Přeskočit na hlavní obsah

Smrtelné stroje | Mortal Engines


Ve čtvrtek do kin vstoupila dlouho připravovaná novinka, na kterou z producentského křesla dohlížel Peter Jackson. Řeč je samozřejmě o novém dobrodružném filmu Smrtelné stroje, natočeném podle knižní předlohy Philipa Reevea ze  série Kroniky hladových měst. Jackson na adaptaci knižní série pro mladistvé dělal už od roku 2009, až nyní se ovšem tahle podívaná dostává do kin v režii jednoho z jeho dlouholetých spolupracovníků, Christiana Riverse, pro kterého je to celovečerní debut. Povedl se tenhle svět převést na plátno s takovou vervou, že se ve Smrtelných strojích skrývá další hit?  


Hester Shaw (Hera Hilmar) už dlouhé roky nepřemýšlí o ničem jiném než o pomstě. Před osmi lety přišla o svojí matku a sama málem zahynula rukou londýnského archeologa Thaddeuse Valentinea (Hugo Weaving). Když už se jí téměř podaří vykonat svoji pomstu, zastaví ji archeolog Tom (Robert Sheehan) vyražením čepele z ruky. Hester se vydává na útěk skrze obrovský kolos, jakým je motorizované město Londýn, zatímco ji je v patách Tom a Valentine. Když se Tomovi podaří ji chytit, řekne mu jen Hester svůj důvod, proč chtěla jeho nadřízeného zabít a vrhá se na pospas osudu v odpadním potrubí. Když však Valentine zjistí, že se Tom dozvěděl jeho tajemství, svrhne mladého učedníka do potrubí také. Tom i Hester ovšem přežijí... 

Sám jsem si knižní předlohu dohnal až relativně nedávno a musím říci, že samotný svět, ve kterém se příběhy Philipa Reevea odehrávají, je trošku komplexnější a podivnější, takže je trochu problém se do něho úplně dostat. Tedy jsem se trochu obával filmové adaptace, která musela tenhle svět prodat daleko pochopitelnějším a jednodušším způsobem, protože divák nebude čekat čtvrtinu filmu na to, než se aklimatizuje na postapokalyptickou budoucnost, kde města požírají jiná města a dvojice mladistvých touží po pomstě.      


Abych ale pravdu řekl, je to s novinkou Smrtelné stroje trochu těžší. Ona poněkud ořezaná varianta samotného příběhu a těch několik změn oproti předloze z filmu dělá sice na jedné straně pro neznalé trochu stravitelnější a plynulejší podívanou, na druhé straně ale také látka díky tomu ztrácí trochu charakteru a nápaditosti, o komplexnosti postav ani nemluvě. Výsledkem je poměrně jednotvárný příběh, který má tak trochu problém vtáhnout do děje a místy i tak trochu nudí.

Absence lepšího vykreslení postav a nosného příběhu pak jen podtrhuje fakt, že film má problém i v jiných ohledech. Jistě, místy působí tahle novinka epicky a vizuálně parádně, především díky skvělé výpravě a působivým kostýmům, veškeré snahy ale hned v několika místech hatí docela průměrné, místy i podprůměrné triky. A to je zatraceně škoda, protože se díky tomu filmu nedaří úplně prodat základní premisu obrovských městských kolosů putujících po zničené zemi.  


Nechci tu samozřejmě tvrdit, že knižní předloha samotná trochu v tomto ohledu trochu nezaostává, v rámci filmového prostředí je to ale o to více znatelné. Hudebně se naštěstí jedná o docela důvěrně známý mix motivů a "výpůjček" z jiných populárních knižně filmových sérií, takže i když filmový soundtrack nezvládá působit příliš nově nebo objevně, svoji práci splní nadmíru dobře a v tomhle ohledu zkrátka Smrtelné stroje fungují. Jen nečekejte památný motiv nebo aranžmá, které byste si z filmu odnesli nebo pamatovali více jak den po projekci.

A to se ostatně dá říci bohužel i o celém filmu. Ačkoliv se totiž na Smrtelné stroje dobře kouká a ty více jak dvě hodiny v kině až na pár menších detailů docela rychle utečou, samotný film se z hlavy vypaří až překvapivě rychle, což příliš do karet pokračování nenahrává. Pro běžného diváka film nad rámec občasné velkolepé akce nenabízí příběhově nic nového nebo zajímavého (snad s vyjímkou robotického Shrikea), pro diváky znalé předlohy pak film pro změnu nenabízí ani zdaleka toliko atmosféry, budování světa ani náboje jako samotná kniha. Tady se zkrátka chtělo jít na další epickou ságu, ale paběrkujeme někde na úrovni průměru. Na jedno dvě podívání ano, ale nová sága, troufnu-li si říci, z toho nebude.     


Smrtelné stroje jsou ambiciozním počinem, kterému se bohužel nepodařilo naplnit ani zdaleka svůj potenciál. Slušná podívaná k popcornu do kina to asi je, hledáte-li ale pod tou slupkou více či méně povedených digitálních triků a epických scén něco více, budete nejspíše zklamáni. Zvláště, pokud do filmu jdete s předchozí znalostí knižní předlohy. 

Film Smrtelné stroje najdete v nabídce českých a slovenských kin od 6. prosince díky společnosti CinemArt. Film není vhodný mládeži do 12 let. 



Potenciál a ambice by tu byly, bohužel se je debutantovi Christianu Riversovi nedaří ani z půlky naplnit. Smrtelné stroje sice nabízejí dostatek velkolepé akce (byť triky místy až možná příliš pokulhávají) trikových momentů, pod slupkou toho všeho ale nenabízí příliš nad rámec plochách postav a nepříliš podmanivého příběhu. Pro neznalé diváky je to možná docela přímočará a polopatická blockbusterová podívaná, pro čtenáře knihy pak docela ořezané torzo, které sice v rámci možností funguje, ztrácí však kus ze svého charakteru a komplexnosti. Pokud vám tedy stačí jednorázová dobrodružná podívaná bez nějaké větší hloubky, pak směle do toho. Pokud čekáte přeci jen něco trochu více, budete mírně zklamáni. 

Smrtelné stroje
(Mortal Engines, Smrteľné stroje)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi / Thriller

Nový Zéland / USA, 2018, 128 min

Režie: Christian Rivers
Předloha: Philip Reeve (kniha)
Scénář: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson
Kamera: Simon Raby
Hudba: Junkie XL
Hrají: Hera Hilmar, Hugo Weaving, Jihae, Robert Sheehan, Stephen Lang, Leila George, Frankie Adams, Caren Pistorius, Andrew Lees, Colin Salmon, Ronan Raftery, Joel Tobeck, Patrick Malahide, Nathaniel Lees, Yoson An, Rege-Jean Page, Mark Mitchinson, Mark Hadlow, Leifur Sigurdarson
Producenti: Peter Jackson, Fran Walsh, Zane Weiner, Deborah Forte, Amanda Walker
Scénografie: Dan Hennah
Kostýmy: Bob Buck, Kate Hawley

Nevhodný mládeži do 12 let

 V kinech od: 06.12.2018 CinemArt
 V kinech od: 06.12.2018 CinemArt SK
 V kinech od: 06.12.2018 Universal Pictures International (UPI)
 V kinech od: 14.12.2018 Universal Pictures US

https://www.csfd.cz/film/474371-smrtelne-stroje/
https://www.imdb.com/title/tt1571234/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...