí a tak snímek postrádá nějaký razantnější zvrat. To se režisér snaží vyřešit urychlením střihu událostí, což ovšem působí až moc okatě.


Útěk ze Sibiře je poctivé emocionální drama o skupině lidí, která si sáhla až na dno svých možností aby dosáhla vytoužené svobody od politického režimu. Jeho atraktivitu podporují skvělí herci a hlavně monumentální krajina, které se stává jejich největším nepřítelem. Peter Weir i po letech dokazuje, že umí natočit emocemi nabité drama, které diváka zasáhne a bez problémů jej vtáhne do děje. Avšak oproti jeho dřívější tvorbě Útěk působí poněkud jednotvárně a do vyšších příček tomu pořád něco chybí.


Koktejl :
35 % Skvělé herecké obsazení
35 % Příroda
20 % Příběh útěku
10 % Jednotvárnost

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...