Přeskočit na hlavní obsah

Melancholia | Melancholia [80%]


http://www.csfd.cz/film/268533-melancholia/


V kinech ČR od:26.05.2011
V kinech SR od:08.09.2011 



  • Dánsko 

    Melancholia

  • SK název 

    Melanchólia

Drama / Sci-Fi / Thriller
Dánsko / Švédsko / Itálie / Francie, 2011, 130 min

Režie:

 Lars von Trier


Lars von Trier je jedna z největších osobností současné evropské filmové tvorby. O tom není pochyb. Sice nejsou záležitostí pro každého, ale jejich kvality jim nejdou upřít. Ve světle nedávného incidentu v Cannes, kde se mnoha novinářům nezamlouvala režisérova řeč na téma nacismus a Hitler, se v české distribuci jeho zde prezentovaný, zatím poslední snímek Melancholia.  



Justine by měla prožívat svůj nešťastnější den v životě. Právě má po svatbě a míří na svatební hostinu, kterou pro ni přichystala její sestra Claire v sídle jejího bohatého přítele. Justine se však začíná vzdalovat nejen své rodině ale i svému příteli. Tato její osobní tragédie se ještě vyhrotí o nějaký čas později, kdy lidstvo žije ve strachu z blížící se planety Melancholia, která může přinést smrt světu jak jej známe.


Předně se musím omluvit. Ona totiž Melancholia patří přesně k těm filmům, u kterých je vcelku těžké shrnout děj do několika slov. Nedejbože se jej pak pokoušet stručně interpretovat. Trier totiž ani tentokrát nezklamal. Netřeba pak také připomínat, že autorské snímky tohoto režiséra nejsou záležitostí pro každého, i když od explicitních výjevů násilí jako v předešlém snímku Antichrist tento dánský tvůrce v Melancholii ustoupil.


Ony totiž ani nejsou vůbec potřeba. Celý film je totiž, jak je jeho zvykem, výborně obrazově stylizován. O tom už diváka přesvědčí úvodní sekvence, která v několika výjevech napoví, kam budou jednotlivé události směřovat. Navíc, první část zaměřená hlavně na postavu nevěsty Justine je točená hodně osobním způsobem , kdy je charakter Justine snímán až z intimní blízkosti, na což navazuje netradiční švenkování na ostatní postavy.



Melancholia ale není jen o naprosto odzbrojující obrazové stránce. Je hlavně o symbolice, skvělé inscenaci a výborných hercích. Trier známý svou důsledností co se hereckých projevů týče, si do snímku přizval mnoho známých tváří, mezi kterými tak nějak vyčnívá postava Kirsten Dunst. Ta byla za ztvárnění nevyrovnané Justine dokonce oceněna na festivalu v Cannes.


Melancholia rozhodně není snímkem pro každého. Lidé jdoucí na snímek do kina by neměli rozhodně čekat katastrofický snímek (alespoň reakce v sále tomu napovídaly). Melancholia je totiž hlavně výrazně autorským osobním dramatem dvou sester na pozadí možného zániku zlého světa který představuje život na zemi. Pokud nechcete u filmu moc přemýšlet, rozhodně se filmu vyhněte a od hodnocení si odečtěte 40%.

Lars von Trier ubral na explicitnosti ale neubral na stylu. Melancholia je působivým osobním dramatem v podmanivé formě, doplněným o herecky spolehlivý ansámbl známých tváří napříč kontinenty. Rozhodně to není snímek pro každého, ale kdo se chce nechat unést rafinovaností a působivostí formy i obsahu, Melancholia je jasnou volbou. 


Hodnocení
80%






Koktejl :
50 % Skvělí herci
25 % Osobitá forma
25 % Rozvoj osobního dramatu

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...