Přeskočit na hlavní obsah

Birdman [85%]

Ne zrovna často se stává, abych opouštěl kinosál po projekci a neměl vlastně co říct, neboť mi trvalo dlouhou dobu strávit co jsem vlastně viděl. Většinou se to stává v případě hodně špatných filmů. Téměř nikdy se to ale nestává v případě těch výjimečně dobrých. A právě Birdman je výjimkou potvrzující pravidlo. Oceňovaná novinka Mexičana Alejandra Gonzáleze Iñarritua, která se utká již za nedlouho o ocenění Oscar hned v devíti kategoriích, včetně nejlepšího snímku za uplynulý rok, se dostala konečně do českých kin. A i přes očekávání velkých věci jsem zůstal po projekci poněkud zkoprnělý tím, co se na mě za to něco málo přes dvě hodiny na mě v kině vyvalilo. 

Riggan Thomson (Michael Keaton) bojuje s úpadkem své kariéry. Před dlouhými lety byl celosvětově uznávanou celebritou díky svému ztvárnění komiksového hrdiny Birdmana ve třech pokračováních akčního blockbusteru. Ta doba už je ale dávno pryč a jeho kariéra je nyní v troskách, což se snaží zachránit tím, že na Broadwayi předvede v divadelní podobě vlastnoručně zadaptované dílo Raymonda Carvera. Produkci ovšem stíhá jedna katastrofa za druhou a před generálními zkouškami Thomson coby režisér přichází i o představitele jedné z hlavních rolí. Na jeho místo se mu ovšem shodou náhod daří dosadit populárního divadelního herce Mikea Shinera (Edward Norton).  Tím ale skutečné problémy již tak riskantní produkce teprve začínají. Zatím co jeho hru začíná rozkládat zhýralý Mike zevnitř, sám Riggan začíná mít problémy nejen s hrou ale i se směrem svého vlastního života a obavami o svoji budoucnost... 

Důvod proč vlastně úplně nevím, co o filmu napsat, je prostý. Snímek toho obsahuje totiž tak velkou spoustu, tolik malých detailů i velkých věcí, zkrátka všeho, navíc různých kvalit, ať už dobré nebo špatné. Jedno mu upřít ale nelze. Nic podobného jste rozhodně neviděli a s největší pravděpodobností ani zase dlouhou dobu neuvidíte. Alejandro González Iñárritu tu ve spolupráci s kameramanem  Emmanuelem Lubezkim totiž předvedl něco, co i v porovnání s Lubezkiho předešlou prací pro sci-fi Gravitace Alfonsa Cuaróna působí neskutečně impozantně a až nereálně. V rámci relativně tradičního příběhu vyhořelé filmové hvězdy totiž rozpoutává tu nejčistší audiovizuální jízdu, která ani na ploše více jak dvou hodin neztrácí dech ani na moment. 

Není to ovšem jen dokonalá audiovizuální stránka kde mprim hraje bombastická kamera, na které stojí Bridman. Je toho zkrátka mnoho. Od různých zákrut příběhové linky (která sice mohla skončit o pár momentů dříve, nicméně i tak je její ukončení v rámci možností parádní), která byť obyčejná, dodává hned několik ozvláštňujících prvků, celkového symbolismu jak příběhu tak jednotlivých postav a motivů, subverze a parodie současné doby a trendů, a vlastně bych tímhle mohl pokračovat opravdu hodně dlouho. Tohle zkrátka není jednoduchý film a jedno shlédnutí vám na něj rozhodně stačit nebude. Nemluvě o tom, že je docela obtížné vpíchnout opravdu jen pár věci.  

Svůj lví podíl na tom totiž nesou také skvělé herecké výkony snad všech zúčastněných, kde minimálně čtveřice Emma Stone, Michael Keaton, Edward Norton a Zach Galifianakis svým rolím neskutečně vládnou a veškerá ocenění, která jim jejich role přinesou, jsou více než zasloužená. A ačkoliv se označení těžký film vyhýbám a jeho užívání se bráním, zrovna na film jako Birdman prostě padne jako ulité. Většinu času nebudete vědět, jestli ten film milujete nebo nenávidíte, část času vám to přijde jako takové nijaké, podivné, část času jako nesmírně geniální a nepřekonatelné v některých ohledech. Zkrátka těžké o něm cokoliv konstruktivního říci a nepokazit výsledný dojem. Tohle je prostě snímek, který se musí zažít, pocítit jeho emocionální i myšlenkové pochody a po dvou a čtvrt hodinách se nechat vyplivnout.  

Alejandro González Iñárritu tentokrát zkrátka píše filmovou historii. Tato studie vyhasínající hvězdy může býti čímkoliv, její filmařskou genialitu jí ale málokdo může upřít. Neskutečná míra profesionality všech zúčastněných, ojedinělý hudební doprovod na bicí jazzového bubeníka Antonia Sáncheze, podmanivé herecké výkony a atmosféra, která by se místy dala krájet. Pokud jste navíc ochotni vnímat i ty nejmenší detaily, které vám po cestě režisér nechává, celou jízdu si užijete. Víc konstruktivního toho ze sebe asi nedostanu. Tohle je zkrátka film, který se jen těžce dá popsat slovy na pár odstavcích v nějakém blogu. Tohle je po všech ohledech jedinečný film, který se zapíše do historie. A je to tak správně.   
Dlouho se mi nestalo abych ztratil řeč po shlédnutí filmu a nevěděl vlastně co na jeho adresu říci. Alejandro González Iñárritu natočil jednoznačně geniální film, který veškeré své neduhy po příběhové stránce nahrazuje dokonalou audiovizuální skladbou, neuvěřitelnou kamerou Emmanuela Lubezkiho, podmanivou hudbou a špičkovými hereckými výkony. Tohle je prostě potřeba vidět.  
 Koktejl: 
100% Jedinečný filmařský zážitek

Birdman
Komedie / Drama
USA / Francie, 2014, 119 min

Režie: Alejandro González Iñárritu
Scénář: Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Armando Bo, Alexander Dinelaris
Kamera: Emmanuel Lubezki
Hudba: Antonio Sanchez
Hrají: Michael Keaton, Edward Norton, Naomi Watts, Emma Stone, Zach Galifianakis, Andrea Riseborough, Amy Ryan, Lindsay Duncan, Merritt Wever, Natalie Gold

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 22.01.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 22.01.2015 Barracuda Movie
Francie V kinech od: 25.02.2015 Twentieth Century Fox France
USA V kinech od: 17.10.2014 Fox Searchlight Pictures

http://www.csfd.cz/film/336865-birdman/
http://www.imdb.com/title/tt2562232/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...