Přeskočit na hlavní obsah

Enola Holmesová | Enola Holmes

Klasické literární příběhy Sherlocka Holmese tu byly ve filmové podobě několikrát, ve více či méně vydařené podobě. V roce 2006 se ovšem do svých vlastních příběhů pustila v knihách Nancy Springer také Sherlockova mladší sestra Enola. A právě první z jejich příběhů s názvem Případ pohřešovaného markýze se dostává nyní ve filmové adaptaci k divákům v rámci novinky od Netflixu Enola Holmesová. Jak se povedla tahle hvězdně obsazená podívaná? A neudělala mladší sestra nejslavnějšímu detektivovi široko daleko se svým příběhem ostudu?

Enola (Millie Bobby Brown) žije se svojí matkou v panství rodiny Holmesových sama. Její starší bratři Mycroft (Sam Claflin) a Sherlock (Henry Cavill) domov už dávno opustili a žijí svůj vlastní život. V den jejích 16. narozenin ovšem jejich matka bez jediného slova uprostřed noci a beze stopy zmizí. Záhada jejího zmizení tak přivede dohromady celou rodinu. Každý má ovšem poněkud jiné plány...   

Enola Holmesová je film především pro mladší publikum. Nechci říci, že je to taková dětská verze Sherlocka, nicméně je to někde na půli cesty. A tak je k tomu i třeba přistupovat. Obsazení je navíc vyloženě sympatické a svým způsobem i hvězdné. Takže kde je problém? S největší pravděpodobností ve filmu i v předloze samotné. Ať už totiž má tahle novinka všechny předpoklady být rodinnou a trochu odlehčenější verzí slavného detektiva (a minimálně o něco méně morbidnější), výsledek je takový všelijaký, jen ne právě tohle. 

Co se týče výpravy a řemeslné stránky, film docela válí, nejenom na poměry Netflixu. Výprava je parádní a peníze jdou i na poměry takhle malého filmu vidět (jistě, občas ty digitální triky jsou trochu příliš ale to by i člověk přehlédl), kamera Giles Nuttgense je příjemně hravá a místy vykouzlí opravdu zajímavé záběry a navíc k tomu hraje vyloženě sympatický hudební doprovod Daniela Pembertona, který od prvních not přesně míří na tu atmosféru, jakou od "Sherlockovského" filmu čekáte. Jenom jakmile se to vše dá do pohybu, je jasně vidět kde je problém. 

Příběhová stránka téhle novinky je totiž výrazně slabší. Není to však jen samotným obsahem a místy až zbytečně kostrbatými dialogy, je to i způsobem jaký film celý příběh vypráví. Jednak se až příliš spoléhá na narušování 4. stěny a ony promluvy k divákovi jsou možná až na příliš mnoha místech. Celkově to začíná ke konci působit už jako trochu lenost u vyprávění. Daleko výraznějším problémem je ale fakt, že filmu výrazně kolísá tempo samotného vyprávění a díky tomu si připadáte jako na horské dráze. Ty dvě hodiny a pár minut co vám film zabere tak jsou hodně znatelné. 

Film zároveň možná až zbytečně moc tlačí na pilu co se týče svých sociálních témat. Nemám vyloženě problém s jeho sdělením, spíše mi jen nepřijde úplně fajn to tlačit do každé druhé scény aby to náhodou někomu neuniklo. Ale to je v porovnání s ostatními nedostatky filmu vlastně jen takový drobný vroubek na kráse. Na druhou stranu film alespoň v rovině té běžné a nenáročné zábavy udržuje jeho obsazení, které těží především ze sympatické Millie Bobby Brown a Henry Cavilla. Na oba je radost pohledět ve vybraných rolích, byť ty jsou omezeny tím, co jim scénář umožnil. Trochu toporné dialogy a omezené postavy ten dojem mírně kazí, i přesto oba jsou velice pozitivními prvky samotného filmu.   

Enola Holmesová je tak v dílčích momentech zábavnou podívanou, která má ovšem v celku hned několik vad na kráse. Na ty dvě hodiny zabaví obstojně, nic světoborného ovšem od téhle novinky Netflixu nečekejte. Skvělý dobový Londýn, parádní atmosféra a výprava na straně jedné a slabý příběh a dialogy s nepříliš dobře zvládnutým vyprávěním na straně druhé.        

Enola Holmes je ve výsledku sice koukatelnou ale nikterak výraznou či výrazně zábavnou podívanou. Pár dobrých scén, skvělý soundtrack s výpravou a minimálně Millie Bobby Brown s Henry Cavillem jsou vyloženě fajn, příběhově jinak výrazně podvyživený film který místy zbytečně moc tlačí na pilu to ovšem nijak extra nevytrhne. Zvláště připočtu-li hodně kolísavé tempo a pokulhávající vyprávění.    

Enola Holmesová
Enola Holmes
Drama / Krimi / Mysteriózní
USA, 2020, 123 min

Režie: Harry Bradbeer
Předloha: Nancy Springer (kniha)
Scénář: Jack Thorne
Hudba: Daniel Pemberton
Hrají: Millie Bobby Brown, Henry Cavill, Sam Claflin, Helena Bonham Carter, Fiona Shaw, Burn Gorman, Frances de la Tour, Adeel Akhtar, Susan Wokoma, Rebecca Hanssen, Hattie Morahan, David Bamber, Claire Rushbrook, Paul Copley, Alex Kelly, Connor Catchpole, Sarah Flind, Neil Bell, Louis Partridge
Producenti: Millie Bobby Brown, Mary Parent, Paige Brown
Střih: Adam Bosman
Scénografie: Michael Carlin
Kostýmy: Consolata Boyle

Na VOD od: 23.09.2020 Netflix

https://www.csfd.cz/film/788685-enola-holmesova/
https://www.imdb.com/title/tt7846844/
https://www.netflix.com/cz/title/81277950

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...