Přeskočit na hlavní obsah

Dánská dívka | The Danish Girl [55%]


Oscarová sezona se pomalu ale jistě blíží do svého konce a my už za necelý měsíc budeme znát vítěze ve všech hlavních kategoriích. V několika z nich je nicméně taktéž nominovaný snímek Dánská dívka, který vstupuje tenhle čtvrtek do českých a slovenských kin. Vyplatí se na tenhle počin, který je mimo jiné založen na skutečném příběhu dánského malíře z počátku minulého století, zajít do kina?


Úspěšný malíř Einar Wegener (Eddie Redmayne) je jednoho dne přesvědčen svoji ženou, aby nahradil na jedno sezení její modelku pro vyladění některých detailů jejího nejnovějšího portrétů. Modelka však po chvíli přesto dorazí a je z Einara v novém převleku pobavena. Vzniká tak humorná identita Lili. Jenže pro Einara to vše nebyla jenom hra. Tahle malá událost v něm probudila vnitřní nejistotu, kterou pociťoval už v mládí, jen ji v sobě od té doby držel. V jeho mysli začíná Lili získávat převahu a on sám se nachází v životě, který díky dvojí osobnosti přestává zvládat... 

Popravdě, je celkem těžké na adresu Dánské dívky něco říci. Rozhodně nechci, aby mé závěrečné hodnocení bylo pro někoho argumentem proč tomuhle filmu nedat šanci. Jen se spíše jedná o takové menší upozornění, co vás vlastně v kině čeká. Protože je to ve výsledku vlastně přesně to, co se dá od podobného filmu čekat. Tom Hooper, který zabodoval jak s Královou řečí tak i se svojí verzí Bídníků, se rozhodl, že chce dalšího Oscara a přibral k sobě další, podobně smýšlející jedince. Jenže tentokrát jedeme podle klasického rčení "Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne." To co Hooperovi už několikrát prošlo tady o to víc vyčnívá a pokud se dá říct jedno synonymum s tímto snímkem, tak je to slovo umělé. 

Jistě, vizuální stránka filmu vypadá sice místy trochu podvyživeně, ale ve většině případů funguje dobře. Podobně je na tom i hudební doprovod Alexandra Desplata, který sice možná zní až příliš podobně tomu, co Desplat předvádí v posledních třech, čtyřech letech, nicméně svoji roli plní tato kompozice obstojně. Jenže ono lámání chleba dochází v samotné náplni filmu. Příběh tohoto typu většinou stojí a padá na hereckých výkonech a scénáři. Pokud jde o to první, tak Eddie Redmayne je opět skvělý, nicméně je v jeho provedení možná až příliš cítit jeho loňský triumf Teorie všeho, tedy jeho výkon v konečném pohledu ničím moc nepřekvapí. Podobně jsou na tom i ostatní prominentní herci, kteří však spíše svými lehce strnulými výkony připomínají spíše divadelní inscenaci než film usilující o vavříny. 

To je podpořeno ještě pak samotným scénářem, který onu umělost snímku jen a jen podporuje. Všechno co by tu mělo být je nakonec přítomno, přesto vzájemné vztahy postav, jejich vývoj  projevy působí nepřirozeně, místy zbytečně zahnané do nepříliš vhodných rozměrů a ona škrobenost a neuvěřitelnost některých momentů je tím tučně podtržena. Díky souhře toho všeho se tak Hooperovi rozpadá snímek pod rukama. To co mu byli mnozí (včetně mě) tolerovat například u Královské řeči, se zde vrací, nicméně zde není mnoho čím to špatné, nudné, laciné a vyumělkované vyvážit.         


Ve výsledku je tak Dánská dívka jedna poměrně promarněná šance. Všechny správné elementy jsou zde, nicméně v hromadě to moc nefunguje. Ona snaha jít na posty nejvyšší tu je cítit na každém kroku, není zde však mnoho, čím toto podložit. Pokud vás zajímá tématika a zaujala ukázka, nemá moc smysl návštěvu kina rozmlouvat. Pokud však čekáte něco jiného, než dvě hodiny dlouhé, relativně škrobené, vyumělkované drama na motivy skutečného příběhu, bez onoho potřebného emocionálního jádra, upravte svá očekávání. Aktuální téma, schopní herci i tvůrci ale ve výsledku to moc nefunguje. 

Tom Hooper dojel. To co mu prošlo už párkrát předtím, tady nemá čím vyrovnat a na filmu je to trestuhodně vidět. Dánská dívka je opět další snaha s velkými Oscarovými ambicemi, nicméně tentokrát nepodložená ničím, co by je opodstatňovalo. Eddie Redmayne je slušný, nicméně je v tom možná až příliš cítit jeho Hawking z Teorie všeho, zbytek v tomto ohledu zaostává. Kamera i hudba většinu času funguje, nicméně ani jeden aspekt nepřináší nic nového nebo převratného. Díky tomu je jen vyzdvihnuta umělost a vykonstruovanost snímku, který v jádru úplně nefunguje a na ploše dvou hodin docela nudí. Zkrátka krásný příklad čistě pro Oscary dělaného filmu. Jen to tentokrát úplně nevyšlo, díky čemuž nakonec trpí hlavně divák.  
 Koktejl: 
30% Problematika genderu
30% Drama
10% Umění
30% Polyester
Dánská dívka
(The Danish Girl, Dánske dievča)
Drama / Romantický / Životopisný
Velká Británie / Belgie / USA, 2015, 119 min

Režie: Tom Hooper
Předloha: David Ebershoff (kniha)
Scénář: Lucinda Coxon
Kamera: Danny Cohen
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Alicia Vikander, Eddie Redmayne, Adrian Schiller, Amber Heard, Emerald Fennell, Claus Bue, Richard Dixon, Ben Whishaw, Matthias Schoenaerts, Nicholas Woodeson, Philip Arditti, Miltos Yerolemou, Sebastian Koch, Sophie Kennedy Clark, Aisha Fabienne Ross, Jeanne Abraham, Ole Dupont
Produkce: Eric Fellner

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 04.02.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 04.02.2016 CinemArt SK
USA V kinech od: 27.11.2015 Focus Features
Velká Británie V kinech od: 01.01.2016 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/249974-danska-divka/
http://www.imdb.com/title/tt0810819/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.