Přeskočit na hlavní obsah

Hacker | Blackhat [45%]

Ja tomu už šest let od doby, kdy se Michael Mann podíval se svojí filmovou novinkou do kin. Naposledy tomu bylo v roce 2009, kdy do kin přivedl příběh Johna Dillingera ve snímku Veřejní nepřátelé. Nyní se vrací zpět do popředí, aby dokázal, že na to stále má s thrillerem o kyberteroristovi s názvem Hacker. Jak se tahle válka ve světě počítačů vyvedla? Moc ne. 

Nicholas Hathaway (Chris Hemsworth) patří mezi špičkové hackery, avšak před lety i na něj došlo a při zásahu FBI skončil za mřížemi. Sem se ho nyní rozhodl vyhledat jeho bývalý spolubydlící z vysoké Chen (Leehom Wang), který jako člen bezpečnostních složek Číny spolupracuje s americkou FBI na odhalení a dopadení hackera, který ohrožuje svými činy celý svět. A Hathaway je ten nejpovolanější člověk, který může s vyšetřováním pomoci. Před lety totiž společně s Chenem napsali kód, který nyní neznámý terorista využívá k prolomení ochrany zabezpečených serverů. A přetížení elektrárny, které mělo za následek úmrtí několika desítek lidí, byl jen začátek... 

Byl jsem docela zvědavý, s čím se po takové pauze Mann vytáhne. Nebudu zastírat, že díky filmům jako Nelítostný souboj, Collateral nebo filmová adaptace seriálu Miami Vice, se zařadil celkem suverénně mezi mé oblíbence. Nic ovšem netrvá věčně a Hacker toho právě může být krásným příkladem. Je totiž za poslední dobu jen málo filmů, kde toho funguje ještě méně jako v téhle vyhypované hře kočky s myší. 

Nechci tu samozřejmě tvrdit, že by byl Hacker vyloženě špatný snímek, to nikoliv. Být to videobéčko s druhým z Hemsworthů, docela bych to i bral, nicméně od produkce této kvality zkrátka člověk čeká nějakou úroveň. Ne jen stereotypní vrstvení života zbavených replik, logiky zbavených příběhových zvratů, přílišných konstruktů co se týče náhodných situací a tak vlastně celkové tvorby takového počítačového MacGyvera, který se v závěru se šálou, šroubovákem, pár časopisy a lepící páskou vydá vstříc špičkám kriminální organizace která hodlá zorganizovat jeden z nejnepravděpodobnějších teroristických útoků, který byť je sice originální, vyvolává spíše úsměv než že by jej někdo mohl brát vážně. 

Není to ovšem ani jindy parádní vizuální zpracování, které by Hackera vytáhlo z břečky ve které se ocitl. Jedna dobrá soubojová scéna a pár pěkných záběrů neanuluje hned několik neskutečně špatně nasnímaných soubojů, kde zrychlení bojujících účastníků působí přinejmenším podivně. Nezachrání to ani časté hand-held kamery, které sice měly asi umocňovat diváckou imerzi do příběhu, ve skutečnosti ale spíše působí otravně, neboť je docela problém rozluštit často co se vlastně děje nad rámec toho, že skupina lidí někam běží a kamera se za nimi třepe jak kdyby kameraman dostal za běhu epileptický záchvat.     

Když se pak film po dvou hodinách přiřítí do docela nesmyslného konce, při které všechno a všechny vyřeší docela humorná miskalkulace hlavního záporáka (který se ve filmu mimo jiné objeví asi až na poslední čtvrthodinku), který poruší svoje zásady jen a proto, že film potřebuje mít nějaký finální showdown, ve kterém sám ještě připomene svoje zásady, které před závěrem pro změnu poruší ještě jednou. Hlavně že to ale vypadá cool. Dokonce to asi vypadalo tak cool, že se ani dav lidí nerozutekl když se začalo střílet a kriminálníkům se samopaly začala z hlavy lítat krev. Holt jiná země, jiný mrav. Čekáte-li ale na atmosféře silně vystavení drama jako Collateral, či hon kočky s myší jako v případě Nelítostného souboje, čekejte dále. Ani jednomu se v tomto případě nedočkáte.    


Hacker je totiž skrz na skrz průměrná thrillerová práce, které by spíše slušely videopůjčovny před pár lety, než kino v roce 2015. Předvídatelné zvraty, hloupé a nelogicky smýšlející postavy, vrstvení stereotypů a docela rušivé zpracování. Takový je nový film Michaela Manna, který nezachrání ani v celku solidní hudební doprovod (který sice nese oficiální titulek Harryho Gregson-Williamse a Atticuse Rosse, z jejich kompozice je prý ve filmu použito naprosté minimum díky zásahům režiséra) ani jinak docela solidní Chris Hemsworth v hlavní roli. První letošní zklamání právě dorazilo do kin.  
Michael Mann a jeho nepříliš triumfální návrat. Hacker, coby jeho další zářez po šestileté pauze, přináší docela zklamavší thriller o kyberterorismu a hře kočky s myší moderní doby. Slabá vizuální stránka, mrzký scénář plný logických lapsů, vrstvení stereotypů a nepravděpodobných událostí, to vše dává dohromady přes dvě hodiny dlouhé průměrné béčko, které nezachrání ani jinak solidní Hemsworth. Tohle se zkrátka nepovedlo a snaha udělat z hlavního hrdiny tak trochu MacGyvera tomu rozhodně nepomáhá. 
 Koktejl: 
20% Počítače
20% Exotické země
20% Terorismus 
20% Hackeři
20% Akce
Hacker
(Blackhat, Cyber)
Akční / Krimi / Drama / Mysteriózní / Thriller
USA, 2015, 132 min

Režie: Michael Mann
Scénář: Morgan Davis Foehl
Kamera: Stuart Dryburgh
Hudba: Harry Gregson-Williams, Atticus Ross
Hrají: Chris Hemsworth, Viola Davis, Holt McCallany, Wei Tang, Lee-Hom Wang, Archie Kao, Ritchie Coster, Michael Bentt, Kirt Kishita, Spencer Garrett, Manny Montana, William Mapother, Jason Butler Harner, John Ortiz, Yorick van Wageningen

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 15.01.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 15.01.2015 Barracuda Movie

USA V kinech od: 16.01.2015 Universal Pictures US

http://www.csfd.cz/film/341230-hacker/
http://www.imdb.com/title/tt2717822/






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.