Přeskočit na hlavní obsah

Útěk ze Sibiře | The Way Back [70%]


http://www.csfd.cz/film/231194-utek-ze-sibire/

V kinech ČR od:07.04.2011 
V kinech SR od:09.06.2011

Filmy Petera Weira  bývají vždy něčím zvláštním. Ostatně je majitelem šesti nominací na cenu akademie a snímky jako Truman show nebo Společnost mrtvých básníků světa patří po právu zlatého fondu světové kinematografie. Od jeho posledního snímku Master & Commander: Odvrácená strana světa uplynulo již však dlouhých sedm let. Peter Weir se však vrací se snímkem Útěk ze Sibiře, který je založen na skutečných událostech. Bude zase atakovat pozice nejvyšší?



Příběh snímku je založen na knize The Long Walk od Slawomira Rawicze, ve které popisuje svůj útěk z gulagu na Sibiři. Odtud s několika dalšími politickými vězni v roce 1940 utekl a vydal se na dlouhou cestu za svobodou, kterou celá skupina absolvovala pěšky. Celých 4000 mil. Film vypráví příběh o téhle cestě, na které byla celá skupina nutna bojovat a sáhnout si na dno svých sil, neboť strastiplná cesta je vedla přes oblast jezera Bajkal, poušť Gobi, Himaláje až do Indie.



Útěk ze Sibiře staví hlavně na atraktivním herectví, které zde zastupuje jak Jim Sturgess, tak jeho sekundanti Ed Harris a hlavně skvělý Colin Farrell. Jelikož film nevyobrazuje přímo těžce drastické násilí, vyniká herectví o to více. Weir sází tak hlavně na osoby, jejich vnitřní souboj se sebou samotnými a hlavně jejich odhodláním, co všechno jsou ochotní udělat pro svobodu. Ani ostatní herci ve vedlejších rolích nezůstávají pozadu a tak atmosféra je hutná celé dvě hodiny.


To je navíc podpořeno ještě epičtější vizuální stránkou, které se snaží sázet hlavně na monumentálnost jejich největšího nepřítele, kterým je víc než pronásledující politický režim právě samotná příroda. Díky tomu tak má divák celkem jasnou představu, jaká jejich pouť musela být psychicky náročným úkolem. Problém snímku však nastává v době, kdy nic jiného než emocionálně vypjatou cestu nenabízí a tak snímek postrádá nějaký razantnější zvrat. To se režisér snaží vyřešit urychlením střihu událostí, což ovšem působí až moc okatě.


Útěk ze Sibiře je poctivé emocionální drama o skupině lidí, která si sáhla až na dno svých možností aby dosáhla vytoužené svobody od politického režimu. Jeho atraktivitu podporují skvělí herci a hlavně monumentální krajina, které se stává jejich největším nepřítelem. Peter Weir i po letech dokazuje, že umí natočit emocemi nabité drama, které diváka zasáhne a bez problémů jej vtáhne do děje. Avšak oproti jeho dřívější tvorbě Útěk působí poněkud jednotvárně a do vyšších příček tomu pořád něco chybí.


Koktejl :
35 % Skvělé herecké obsazení
35 % Příroda
20 % Příběh útěku
10 % Jednotvárnost

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.