Přeskočit na hlavní obsah

Godzilla [70%]

Gojira! Ano už je to tak, Godzilla se vrací na stříbrná plátna. Po nevydařeném pokusu páně Rolanda Emmericha se toto přerostlé monstrum dočkalo nového amerického zpracování, které jako jeden z nejočekávanějších blockbusterů letošného roku dorazilo i do českých a slovenských kin. Otázkou ale zůstává, podařilo se tvůrcům zpracovat materiál lépe, nebo na nás čeká v sálech opět průšvih gigantických rozměrů? 

Joe Brody (Bryan Cranston) před patnácti lety ztratil při nehodě v atomové elektrárně svoji ženu. Od té doby se pokouší dostat dostat zpět do svého domu, který je nyní v oblasti, kde spadla radiace právě z oné jaderné elektrárny. Poté, co je už poněkolikáté zatknut jak se snaží do prostoru vniknout, přichází mu na pomoc jeho syn Ford (Aaron Taylor-Johnson). Joe se s ním vydává opět do oblasti vysoké radiace aby získal potřebné důkazy ze svého bývalého bytu. Když však proniknou do blízkosti bývalé elektrárny, zjišťují, že tam už žádná radiace není, i když by je měla na místě zabít. Co víc, v místě jaderné katastrofy je až podezřele rušno a nadvládní organizace Monarch tam cosi ukrývá. Před lety to totiž nebyla seismická aktivita ani mechanická porucha co zapříčinilo zkázu elektrárny, které byl Joe ředitelem. A to něco, co katastrofu způsobilo, se začíná líhnout... 

Nová Godzilla je poněkud problematický snímek. Co se totiž hodí říci dopředu je fakt, že spoléhá až příliš na klasická klišé, stereotypní kličky a docela silnou dávku patosu, podpořenou romantickou linkou jednoho z hlavních hrdinů, což všechno působí docela rušivě. Dokonce pro některé tak, že se během projekce pouští do absurdního smíchu. Ovšem čekáte-li čistě seriozní drama o tom, jak obří ještěrka decimuje ubohé lidi, jste docela určitě na špatné adrese. A to i přes fakt, že se vás snaží propagace i film přesvědčit o tom , že toto je vlastně drama.   

Godzilla má ale především jeden docela zásadní problém a tím je fakt, že ono titulní monstrum hraje ve výsledku ve filmu druhé, nebo třetí housle. Prim tu hrají lidská dramata a pak MUTO, neboli ono monstrum které způsobilo katastrofu v jaderné elektrárně. Kdyby bylo jedno, které by si to později rozdalo s Godzillou, ještě bych to pochopil, nicméně myslím, že je trochu overkill potřeba tvůrců procpat do filmu rovnou dvě tyto monstra. Druhým, obdobně nevhodným rozhodnutím od tvůrců bylo vykonstruovat postavu Dr. Ichira Serizawy (Ken Watanabe) do tak absurdních rozměrů, že ji minimálně od poloviny filmu už nikdo nemůže brát ani trochu vážně. Watanabe je dobrý herec, ale tohle je vyloženě průser. Pokud měl hrát funkci jakési comic relief postavy, pak to bylo příliš sofistikované na to, aby to sál smějící se absurditě pochopil.  

Samozřejmě nová Godzilla má i své světlé momenty, kterými je především účast titulního monstra na plátně. To si totiž zjednává neskutečný respekt a doslova cupuje všechno co mu příjde do cesty na cucky. Úvodní scéna, kde se monstrum poprvé představí v celé své kráse, je navíc minimálně pro mě jedním z nejlepších filmových momentů, co jsem za dlouhé roky viděl. Digitální triky jsou na solidní kvalitě, stejně jako celá vizuální stránka, která je navíc podpořena naprosto fenomenálním soundtrackem od Alexandera Desplata. Ten zkrátka chytne už od prvních momentů a nepustí do posledního okamžiku. Dodává tak alespoň hutnost atmosféře i v momentech, kdy příběhová stránka značně kolísá, nebo se spoléhá na docela nelogické, či až hloupé kličky. 

O nové Godzille se tak toho dá říct celkem mnoho, nikoliv však to, že by se jednalo o špatný film. Pro někoho bude určitě nová verze klasického materiálu mírným zklamáním, niméně pokrok od první americké adaptace je měřen mílovými kroky.  Gareth Edwards natočil hodně solidní monster movie, které je sice po příběhové stránce docela hloupost a spoléhá na zbytečně primitivní a stereotypní elementy, na efektivnosti a kulervoucnosti jí to ovšem neubírá. Godzilla sice nemá ani zdaleka tolik prostoru, kolik by si film s ní v titulu zasloužil,  nicméně když se objeví na plátně, respekt z ní jde pokaždí, protože tohle je prostě král mezi monstry tak jak má být. Podobně nevyužitý potenciál a popularita je tu bohužel i u Bryana Cranstona a jeho postavy. Když to však vezmu kolem a kolem, nemám problém dát snímku sice opatrný ale přesto palec nahoru. 


Gojira to zkouší v kinech po letech znovu. Poté, co Emmerich zprznil toto kultovní japonské monstrum a Toho po Godzilla Wars na deset let zanechala své nejslavnější stvoření v archívu, přichází nová americká verze a je docela na co koukat. Po příbehové stránce je to sice možná až příliš velká bída, která spoléhá na kýč, klišé a stereotypy, stejně jako na docela primitivní kličky jak se dopracovat kam potřeba, nicméně po audiovizuální stránce se jedná o špičkovou podívanou, která spolehá především na docela hutnou atmosfréru a geniální soundtrack Alexandera Desplata. To, že nebyl využit potenciál titulního monstra ani z poloviny, stejně jako práve populárního Bryana Cranstona je přinejmenším smutné. Stejně jako hodně špatně napsaná a zahraná postava jindy skvělého Kena Watanabeho. 
 Koktejl:
10% Husí kůže
15% Godzilla
30% Stereotypy a klišé
20% Akce
20% Hlouposti
5% Radiace 
Godzilla
Akční / Dobrodružný / Thriller / Sci-Fi
USA, 2014, 123 min

Režie: Gareth Edwards
Scénář: Max Borenstein, Dave Callaham
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Aaron Taylor-Johnson, Bryan Cranston, Elizabeth Olsen, Juliette Binoche, David Strathairn, Ken Watanabe, Al Sapienza, Sally Hawkins, Brian Markinson, Richard T. Jones, Victor Rasuk

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 15.05.2014 Warner Bros. CZ

V kinech SR od: 15.05.2014 Continental

http://www.csfd.cz/film/290268-godzilla/
http://www.imdb.com/title/tt0831387/






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Dokonalý svědek s.r.o. | The Wedding Ringer [60%]

Komik Kevin Hart jede. Ze stand-up baviče se v posledních letech stává nová afro-americká filmařská kasovní jistota. Lidi baví, talent má a umí si vybírat přesně ty nenáročné materiály, které jsou předurčené ke kasovním úspěchům. The Wedding Ringer na tom není jinak. Rodinných oddychových komedií tu bylo již spousta a těch s tématikou svatby také není zrovna málo, nicméně i přesto si právě tato nová komedie, které domácí kinopremiéra byla začátkem roku zrušená, své diváky rozhodně najde. Jen nečekejte zázraky. 

Doug (Josh Gad) je úspěšný podnikatel, který má vše co by si jen mohl mladý člověk jako on přát. Po otci zdědil vysoké bohatství ve formě úspěšné firmy, v osobním životě má pak krásnou partnerku Gretchen (Kaley Cuoco-Sweeting), se kterou se hodlá co nejdříve oženit. Jenže právě v tom je problém. Díky svému problematickému dětství a pozdějšímu zaměření na práci totiž Doug neměl nikdy moc čas na přátele a tak nemá koho by si pozval na svatbu a co je ještě horší, nemá nikoho, kdo b…

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...