Přeskočit na hlavní obsah

Everest [70%]


Islandský režisér Baltasar Kormákur si v poslední době začíná v Hollywoodu dělat celkem jméno. Po slibně přijetém thrilleru Kontraband se vydal cestou komiksové adaptace přivedl na vět zábavnou akční podívanou 2 zbraně. Od té doby však začal pracovat na filmovém pracování tragédie z roku 1996, která se udála na vrcholu nejvyšší hory světa. Ze dvou projektů, které na to to téma byly pro letošek připravovaný pak Everest zůstal jediný a teď se konečně dostává do lokální kinodistribuce. Stojí tahle tragická výprava na nehostinný vrcholek naší planety za vaší pozornost?
Pokoření nejvyšší hory světa není ničím jednoduchým. Své o tom ví Rob Hall (Jason Clarke), který se živí vedením výprav na Mount Everest. Na rozdíl od konkurence však Rob a jeho tým neztratili na vrcholku žádného z horolezců. Jeho nejnovější výprava za pokořením hory je naplánována na 10. května 1996 a jeho tým už se sjíždí do Nepálu, aby zahájil přípravy. V Robově aktuálním týmu je kromě několika nadšenců a odvážlivců také uznávaný autor a publicista Jon Krakauer (Michael Kelly), který o celém výstupu má napsat své nové dílo. Co však nikdo z výpravy zatím netuší je fakt, že výstup na vrcholek bude tím menším problémem, kterému budu v následujících hodinách a dnech čelit. Jejich směrem se blíží bouře nevídaných rozměrů....   

Everest je fajn. Zní to možná trochu stroze a stručně ale je to asi to nejvýstižnější shrnutí snímku. Ono horolezeckých dramat není v posledních letech mnoho, navíc poslední výrazný snímek na který si v tomto ohledu jsem takhle z hlavy schopný vzpomenout je Vertical limit, který byl ovšem nevalných kvalit. V tomhle ohledu by se tak dalo říci, že Baltasar Kormákur dokázal do kin dostat příjemně adrenalinovou žánrovou podívanou, která se kromě velice slušného hereckého ansámblu může také chlubit špičkovým zpracováním. 

Nebudu tu samozřejmě tvrdit, že Everest nemá své problémy, což je viditelné především po obsahové stránce. Snímek má tak trochu problém s hlavním hrdinou, kterýžto koncept je tříštěn mezi několik postav. To dodává tragičnosti celého příběhu sice úplně novou úroveň, nicméně v průběhu prvních dvou částí filmu to působí trochu zmatečně a podivně. Ač už se ale tak děje, ve většině případů tento problém zachrání hned několik výrazných hereckých výkonů, které vás po dvě hodiny v kině budou provázet. Díky nim pak nebudete muset příliš řešit možná až příliš naivní přístup k látce, včetně trochu pokulhávající výstavby děje. 

To v čem ovšem film exceluje je audiovizuální zpracování. Mrazivá krutost a neskutečná monumentálnost vrcholku snad ještě nikdy nebyla takhle působivě zfilmovaná a dramatické momenty, které hrdinové na jejím vrcholu zakusí, jsou pak o to více nervy drásavější. K tomu všemu hraje plíživý ale nesmírně atmosferický hudební doprovod Dario Marianelli, který se sound designem filmu pracuje v téměř nerozeznatelném souznění. Zkrátka dobrodružný blockbuster na motivy skutečné událostí jak má být. Pokud jste ochotni přenést se přes určitá úskalí, která skrývají ony úkroky ke komerci a mnohdy trochu zkratkovitá výstavba děje, dostanete jeden z nejpříjemnějších dobrodružných filmů posledních let.         



Velké drama, nehostinná ledová poušť a několik desítek životů v ohrožení. Everest je zkrátka příjemně natočenou a v rámci možností zábavnou podívanou, která servíruje téměř dvacet let starou tragédii objektivem moderního velkolepého blockbusteru. Skvělé obsazení a více než slušná audiovizuální stránka pak vynahrazují místy možná až příliš naivní přístup ke zdrojovému materiálu. Pro maniaky do adrenalinu, milovníky osobních dramat a vůbec filmové fanoušky je to ale velice příjemná volba na podzimní odpoledne/večer.    
Nejvyšší vrcholek světa a několik horolezců v ohrožení života. Baltasar Kormákur natočil další výbornou žánrovku, která nabízí nejen vypilovanou audiovizuální stránku a více než slušné herecké obsazení, ale také skvěle zachycenou monumentálnost, napětí a osobní drama.  Škoda snad jen těch několika problémů v oblasti scenáristické. I tak je Everest jedním z nejlepších horolezeckých dobrodružných snímků, které jsem viděl. 
 Koktejl: 
30% Adrenalin
30% Horolezectví
20% Mount Everest
20% Drama
Everest
Dobrodružný / Drama / Thriller
Velká Británie / USA / Island, 2015, 121 min


Režie: Baltasar Kormákur
Scénář: William Nicholson, Simon Beaufoy
Kamera: Salvatore Totino
Hudba: Dario Marianelli
Hrají: Jason Clarke, Thomas M. Wright, Martin Henderson, Tom Goodman-Hill, Charlotte Bøving, John Hawkes, Naoko Mori, Michael Kelly, Todd Boyce, Emily Watson, Sam Worthington, Keira Knightley, Elizabeth Debicki, Josh Brolin, Jake Gyllenhaal, Vanessa Kirby, Robin Wright, Mia Goth, Ingvar Eggert Sigurðsson, Demetri Goritsas, Micah Hauptman, Clive Standen, Vijay Lama
Produkce: Tim Bevan, Nicky Kentish Barnes

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 24.09.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 24.09.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 18.09.2015 Universal Pictures
Velká Británie V kinech od: 18.09.2015 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/343109-everest/
http://www.imdb.com/title/tt2719848/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.