Přeskočit na hlavní obsah

Gravitace | Gravity [90%]

Alfonso Cuarón je jedním z těch tvůrců, na kterého film se těšíte už jen z podstaty, že se jedná o film jedinečného tvůrce. Nejenom že má tento mexický režisér na svém účtě nejlepší z adaptací knih Harryho Pottera, jeho do této doby poslední snímek, Potomci lidí, patří k tomu řemeslně nejlepšímu za poslední roky. Jeho nový snímek měl sice trochu složitější cestu na svět, ale přecijenom jsme se dočkali. A podle prvotních reakcí se do kin dostal jeden z nejzásadnějších snímků posledního roku. Naplnila tedy Gravitace svůj potenciál, když ji i James Cameron označil za nejlepší scifi všech dob? 

I ty nejvíce propočitané manévry někdy nemusí vyjít a mohou mít katastrofické následky. O to více v případě, že operujete ve vesmíru nad Zemí. Své se o tom brzy dozví i doktorka Ryan Stoneová. Ta spolu s dalšími astronauty právě opravuje vesmírný teleskop, když dostane ze Země zprávu o tom, že při sestřelu ruského satelitu nevyšlo rusům vše podle plánu a manévr vyvolal řetězovou reakci, která jejich směrem vymrštila trosky několika stelitů. Než však stačí jakkoliv zareagovat, přichází jejich Explorer do kontaktu vymrštěným materiálem a zabíjí veškerou posádku uvnitř. Jisté smrti utíká jen Ryan a její kolega Matt Kowalski. Jejich jedinou nadějí je dostat se na Mezinárodní vesmírnou stanici a doufat, že ji poletující trosky příliš nepoškodily.

Protentokrát si to pomyslné rýpání a negativní poznámky vystřílím už v úvodu. Gravitace má totiž pár problémů, které sice nejsou pro běžného diváka nikterak zásadní, nicméně u filmu podobných kvalit to příliš nepotěší. Cuarónovi se totiž nepodaří v některých místech naplno prodat jeho hlavní hrdinku a ony úkroky příběhovým stereotypům a klasickým klišé mu jsou na škodu. Sandra Bullock totiž ze sebe ždémá maximum a i od lidí, kteří ji vyloženě nemají rádi (jako já), si zaslouží uznalé poplácání po zádech. Druhý potencionální nedostatek je fakt, že představovaná látka tak tak vyjde na onu hodinu a půl, kterou v kine strávíte. Místy prostě materiál působí lehce natahovaně. 

Teď ovšem k těm pozitivním stránkám, kterých je ve filmu drtivá většina a které by vás měli přesvědčit o tom, že návštěva kina je tentokrát téměř povinností. Gravitace je totiž po formální stránce absolutní špička, která i několikanásobně hlasitější konkurenci zašlape s přehledem do země. Naprosto famózní kamera která jen podtrhuje Cuarónův režijní cit, špičkové digitální efekty, které vás s přehledem vytáhnou tisíce metrů nad povrch země ale především pečlivě nakomponovaný a emoce a nervy drásající soundtrack z pera Stevena Price. Spolu s výborným mixem zvuku bych se velmi divil, kdybychom o zvukovém oddělení neslyšeli začátkem roku při udílení cen Akademie. 

A tak je to vlastně s celým snímkem. Gravitace je totiž záležitostí, na kterou se vyplatilo si počkat. Špičkové sci-fi, které nadchne i fanoušky žánrem netknuté a o lidech se zájmem ve vesmírném cestování nemluvě. S tvrzeními, že se jedná o Vesmírnou odysseu naší doby bych sice byl obezřetnější, nicméně to ukáže až čas. Jedno je jisté. Gravitace je pomyslným klenotem letošní sezony a byla by velká škoda, kdybyste jej na velkém plátně minuli. Přesně z takovýchto filmů se totiž stávají kultovní klasiky, které odolají zubu času. 

Alfonso Cuarón a jeho audiovizuální opus pro současné ale i příští generace. Vizuálně i hudebně naprostá špička současné tvorby, která dokázala s 80ti milionovým rozpočtem rozpoutat daleko více strhující podívanou než veškerá její konkurence s rozpočtem i dvakrát tak velkým. Snímek sice s možná až příliš jednoduchým dějem a občasnými příliš výraznými úkroky mainstreamové kinematografii podobného tématu, avšak také strhující vesmírné drama, které nabízí fenomenální vizuální stránku, přesvědčivé herecké výkony a jeden z nejlepších soundtracků sezony. Cuarón dokázal, že i dnes se dá natočit snímek, u kterého strávíte závěrečné titulky v němém úžasu z čistě precizního kinematografického zážitku.    

 Koktejl:
25% Atmosféra
25% Vesmír
50% Audiovizuální paráda

Gravitace
( Gravity, Gravitácia )
Sci-Fi / Thriller / Drama
USA / Velká Británie, 2013, 90 min

Režie: Alfonso Cuarón
Scénář: Alfonso Cuarón, Jonás Cuarón
Kamera: Emmanuel Lubezki
Hudba: Steven Price
Hrají: Sandra Bullock, George Clooney, Ed Harris

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 03.10.2013 Warner Bros. CZ
V kinech SR od: 03.10.2013 Continental

http://www.csfd.cz/film/275420-gravitace/
http://www.imdb.com/title/tt1454468/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.