Přeskočit na hlavní obsah

RoboCop [80%]

Málokterý snímek si zaslouží remake méně než kultovní klasika Robocop. Surové akční scifi Paula Verhoevena z roku 1987 patří dnes k těm největším klasikám žánru a to nejen díky i na svojí dobu docela silném využití dospěláckého Rkového ratingu. Někdo se však rozhodl, že bude nejlepší nápad zaktualizovat tento materiál a předvést divákům novou verzi tohoto kultu. Pryč je tak charismatický Peter Weller, dystopická vize jak vypálená z před digitální éry a nedočkáte se také dospěláckého ratingu ale umírněného PG-13, tedy na explodující končetiny a hektolitry krve můžete rovnou zapomenout. Je tedy na místě novou vizi robotického strážce zákona na místě odepsat? 

Alex Murphy (Joel Kinnaman) patří k těm několika málo neúplatným policistům detroitských policejních složek. Jeho snaha dopadnout zločince za každou cenu si ale vyžádala oběť nejvyšší. Poté co je vážně zraněn jeho kolega, se rozhodne i Alexe z cesty odstarnit místní vůdce překupníků s zbraněmi. Alex však útok zázrakem přežije a je vybrán do speciálního programu společnosti Omnicorp na vytovření úplně nového druhu bezpečnostní složky. Robotického policisty, který snoubí dohromady smrtící účinnost stroje a instinkty elitního policisty. Alespoň tak se celý koncept RoboCopa snaží veřejnosti představit ředitel této společnosti Raymond Sellars (Michael Keaton). Pravda je ale někde úplně jinde...

Svým docela vysokým hodnocením rozhodně nechci ospravedlňovat rozhodnutí znovu natočit tuto klasiku. Dle mého názoru, by se k podobným praktikám mělo uchylovat až v době, kdy je snímek natolik zastaralý, že jeho poselství se postupně rozmělňuje do prázdna. Původní RoboCop však rozhodně není tím případem. Nevybíravá vize budoucnosti s dostatečným množstvím nadsázky funguje v rámci možností i dnes a tak je pro mě snaha předvést tuto látku znovu motivovaná čistě jen komerčním potenciálem látky. A poté co jsem opustil kino, musím uznat, že to nebylo ani náhodou tak špatné jak jsem se obával a naopak mnoho z vás tento remake potěší. A ten důvod má docela jasného jmenovatele kterým je režisér obou Elitních jednotek José Padilha, který po několika slavnějších jménech u projektu zakotvil jako poslední.

Právě Padilha si totiž ze svých předešlých snímků protlačil až překvapivě dost do nové vize robotického strážce zákona. Jeho RoboCop, jemuž nejvíce škodí právě přímé srovnání s původním snímkum, je totiž i přes trochu odlišné žánrové vymezení vůči originálu ve všech ohledech velmi solidní práce, která naplňuje podobné hodnoty, na jaké útočil původní snímek před více jak pětadvaceti lety. Je pro mě celkem překvapením, jak si v rámci Hollywoodské popcornové zábavy Padilha prosadik tak výraznou politickou nekorektnost snímku, která až připomíná místy surové postavení před obraz reality v jeho předešlých snímcích o praktikách brazilských zásahových jednotek. Nový RoboCop tak útočí tentokrát naprosto bez nadsázky a jinými oklikami než jeho původní předchůdce, nicméně v konečném výsledku je stejně provokativní na každém rohu.      

Když navíc ustoupí stranou přímé srovnání se snímkem z roku 1987, dostává se do kin tento únor jeden z těch nejpovedenějších remaků posledních let. Nová verze potírače zločinu v Detroitu budoucnosti totiž sama moc dobře ví, že překonat původní snímek by byla holá sebevražda. Proto nabízí docela odlišný snímek, který i po odebrání veškerých narážek a lpění na originálním snímku, působí jako samostatná a soběstačná akčně laděná pecka s morálním a společenskokritickým přesahem. José Padilha navíc testuje a uměle natahuje hranice ratingu jak nejvíce to jde a tak se o podívanou pro děti rozhodně nejedná jak se mnozí obávali. (Tohle o to více potěší, když vezmeme v úvahu fakt, jak silný měl Padilha u problémového projektu producentský dohled a jak sám režisér v rozhovoru uvedl, bylo obtížné protlačit radikální nápady do produkce.) Nový Clarence J. Boddicker se nekoná, nicméně RoboCop 2014 využívá i tak široké palety pokřivených charakterů, které místo po jednom charismatickém záporákovi docela obstojně vyplní.  


RoboCop je tak velikým překvapením. Mnoha lidmi dopředu odsuzovaný snímek, který měl být jen snahou přiživit se na popularitě originálu, nakonec končí jako všperkovaná politicky nekorektní akce, která na otázku mechanických strážců zákona roubuje sociální kritiku jak společenských poměrů tak návyků společnosti samotné. To co postrádá na charismatu hlavní hrdina oproti Peteru Wellerovi nahrazují zajímavé vedlejší charaktery, které využívají prvotřídní obsazení beze zbytku. Nejlepší je u snímku na chvíli zapomenout, že nějaký RoboCop v roce 1987 vznikl a přistupovat k nové verzi tak. Možná vás pak docela překvapí, že nová verze funguje i přes svoji razantní odlišnost v současné společnosti podobně, jako tomu bylo u původního snímku na konci osmdesátých let.        

Nevěřil bych ještě před týdnem, že jej budu obhajovat ale nečekané je pravdou. Nová verze RoboCopa je tím neopříliš často viděným případem vydařené aktualizace původního materálu, který nakonec nabízí dostatek důvodů proč si vydobýt i srdce fanoušků původního snímku z roku 1987. I když se totiž jedná o docela zásadně odlišný snímek než je vize budoucnosti Paule Verhoevena, José Padilha předvedl výborně natočenou a společensky silně nekorektní akční podívanou, která značce nedělá ostudu a naopak jí ještě zástup fanoušků přivede. Pokud tohle není dobrá vizitka předělávky pak nevím co víc by jí být mohlo. A hudební doprovod Pedra Bromfmana nemá chybu.  
 Koktejl:
25% Nekorektnost a kritika
25% Osmdesátky v revidovaném balení
25% Nápadité balancování na hraně ratingu
25% Solidní zpracování

  
Robocop

Akční / Krimi / Thriller / Sci-Fi
USA, 2014, 121 min

Režie: José Padilha
Scénář: Nick Schenk, James Vanderbilt, Joshua Zetumer
Kamera: Lula Carvalho
Hudba: Pedro Bromfman
Hrají: Joel Kinnaman, Samuel L. Jackson, Gary Oldman, Abbie Cornish, Jay Baruchel, Michael Keaton, Jackie Earle Haley, Jennifer Ehle, Aimee Garcia, Michael Kenneth Williams, Zach Grenier, Marianne Jean-Baptiste, Marjan Neshat, Miguel Ferrer

Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 06.02.2014 Forum Film CZ
V kinech SR od: 06.02.2014 Forum Film SK

http://www.csfd.cz/film/243794-robocop/
http://www.imdb.com/title/tt1234721/






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde... 

Dokonalý svědek s.r.o. | The Wedding Ringer [60%]

Komik Kevin Hart jede. Ze stand-up baviče se v posledních letech stává nová afro-americká filmařská kasovní jistota. Lidi baví, talent má a umí si vybírat přesně ty nenáročné materiály, které jsou předurčené ke kasovním úspěchům. The Wedding Ringer na tom není jinak. Rodinných oddychových komedií tu bylo již spousta a těch s tématikou svatby také není zrovna málo, nicméně i přesto si právě tato nová komedie, které domácí kinopremiéra byla začátkem roku zrušená, své diváky rozhodně najde. Jen nečekejte zázraky. 

Doug (Josh Gad) je úspěšný podnikatel, který má vše co by si jen mohl mladý člověk jako on přát. Po otci zdědil vysoké bohatství ve formě úspěšné firmy, v osobním životě má pak krásnou partnerku Gretchen (Kaley Cuoco-Sweeting), se kterou se hodlá co nejdříve oženit. Jenže právě v tom je problém. Díky svému problematickému dětství a pozdějšímu zaměření na práci totiž Doug neměl nikdy moc čas na přátele a tak nemá koho by si pozval na svatbu a co je ještě horší, nemá nikoho, kdo b…