Přeskočit na hlavní obsah

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 


Detektiv Carl Mørck (Nikolaj Lie Kaas) a jeho oddělení Q mají nový případ. Při rekonstrukci jednoho ze starých bytů v Kodani je odhalena zazděná místnost, ve které je nalezena trojice mumifikovaných mrtvol starých několik let. Jaké pojítko pojí všechny tři oběti? A kdo je pachatelem tohoto zrůdného promyšleného činu?     

Musím se přiznat, že po první ukázce, kterou tenhle film vypustil ven jsem měl obavy. Čtvrtá kapitola z příběhů těchto vyšetřovatelů zkrátka vypadala trochu "lacině". Proto pro mě bylo velké potěšení když už od prvních minut Složka 64 jednoduše fungovala tak jak měla a vše působilo na svém místě. Ba co více, dokonce bych si dovolil tvrdit, že i v slušných řemeslných poměrech této série si Christoffer Boe zvládnul vystřihnout snad nejlépe vypadající díl série. Tohle rozhodně není televizní kriminálka, jak by se mohlo zdát. 


Audiovizualita ovšem není to hlavní, čím tahle série boduje. Díky faktu, že si herečtí představitelé už měli dostatek prostoru si sednout, vzájemná dynamika mezi nimi funguje na výbornou a onen začátek hraničící až s buddy cop filmem poskytuje materiálu dostatek prostoru aby se pomalu ale jistě prodral přirozeně na povrch. Oproti knižní předloze se tvůrci rozhodli příběhovou stránku přeci jen trochu dramatičtěji překopat a osekat, na výsledném filmu to ovšem nijak zvláště není znát. 

Příběh vražd z minulosti na poli sociální krize v důsledku imigrace sice nevyznívá natolik relevantně a explicitně jako je tomu u předlohy, přesto ve filmu fungují tyto roviny více než dobře. Navíc díky několika změnám film skrývá i několik překvapení pro čtenáře děl Jussiho Adler-Olsena a tak se nudit rozhodně nebudete. Naopak, ať už zohledňujete předešlé díly série nebo ne, Složka 64 je jedna z nejlepších kriminálek, které se za poslední roky dostaly do českých kin. Místo velkolepých gest a překomplikovaných zápletek nabízí pomalu budovanou tísnivou atmosféru nekompromisního severu postavenou na aktuální tématice a fungující dynamice mezi postavami. Díky tomu vás nemá nejmenší problém udržet na celé ty dvě hodiny, které vám tenhle snímek v kině zabere. Ba co více, budete rozhodně chtít vědět, co na tohle oddělení čeká příště.       


Složka 64 je precizně budovanou severskou kriminálkou, která až na pár zanedbatelných drobností funguje celou dobu na výbornou a těží nejenom z relevantního tématu a slušného námětu ale také ze skvělých hereckých představitelů, kteří posunují tenhle materiál na úroveň těch nejlepších filmových kriminálek posledních let. Pokud tedy zase jednou chcete zajít na čistokrevnou krimi v precizním zpracování, pak je tahle filmová novinka právě pro vás. 

Film Složka 64 naleznete v nabídce českých kin díky společnosti Aerofilms od 24. ledna. Na Slovensku je film skrze distribuci společnosti Continental v nabídce kin o týden dříve, tedy od 17 ledna. 


Složka 64 je ukázkou toho, že i bez velkolepých gest a s trochou umu to prostě jde. Novinka Christoffera Boea posunuje sérii zase kvalitativně o level výše a i přes značné změny oproti předloze tahle podívaná prostě funguje. Od začátků, kdy film pracuje až na úrovni buddy cop komedie se snímek v hutný příběh s jasnou návazností na současné problémy a zločiny minulosti. Napínavý a skvěle zahraný kriminální thriller, který patří mezi to nejlepší co v žánru za posledních pár let vyšlo. 

Složka 64
(Journal 64,  Zložka 64, The Purity of Vengeance)
Krimi / Mysteriózní / Thriller

Dánsko / Německo, 2018, 100 min

Režie: Christoffer Boe
Předloha: Jussi Adler-Olsen (kniha)
Scénář: Nikolaj Arcel, Bo Hr. Hansen, Mikkel Nørgaard
Kamera: Jacob Møller
Hudba: Anthony Lledo, Mikkel Maltha
Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Søren Pilmark, Johanne Louise Schmidt, Fanny Bornedal, Clara Rosager, Michael Brostrup, Nicolas Bro, Anders Hove, Elliott Crosset Hove, Vibeke Hastrup, Diêm Camille Gbogou, Anders Juul, Birthe Neumann, Luise Skov, Anders Brink Madsen, Lado Hadzic, Trine Pallesen, Wanda Perdelwitz, Nastja Arcel, Marianne Høgsbro, Camilla Lau, Sofus Rønnow, Lennart Falk, Joen Højerslev, Morten Feldt, Johanne Bie, Susan A. Olsen, Regitze Estrup, Jan Brandi, Ulas Kilic
Producenti: Louise Vesth
Střih: Janus Billeskov Jansen, My Thordal
Scénografie: Nikolaj Danielsen
Kostýmy: Pernille Holm

 V kinech od: 24.01.2019 Aerofilms
 V kinech od: 17.01.2019 Continental
 V kinech od: 04.10.2018 Nordisk Film Den.

https://www.csfd.cz/film/568177-slozka-64/
https://www.imdb.com/title/tt6916362/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?