Přeskočit na hlavní obsah

Patrola | End of Watch [85%]

Patrola
http://www.csfd.cz/film/295879-patrola/
http://www.imdb.com/title/tt1855199/

Alternativní názvy: End of Watch

Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 08.11.2012 H.C.E.
V kinech SR od: 08.11.2012 Forum Film SK

Drama / Krimi / Thriller
USA, 2012, 108 min

Režie: David Ayer
Scénář: David Ayer
Hudba: David Sardy
Hrají: Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Natalie Martinez, Anna Kendrick, America Ferrera, Cody Horn, Frank Grillo, David Harbour, Kristy Wu, Maurice Compte

David Ayer si v Hollywoodu za svoji kariéru udělal celkem jméno. Coby scénárista se podílel na hitech S.W.A.T. - Jednotka rychlého nasazení a na prvním díle závodní série Rychle a zběsile. Avšak jako režisér má zatím na kontě tři chválené filmy zaobírající se policejní tématikou z různých úhlů pohledu. Tím nejnovějším z nich je policejní drama Patrola, z prostředí těch nejtemnějších koutů americké metropole Los Angeles. Podaří se Ayerovi zabodovat se svým novým dílem i v našich kinech? 

Brian Taylor a Mike Zavala jsou příslušníky policejních složek v Los Angeles. Konkrétně části South Central, která patří mezi ty nejvíce problémové. V prostředí, kde jsou války mezi soupeřícími gangy o nadvládu nad městem denní rutinou a drogy běžnou komoditou si tahle dvojice, stejně jako jejich kolegové nemohou být jisti ničím. Denně tak nasazují životy, aby činily životy obyvatel této čtvrti lepšími. Při jedné z obhlídek se jim podaří zatknout vysoce postaveného dealera, který operuje pod hlavičkou mexických kartelů. Ani Brian ani Mike však netuší, že už tak nebezpečná čtvrť se pro ně stala daleko nebezpečnější. 

A na začátek nezbývá než říct, že se Ayer tentokrát režijně překonal. Daří se mu totiž pomocí stylizovaného zpracování vykreslit silně atmosféru příběhu, do kterého je pomocí ručních kamer vtažen i sám divák jako člen týmu. Nabourává tím tak filmovou iluzi, kdy si divák místy až nepřipadá jako by sledoval film, nicméně jako by seděl na zadní sedačce při jízdě životem a rutinou policejní práce v ne zrovna přátelské čtvrti. Kritická stránka Ayerových filmů má tak díky přímému zapojení diváka o to větší účinek. A tak i místy hodně sebestředná stylizace pumpuje konceptu krev do žil celou hodinu a třičtvrtě.   


Ústřední dvojice je navíc tentokrát jen párek naprosto normálních lidí, žijících normální životy, které nasazují v nevděčném povolání, bez pokládání otázek. Od psychopatických charakterů v Drsných časech, přes hrdinu bojujícím s korupcí uvnitř policie ve Street Kings, se Ayer dostává k naprosto běžným lidem, kde je jeho um pro dobré kriminální drama a mrazivě uvěřitelnou realističnost daleko nejsilnější. Nesnaží se totiž vykreslit nějaké dva hrdinné policisty jako tomu bývá zvykem. Spíše ústřední dvojici představuje divákovi jako naprosto běžně přemýšlející dvojici, se stejnými radostmi a strastmi, jako mají i lidé, které chrání. Celý koncept hrdinství navíc ještě více nabourává, když po několika hrdinných činech se vrací do konverzační úrovně, při které dvojice rozebírá, jaké by to bylo cítit se jako hrdina, jelikož žádný z nich tohle nezažil. Tomuhle záměru by sice možná prospělo, kdyby ústřední dvojice nebyla takto přímočaře definovaná a prostor dostaly i vedlejší charaktery ale to už je spíš rýpání do konceptu hlavních a vedlejších rolí, které není tak úplně chybou filmu. 

I když je navíc zpracování trochu naivně vyřešené, nepřišlo mi ani na moment extrémní a ve spojení s hudebně silně vyváženým písničkovým soundtrackem je vlastně Patrola i přes svoji důraznou neobyčejnost v celku obyčejný film. Není sice od začátku jasné, že způsob jakým se tvůrci vydali sedne úplně každému, stejně jako tématika a hlavní příběh, nicméně pokud vás dokáže snímek pohltit, ta hodina a třičtvrtě uteče zatraceně rychle. A i když finále poněkud kazí výsledný dojem z tak dobré podívané, malý dovětek který následuje po něm tuto chybu alespoň částečně vynahrazuje. Patrolu bych se tedy asi nebál označit za špičku nejen Ayerových filmů, nicméně s ledovým klidem bych ji zařadil mezi klasiky policejního žánru s nějakým kritickým kontextem. Toto konzistentní svědectví o policejní práci ve čtvrtích kde spravedlnost není tak úplně na prvním místě si totiž budete chtít zopakovat.      

David Ayer se překonal. Jeho nový zářez mezi policejními dramaty je až mrazivě realistický, originálně natočený a skrze nabourání filmové iluze vtahuje diváka do příběhu naprosto nevybíravým způsobem. Velmi příjemná policejní záležitost, která  válcuje konkurenci ve všech ohledech.



 Hodnocení: 85%

Koktejl: 
25% Originální zpracování
50% Policejní rutina
25% Svědectví z první ruky

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.