Přeskočit na hlavní obsah

První člověk | First Man


Příští rok tomu bude už padesát let, co člověk poprvé přistál na povrchu Měsíce. Tento historický moment, kdy Neil Armstrong a Buzz Aldrin poprvé vykročili na povrch nejbližšího vesmírného tělesa, je i po letech stále živým tématem. Damien Chazelle, který za svůj poslední snímek La La Land vyhrál Oscara, se rozhodl přiblížit pozadí přistání člověka na měsíci pomocí příběhu Neila Armstronga, velitele mise Apollo 11. A pokud vám kosmonautika alespoň trochu něco říká, pak tenhle filmový skvost je naprostou povinností. 


Neil Armstrong (Ryan Gosling) platí za poněkud rizikového pilota, během jeho testovacích letů již několikrát po sobě měl problémy, přesto se mu vždy podařilo se strojem přistát. Časem se tedy dostává k vesmírnému programu Gemini, který má za úkol připravit půdu pro budoucí přistání člověka na Měsíci. A ačkoliv to ještě v té chvíli neví, stane se během následujících let klíčovou osobností vesmírného programu Spojených států.   


Už dlouho tu nebyl takto velkolepý film o kosmonautice, jestli vůbec. Nemá totiž moc smysl chodit kolem horké kaše. Byť někomu volba režiséra Damiena Chazella soustředit film na životní příběh prvního kosmonauta na povrchu Měsíce nemusí úplně sedět, přeci jen film se snaží na problematiku kosmounatiky té doby nahlížet nejen optikou samotných lidí stojících za úspěchy lidstva v oblasti dobývání vesmíru, pro mnohé se jedná o zážitek, těžko srovnatelný s něčím jiným za dlouhé roky. Ať už se totiž dá o příběhové stránce napsat cokoliv, řemeslná stránka filmu První člověk je bez přehánění dokonalá. 

Film se totiž velkou část své stopáže věnuje především menším osobním dramatům a problémům Neila Armstronga a lidí kolem něj, stejně jako dopadu neúspěšných testů a letů, což má za následek hodně osobní (možná až místy i intimní) náhled do zákulisí vesmírných letů té doby. Proto když se film nakonec přeci jen pustí do samotné mise, která se zapsala do dějin, dovede tenhle film vyvolat neskutečnou husí kůži a zážitek, který se jen těžko popisuje slovy. A to i pokud víte všechny detaily, jak se celá situace odehrála, nemáte problém být napnutí až k prasknutí i více, jak u kteréhokoli hororu. 


První člověk je totiž čistokrevná filmařina, kterou bych se osobně nebál přirovnat k řemeslné preciznosti k velikánům žánru, přeci jen částečná inspirace třeba takovou Vesmírnou odysseou je na filmu znát a je to jen a jen dobře, neboť tyhle detaily pomáhají navodit neskutečným způsobem atmosféru doby. Kamera Linuse Sandgrena je něco, o čem se dle mého bude ještě nějakou dobu mluvit neboť takto osobní film podobného ražení tu už léta nebyl a právě jeho kamera na tom má lví podíl. Jistě, nepřináší tak revoluční prvky jako třeba Gravitace, to ovšem tady není potřeba, zde se jde spíše na precizní kompozici záběrů a navození atmosféry nejdůležitějších let dobývání vesmíru. 

Ostatně hudební doprovod Justina Hurwitze pomáhá filmu pracovat s diváky naprosto dokonale. Po většinu filmu, co se řeší spíše dílčí problémy a osobní dramata, hudba spíše hraje druhé housle a jen dokresluje atmosféru. Když však dojde na důležité milníky programu nebo následně jednotlivé klíčové etapy samotného letu Apollo 11, vytáhne se Hurwitz s tak výrazným motivem, že ta husí kůže při sledování těchto momentů se zatajeným dechem vám jen tak neustoupí. Ukázková studie práce s divákem a precizního využití pomalé gradace. V momentě kdy se rozezní motiv The Landing, těžko se vám budou držet na uzdě emoce.    


Abych tu ale nepěl jen chválu, zasloužilo by se asi zmínit, že s největší pravděpodobností První člověk nesedne úplně každému. Jistě i tak se jedná o skvělé drama, ve kterém se objeví hned několik známých tváří kromě Ryana Goslinga a Claire Foy, na drama o přistání na měsíci se ale z velké části věnuje spíše osobnímu životu Armstronga, spíše než NASA jako celku. Za mě je tato volba opodstatněná a napomáhá závěrečné hodince filmu dodat onu údernost, ale dovedu si představit že část obecenstva s touto volbou bude mít problém. Stejně jako s délkou filmu, která se blíží dvěma a půl hodinám. Za mě bych toto asi neřešil ale chápu tyto argumenty. 

Cíleně ale hledat na filmu menší nedostatky, abych něco takříkajíc měl v tomhle případě nebudu. Ani už si totiž nedovedu vzpomenout, kdy naposled ve mně film zanechal tak hluboký dojem, jako právě tento příběh Neila Armstronga. Jistě, je v tom trochu osobní zájem na kosmonautice, který mám už od dětství, nicméně to nemění nic na faktu, že se do kin dostal tak skvěle natočená životopisný snímek, jaký tu už dlouho nebyl a já mám o svém filmu roku docela jasno. Tohle zkrátka chcete vidět na velkém plátně. 

PS: Jak známo nejsem úplně fanouškem IMAX, každopádně tenhle film ve mě vyvolal potřebu si ho dát v tomto formátu znovu. Takže asi tak.   
Těžko hledám slov. Damien Chazelle už několikrát přesvědčil, že zkrátka umí, a během několika let se vyhoupl mezi největší talenty současného Hollywoodu. A pokud o tom je něco nejlepším důkazem tak je to právě První člověk. Absolutně dokonale natočené životopisné drama, které sice třeba svým záběrem především na osobní život kosmonauta nebude sedět úplně každému, avšak tomu kdo očekává spíše příběh na pozadí, spíše než jen opisnou rekonstrukci, nabízí tahle dvouhodnka a půl naprosto precizně budovaný příběh úspěchů i neúspěchů, který v závěru vygraduje tak epickým způsobem, že bych se to rázem nebál označit za jeden z největších filmových zážitků co jsem měl. 

První člověk
(First Man, Prvý človek)
Drama / Životopisný / Historický

USA, 2018, 141 min

Režie: Damien Chazelle
Předloha: James R. Hansen (kniha)
Scénář: Josh Singer
Kamera: Linus Sandgren
Hudba: Justin Hurwitz
Hrají: Ryan Gosling, Claire Foy, Kyle Chandler, Corey Stoll, Lukas Haas, Jason Clarke, Christopher Abbott, Patrick Fugit, Shea Whigham, Pablo Schreiber, Brian D’Arcy James, Cory Michael Smith, J.D. Evermore, Ciarán Hinds, Ethan Embry, Kris Swanberg, William Gregory Lee, Steve Coulter, Brady Smith, Olivia Hamilton, James R. Hansen, Philip Boyd, Mark Kelly, Anna Chazelle
Producenti: Wyck Godfrey, Marty Bowen, Isaac Klausner, Damien Chazelle
Střih: Tom Cross
Scénografie: Nathan Crowley
Kostýmy: Mary Zophres

Nevhodný mládeži do 12 let

Česko V kinech od: 11.10.2018 CinemArt
Slovensko V kinech od: 11.10.2018 CinemArt SK

USA V kinech od: 12.10.2018 Universal Pictures US

https://www.csfd.cz/film/502300-prvni-clovek/
https://www.imdb.com/title/tt1213641/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

S láskou Vincent | Loving Vincent

Do českých a slovenských kin dorazil před pár dny snímek, který si jen tak s kterýmkoliv snímkem historie nespletete. Film S láskou Vincent pojednávající o posledních momentech života slavného malíře Vincenta Van Gogha je totiž jako vůbec první snímek historie složen kompletně z olejových maleb, které imitují právě styl malíře, o jehož životě tenhle životopisný snímek pojednává. Práci 120 malířů, která vyústila v 65 tisíc maleb rozpohybovaných do netradičního filmu najdete od 25. ledna v nabídce vybraných kin. Má ovšem tenhle snímek co nabídnout za hranicemi ojedinělé vizuální podoby?