Přeskočit na hlavní obsah

Aquaman


Filmový rok 2018 je pomalu u konce a do kin se tak chystají poslední velké novinky tohoto roku. Pokud tedy nepočítáte spin off Transformes s názvem Bumblebee, který do kin vtrhne těsně před svátky (bez mojí účasti, po Transformers: Poslední rytíř mi na hodně dlouhou dobu patálie těchto plecháčů stačily), tak je v podstatě dlouho očekávaná komiksovka Aquaman posledním opravdu velkým blockbusterem pro rok 2018. Důležitým o to víc, že se k němu upínají naděje fanoušků DC comics, jejichž filmové univerzum se rozpadá čím dál tím více a jeho budoucnost je velmi nejistá. Podařilo se tedy Jamesi Wanovi přivést na plátna poněkud upozaďovaného hrdinu a přetavit jej v seriozního hráče na poli komiksových filmů?

  
Arthur Curry (Jason Momoa) sice pomohl největším hrdinům na světě odvrátit útok Steppenwolfa, dále však raději zůstává v ústraní a věnuje se pomoci lidem ze svého okolí, než aby se věnoval nějakým větším hrozbám. To se má ovšem zanedlouho změnit neboť současný vládce Atlantidy, jeho nevlastní bratr Orm (Patrick Wilson), chce spojit království všech sedmi moří a vyrazit proti lidem na souši, kteří dlouhá léta znečišťují moře a oceány a ohrožují tak život pod jejich hladinou. Jedinou možnost jak zabránit celosvětové válce je, aby se Arthur vydal do Atlantidy nárokovat si trůn, který mu právem jako prvorozenému patří...

Okolky stranou, Aquaman byl vždycky tak trochu podivným hrdinou, který v dnešním světě serioznějších komiksů tak nějak moc úplně nefunguje. Jasně, jsou i modernější varianty, kde je tato postava poměrně badass, pořád se ovšem jedná o mořského hrdinu, který si rozmlouvá s rybami a chrání mořskou populaci před znečištěním a jinými hrozbami lidského i nelidského původu. To že byl do hlavní role obsazen Jason Momoa mohlo trochu napovědět, že se tvůrci pokusí jít trochu víc macho stylem a budou doufat, že charisma tohoto havajského herce a jeho maskulinní prezence pomůže filmu i v momentě, kdy bude působit trochu humorně až absurdně. 


A ano, tohle skutečně ve filmu částečně funguje. Film totiž po většinu času balancuje na hraně úmyslné/neúmyslné parodie a velkolepého dobrodružného fláku, který se nebere tak úplně vážně. A když už to působí opravdu hodně jako přímá rána na nos, je za rohem právě Jason, aby z rukávu vysypal nějakou suchou hlášku nebo poznámku. To je docela příjemná změna oproti hodně vážně pojatým předešlým filmům z tohoto filmového univerza, samo o sobě to ale nedělá rovnou dobrý film. 

Tvůrci totiž šli opravdu all-in a s režisérem Jamesem Wanem v čele se prostě rozhodli vsadit všechno co mají k dispozici. A aby toho nebylo málo, snaha napěchovat do filmu něco pro každého je znatelná z každé minuty. V jedné minutě máte dobrodružný film jak z ranku Honby za klenotem Nilu, rázem jste jak v podmořské verzi Tron: Legacy a tu zase velkolepá a trochu nepřehledná akce jak z loňské Ligy spravedlnosti. Tím odpovídá jak kamera a celkově vizuální zpracování, tak hudební doprovod od Ruperta Gregson-Williamse, který sice perfektně doplňuje jednotlivé nálady filmu, díky rozmanitosti však nepůsobí úplně uceleně a konzistentně. Jistě, zapojení elektronických prvků  


Podtrhuje to navíc fakt, že v celém filmu pak nakonec není snad jediná scéna, která by v sobě neměla trikové záběry. Nechci hovořit o tom, že je ve filmu přehršel digitálních triků, ale je. Ono by to asi ani jinak při takhle rozmáchlé produkci nešlo, ovšem film možná až v příliš mnoha momentech působí spíše jako počítačová hra než jako svět, který obývají skuteční hrdinové. Ony úkroky směrem k tomu aby byl výsledek přeci jen trochu komiksovější jsou pak trochu nešťastné, zvláště když některé z těchto elementů do očí bijícím způsobem popírají zákony fyziky, chemie i obecné logiky. Pokud si tuhle podívanou chcete užít, musíte poslat obsah vaší mozkovny na dvouhodinovou procházku.  

Co na druhou stranu hraje filmu k dobru je poměrně originální práce s kamerou, která hned v několika momentech zvládá vykouzlit hodně sympatickou a neokoukanou akci, která byť působí digitálně až hrůza, nabízí osobité sekvence, které si díky hravosti Jamese Wana a kameramana Dona Burgesse rozhodně s jiným filmem nespletete. Práce s perspektivou a neotřelé jízdy kamery a rámování akčních sekvencí v tomhle případě do značné míry kompenzují jinak hodně umělou trikovou stránku a poněkud zbytečně dětinskou výpravu. 


Ve výsledku je Aquaman docela fajn kouskem, který rozhodně v porovnání s předešlými filmy v tomto komiksovo-filmovém světě má spíše blíže k Wonder Woman nebo Muži z oceli spíše než ke zbytku, i tak si ovšem myslím, že se potenciál nepodařilo ani zdaleka vytěžit. Hlavní hrdina je sympaťák a akce je tam dostatek, přesto to celé působí tak nějak mimo, uměle a možná až příliš rozmáchle než aby to člověk bral jako seriozní kousek, který má zachránit celý filmový vesmír v troskách. Jako podzimně-zimní blockbuster u kterého nebudete moc přemýšlet nad tím co se tam děje nebo co postavy říkají to ale asi bude fungovat dostatečně. Ono se tady asi o moc jiného asi nikdo ani moc nesnažil.        


Aquaman je v rámci možností docela slušnou podívanou, u které ovšem nesmíte moc přemýšlet nad tím co se v ní děje, nebo co postavy říkají. Trestuhodně digitální podívaná s krizí identity ale má naštěstí sympaťáka Momou v hlavní roli a relativně nápaditou kameru k tomu, aby alespoň částečně vyvážili jinak možná až příliš rozmáchlou, umělou a tak trochu mimo (místy až sebeparodickou) produkci, která namísto nového zpracování hrdiny se snaží v macho stylu prodat co nejvíce z komiksových základu postavy, aniž by se někdo pozastavil nad tím, zda-li to funguje nebo ne. Oproti nevydařeným týmovkám se ale na to pořád dá koukat (a i v některých momentech si to užít). 

Aquaman
Akční / Dobrodružný / Fantasy

USA, 2018, 143 min

Režie: James Wan
Scénář: David Leslie Johnson-McGoldrick, Will Beall
Kamera: Don Burgess
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrají: Jason Momoa, Amber Heard, Patrick Wilson, Nicole Kidman, Yahya Abdul-Mateen II, Willem Dafoe, Randall Park, Dolph Lundgren, Temuera Morrison, Graham McTavish, Michael Beach, Ludi Lin, Julie Andrews, Otis Dhanji, Kaan Guldur, Leigh Whannell, John Rhys-Davies, Djimon Hounsou, Robert Longstreet, Tainui Kirkwood, Tamor Kirkwood, Sophia Forrest
Producenti: Rob Cowan, Peter Safran
Střih: Kirk M. Morri
Scénografie: Bill Brzeski
Kostýmy: Kym Barrett

Nevhodný mládeži do 12 let

 V kinech od: 13.12.2018 Vertical Ent.
 V kinech od: 13.12.2018 Continental
 V kinech od: 21.12.2018 Warner Bros. US

https://www.csfd.cz/film/271857-aquaman/
https://www.imdb.com/title/tt1477834/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.