Přeskočit na hlavní obsah

Gravitace | Gravity [90%]

Alfonso Cuarón je jedním z těch tvůrců, na kterého film se těšíte už jen z podstaty, že se jedná o film jedinečného tvůrce. Nejenom že má tento mexický režisér na svém účtě nejlepší z adaptací knih Harryho Pottera, jeho do této doby poslední snímek, Potomci lidí, patří k tomu řemeslně nejlepšímu za poslední roky. Jeho nový snímek měl sice trochu složitější cestu na svět, ale přecijenom jsme se dočkali. A podle prvotních reakcí se do kin dostal jeden z nejzásadnějších snímků posledního roku. Naplnila tedy Gravitace svůj potenciál, když ji i James Cameron označil za nejlepší scifi všech dob? 

I ty nejvíce propočitané manévry někdy nemusí vyjít a mohou mít katastrofické následky. O to více v případě, že operujete ve vesmíru nad Zemí. Své se o tom brzy dozví i doktorka Ryan Stoneová. Ta spolu s dalšími astronauty právě opravuje vesmírný teleskop, když dostane ze Země zprávu o tom, že při sestřelu ruského satelitu nevyšlo rusům vše podle plánu a manévr vyvolal řetězovou reakci, která jejich směrem vymrštila trosky několika stelitů. Než však stačí jakkoliv zareagovat, přichází jejich Explorer do kontaktu vymrštěným materiálem a zabíjí veškerou posádku uvnitř. Jisté smrti utíká jen Ryan a její kolega Matt Kowalski. Jejich jedinou nadějí je dostat se na Mezinárodní vesmírnou stanici a doufat, že ji poletující trosky příliš nepoškodily.

Protentokrát si to pomyslné rýpání a negativní poznámky vystřílím už v úvodu. Gravitace má totiž pár problémů, které sice nejsou pro běžného diváka nikterak zásadní, nicméně u filmu podobných kvalit to příliš nepotěší. Cuarónovi se totiž nepodaří v některých místech naplno prodat jeho hlavní hrdinku a ony úkroky příběhovým stereotypům a klasickým klišé mu jsou na škodu. Sandra Bullock totiž ze sebe ždémá maximum a i od lidí, kteří ji vyloženě nemají rádi (jako já), si zaslouží uznalé poplácání po zádech. Druhý potencionální nedostatek je fakt, že představovaná látka tak tak vyjde na onu hodinu a půl, kterou v kine strávíte. Místy prostě materiál působí lehce natahovaně. 

Teď ovšem k těm pozitivním stránkám, kterých je ve filmu drtivá většina a které by vás měli přesvědčit o tom, že návštěva kina je tentokrát téměř povinností. Gravitace je totiž po formální stránce absolutní špička, která i několikanásobně hlasitější konkurenci zašlape s přehledem do země. Naprosto famózní kamera která jen podtrhuje Cuarónův režijní cit, špičkové digitální efekty, které vás s přehledem vytáhnou tisíce metrů nad povrch země ale především pečlivě nakomponovaný a emoce a nervy drásající soundtrack z pera Stevena Price. Spolu s výborným mixem zvuku bych se velmi divil, kdybychom o zvukovém oddělení neslyšeli začátkem roku při udílení cen Akademie. 

A tak je to vlastně s celým snímkem. Gravitace je totiž záležitostí, na kterou se vyplatilo si počkat. Špičkové sci-fi, které nadchne i fanoušky žánrem netknuté a o lidech se zájmem ve vesmírném cestování nemluvě. S tvrzeními, že se jedná o Vesmírnou odysseu naší doby bych sice byl obezřetnější, nicméně to ukáže až čas. Jedno je jisté. Gravitace je pomyslným klenotem letošní sezony a byla by velká škoda, kdybyste jej na velkém plátně minuli. Přesně z takovýchto filmů se totiž stávají kultovní klasiky, které odolají zubu času. 

Alfonso Cuarón a jeho audiovizuální opus pro současné ale i příští generace. Vizuálně i hudebně naprostá špička současné tvorby, která dokázala s 80ti milionovým rozpočtem rozpoutat daleko více strhující podívanou než veškerá její konkurence s rozpočtem i dvakrát tak velkým. Snímek sice s možná až příliš jednoduchým dějem a občasnými příliš výraznými úkroky mainstreamové kinematografii podobného tématu, avšak také strhující vesmírné drama, které nabízí fenomenální vizuální stránku, přesvědčivé herecké výkony a jeden z nejlepších soundtracků sezony. Cuarón dokázal, že i dnes se dá natočit snímek, u kterého strávíte závěrečné titulky v němém úžasu z čistě precizního kinematografického zážitku.    

 Koktejl:
25% Atmosféra
25% Vesmír
50% Audiovizuální paráda

Gravitace
( Gravity, Gravitácia )
Sci-Fi / Thriller / Drama
USA / Velká Británie, 2013, 90 min

Režie: Alfonso Cuarón
Scénář: Alfonso Cuarón, Jonás Cuarón
Kamera: Emmanuel Lubezki
Hudba: Steven Price
Hrají: Sandra Bullock, George Clooney, Ed Harris

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 03.10.2013 Warner Bros. CZ
V kinech SR od: 03.10.2013 Continental

http://www.csfd.cz/film/275420-gravitace/
http://www.imdb.com/title/tt1454468/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.