Přeskočit na hlavní obsah

X-Men: Apokalypsa | X-Men: Apokalypse [50%]

X-Men patří mezi komiksově filmové stálice, které dopomohly tomuto kdysi podceňovanému žánru tam, kde dnes je. Velký podíl na jejich úspěchu měl při jejich zrodu režisér Bryan Singer, který se po pauze před dvěma lety ke značce vrátil, v hybridním pokračování X-Men: Budoucí minulost. Nyní na právě tento snímek navazuje již šestou řadovou mutantí týmovkou, ve které svěřence Charlese Xaviera prověří jeden z jejich největších nepřátel, silný a všemocný Apocalypse.  A ať už byl záměr tvůrců s filmem a jeho názvem jakýkoliv, je právě pro výsledný produkt poměrně padnoucí. Čekáte-li totiž pokračování na úrovni předešlých dílů, budete v sálech kin docela nepříjemně zklamáni. 
Poté, co se Charlesovi (James McAvoy) ve spolupráci s Wolverinem z budoucnosti (Hugh Jackman) podařilo změnit budoucnost, pokračuje časová rovina mladých mutantů jiným směrem. Mutanti jsou všeobecně známou součástí lidské společnosti a panuje mír. Tahle situace ovšem trvá jen do momentu, kdy se díky náhodě probouzí po hibernaci pradávný egyptský mutant En Sabah Nur (Oscar Isaac), který se rozhodne s pomocí několika vyvolených mutantů vyhladit obyčejné lidi z povrchu Země. A jediný, kdo jej může zastavit, je právě Profesor X se svými studenty...

Je to smutné. Člověk, který byl u zrodu značky, jen aby mu ji snímkem X-Men: Poslední vzdor Brett Ratner totálně pohřbil, se díky částečnému restartu rukou Matthewa Vaughna dostal zpět ke kormidlu a vypadalo to, že série nemůže být v lepších rukou. Opak je ovšem pravdou. Namísto promyšleného a skvěle fungujícího filmu totiž i sám Singer sklouzává k formuli Posledního vzdoru a utápí celou sérii hodně podobným způsobem, jako se to povedlo Rattnerovi. A z tohohle se bude dostávat jen velmi těžko. 

Když už se mu totiž daří i relativně zavedené a fungující postavy zredukovat spíše na fragmenty jejich minulých osobností a k tomu přidat nové verze starých známých, které ovšem těžce nefungují, zadělává si tu někdo na průser. Jistě, například Michael Fassbender ve svém malém prostoru funguje podobně dobře jako ve svých předešlých štacích v této sérii a ostatně celá úvodní dvacetiminutovka filmu je poměrně precizním lákadlem na zbytek filmu. Jenže po ní jakoby se film zlomil a všechno začne jít hodně rychle do kopru. 

Začíná to s novými mutanty, ze kterých značná část příliš nepřesvědčila. Nejvíce markantní je to v případě Sophie Turner, která očividně neumí příliš hrát a její ztvárnění Jean posunuje i Famke Janssen do herecké extraligy. Není to ovšem případ jen hrdinů, ostatně Psylocke Olivie Munn je herecky bezesporu tím nejhorším, co film může nabídnout. Když už pak po slibném úvodu předvádí nijaký výkon i sám Oscar Isaac v titulní padoušské roli je pak těžké se u filmu nějak výrazně bavit. Největší podíl na oné nijakosti má ovšem scénář a samotné zpracování. Zatímco dialogy povětšinou působí jak prázdná tvrzení, samotný vývoj děje je tak podivně lineární a nyní, pár hodin po projekci mám vcelku problém si vybavit alespoň pár scén z toho, co film předvedl. 

Výjimkou z tohoto tvrzení je opět scéna Quicksilvera, která o několik svojí zábavností převyšuje cokoliv ostatní, co film za ty dvě a půl hodiny divákům servíruje. Alespoň vzdáleně se jí pak přibližuje scéna souboje myslí dvou hlavní sil v rámci filmu. Vše ostatní ovšem tak nějak zapadá do nudné šedi digitálního bordelu a nudné choreografie takovým způsobem, že i když proti sobě bojuje hned několik výrazných hrdinů, vás to bude zkrátka nudit. Tvůrci jakoby si nebyli vědomi, kde spočívá síla mutantského týmu a předvádí nesourodou nezábavnou akci, která spíše než na efekt jeden na meta odkazy s sebeuvědomění, což tak trochu nefunguje. Jistě, scény, kde je kompletně digitální destrukce vypadají překvapivě slušně, v momentě kdy na scénu vstoupí ovšem kdokoliv jiný (jako třeba v případě scén se Storm), jejich kvalita letí strmě dolů. Kdo by čekal základní nedostatky digitálních triků ve filmu s rozpočtem severně od dvě stě milionů...  

Ve výsledku tak jediným prvkem který si vyloženě zaslouží pochvalu (nad opět precizně zmáknutého Quicksilvera) je John Ottman za svoji hudební kulisu filmu. Jeho soundtrack dává vzpomenout na precizní kompozici k druhému dílu této série, kterou variuje s řádně epickými prvky, díky kterým film vaši pozornost alespoň částečně udrží pozornost i v momentech, kdy se všichni zúčastnění jinak snaží vás uspat, případně přesvědčit k odchodu z kina. Místy ještě potěší pár momentů, nicméně i ony pokusy o to být humorný v rámci série (odkazy na vlastní historii skrze jiné kulturní artefakty) zkrátka úplně nefungují, zvláště když Singer tentokráte servíruje bezesporu jeden z nejslabších dílů série, zatímco se vysmívá například samotnému Poslednímu vzdoru. Ha, ha ha. Ne. 

Noví X-Meni jsou zkrátka průšvih, proč chodit kolem horké kaše. Bryan Singer natočil mizerné pokračování, kterému se daří zabít to, co poslední dva filmy budovaly, podobně jako se kdysi podařile Brettu Ratnerovi v podstatě zabít starou gardu. Rádoby velkolepý film v celku nebaví, nudí a ona akce, která by film měla držet nad vodou, mu ještě pomáhá díky svým kvalitám ke dnu. Pár momentů film sice má, Quicksilver Evana Peterse je opět boží a hudební doprovod pumpuje ty správné emoce do diváků, nicméně na dvě a půl hodiny balastu a zmaru to je zatraceně málo, aby vás to přesvědčilo ke koupi lístku za dvě kila.              
      
Bryan Singer dokázal pro novou sérii přesně to, co mu Brett Ratner před lety udělal s jeho původní. Apokalypsa je hodně zmařenou snahou o to být velkolepý při nástupu jednoho z nejosudovějších padouchů pro hrdiny, která končí dříve než začíná. Nudná a podivně vypadající akce s množstvím digitálního bordelu, mizerné herecké výkony, jak v rámci týmu, tak mezi padouchy (především Sophie Turner a Olivia Munn, nicméně ve dvou třetinách překvapivě i Oscar Isaac), a podivné dvě a půl hodiny ve společnosti něčeho, co zkrátka nebaví a spíše rozčiluje svojí nedotažeností. John Ottman sice tomu všemu dodává tu správnou epickou kulisu, ale kde nic není, ani smrt nebere. Tohle je zkrátka průšvih (apokalypsa, chcete-li), který dost dobře může sérii nasměrovat vstříc dalšímu restartu. 


30% Nuda
30% Digitální bordel
20%
Pár dobrých nápadů a Quicksilver
20% Zmar


X-Men: Apokalypsa
(X-Men: Apocalypse)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2016, 143 min

Režie: Bryan Singer
Scénář: Michael Dougherty, Dan Harris, Simon Kinberg, Bryan Singer
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: John Ottman
Hrají: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Oscar Isaac, Rose Byrne, Evan Peters, Josh Helman, Sophie Turner, Tye Sheridan, Lucas Till, Kodi Smit-McPhee, Ben Hardy, Alexandra Shipp, Lana Condor, Olivia Munn, Monique Ganderton, Fraser Aitcheson, Ally Sheedy, Anthony Konechny, Lukas Penar, Joanne Boland, Manuel Tadros, T.J. McGibbon, Tómas Lemarquis, Stan Lee, Stephen Bogaert, John Bourgeois, Dan Lett, Shawn Campbell, Joe Cobden, John Ottman, Željko Ivanek, Hugh Jackman, Jason Deline
Producenti: Simon Kinberg, Hutch Parker
Střih: Michael Louis Hill, John Ottman

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 19.05.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 19.05.2016 CinemArt SK
USA V kinech od: 27.05.2016 20th Century Fox

http://www.csfd.cz/film/358916-x-men-apokalypsa/
http://www.imdb.com/title/tt3385516/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Fantastická zvířata a kde je najít | Fantastic Beasts and Where to Find Them [75%]

A je to tady, fanoušci světa Harryho Pottera se konečně dočkali. Očekávaný spin-off Fantastická zvířata a kde je najít přichází do českých a slovenských kin a s ním velká očekávání, neboť studio má s touto značkou veliké plány. Podle nového scénáře J. K. Rowlingové má totiž dnešní novinka připravit půdu také hned pro několik dalších pokračování, ve kterých by mělo nakonec dojít i na duel Brumbála a Gindelwalda. To bychom se ovšem předbíhali. Tou nejdůležitější otázkou pro nynějšek je - dokáží Fantastická zvířata stát na vlastních nohou a nabídnout příběh hodný svého předchůdce?

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Muži v naději [65%]