Přeskočit na hlavní obsah

Dánská dívka | The Danish Girl [55%]


Oscarová sezona se pomalu ale jistě blíží do svého konce a my už za necelý měsíc budeme znát vítěze ve všech hlavních kategoriích. V několika z nich je nicméně taktéž nominovaný snímek Dánská dívka, který vstupuje tenhle čtvrtek do českých a slovenských kin. Vyplatí se na tenhle počin, který je mimo jiné založen na skutečném příběhu dánského malíře z počátku minulého století, zajít do kina?


Úspěšný malíř Einar Wegener (Eddie Redmayne) je jednoho dne přesvědčen svoji ženou, aby nahradil na jedno sezení její modelku pro vyladění některých detailů jejího nejnovějšího portrétů. Modelka však po chvíli přesto dorazí a je z Einara v novém převleku pobavena. Vzniká tak humorná identita Lili. Jenže pro Einara to vše nebyla jenom hra. Tahle malá událost v něm probudila vnitřní nejistotu, kterou pociťoval už v mládí, jen ji v sobě od té doby držel. V jeho mysli začíná Lili získávat převahu a on sám se nachází v životě, který díky dvojí osobnosti přestává zvládat... 

Popravdě, je celkem těžké na adresu Dánské dívky něco říci. Rozhodně nechci, aby mé závěrečné hodnocení bylo pro někoho argumentem proč tomuhle filmu nedat šanci. Jen se spíše jedná o takové menší upozornění, co vás vlastně v kině čeká. Protože je to ve výsledku vlastně přesně to, co se dá od podobného filmu čekat. Tom Hooper, který zabodoval jak s Královou řečí tak i se svojí verzí Bídníků, se rozhodl, že chce dalšího Oscara a přibral k sobě další, podobně smýšlející jedince. Jenže tentokrát jedeme podle klasického rčení "Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne." To co Hooperovi už několikrát prošlo tady o to víc vyčnívá a pokud se dá říct jedno synonymum s tímto snímkem, tak je to slovo umělé. 

Jistě, vizuální stránka filmu vypadá sice místy trochu podvyživeně, ale ve většině případů funguje dobře. Podobně je na tom i hudební doprovod Alexandra Desplata, který sice možná zní až příliš podobně tomu, co Desplat předvádí v posledních třech, čtyřech letech, nicméně svoji roli plní tato kompozice obstojně. Jenže ono lámání chleba dochází v samotné náplni filmu. Příběh tohoto typu většinou stojí a padá na hereckých výkonech a scénáři. Pokud jde o to první, tak Eddie Redmayne je opět skvělý, nicméně je v jeho provedení možná až příliš cítit jeho loňský triumf Teorie všeho, tedy jeho výkon v konečném pohledu ničím moc nepřekvapí. Podobně jsou na tom i ostatní prominentní herci, kteří však spíše svými lehce strnulými výkony připomínají spíše divadelní inscenaci než film usilující o vavříny. 

To je podpořeno ještě pak samotným scénářem, který onu umělost snímku jen a jen podporuje. Všechno co by tu mělo být je nakonec přítomno, přesto vzájemné vztahy postav, jejich vývoj  projevy působí nepřirozeně, místy zbytečně zahnané do nepříliš vhodných rozměrů a ona škrobenost a neuvěřitelnost některých momentů je tím tučně podtržena. Díky souhře toho všeho se tak Hooperovi rozpadá snímek pod rukama. To co mu byli mnozí (včetně mě) tolerovat například u Královské řeči, se zde vrací, nicméně zde není mnoho čím to špatné, nudné, laciné a vyumělkované vyvážit.         


Ve výsledku je tak Dánská dívka jedna poměrně promarněná šance. Všechny správné elementy jsou zde, nicméně v hromadě to moc nefunguje. Ona snaha jít na posty nejvyšší tu je cítit na každém kroku, není zde však mnoho, čím toto podložit. Pokud vás zajímá tématika a zaujala ukázka, nemá moc smysl návštěvu kina rozmlouvat. Pokud však čekáte něco jiného, než dvě hodiny dlouhé, relativně škrobené, vyumělkované drama na motivy skutečného příběhu, bez onoho potřebného emocionálního jádra, upravte svá očekávání. Aktuální téma, schopní herci i tvůrci ale ve výsledku to moc nefunguje. 

Tom Hooper dojel. To co mu prošlo už párkrát předtím, tady nemá čím vyrovnat a na filmu je to trestuhodně vidět. Dánská dívka je opět další snaha s velkými Oscarovými ambicemi, nicméně tentokrát nepodložená ničím, co by je opodstatňovalo. Eddie Redmayne je slušný, nicméně je v tom možná až příliš cítit jeho Hawking z Teorie všeho, zbytek v tomto ohledu zaostává. Kamera i hudba většinu času funguje, nicméně ani jeden aspekt nepřináší nic nového nebo převratného. Díky tomu je jen vyzdvihnuta umělost a vykonstruovanost snímku, který v jádru úplně nefunguje a na ploše dvou hodin docela nudí. Zkrátka krásný příklad čistě pro Oscary dělaného filmu. Jen to tentokrát úplně nevyšlo, díky čemuž nakonec trpí hlavně divák.  
 Koktejl: 
30% Problematika genderu
30% Drama
10% Umění
30% Polyester
Dánská dívka
(The Danish Girl, Dánske dievča)
Drama / Romantický / Životopisný
Velká Británie / Belgie / USA, 2015, 119 min

Režie: Tom Hooper
Předloha: David Ebershoff (kniha)
Scénář: Lucinda Coxon
Kamera: Danny Cohen
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Alicia Vikander, Eddie Redmayne, Adrian Schiller, Amber Heard, Emerald Fennell, Claus Bue, Richard Dixon, Ben Whishaw, Matthias Schoenaerts, Nicholas Woodeson, Philip Arditti, Miltos Yerolemou, Sebastian Koch, Sophie Kennedy Clark, Aisha Fabienne Ross, Jeanne Abraham, Ole Dupont
Produkce: Eric Fellner

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 04.02.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 04.02.2016 CinemArt SK
USA V kinech od: 27.11.2015 Focus Features
Velká Británie V kinech od: 01.01.2016 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/249974-danska-divka/
http://www.imdb.com/title/tt0810819/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde... 

Dokonalý svědek s.r.o. | The Wedding Ringer [60%]

Komik Kevin Hart jede. Ze stand-up baviče se v posledních letech stává nová afro-americká filmařská kasovní jistota. Lidi baví, talent má a umí si vybírat přesně ty nenáročné materiály, které jsou předurčené ke kasovním úspěchům. The Wedding Ringer na tom není jinak. Rodinných oddychových komedií tu bylo již spousta a těch s tématikou svatby také není zrovna málo, nicméně i přesto si právě tato nová komedie, které domácí kinopremiéra byla začátkem roku zrušená, své diváky rozhodně najde. Jen nečekejte zázraky. 

Doug (Josh Gad) je úspěšný podnikatel, který má vše co by si jen mohl mladý člověk jako on přát. Po otci zdědil vysoké bohatství ve formě úspěšné firmy, v osobním životě má pak krásnou partnerku Gretchen (Kaley Cuoco-Sweeting), se kterou se hodlá co nejdříve oženit. Jenže právě v tom je problém. Díky svému problematickému dětství a pozdějšímu zaměření na práci totiž Doug neměl nikdy moc čas na přátele a tak nemá koho by si pozval na svatbu a co je ještě horší, nemá nikoho, kdo b…