Přeskočit na hlavní obsah

Dánská dívka | The Danish Girl [55%]


Oscarová sezona se pomalu ale jistě blíží do svého konce a my už za necelý měsíc budeme znát vítěze ve všech hlavních kategoriích. V několika z nich je nicméně taktéž nominovaný snímek Dánská dívka, který vstupuje tenhle čtvrtek do českých a slovenských kin. Vyplatí se na tenhle počin, který je mimo jiné založen na skutečném příběhu dánského malíře z počátku minulého století, zajít do kina?


Úspěšný malíř Einar Wegener (Eddie Redmayne) je jednoho dne přesvědčen svoji ženou, aby nahradil na jedno sezení její modelku pro vyladění některých detailů jejího nejnovějšího portrétů. Modelka však po chvíli přesto dorazí a je z Einara v novém převleku pobavena. Vzniká tak humorná identita Lili. Jenže pro Einara to vše nebyla jenom hra. Tahle malá událost v něm probudila vnitřní nejistotu, kterou pociťoval už v mládí, jen ji v sobě od té doby držel. V jeho mysli začíná Lili získávat převahu a on sám se nachází v životě, který díky dvojí osobnosti přestává zvládat... 

Popravdě, je celkem těžké na adresu Dánské dívky něco říci. Rozhodně nechci, aby mé závěrečné hodnocení bylo pro někoho argumentem proč tomuhle filmu nedat šanci. Jen se spíše jedná o takové menší upozornění, co vás vlastně v kině čeká. Protože je to ve výsledku vlastně přesně to, co se dá od podobného filmu čekat. Tom Hooper, který zabodoval jak s Královou řečí tak i se svojí verzí Bídníků, se rozhodl, že chce dalšího Oscara a přibral k sobě další, podobně smýšlející jedince. Jenže tentokrát jedeme podle klasického rčení "Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne." To co Hooperovi už několikrát prošlo tady o to víc vyčnívá a pokud se dá říct jedno synonymum s tímto snímkem, tak je to slovo umělé. 

Jistě, vizuální stránka filmu vypadá sice místy trochu podvyživeně, ale ve většině případů funguje dobře. Podobně je na tom i hudební doprovod Alexandra Desplata, který sice možná zní až příliš podobně tomu, co Desplat předvádí v posledních třech, čtyřech letech, nicméně svoji roli plní tato kompozice obstojně. Jenže ono lámání chleba dochází v samotné náplni filmu. Příběh tohoto typu většinou stojí a padá na hereckých výkonech a scénáři. Pokud jde o to první, tak Eddie Redmayne je opět skvělý, nicméně je v jeho provedení možná až příliš cítit jeho loňský triumf Teorie všeho, tedy jeho výkon v konečném pohledu ničím moc nepřekvapí. Podobně jsou na tom i ostatní prominentní herci, kteří však spíše svými lehce strnulými výkony připomínají spíše divadelní inscenaci než film usilující o vavříny. 

To je podpořeno ještě pak samotným scénářem, který onu umělost snímku jen a jen podporuje. Všechno co by tu mělo být je nakonec přítomno, přesto vzájemné vztahy postav, jejich vývoj  projevy působí nepřirozeně, místy zbytečně zahnané do nepříliš vhodných rozměrů a ona škrobenost a neuvěřitelnost některých momentů je tím tučně podtržena. Díky souhře toho všeho se tak Hooperovi rozpadá snímek pod rukama. To co mu byli mnozí (včetně mě) tolerovat například u Královské řeči, se zde vrací, nicméně zde není mnoho čím to špatné, nudné, laciné a vyumělkované vyvážit.         


Ve výsledku je tak Dánská dívka jedna poměrně promarněná šance. Všechny správné elementy jsou zde, nicméně v hromadě to moc nefunguje. Ona snaha jít na posty nejvyšší tu je cítit na každém kroku, není zde však mnoho, čím toto podložit. Pokud vás zajímá tématika a zaujala ukázka, nemá moc smysl návštěvu kina rozmlouvat. Pokud však čekáte něco jiného, než dvě hodiny dlouhé, relativně škrobené, vyumělkované drama na motivy skutečného příběhu, bez onoho potřebného emocionálního jádra, upravte svá očekávání. Aktuální téma, schopní herci i tvůrci ale ve výsledku to moc nefunguje. 

Tom Hooper dojel. To co mu prošlo už párkrát předtím, tady nemá čím vyrovnat a na filmu je to trestuhodně vidět. Dánská dívka je opět další snaha s velkými Oscarovými ambicemi, nicméně tentokrát nepodložená ničím, co by je opodstatňovalo. Eddie Redmayne je slušný, nicméně je v tom možná až příliš cítit jeho Hawking z Teorie všeho, zbytek v tomto ohledu zaostává. Kamera i hudba většinu času funguje, nicméně ani jeden aspekt nepřináší nic nového nebo převratného. Díky tomu je jen vyzdvihnuta umělost a vykonstruovanost snímku, který v jádru úplně nefunguje a na ploše dvou hodin docela nudí. Zkrátka krásný příklad čistě pro Oscary dělaného filmu. Jen to tentokrát úplně nevyšlo, díky čemuž nakonec trpí hlavně divák.  
 Koktejl: 
30% Problematika genderu
30% Drama
10% Umění
30% Polyester
Dánská dívka
(The Danish Girl, Dánske dievča)
Drama / Romantický / Životopisný
Velká Británie / Belgie / USA, 2015, 119 min

Režie: Tom Hooper
Předloha: David Ebershoff (kniha)
Scénář: Lucinda Coxon
Kamera: Danny Cohen
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Alicia Vikander, Eddie Redmayne, Adrian Schiller, Amber Heard, Emerald Fennell, Claus Bue, Richard Dixon, Ben Whishaw, Matthias Schoenaerts, Nicholas Woodeson, Philip Arditti, Miltos Yerolemou, Sebastian Koch, Sophie Kennedy Clark, Aisha Fabienne Ross, Jeanne Abraham, Ole Dupont
Produkce: Eric Fellner

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 04.02.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 04.02.2016 CinemArt SK
USA V kinech od: 27.11.2015 Focus Features
Velká Británie V kinech od: 01.01.2016 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/249974-danska-divka/
http://www.imdb.com/title/tt0810819/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.