Přeskočit na hlavní obsah

Patrola | End of Watch [85%]

Patrola
http://www.csfd.cz/film/295879-patrola/
http://www.imdb.com/title/tt1855199/

Alternativní názvy: End of Watch

Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 08.11.2012 H.C.E.
V kinech SR od: 08.11.2012 Forum Film SK

Drama / Krimi / Thriller
USA, 2012, 108 min

Režie: David Ayer
Scénář: David Ayer
Hudba: David Sardy
Hrají: Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Natalie Martinez, Anna Kendrick, America Ferrera, Cody Horn, Frank Grillo, David Harbour, Kristy Wu, Maurice Compte

David Ayer si v Hollywoodu za svoji kariéru udělal celkem jméno. Coby scénárista se podílel na hitech S.W.A.T. - Jednotka rychlého nasazení a na prvním díle závodní série Rychle a zběsile. Avšak jako režisér má zatím na kontě tři chválené filmy zaobírající se policejní tématikou z různých úhlů pohledu. Tím nejnovějším z nich je policejní drama Patrola, z prostředí těch nejtemnějších koutů americké metropole Los Angeles. Podaří se Ayerovi zabodovat se svým novým dílem i v našich kinech? 

Brian Taylor a Mike Zavala jsou příslušníky policejních složek v Los Angeles. Konkrétně části South Central, která patří mezi ty nejvíce problémové. V prostředí, kde jsou války mezi soupeřícími gangy o nadvládu nad městem denní rutinou a drogy běžnou komoditou si tahle dvojice, stejně jako jejich kolegové nemohou být jisti ničím. Denně tak nasazují životy, aby činily životy obyvatel této čtvrti lepšími. Při jedné z obhlídek se jim podaří zatknout vysoce postaveného dealera, který operuje pod hlavičkou mexických kartelů. Ani Brian ani Mike však netuší, že už tak nebezpečná čtvrť se pro ně stala daleko nebezpečnější. 

A na začátek nezbývá než říct, že se Ayer tentokrát režijně překonal. Daří se mu totiž pomocí stylizovaného zpracování vykreslit silně atmosféru příběhu, do kterého je pomocí ručních kamer vtažen i sám divák jako člen týmu. Nabourává tím tak filmovou iluzi, kdy si divák místy až nepřipadá jako by sledoval film, nicméně jako by seděl na zadní sedačce při jízdě životem a rutinou policejní práce v ne zrovna přátelské čtvrti. Kritická stránka Ayerových filmů má tak díky přímému zapojení diváka o to větší účinek. A tak i místy hodně sebestředná stylizace pumpuje konceptu krev do žil celou hodinu a třičtvrtě.   


Ústřední dvojice je navíc tentokrát jen párek naprosto normálních lidí, žijících normální životy, které nasazují v nevděčném povolání, bez pokládání otázek. Od psychopatických charakterů v Drsných časech, přes hrdinu bojujícím s korupcí uvnitř policie ve Street Kings, se Ayer dostává k naprosto běžným lidem, kde je jeho um pro dobré kriminální drama a mrazivě uvěřitelnou realističnost daleko nejsilnější. Nesnaží se totiž vykreslit nějaké dva hrdinné policisty jako tomu bývá zvykem. Spíše ústřední dvojici představuje divákovi jako naprosto běžně přemýšlející dvojici, se stejnými radostmi a strastmi, jako mají i lidé, které chrání. Celý koncept hrdinství navíc ještě více nabourává, když po několika hrdinných činech se vrací do konverzační úrovně, při které dvojice rozebírá, jaké by to bylo cítit se jako hrdina, jelikož žádný z nich tohle nezažil. Tomuhle záměru by sice možná prospělo, kdyby ústřední dvojice nebyla takto přímočaře definovaná a prostor dostaly i vedlejší charaktery ale to už je spíš rýpání do konceptu hlavních a vedlejších rolí, které není tak úplně chybou filmu. 

I když je navíc zpracování trochu naivně vyřešené, nepřišlo mi ani na moment extrémní a ve spojení s hudebně silně vyváženým písničkovým soundtrackem je vlastně Patrola i přes svoji důraznou neobyčejnost v celku obyčejný film. Není sice od začátku jasné, že způsob jakým se tvůrci vydali sedne úplně každému, stejně jako tématika a hlavní příběh, nicméně pokud vás dokáže snímek pohltit, ta hodina a třičtvrtě uteče zatraceně rychle. A i když finále poněkud kazí výsledný dojem z tak dobré podívané, malý dovětek který následuje po něm tuto chybu alespoň částečně vynahrazuje. Patrolu bych se tedy asi nebál označit za špičku nejen Ayerových filmů, nicméně s ledovým klidem bych ji zařadil mezi klasiky policejního žánru s nějakým kritickým kontextem. Toto konzistentní svědectví o policejní práci ve čtvrtích kde spravedlnost není tak úplně na prvním místě si totiž budete chtít zopakovat.      

David Ayer se překonal. Jeho nový zářez mezi policejními dramaty je až mrazivě realistický, originálně natočený a skrze nabourání filmové iluze vtahuje diváka do příběhu naprosto nevybíravým způsobem. Velmi příjemná policejní záležitost, která  válcuje konkurenci ve všech ohledech.



 Hodnocení: 85%

Koktejl: 
25% Originální zpracování
50% Policejní rutina
25% Svědectví z první ruky

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zabiják & bodyguard | The Hitman's Bodyguard [75%]

Akční komedie ještě nevymřely! Populární žánr především v devadesátých letech to měl v posledních letech docela těžké, nicméně díky několika kasovně úspěšným projektům posledních let se i tomuto žánru daří alespoň párkrát do roka dostat do kina. V nabídce filmových novinek v kině tak od 17. srpna najdete právě jednoho takového čistokrevného zástupce - Zabiják & bodyguard. Snímek od režiséra Expendables: Postradatelní 3Red Hill: Krvavý zapadákov se rozhodl vsadit na poměrně originální ale nesmírně účinnou reklamní kampaň, ve které si tak trochu utahoval z dnes již legendárního Osobního strážce s Kevinem Costnerem. Dokáže ale bavit i na ploše dvou hodin?    

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?