Přeskočit na hlavní obsah

Rychle a zběsile 7 | Fast & Furious 7 [70%]


Lamentovat nad tím, že se kdysi celkem laciná značka proměnila na jednoho z akčních tahounů posledních let, nemá moc smysl. Série Rychle a zběsile tento přechod učinila již před několika díly a nikdo si moc nestěžuje, neboť velkých akčních filmů pro velké kluky a holky je v dnešní době v kinech jako šafránu. Když k tomu navíc dopadla spolupráce Jasona Stathama, který byl původně v plánu pro předchozí díl, ale neměl v té době moc čas na časově náročnější roli, čehož využili alespoň v potitulkové scéně (kterou si stejně ukradl většinu filmu pro sebe), očekávání se šponovaly vysoko. Trochu je zpražilo náhlé úmrtí Paula Walkera, díky kterému musel film na přetáčky a do střižny, a do kin se v důsledku toho dostal až teď. Jak tedy dopadl nejnovější díl této vysokooktanové podívané, který má odstartovat třetí trilogii v rámci série?

Poté, co se skupině podařilo zastavit Owena Shawa (Luke Evans) na konci minulého dílu a poslat jej do nemocnice vrací se zpět domů. To ovšem ještě netuší, že se jim na stopu vydává Owenův velký zlý bratr Deckard (Jason Statham), bývalý vládní zabiják a špičkový špion, po kterém se před lety slehla zem. A ten hodlá Dominica (Vin Diesel) a jeho partu zlikvidovat. Dominic ovšem získává silného strategického spojence, velitele speciálních jednotek, který se představuje jako pan Nikdo (Kurt Russell). Ten výměnou za loupežné přepadení armádního konvoje, které zvládne jen někdo tak šílený jako Dom a jeho parta, nabízí pomoc s lokalizací a odstraněním Deckarda…

Nejsem si moc jistý, co jsem vlastně čekal. Stále si stojím za tím, že mimo první dva díly (které každý má svá pozitiva a negativa), je nejlepší díl z Linovy éry fenomenální pětka, která ukázala pravý potenciál, který tahle značka má. Okázalé a velkolepé akční scény, k tomu silná auta, krásné ženy a sem tam nějaký ten pěstní souboj přikrmený suchými hláškami. Zkrátka hodně fajn záležitost, ačkoliv ve svém jádru blbá jak patník u silnice. Když ale u toho vypnete, člověk se baví jako blázen. Zvláště člověk co vyrůstal na akčních filmech z osmdesátek a devadesátek a má teď tak trochu už abstinenční příznaky. Naopak šestka to ukázala z jiného konce, a ačkoliv používala stejnou strukturu, nakonec pod tou hromadou zajímavých triků a akčních scén zůstaly jen vzpomínky na hloupé finále na nejdelším letišti na světě (eh). A pak skvělé entrée Jasona Stathama coby bouchače pro další film. A přesně tam sedmička navazuje, ovšem v neskutečně velkém stylu. 

Úvodní scénu bych se nebál označit za jeden z nejlepších vstupů záporáka na scénu ve filmové historii. Je to kombinace správné blbosti a neskutečné kulervoucnosti, kterou jen přikrmuje charismat britské akční legendy, se kterou jeho Deckard krade film pro sebe v každé scéně, kde se objeví. Zkrátka tenhle typ Stathamovi sedne neskutečným stylem a je fajn ho zase vidět v takhle výrazné roli. Ať už se jedná o jeho démonicky dramatické proslovy nebo o jeho surové ukázky síly, kde se předvede v osobních soubojích jak s Dieselem, tak s Rockem. Potud všechno fajn. Jakmile ale začnete řešit jeho postavu, začne to skřípat. Ačkoliv je totiž Statham neskutečně super, jeho postavu scénárista Chris Morgan používá spíše jako předmět, takže se objeví všude, kde je třeba trochu přidat té macho energie. To že nedává vůbec smysl, aby jeho postava byla vždy tam, kde se to hodí pro dramatický efekt a vždy byla jen těsně od svého cíle, to už nikomu moc nevadí. 

A to je ostatně problém s celým filmem. Vše co se děje v průběhu filmu sice vypadá vážně cool a super, což jen podporují odkazy na předešlé díly. Jakmile ale začnete trochu hledat smysl v tom co se tam děje, nebo začnete řešit, proč se vlastně Statham v druhé půli stává tak trochu jen sekundárním záporákem, dojde vám, jak je nový díl série Rychle a zběsile zase tak scénáristicky podvyživený až hrůza. Nejviditelnější je to ve finální konfrontaci v Los Angeles, kde film překračuje hranici blbé ale zábavné někam do úrovně tak blbé a rádoby cool až to už moc zábavné není. Tvůrci začnou házet celkem do extrému zahnané scény (rozuměj do hloupého extrému, nikoliv do zábavného extrému, kterým operuje například scéna tažení sejfu po ulicích velkoměsta) a člověk si tak trochu říká proč. Dokonce jsem si i říkal, že za jeden ze závěrečných kousků by se nemusely stydět laciné pokračování Kurýra, ve kterém se Luc Besson snažil za každou cenu být moc moc cool (jako je tomu například u na letošek plánovaného restartu). 


No a jak se tvůrci vyrovnali s úmrtím Paula Walkera? Celkem obstojně. Pokud byste nevěděli, že k něčemu takovému došli a nevšímali si moc detailů, dost pravděpodobně nepostřehnete ani v jedné ze scén, že se nejedná o Walkera. Co už je ale trochu horší, je emocionální vydírání fanoušků v závěru, kde se rozloučení s fanoušky oblíbenou postavou (a také s jejím hercem) protahuje do docela vypočítaného emocionálního vydírání, které svojí symbolikou v závěru je fajn, nicméně způsob jakým protlačují jeho úmrtí a smysl nedávající odloučení od party (jeho postavy v rámci příběhu série – „nerozlučná rodina“ asi tak moc nerozlučná nebyla), zavání až trochu hyenismem. Samozřejmě, že spousta lidí uroní slzu za jeden příliš brzy ztracený život a trochu násilný odchod postavy, o které tahle série vlastně byla, i já ji měl na krajíčku, ovšem to neznamená, že tam něco podobného, zavánějícího až trochu nevkusností, patří. Odchod se dá zkrátka v takovémto případě vyřešit i vkusněji a neprodlužovat to přes všechny možné zákruty, abych z fanoušků vyždímal veškerou možnou empatii, kterou za všechny díly série s postavou nasbíraly. 

Takže co závěrem tohoto na mé poměry docela dlouhého textu, doporučit sedmý díl či nikoliv? I přes finále, které mě vyloženě štvalo, musím Rychle a zběsile 7 opatrně doporučit. Pokud máte rádi sérii a viděli jste předchozí díly, víte, co váš čeká. Nic nového v sedmém díle moc nečekejte, tedy kromě prvního výrazného záporáka série ve formě Jasona Stathama. Akce je v celku slušná, triky až na finále taktéž, suchých hlášek je tam také dost, stejně jako osobních soubojů, hláškujícího Tyrese Gibsona, rychlých aut a lepých dam. Sedmý díl nabízí zkrátka to, co fanoušci série očekávají, a přidává jednoho britského maséra, co trochu zatopí hlavní partě. Revoluci ovšem nečekejte. Pořád se tu skáče mezi mrakodrapy sporťáky a dupnutím se boří parkoviště. Jen toho Rocka by tu mohlo pro příště být víc, než jen všeho všudy pět minut. 


Mohla to být větší katastrofa, nicméně fanoušci série zklamáni nebudou. James Wan přebírá otěže akční série s grácií a servíruje zábavný, akční a efektní film, ve kterém má v rukávech nejen trumfy z řad závodníků ale také parádního Stathama a Rocka. Bohužel se v závěru nechá unést až do Linových výšin a tak se příjemný pocit v závěru lehce vytrácí. I přesto je tento zápis do série o poznání lepší, než to bylo minule. Jen nad tím nesmíte ani trochu přemýšlet a jen se bavit. 
 Koktejl: 
40% Auta
40% Akce
20% Pomsta
Rychle a zběsile 7
(Fast & Furious 7, Rýchlo a zbesilo 7)
Akční / Krimi / Thriller
USA, 2015, 140 min

Režie: James Wan
Scénář: Chris Morgan
Kamera: Stephen F. Windon, Marc Spicer
Hudba: Brian Tyler
Hrají: Vin Diesel, Paul Walker, Jason Statham, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Dwayne Johnson, Kurt Russell, Tony Jaa, Djimon Hounsou, Lucas Black, Cody Walker, Shad Moss, Nathalie Emmanuel, Iggy Azalea, John Brotherton, Susan Santiago, Noel Gugliemi, Ronda Rousey, Brian Mahoney, Ali Fazal, Anna Colwell, Elsa Pataky, Gal Gadot, Gentry White, Romeo Santos

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 02.04.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 02.04.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 03.04.2015 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/340855-rychle-a-zbesile-7/
http://www.imdb.com/title/tt2820852/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.