Přeskočit na hlavní obsah

Sinister [90%]

Sinister
http://www.csfd.cz/film/303202-sinister/
http://www.imdb.com/title/tt1922777/

Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 01.11.2012 H.C.E.
V kinech SR od: 01.11.2012 Continental

Krimi / Horor / Thriller / Mysteriózní
USA, 2012, 110 min

Režie: Scott Derrickson
Scénář: Scott Derrickson, C. Robert Cargill
Hudba: Christopher Young
Hrají: Ethan Hawke, Juliet Rylance, Vincent D'Onofrio, James Ransone, Michael Hall D'Addario, Fred Dalton Thompson

Originální a kvalitní horor je něco, co se jen tak v poslední době nevidí. Jistě nedávno tu sice byla Chata v lesích, nicméně to byl takový výstřel do prázdna. Jinak se totiž žánr nachází někde v moři předělávek, nekonečných recyklací a plytkých lekaček po kterých nikdo za měsíc dva ani neštěkne. O to víc pak potěší, když se objeví zajímavá látka, která navíc sbírá více než pozitivní ohlasy v zahraničí. A když se navíc dostane do českých kin, aby si ji člověk mohl prohlédnout pěkně, jak se říká, na velkém plátně. 

Ellison Oswalt je slavný spisovatel, který se živí psaním faktuálních knih o nevyřešených případech. Díky jeho investigativní práci však nemá příliš velkou oblibu u policejních jednotek, kterým leze při psaní do zelí. Od svého posledního hitu už však uplynulo deset let a jeho knihy už nejsou tak prodávané jako dřív. Ellison se tak při psaní každé další knihy přestěhuje do městečka, kde se vražda, která je námětem jeho další knihy stala. Tentokrát se ovšem místo přilehlého sousedství, se svojí rodinou nastěhoval přímo do domu, na jehož zahradě byla oběšena celá rodina a nejmladší dítě bylo uneseno. Jak ale zjišťuje, případ záhadného zmizení dítěte a popravy celé rodiny je daleko zamotanější než by se mohlo zdát a Ellison svým soukromým vyšetřováním události spustil do běhu koloběh událostí, který už sám nebude moci zastavit. 


Filmy jako je právě Sinister mě opravdu těší. Na jednu stranu je sice celkem těžké na jejich adresu psát cokoliv negativního, neboť tyto prvky jste ochotni v celkovém dojmu zapomenout. Na druhou stranu je také ale obtížné jej zhodnotit i pozitivně, neboť popisovat veškeré detaily které potěší by zabralo nejeden článek. Je tak kreativně zajímavé vybrat jen hrst aby člověk moc neprozradil a přitom dostatečně nalákal, neboť právě takovéto snímky stojí za návštěvu kina. 

Scott Derrickson se naposledy předvedl před čtyřmi lety s relativně slušným remakem sci-fi klasiky Den kdy se zastavila Země. Podobně velký a opulentní snímek však od Sinister nečekejte. Jedná se o relativně skromný a komorní horor, který těží z klasické premisy rodiny v domě s podivnou historií. Ačkoliv základní nástin děje i další snímkem využívané klasické prvky znějí jako stokrát omílaná klišé, které díky neumětelství tvůrců a snahy vytřískat chechtáky z kde čeho plní kina hnojem (zdravím Paranormal Activity), není tomu tak. Derrickson totiž podobně jako zmíněná Chata v lesích využívá tyto elementy ve svůj prospěch. Na rozdíl od od ní však Sinister netěží z formálního charakteru, spíše nabourává vyprávěcí strukturu a jednoduše si hraje s divákem. 

Toho dosahuje zejména dokonalou atmosférou, která se teplotou studeného potu na vašich zádech dá bez nejmenšího problému srovnat až s takovými klasikami jako je Kubrickův Shining. S tím navíc sdílí další podobnost, kterou je počet vyloženě hororových lekaček. Ty byste totiž ve snímku spočítali na prstou obou dlaní. Prim tu hraje jednoduše a prostě atmosféra. Kameraman Chris Norr totiž spolu s Christopherem Youngem fungují jako jedna jednotka a jejich hra s divákem nemá jednoduše chybu. Když totiž očekáváte přesně to, na co jste zvyklí, oba vás napínají prvky které jsou vám dobře známé, abyste skončili bez kýženého zadostiučinění. Když pak vaše obavy poleví, dostanete direkt přesně z míst, kde už jste čekali, že je vše zažehnáno. 

Co tedy k Sinister říci závěrem? Jednoduše a prostě. I pokud nejsou horory vaše oblíbená forma filmové zábavy a dopřejete si jen jeden za uherský rok, tohle je právě ten po kterém byste měli sáhnout. Nejlépe dokud je ještě v našich kinech. Dlouho tu totiž nebyl snímek, který by se dokázal pyšnit tak hutnou atmosférou od začátku do konce. Co se týče hororů, bývám dost často skeptik a spíše se směji než abych bral děj probíhající na plátně nějak vážně. Sinister u mě ovšem po letech dokázal vyvolat přesně takový efekt jaký by měl podobný druh snímků vyvolávat pokaždé. V kině silně zvýšený tep, husí kůži a neutuchající mráz na zádech. Po cestě domů pak správě nahlodanou psychiku, kdy jste rádi, že se opět ocitáte na dobře známém místě s co největším množství světla. A už jen proto si těch devadesát procent jistojistě zaslouží.  

Tak tohle je pecka. I mé skeptické já jde protentokrát stranou a uznale pokyvuje hlavou. Sinister jako nedávný Cabin in the Woods přináší svěží vítr do poněkud zatuchlých vod hororu, kde v současné době kotví jedna břečka za druhou prokládaná lacinými předělávkami kdysi slavných značek. Když se chce tak to ale jde, o čemž jen přesvědčuje Scott Derrickson se svojí mrazivě atmosferickým hororem, po kterém se rozhodně nebudete cítit ok. Výborná kamera, skvělá hudba, vynikající narace a celkově raketový postup do škatulky top horory. Mikroskopické chyby u takto vybroušeného klenotu milerád přehlédnu.



 Hodnocení: 90%

Koktejl: 
30% Horor jak má být, bez přebytečných kukučů hele tady jsem
50% Mrazivá atmosféra která vás přišroubuje do sedačky
20% Originalita skrze zažité prvky

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.