Přeskočit na hlavní obsah

První člověk | First Man


Příští rok tomu bude už padesát let, co člověk poprvé přistál na povrchu Měsíce. Tento historický moment, kdy Neil Armstrong a Buzz Aldrin poprvé vykročili na povrch nejbližšího vesmírného tělesa, je i po letech stále živým tématem. Damien Chazelle, který za svůj poslední snímek La La Land vyhrál Oscara, se rozhodl přiblížit pozadí přistání člověka na měsíci pomocí příběhu Neila Armstronga, velitele mise Apollo 11. A pokud vám kosmonautika alespoň trochu něco říká, pak tenhle filmový skvost je naprostou povinností. 


Neil Armstrong (Ryan Gosling) platí za poněkud rizikového pilota, během jeho testovacích letů již několikrát po sobě měl problémy, přesto se mu vždy podařilo se strojem přistát. Časem se tedy dostává k vesmírnému programu Gemini, který má za úkol připravit půdu pro budoucí přistání člověka na Měsíci. A ačkoliv to ještě v té chvíli neví, stane se během následujících let klíčovou osobností vesmírného programu Spojených států.   


Už dlouho tu nebyl takto velkolepý film o kosmonautice, jestli vůbec. Nemá totiž moc smysl chodit kolem horké kaše. Byť někomu volba režiséra Damiena Chazella soustředit film na životní příběh prvního kosmonauta na povrchu Měsíce nemusí úplně sedět, přeci jen film se snaží na problematiku kosmounatiky té doby nahlížet nejen optikou samotných lidí stojících za úspěchy lidstva v oblasti dobývání vesmíru, pro mnohé se jedná o zážitek, těžko srovnatelný s něčím jiným za dlouhé roky. Ať už se totiž dá o příběhové stránce napsat cokoliv, řemeslná stránka filmu První člověk je bez přehánění dokonalá. 

Film se totiž velkou část své stopáže věnuje především menším osobním dramatům a problémům Neila Armstronga a lidí kolem něj, stejně jako dopadu neúspěšných testů a letů, což má za následek hodně osobní (možná až místy i intimní) náhled do zákulisí vesmírných letů té doby. Proto když se film nakonec přeci jen pustí do samotné mise, která se zapsala do dějin, dovede tenhle film vyvolat neskutečnou husí kůži a zážitek, který se jen těžko popisuje slovy. A to i pokud víte všechny detaily, jak se celá situace odehrála, nemáte problém být napnutí až k prasknutí i více, jak u kteréhokoli hororu. 


První člověk je totiž čistokrevná filmařina, kterou bych se osobně nebál přirovnat k řemeslné preciznosti k velikánům žánru, přeci jen částečná inspirace třeba takovou Vesmírnou odysseou je na filmu znát a je to jen a jen dobře, neboť tyhle detaily pomáhají navodit neskutečným způsobem atmosféru doby. Kamera Linuse Sandgrena je něco, o čem se dle mého bude ještě nějakou dobu mluvit neboť takto osobní film podobného ražení tu už léta nebyl a právě jeho kamera na tom má lví podíl. Jistě, nepřináší tak revoluční prvky jako třeba Gravitace, to ovšem tady není potřeba, zde se jde spíše na precizní kompozici záběrů a navození atmosféry nejdůležitějších let dobývání vesmíru. 

Ostatně hudební doprovod Justina Hurwitze pomáhá filmu pracovat s diváky naprosto dokonale. Po většinu filmu, co se řeší spíše dílčí problémy a osobní dramata, hudba spíše hraje druhé housle a jen dokresluje atmosféru. Když však dojde na důležité milníky programu nebo následně jednotlivé klíčové etapy samotného letu Apollo 11, vytáhne se Hurwitz s tak výrazným motivem, že ta husí kůže při sledování těchto momentů se zatajeným dechem vám jen tak neustoupí. Ukázková studie práce s divákem a precizního využití pomalé gradace. V momentě kdy se rozezní motiv The Landing, těžko se vám budou držet na uzdě emoce.    


Abych tu ale nepěl jen chválu, zasloužilo by se asi zmínit, že s největší pravděpodobností První člověk nesedne úplně každému. Jistě i tak se jedná o skvělé drama, ve kterém se objeví hned několik známých tváří kromě Ryana Goslinga a Claire Foy, na drama o přistání na měsíci se ale z velké části věnuje spíše osobnímu životu Armstronga, spíše než NASA jako celku. Za mě je tato volba opodstatněná a napomáhá závěrečné hodince filmu dodat onu údernost, ale dovedu si představit že část obecenstva s touto volbou bude mít problém. Stejně jako s délkou filmu, která se blíží dvěma a půl hodinám. Za mě bych toto asi neřešil ale chápu tyto argumenty. 

Cíleně ale hledat na filmu menší nedostatky, abych něco takříkajíc měl v tomhle případě nebudu. Ani už si totiž nedovedu vzpomenout, kdy naposled ve mně film zanechal tak hluboký dojem, jako právě tento příběh Neila Armstronga. Jistě, je v tom trochu osobní zájem na kosmonautice, který mám už od dětství, nicméně to nemění nic na faktu, že se do kin dostal tak skvěle natočená životopisný snímek, jaký tu už dlouho nebyl a já mám o svém filmu roku docela jasno. Tohle zkrátka chcete vidět na velkém plátně. 

PS: Jak známo nejsem úplně fanouškem IMAX, každopádně tenhle film ve mě vyvolal potřebu si ho dát v tomto formátu znovu. Takže asi tak.   
Těžko hledám slov. Damien Chazelle už několikrát přesvědčil, že zkrátka umí, a během několika let se vyhoupl mezi největší talenty současného Hollywoodu. A pokud o tom je něco nejlepším důkazem tak je to právě První člověk. Absolutně dokonale natočené životopisné drama, které sice třeba svým záběrem především na osobní život kosmonauta nebude sedět úplně každému, avšak tomu kdo očekává spíše příběh na pozadí, spíše než jen opisnou rekonstrukci, nabízí tahle dvouhodnka a půl naprosto precizně budovaný příběh úspěchů i neúspěchů, který v závěru vygraduje tak epickým způsobem, že bych se to rázem nebál označit za jeden z největších filmových zážitků co jsem měl. 

První člověk
(First Man, Prvý človek)
Drama / Životopisný / Historický

USA, 2018, 141 min

Režie: Damien Chazelle
Předloha: James R. Hansen (kniha)
Scénář: Josh Singer
Kamera: Linus Sandgren
Hudba: Justin Hurwitz
Hrají: Ryan Gosling, Claire Foy, Kyle Chandler, Corey Stoll, Lukas Haas, Jason Clarke, Christopher Abbott, Patrick Fugit, Shea Whigham, Pablo Schreiber, Brian D’Arcy James, Cory Michael Smith, J.D. Evermore, Ciarán Hinds, Ethan Embry, Kris Swanberg, William Gregory Lee, Steve Coulter, Brady Smith, Olivia Hamilton, James R. Hansen, Philip Boyd, Mark Kelly, Anna Chazelle
Producenti: Wyck Godfrey, Marty Bowen, Isaac Klausner, Damien Chazelle
Střih: Tom Cross
Scénografie: Nathan Crowley
Kostýmy: Mary Zophres

Nevhodný mládeži do 12 let

Česko V kinech od: 11.10.2018 CinemArt
Slovensko V kinech od: 11.10.2018 CinemArt SK

USA V kinech od: 12.10.2018 Universal Pictures US

https://www.csfd.cz/film/502300-prvni-clovek/
https://www.imdb.com/title/tt1213641/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Skyfall [90%]

Skyfall http://www.csfd.cz/film/234460-skyfall/ http://www.imdb.com/title/tt1074638/ Nevhodný mládeži do 15 let V kinech ČR od: 26.10.2012 Forum Film CZ V kinech SR od: 26.10.2012 Forum Film SK Akční / Krimi / Thriller / Dobrodružný Velká Británie / USA, 2012, 143 min Režie: Sam Mendes Scénář: Neal Purvis, Robert Wade, John Logan Hudba: Thomas Newman Hrají: Daniel Craig, Judi Dench, Ralph Fiennes, Javier Bardem, Naomie Harris, Bérénice Marlohe, Ben Whishaw, Helen McCrory, Albert Finney, Rory Kinnear, Ola Rapace, Tonia Sotiropoulou Jeho jméno je Bond, James Bond. Jeho zálibami jsou ženy, Martini a rychlá auta. Britskou špičku mezi akčními hrdiny filmového plátna snad netřeba představovat. Agent s povolením zabíjet se vrací už ve svém 23. dobrodružství, potřetí s tváří Daniela Craiga. Cesta za dalším dobrodružstvím byla pro agenta 007 díky finančním problémům MGM před pár lety trochu delší, než původně čekal, nicméně Skyfall je tady. Dokáže si James získat

Sherlock Holmes: Hra stínů | Sherlock Holmes: A Game of Shadows [60%]

Sherlock Holmes: Hra stínů http://www.csfd.cz/film/273969-sherlock-holmes-hra-stinu/ http://www.imdb.com/title/tt1515091/   Sherlock Holmes: A Game of Shadows   Sherlock Holmes 2: Hra tieňov Mládeži přístupný V kinech ČR od: 05.01.2012 Warner V kinech SR od: 29.12.2011 Continental Na DVD od: 09.05.2012 Magic Box Na Blu-ray od: 09.05.2012 Magic Box Režie: Guy Ritchie Scénář: Michele a  Kieran  Mulroney Hudba: Hans Zimmer Hrají: Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel McAdams, Noomi Rapace, Stephen Fry, Jared Harris, Kelly Reilly, Eddie Marsan, Geraldine James, Gilles Lellouche, Paul Anderson, William Houston, Vladimír Furdík Akční / Mysteriózní / Krimi / Dobrodružný |  USA, 2011, 129 min Na vánoce roku 2009, zatímco v kinech trhal rekordy Avatar, přišel do kin znovuzrozený Sherlock Holmes. Guy Ritchie předvedl světu moderní vizi nejznámějšího detektiva všech dob. Někteří ji milovali, jiní nenáviděli. Nelze ji však upřít fakt, že popcorn se u ní chrous

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?