Přeskočit na hlavní obsah

Melancholia | Melancholia [80%]


http://www.csfd.cz/film/268533-melancholia/


V kinech ČR od:26.05.2011
V kinech SR od:08.09.2011 



  • Dánsko 

    Melancholia

  • SK název 

    Melanchólia

Drama / Sci-Fi / Thriller
Dánsko / Švédsko / Itálie / Francie, 2011, 130 min

Režie:

 Lars von Trier


Lars von Trier je jedna z největších osobností současné evropské filmové tvorby. O tom není pochyb. Sice nejsou záležitostí pro každého, ale jejich kvality jim nejdou upřít. Ve světle nedávného incidentu v Cannes, kde se mnoha novinářům nezamlouvala režisérova řeč na téma nacismus a Hitler, se v české distribuci jeho zde prezentovaný, zatím poslední snímek Melancholia.  



Justine by měla prožívat svůj nešťastnější den v životě. Právě má po svatbě a míří na svatební hostinu, kterou pro ni přichystala její sestra Claire v sídle jejího bohatého přítele. Justine se však začíná vzdalovat nejen své rodině ale i svému příteli. Tato její osobní tragédie se ještě vyhrotí o nějaký čas později, kdy lidstvo žije ve strachu z blížící se planety Melancholia, která může přinést smrt světu jak jej známe.


Předně se musím omluvit. Ona totiž Melancholia patří přesně k těm filmům, u kterých je vcelku těžké shrnout děj do několika slov. Nedejbože se jej pak pokoušet stručně interpretovat. Trier totiž ani tentokrát nezklamal. Netřeba pak také připomínat, že autorské snímky tohoto režiséra nejsou záležitostí pro každého, i když od explicitních výjevů násilí jako v předešlém snímku Antichrist tento dánský tvůrce v Melancholii ustoupil.


Ony totiž ani nejsou vůbec potřeba. Celý film je totiž, jak je jeho zvykem, výborně obrazově stylizován. O tom už diváka přesvědčí úvodní sekvence, která v několika výjevech napoví, kam budou jednotlivé události směřovat. Navíc, první část zaměřená hlavně na postavu nevěsty Justine je točená hodně osobním způsobem , kdy je charakter Justine snímán až z intimní blízkosti, na což navazuje netradiční švenkování na ostatní postavy.



Melancholia ale není jen o naprosto odzbrojující obrazové stránce. Je hlavně o symbolice, skvělé inscenaci a výborných hercích. Trier známý svou důsledností co se hereckých projevů týče, si do snímku přizval mnoho známých tváří, mezi kterými tak nějak vyčnívá postava Kirsten Dunst. Ta byla za ztvárnění nevyrovnané Justine dokonce oceněna na festivalu v Cannes.


Melancholia rozhodně není snímkem pro každého. Lidé jdoucí na snímek do kina by neměli rozhodně čekat katastrofický snímek (alespoň reakce v sále tomu napovídaly). Melancholia je totiž hlavně výrazně autorským osobním dramatem dvou sester na pozadí možného zániku zlého světa který představuje život na zemi. Pokud nechcete u filmu moc přemýšlet, rozhodně se filmu vyhněte a od hodnocení si odečtěte 40%.

Lars von Trier ubral na explicitnosti ale neubral na stylu. Melancholia je působivým osobním dramatem v podmanivé formě, doplněným o herecky spolehlivý ansámbl známých tváří napříč kontinenty. Rozhodně to není snímek pro každého, ale kdo se chce nechat unést rafinovaností a působivostí formy i obsahu, Melancholia je jasnou volbou. 


Hodnocení
80%






Koktejl :
50 % Skvělí herci
25 % Osobitá forma
25 % Rozvoj osobního dramatu

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.