Nejočekávanější film roku právě dorazil do českých a slovenských kin. Po několika odkladech díky stále trvající situaci se konečně tahle vyhlížená novinka dostala na plátna kin. Pro kinaře je to navíc po měsících menších filmů a repríz konečně další velký blockbuster, který může nahnat opatrné diváky zpět do sedaček, byť s výraznými omezeními. Tak či onak, Tenet je konečně tady a Christopher Nolan s ním slibuje další nevšední zážitek, nad kterým budete rozjímat ještě dlouho po projekci. A má pravdu. Na otázku, je-li ovšem Tenet dobrý filmem, natož pak v porovnání s ostatní tvorbou tohoto uznávaného režiséra, tak jednoduchá odpověď zase není.
Tenet. Fráze, která ve spojení s gestem dovede otevřít mnoho dveří po celém světě. Ne do všech ovšem chcete vstoupit. Špičkový agent CIA (John David Washington) se o tom zanedlouho přesvědčí sám. Po nepříliš vyvedené misi během které přišel o celý tým, se mu otevírá úplně nový svět, který nabízí nová nebezpečí a nečekané nepřátele. A právě on má být důležitým článkem skládačky na jejímž konci je záchrana světa před novou hrozbou...
Popsat nějak Tenet a nevyzradit nic co jej dělá právě tou další hádankou od Christophera Nolana, kterou je třeba prožít, je docela oříšek. Tahle novinka od světoznámého režiséra je poměrně typickým produktem tohoto tvůrce, tedy s co nejmenší znalostí do filmu jdete, tím lépe. Mozek pracující na plné obrátky totiž budete potřebovat i tentokrát, možná i více, než kdykoliv předtím. I když má film dvě a půl hodiny, vydechnout vám nedá ani na moment a do závěrečných titulků vás bude držet pod tlakem. I tak se vám ale s největší pravděpodobností stane, že bude pár věcí ve filmu, které vám uniknou, které nepochopíte nebo prostě jen je nenecháte naplno doznít. Není na to totiž čas. Nolan si jde svědomitě za svým od prvních minut tlačí filmu kupředu co to jen jde.
Navíc se tentokrát až na pár světlých výjimek nezaobírá přehnaným vysvětlováním světa své novinky nebo jednotlivých náležitostí. Divák má tak jen zanedbatelný čas na to zpracovávat, co mu film nabízí než přijde další o to více zapeklitá situace nebo scéna, která si vyžaduje plnou pozornost. Takovouhle kadenci nečekal snad nikdo i u Nolana. Adrenalinový masakr, který vás bude držet na kraji sedačky má navíc v záloze dost originálních nápadů, vizuálních berliček a parádních momentů nato, aby zanechal opravdu hluboký dojem. Je fakt, že poznámka o tom, že vám budou ostatní filmy po tomhle připadat relativně jednoduché a hloupé, je na místě. Dělá ovšem tahle originalita, tempo, chytrý scénář a opět přesná režie z Teneta dobrý film? Působivý, originální a zdrcující možná, ale dobrý? Ne nezbytně.
To co se na vás v kině chystá je totiž snímek, který s ničím jiným rozhodně nepletete. Nese tradiční "nolanovské" prvky, takže se tomu co se týče nápaditosti a realizace nápadů nemůže moc co rovnat. Tenet jen potvrzuje, že Nolan je prostě někde jinde. Problém ovšem je, že ne všechno je tak precizní a dotažené do konce, jak jsme u tohoto režiséra zvyklí a také fakt, že Tenet zkrátka není úplně příjemný film na "dívání". Hromada nápadů padá na úrodnou půdu a co se týče inovace a věcí neviděných problém není. Stejně jako v akci, která je jako vždy precizní a má tu správnou dynamiku bez zbytečného rozkouskování střihem, tedy je na ni radost pohledět (obzvláště v době kdy by polovina střihačů měla odevzdat své nůžky). Jen je problém, že to vše působí tak trochu "nízkorozpočtově". Jistě likvidace terminálu letadlem a podobné kusy jsou pořád fajn, oproti předešlým snímkům ale tahle originální podívaná je poněkud komornější (i když ne vždy tomu nasvědčují interiéry a exteriéry kde se tyto sekvence odehrávají) a méně velkolepější.
Příklad za všechny je jedna ze závěrečných scén, která se odehrává v ruinách uzavřeného sovětského města, samotná sekvence (byť s množstvím originálních prvků a nápaditě využitých časových smyček) ovšem působí vizuálně nepříliš působivě, protože celé exteriéry jsou zaměnitelné za většinu lokací "na blízkém východě" a celá ta konfrontace odehrávající se v ruinách města a pod nimi je poněkud nevýrazná (a to i přes sympatické trikové sekvence v samotném závěru). Obzvláště vezmu-li v potaz co ve filmu jí předcházelo. Je to fajn a v konceptu filmu to funguje, nicméně po výrazně lepší první půli je to docela škoda. Ale chápu, že i toto si své fanoušky najde. U Nolana se prostě chodí více na zážitky, spíše než na běžné filmy. A tenhle jsem si prostě já tolik neužil.
Na druhou stranu je na místě trochu sypání popela na hlavu. Robert Pattinson je ve své roli výborný. Nevěřil bych, že to kdy řeknu ale za mě je on a naprosto přesný Kenneth Branagh to nejlepší, co film nabídne. Herecky mají oba před zbytek přeci jen trochu navrch, může za to ale do značné míry scénář. Pattinson v roli tajemného parťáka exceluje natolik, že bych mu vážně dal tu šanci s Batmanem, a Branagh ve svém dalším toxickém alfa samci naprosto ovládá scény ve kterých je (obzvláště v jeho démonických momentech). Zbytek ansámblu je pak slušný, jejich postavy ovšem často trpí trochu kostrbatými dialogy. Chápu, že o téhle tématice se nedá vždy vybrat ty vhodná slova ale místy jsem si připadal jako v nějakém béčku a některé hlášky mi připomínaly takové to laciné ozvláštnění béčkových klasiky přídavkem "... in space!", samozřejmě v časové variantě. Nepotěší ani zvrat jedné z postav, u které jsem se nemohl ubránit pocitu prostého vykradení jedné z postav kultovního Doctora Who. Funguje to v rámci tohoto filmu a podtrhne to dojemnost jedné ze závěrečných scén, faktem ovšem zůstává, že v takto jinak originálním filmu je to menší vroubek na kráse, zvláště v tomto podání.
Značně působivá je také audiovizuální stránka filmu. I když v některých momentech bych si možná přál trochu výraznější práci s kamerou od Hoyte van Hoytemy, fakt je, že onen špionážní look mu minimálně v první půlce jde bravurně a akce je opět špičková. Baví a pumpuje krev v žilách hlavně soundtrack Ludwiga Göranssona, který pracuje s výraznou basovou linkou a elektronickými prvky. Od prvních momentů, co se rozjede během scény z opery, husí kůže z dalšího nezapomenutelného zážitku vyskočí během prvních několika vteřin. Tenet začíná hodně z ostra je to sakramentsky dobře. První třetina je čistokrevný Nolan s dostatkem nevysvětlených záhad a momentů nato, aby nutil diváka spekulovat a sbírat indície. Závěrečná třetina je pak díky ne úplně do detailu vypiplaným momentům zase o něco slabší. Když už jsme u hudby ještě jedna poznámka, film je neskutečně hlasitý. Nejsem si jistý, zda-li je to kopií co šla do českých kin nebo čím, nicméně v několika momentech byl hudební podkres velmi uřvaný až to hraničilo s nastupujícím bolehlavem. Podle reakcí to nebyla ojedin
I když se tak po několika posledních odstavcích může zdát, že film není zase tak dobrý, je to všechno o relativitě. V porovnání s filmy které jdou běžně do kin (a blockbustery obzvláště), je Tenet míle před konkurencí, nicméně fantastické dílčí momenty a slušná akce nedávají automaticky dohromady revoluční film, který je třeba adorovat kde to jde a útočit na ty, kteří se ho rozhodnout kritizovat argumentem "že ho nepochopili". Pochopit podstatu filmu při zapojení mozku není zase tak složité, jemné detaily lze ve filmu hledat ještě několik let po premiéře. Za mě je tahle dvě a půl hodiny dlouhá výprava kvalitami někde na úrovni Interstellaru. Hromada dobrých nápadů, skvělá akce, výborná atmosféra a chytrý scénář, jen to prostě pro mě osobně dohromady nezapadá tak pěkně, jak jsem od tohoto tvůrce zvyklý. A těch několik pro mě ne úplně fungujících momentů tomu rozhodně nepomáhá.
I tak je ovšem Tenet film, který si zaslouží návštěvu kina. Tohle je snímek jaký tu ještě nebyl a troufám si říct taky dlouho nebude. Nolan jede znovu to svoje a je jen na vás, jak moc se do jeho hry s časem a realitou ponoříte. Ať už se ovšem necháte časovými paradoxy pohltit nebo ne, výsledek je pořád parádní a jedinečný zážitek, který je třeba si prožít sám, ideálně s co nejmenší znalostí toho, o čem film vlastně je. Jako tomu je ostatně u každé nolanovky...
Tenet
Akční / Drama / Sci-Fi
USA / Velká Británie, 2020, 150 min
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Ludwig Göransson
Hrají: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia, Himesh Patel, Martin Donovan, Andrew Howard, Anthony Molinari, Denzil Smith, Marcel Sabat, Kenneth Wolf Andersen Haugen, Laurie Shepherd, Jess Weber, Rich Ceraulo, Jurij Kolokolnikov, Fiona Dourif, Wes Chatham, Jack Cutmore-Scott
Producenti: Christopher Nolan, Emma Thomas
Střih: Jennifer Lame
Zvuk: Richard King, Gary A. Rizzo
Scénografie: Nathan Crowley
Masky: Audrey Doyle, Derrick Spruill
Kostýmy: Jeffrey Kurland
Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 27.08.2020 Vertical Ent.
Slovensko V kinech od: 27.08.2020 Continental film
https://www.csfd.cz/film/693159-tenet/
https://www.imdb.com/title/tt6723592/
Komentáře
Okomentovat