Přeskočit na hlavní obsah

Godzilla [70%]

Gojira! Ano už je to tak, Godzilla se vrací na stříbrná plátna. Po nevydařeném pokusu páně Rolanda Emmericha se toto přerostlé monstrum dočkalo nového amerického zpracování, které jako jeden z nejočekávanějších blockbusterů letošného roku dorazilo i do českých a slovenských kin. Otázkou ale zůstává, podařilo se tvůrcům zpracovat materiál lépe, nebo na nás čeká v sálech opět průšvih gigantických rozměrů? 

Joe Brody (Bryan Cranston) před patnácti lety ztratil při nehodě v atomové elektrárně svoji ženu. Od té doby se pokouší dostat dostat zpět do svého domu, který je nyní v oblasti, kde spadla radiace právě z oné jaderné elektrárny. Poté, co je už poněkolikáté zatknut jak se snaží do prostoru vniknout, přichází mu na pomoc jeho syn Ford (Aaron Taylor-Johnson). Joe se s ním vydává opět do oblasti vysoké radiace aby získal potřebné důkazy ze svého bývalého bytu. Když však proniknou do blízkosti bývalé elektrárny, zjišťují, že tam už žádná radiace není, i když by je měla na místě zabít. Co víc, v místě jaderné katastrofy je až podezřele rušno a nadvládní organizace Monarch tam cosi ukrývá. Před lety to totiž nebyla seismická aktivita ani mechanická porucha co zapříčinilo zkázu elektrárny, které byl Joe ředitelem. A to něco, co katastrofu způsobilo, se začíná líhnout... 

Nová Godzilla je poněkud problematický snímek. Co se totiž hodí říci dopředu je fakt, že spoléhá až příliš na klasická klišé, stereotypní kličky a docela silnou dávku patosu, podpořenou romantickou linkou jednoho z hlavních hrdinů, což všechno působí docela rušivě. Dokonce pro některé tak, že se během projekce pouští do absurdního smíchu. Ovšem čekáte-li čistě seriozní drama o tom, jak obří ještěrka decimuje ubohé lidi, jste docela určitě na špatné adrese. A to i přes fakt, že se vás snaží propagace i film přesvědčit o tom , že toto je vlastně drama.   

Godzilla má ale především jeden docela zásadní problém a tím je fakt, že ono titulní monstrum hraje ve výsledku ve filmu druhé, nebo třetí housle. Prim tu hrají lidská dramata a pak MUTO, neboli ono monstrum které způsobilo katastrofu v jaderné elektrárně. Kdyby bylo jedno, které by si to později rozdalo s Godzillou, ještě bych to pochopil, nicméně myslím, že je trochu overkill potřeba tvůrců procpat do filmu rovnou dvě tyto monstra. Druhým, obdobně nevhodným rozhodnutím od tvůrců bylo vykonstruovat postavu Dr. Ichira Serizawy (Ken Watanabe) do tak absurdních rozměrů, že ji minimálně od poloviny filmu už nikdo nemůže brát ani trochu vážně. Watanabe je dobrý herec, ale tohle je vyloženě průser. Pokud měl hrát funkci jakési comic relief postavy, pak to bylo příliš sofistikované na to, aby to sál smějící se absurditě pochopil.  

Samozřejmě nová Godzilla má i své světlé momenty, kterými je především účast titulního monstra na plátně. To si totiž zjednává neskutečný respekt a doslova cupuje všechno co mu příjde do cesty na cucky. Úvodní scéna, kde se monstrum poprvé představí v celé své kráse, je navíc minimálně pro mě jedním z nejlepších filmových momentů, co jsem za dlouhé roky viděl. Digitální triky jsou na solidní kvalitě, stejně jako celá vizuální stránka, která je navíc podpořena naprosto fenomenálním soundtrackem od Alexandera Desplata. Ten zkrátka chytne už od prvních momentů a nepustí do posledního okamžiku. Dodává tak alespoň hutnost atmosféře i v momentech, kdy příběhová stránka značně kolísá, nebo se spoléhá na docela nelogické, či až hloupé kličky. 

O nové Godzille se tak toho dá říct celkem mnoho, nikoliv však to, že by se jednalo o špatný film. Pro někoho bude určitě nová verze klasického materiálu mírným zklamáním, niméně pokrok od první americké adaptace je měřen mílovými kroky.  Gareth Edwards natočil hodně solidní monster movie, které je sice po příběhové stránce docela hloupost a spoléhá na zbytečně primitivní a stereotypní elementy, na efektivnosti a kulervoucnosti jí to ovšem neubírá. Godzilla sice nemá ani zdaleka tolik prostoru, kolik by si film s ní v titulu zasloužil,  nicméně když se objeví na plátně, respekt z ní jde pokaždí, protože tohle je prostě král mezi monstry tak jak má být. Podobně nevyužitý potenciál a popularita je tu bohužel i u Bryana Cranstona a jeho postavy. Když to však vezmu kolem a kolem, nemám problém dát snímku sice opatrný ale přesto palec nahoru. 


Gojira to zkouší v kinech po letech znovu. Poté, co Emmerich zprznil toto kultovní japonské monstrum a Toho po Godzilla Wars na deset let zanechala své nejslavnější stvoření v archívu, přichází nová americká verze a je docela na co koukat. Po příbehové stránce je to sice možná až příliš velká bída, která spoléhá na kýč, klišé a stereotypy, stejně jako na docela primitivní kličky jak se dopracovat kam potřeba, nicméně po audiovizuální stránce se jedná o špičkovou podívanou, která spolehá především na docela hutnou atmosfréru a geniální soundtrack Alexandera Desplata. To, že nebyl využit potenciál titulního monstra ani z poloviny, stejně jako práve populárního Bryana Cranstona je přinejmenším smutné. Stejně jako hodně špatně napsaná a zahraná postava jindy skvělého Kena Watanabeho. 
 Koktejl:
10% Husí kůže
15% Godzilla
30% Stereotypy a klišé
20% Akce
20% Hlouposti
5% Radiace 
Godzilla
Akční / Dobrodružný / Thriller / Sci-Fi
USA, 2014, 123 min

Režie: Gareth Edwards
Scénář: Max Borenstein, Dave Callaham
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Aaron Taylor-Johnson, Bryan Cranston, Elizabeth Olsen, Juliette Binoche, David Strathairn, Ken Watanabe, Al Sapienza, Sally Hawkins, Brian Markinson, Richard T. Jones, Victor Rasuk

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 15.05.2014 Warner Bros. CZ

V kinech SR od: 15.05.2014 Continental

http://www.csfd.cz/film/290268-godzilla/
http://www.imdb.com/title/tt0831387/






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.