Přeskočit na hlavní obsah

Drive | Drive [90%]


http://www.csfd.cz/film/240522-drive/


  • USA 

    Drive

  • SK název 

    Drive

Akční / Drama / Krimi / Thriller
USA, 2011, 100 min

Hudba:

 Cliff Martinez


Dánský režisér Nicolas Winding Refn není rozhodně tím, co by se dalo nazvat obyčejný tuctový režisér. Jeho filmografie ostatně mluví za vše. Svoji cestu do Hollywoodu si vyšlapal většinou samými zajímavými filmy. Minimálně jeho Bronson patří mezi mé velmi oblíbené filmy. A to hlavně díky do značné míry neotřelému zpracování. Nyní přichází jeho americký debut.


Neřeknou mu jinak než řidič. Na pět minut je váš, o minutu déle nebo méně a jste v tom na vlastní pěst. Své přezdívce dává za pravdu jak ve svém povolání filmového automobilového kaskadéra, tak po večerech, kdy dělá nájemného řidiče různým zlodějíčkům. Nekompromisní a zásadový přístup mu vždy vycházel, ovšem až do okamžiku, kdy se seznámí se sousedkou Irene. V tu chvíli si ovšem ještě neuvědomuje, jak trnitá bude cesta k ní. Může za ní její manžel Standard, navrátivší se z vězení, který svojí dohodou s gangstery ohrožuje nejen Irene, ale i jejího syna Benicia. Rozhodne se tedy Standardovi pomoci s loupeží, která má vyrovnat dluhy. Je v tom ovšem háček.



Ano, dějově to zní jako celkem rutinní záležitost. A je tomu tak. Recyklace fragmentů dějové linky je stoprocentní a ani z části neskrývaná. On tu totiž není důraz na to co přesně, spíše než o to jak. Když totiž porovnáte tématikou podobného Kurýra právě s Drive, dostanete v podstatě dějově podobný film, ovšem odlišnější jeden od druhého jako nic jiného. Drive totiž ačkoliv sází na akčně laděný děj a jednotlivé dějové prvky, vcelku je to hlavně osobité kriminální drama s prvky thrilleru, v neskutečně zajímavé formě.



Refn totiž svůj osobitý styl piluje k dokonalosti. Ať již jde o minimalistické herectví Ryana Goslinga, které kontrastuje hlavně ve vypjatých scénách, ať již jde o silnou, až mrazivě chladnou atmosféru, nebo právě osobitý vizuální styl, plný oku lahodících záběrů, symboliky a postupů, používaných spíše v umělecky laděných filmech, než v běžné Hollywoodské tvorbě. A o to tu právě jde, nezáleží na faktu, že se na plátně děje v podstatě to samé, co už tu bylo stokrát. Záleží tu hlavně na tom, že se to děje v děsně originální formě, která vás buď znechutí, nebo naprosto ohromí.



Nikdo se tu s ničím jen tak nepáře. Žádné chození okolo horké kaše. Nic takového. U násilí kamera jednoduše neuhne, cenzura mluvy tu taky není a žádné vodění diváka za ručičku se tu také neprovozuje. Všechno se děje v rytmu jízdy na plný plyn. Díky tomu divák zůstává v tempu až do závěrečných titulků. Jediná místa, kdy má divák čas se nadechnout jsou tak jen malí intermezza podkreslená silně osobitou hudbou, která jen slouží jako odrazový můstek pro dalších několik minut silně adrenalinově emocionálního zážitku.

 
Drive se tak jednoduše stává snímkem, který v kině jen tak neuvidíte, ale přitom dějově vychází z běžného materiálu. Díky kombinaci osvědčených prvků s originalitou a osobitostí, se tak k divákovi dostává silný příběh v naleštěném balení, které se nebojí inspirovat v neo-noiru nebo oldschoolové stylizaci inspirované moderními trendy. Prostě a jednoduše laskomina, které k dokonalosti chybí jen málo.

Nicolas Winding Refn dobývá Hollywood. I tak by se dala označit podívaná vybroušená téměř k dokonalosti. Revize stokrát viděného v sympatické, těžce osobité a originální fazoně funguje na 100%. Ryan Gosling v hlavní roli exceluje podobně, jako Refn za kamerou. Jednotlivé detaily, ať již se jedná o hudbu, obrazovou stylizaci nebo celkově vyznění filmu samy o sobě stojí za pochvalu. I přes velká osobní očekávání je Drive naprosto odzbrojujícím snímkem, který sice nesedne každému, ovšem komu ano, ten bude z kina odcházet ohromen. 


Hodnocení
90%




Koktejl :
20 % Strohý, obyčejný příběh
20 % Skvělá hudba
20 % Akce
20 % Ohromující obrazová stylizace
20 % Silná autorská podívaná


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.