Přeskočit na hlavní obsah

Avengers: Age of Ultron | The Avengers: Age of Ultron [65%]

Navázat na jeden z nejvýdělečnějších snímků filmové historie rozhodně není sranda. Vědomi jsou si toho i tvůrci u Marvelu, který v posledních letech válcuje světová kina svými komiksovými adaptacemi. Když oznámili před pár lety, že pro rok 2012 chystají superhrdinskou týmovku, kde kdo předpovídal krach, avšak u Marvelu přišli s dnes třetím nejvýdělečnějším filmem historie, který zboural pokladny kin a jen podtrhnul dominanci Marvelu na poli blockbusterů. Nyní, o tři roky později a další fází komiksových filmů později se komiksoví adaptátoři pouští do stejných vod znovu, tentokrát už o něco jistější v kramflecích, v pokračování právě onoho fenomenálního úspěchu. Jak tedy druhé týmové dobrodružství filmově komiksových hrdinů, které takhle z počátku filmového léta má být jedním z nejzářivějších letošních blockbusterů, dopadlo?

Tony (Robert Downey Jr.) a zbytek Avengerů jsou stále poznamenáni tím, co se před pár lety událo v New Yorku. A právě díky tomu se snaží zničit celou prakci organizace HYDRA, kterou vede Baron von Strucker (Thomas Kretschmann), která využívá Lokiho žezlo k vylepšování svých vlastních vojáků. Jak totiž Tony s Brucem (Mark Ruffalo) zjišťují, žezlo obsahuje jeden z Infinity Gems, kamenů které skrývají nekonečnou sílu a jež se v posledních letech objevují napříč celým vesmírem, naposledy při nedávné elfské invazi země. Místo toho, aby Tony však moc tohoto kamene uzamknul na bezpečné místo, rozhodne se jej využít k tvorbě umělé inteligence, které povede nedávno vytvořenou ocelovou legii robotů s úkolem chránit zemi před útoky jak z venčí, tak od samotných obyvatel. Tento tah však nevychází a Tonymu s Brucem se nedaří prolomit záhadu umělé inteligence, kterou skrývá právě žezlo. Třetí den jejich snažení, však mimo jejich pozornost je implementace této inteligence úspěšně dokončena a vzniká tak Ultron (James Spader), ochránce země. Ten se však místo nastolení míru rozhodne jednat poměrně radikálně a pojímá jako svůj plán zničení všech problematických elementů na planetě Zemi, především samotných Avengers... 

Bude to znít možná zle, ale vážně jsem chtěl druhé týmovce z produkce Marvelu fandit. Ačkoliv totiž u mě přehnaně pozitivní nadšení z prvního dílu poměrně razantně opadlo při druhé projekci (viz recenze), slova tvůrce Josse Whedona o komornějším a tradičně temnějším druhém díle ve mně vyvolávaly docela velké očekávání, ačkoliv se toto očekávání nepodařilo trailerové kampani zkultivovat. Zkrátka Marvelu se podařilo představit parádní partu hrdinů, kteří fungují jak v sólovkách tak v následné týmovce a já jsem se přes veškeré rozpaky nemohl dočkat jejich dalšího nařachaného dobrodružství. Zvláště, když měli čelit jednomu z nejparádnějších komiksových záporáků co má marvel k dispozici, zabijákovi Ultronovi (protože Thanos šel až na druhou kolej a dostane svůj prostor až ve dvojdílném třetím týmovém dobrodružství s názvem Infinity War). Jenže pak přišla samotná projekce v přítmí kinosálu a docela nepříjemné vystřízlivění. 

Nechápejte mě špatně, Avengers 2 mají neskutečný počet super momentů, kterými předčí i svého předchůdce a mnohdy i všechny ostatní marvelovky, jenže to vše neskutečně pozitivní a kvalitní se dá shrnout do slabé čtvrthodinky, zatímco celý film vám v kinech zabere téměř dvě a půl hodiny. Oproti prvnímu dílu, kde se skupinka víceméně otrkávala a prozkoumávala důvody toho, proč vlastně táhnout za jeden provaz, tady se ono táhnutí za jeden provaz využívá především jako onen důvod, proč po psychologické decimaci opět pozvednout své zbraně a vydat se bránit zemi před nebezpečenstvím. To vše za paralelního řešení vlastní role ve společnosti, osobních dilemat a výrazného naznačování toho, kam se celá filmová série od Marvelu bude ubírat v dalších filmech. A to vše za doprovodu klasických suchých hlášek, vtipkování, osudových promluv, naznačování smrti jednoho ze zakládajících Avengerů (ke které nakonec nedojde, ačkoliv se vás tvůrci snaží přesvědčit co deset minut o opaku) a přemítání minulosti, současnosti a budoucnosti ve vztahu k vlastní identitě jak ve společností superhrdinů, tak mimo ni. Pokud vám tahle trochu nesourodá směs motivů a filmových prvků přijde jako lákavá forma prožití dvou a půl hodiny v přítmí kina, tak směle dál a nenechte se odrazovat od návštěvy. Pokud však čekáte po skvělém Iron Manovi 3, výborném Návratu prvního Avengera a zábavných a přitom docela odlišných Strážcích galaxie další fenomenální zářez atakující kvalitativní hranice filmového univerza Marvelu, budete zklamáni. 

Whedon a spol totiž přinášejí do kin od dnešního dne docela běžnou podívanou, která pod slupkou veškeré té osudovosti, osobní zodpovědnosti, lehkého vtipkování, docela nepřehledné akce a osobních problémů nenabízí nic víc, než jen docela obyčejnou etapu v životě superhrdinů. Ultron coby hlavní záporák je ve své podstatě zredukován úplně na minimum, kde je v podstatě jen robotickým centrem než plnohodnotným démonickým záporákem (ač se Whedon snaží tvrdit opak, viz scéna v kostele, či promluvy tohoto záporáckého megalomaniaka), čemuž jen odpovídá jeho odstavení ze scény. Navíc těch několik prázdných promluv ze závěru díky výchozí situací, kterou Avengers: Age of Ultron nastavují pro další fázi filmového univerza, působí neskutečně nemístně.   

Nejzásadnější problém, kterým ovšem týmová dvojka trpí, je nuda. A to docela obrovská. Dvě a půl hodiny se s vámi docela povlečou a příběh odsýpat zrovna nebude. Přírůstky do týmového kádru moc prostoru nedostanou (což například v případě Scarlet Witch je docela škoda), všude všechno bouchá, všichni se se všema mlátí a především všichni pobíjejí robotické posluhovače hlavního plechového démona, avšak jakékoliv jádro absentuje. Je docela těžké najít něco, co vás dlouhými a nepříliš nápaditými akčními sekvencemi bude udržovat při plné pozornosti (ano, je zde baseball se štítem, odhození motorky do zástupu nacistů a podobné lahůdky, to ovšem celé akční sekvence ani zdaleka nezachrání).

Druzí Avengers jsou tak v konečném pohledu docela zklamáním. Snímek, který měl potvrdit vévození Marvelu na trůnu adaptátora komiksů do filmu (a v konečném důsledku měl sloužit jako hlavní film pro porovnávání s blízkými týmovkami od DC, které se zanedlouho poženou do kin) je minimálně po kvalitativní stránce krokem zpět. Ono uvěřitelné a propracované univerzum Marvelu jako by bylo touto kapitolou zredukováno do stylistických východisek komiksového filmu pět až deset let nazpět. Postavy přestávají fungovat tak bezchybně, příběhově se revoluce také nekoná a spíše než jako další milník pětiletky se jedná spíše o další řadový zářez, který nejen, že nevyčnívá příliš z řady, dokonce ani nedosahuje kvalit těch nejlepších marvelovek. Pro fanoušky to každopádně bude ve všech ohledech povinnost, nicméně pokud nemáte vřelý vztah k této filmové značce, návštěvu kina si můžete s ledovým klidem odpustit. Tentokráte o nic moc zásadního rozhodně nepřijdete.   
  

Rozlučka Josse Whedona s Marvelovským univerzem nedopadla úplně nad očekávání. Místo dalšího zásadního snímku, který bude podtrhovat dominanci Marvelu na poli komiksovek, se do kin dostává vcelku rozpačitá a především nudná komiksová podívná, kde sice všichni všechno řeší, vše je osudové, všude vše bouchá, je tam neskutečné množství trochu nepřehledné akce a veškeré akce mohou mít dalekonosné a tragické následky, veškerá lidskost a ono emocionální jádro jakoby se ze snímku vytratilo. Scénariticky nezvládnutá kapitola se tak spíše než další nesmírně důležitou kapitolou, stává nevyrovnaným následovníkem odkazu jedničky, který zůstává nepřekonán, stejně jako zbylé perfektně vyvážené marvelovky. 
 
 Koktejl: 
30% Akce
20% Komiksoví hrdinové 
10% Temnota
25% Osudovost
15% Nuda

Avengers: Age of Ultron
(The Avengers: Age of Ultron, Avengers 2: Vek Ultrona)
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
USA, 2015, 141 min

Režie: Joss Whedon
Předloha: Jack Kirby (komiks), Stan Lee (komiks)
Scénář: Joss Whedon
Kamera: Ben Davis
Hudba: Brian Tyler, Danny Elfman
Hrají: Chris Evans, Chris Hemsworth, Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson, Cobie Smulders, James Spader, Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsen, Thomas Kretschmann, Don Cheadle, Hayley Atwell, Paul Bettany, Andy Serkis, Stellan Skarsgård, Idris Elba, Anthony Mackie, Lou Ferrigno, Chelsea Li, Julia Krynke, Claudia Kim, Julie Delpy, Stan Lee, Henry Goodman, Linda Cardellini

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 30.04.2015 Falcon
Slovensko V kinech od: 30.04.2015 Saturn
USA V kinech od: 01.05.2015 Walt Disney

http://www.csfd.cz/film/317410-avengers-age-of-ultron/
http://www.imdb.com/title/tt2395427/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.