Přeskočit na hlavní obsah

Logan: Wolverine | Logan [85%]


Před dvěma dny do českých a slovenských kin vtrhl jeden z nejočekávanějších filmů letošního roku. Řeč je samozřejmě o velké rozlučce Hugha Jackmana s jeho nejslavnější rolí, komiksovým hrdinou Wolverinem. Ten si po dvou sólových filmech a účasti v několika týmových dobrodružstvích, vysloužil třetí sólový díl, který by příběh této postavy, minimálně v tomto podání a v tomto obsazení měl uzavřít. Platí v tomto případě rčení do třetice všeho dobrého nebo je i třetí Jackmanovo samostatné dobrodružství snahou o něco, co tam jednoduše není? Toho druhého se tentokrát obávat nemusíte, James Mangold totiž složit reparát za posledně, který snadno aspiruje na titul jedna z nejlepších komiksových podívaných za poslední roky. 
Píše se rok 2029 a doba mutantů je už dávno pryč. Poté, co náhodná mutace byla lékařsky eliminována u nově narozených dětí, se vláda rozhodla pro eliminaci zbývajících mutantů, kteří žijí mezi námi. Logan (Hugh Jackman) žije v ústraní na mexické hranici ve svém úkrytu, kde ukrývá svého bývalého mentora, Charlese Xaviera (Patrick Stewart), který se díky mozkovému onemocnění stal rizikem pro celý svět. Jejich situaci ovšem naruší neznámá žena, která požaduje Loganovu pomoc. Na stopě jí je totiž zabiják Pierce (Boyd Holbrook), který ji chce zavraždit a její dceru uvěznit (Dafne Keen) pro vědecké účely. Jediný, kdo jim v takovéto situaci může pomoci je hrdina dříve známý jako Wolverine...  


Ať už čekáte od Logana cokoliv, můžu vás celkem s přehledem ujistit, že něco podobného tu v podstatě ještě nebylo. Na rozdíl od přepáleného a nepříliš pohromadě držícího Wolverinea se totiž James Mangold rozhodl vydat úplně jinou cestou a spíše než okázalým akčním dobrodružstvím je jeho závěrečná tečka za Wolverineovým příběhem osobním dramatem hlavního hrdiny, který je postaven před nelehkou situaci, zatímco musí také řešit své vlastní problémy, jejichž závažnost se zvětšuje den ode dne. 

Díky tomu tak není Logan úplně obvyklý nejen v rámci komiksových snímků (neboť akce, byť jí je zde dostatek, tu hraje tentokráte tak trochu druhé housle), ale v rámci podobných blockbusterů. Tvůrci si totiž po úspěchu Deadpoola vydupali dospělejší Rkový rating a na filmu je to zatraceně vidět. Nečekejte proto osekanou verzi přístupnou pro všechny, poslední kapitola příběhů Wolverinea je jedna dlouhá a krutá depka, která k postavě přistupuje bez obalu a okolků. Hugh Jackman, když na to dojde, krájí padouchy bez pardonu a  to zatraceně efektivně, navíc se daleko nejde i pro trochu drsnější mluvu. Nikdy však on možnosti dospělého ratingu nepůsobí nuceně nebo nadmíru. Každá nadávka a každá oddělená končetina má ve filmu své právoplatné místo a svůj účel. Fanouškům díky tomu nezbývá jen doufat v to, že by právě podobně vkusné dospělé zpracování dospělého komiksu mohlo otevřít dveře i dalším, podobně laděným filmům (neboť je nespočet komiksů, kteří by si podobně nekompromisní převod na stříbrné plátno zasloužili). 

Jako rozlučka je totiž Logan: Wolverine velice příjemnou tečkou za tím, co za ty dvě dekády Hugh Jackman pro roli udělal. Příběh inspirovaný jedním z nejoblíbenějších komiksových příběhů samotné postavy, se v téhle novince proměňuje v osudovou jízdu, která vám zrovna nevyvolá úsměv na tváři, nicméně ve vás zanechá  neskutečně hluboké dojmy, neboť se tu Mangoldovi podařilo něco, co bych se možná nebál označit nálepkou "artová komiksárna." Atmosférou, tématy i samotným přístupem ke svým hrdinů je totiž tenhle snímek jedinečný a dovolím si pochybovat, že by se někdo o něco podobného v blízké budoucnosti pokusil. Logan: Wolverine je totiž úkaz, který není bez vady, nicméně co do jedinečnosti nemá konkurenci. Ve světě příjemných, leč jednolitých komiksových adaptací a snah o umělou hloubku a temnotu komiksových příběhů totiž dokazuje, že temný a depresivní příběh se dá i v rámci komiksového filmu zpracovat s neskutečnou grácií. 


Může za to také skvělé obsazení, kde Hugh Jackman dává své poslední štaci úplně všechno, Patrick Stewart dojímá coby léty zlomený Profesor X a nový objev Dafne Keen si získává srdce většiny diváků, takhle má vypadat zatraceně silná dívčí hrdinka. Ostatně i Boyd Holbrook coby hlavní hejsek na stopě hrdinů funguje na výbornou. Jediným slabším prvkem je tak snad jen Richard E. Grant, který na této úrovni nezvládá svoji roli tak přesvědčivě, jako všichni okolo něj. 

Co se týče zpracování, i zde Logan válí. Akce je sice místy trochu nepřehledná, ovšem nikdy ji nechybí ta správná údernost nebo atmosféra. I co se týče choreografie, patří tahle podívaná k současné naprosté špičce a souhra Jackmana s jeho mladou parťačkou hranice efektivnosti filmu ještě o stupeň posunuje. Potěší ovšem také hudební doprovod, o který se postaral Marco Beltrami. Ten se ve své kompozici k filmu nebojí značně experimentovat a jeho využití na komiksovou podívanou poměrně netradičních nástrojů místy ještě více ozvláštňuje dojem, ze samotného filmu. Tohle se zkrátka povedlo a nemá smysl chodit kolem horké kaše.    

Logan: Wolverine je jedinečnou podívanou, která leč není bez chyby, si už jen kvůli tomu, co představuje, zaslouží neskutečný obdiv. Dospělá, drsná a surová komiksová adaptace, která předvádí snad tu nejlepší rozlučku poslednímu veteránovi z první generace novodobých komiksově-filmových hrdinů. Hugh Jackman a Patrick Stewart si jako svoji rozlučku se svými komiksovými hrdiny snad ani nemohli přát lepší film. Pokud vám komiksy a komiksové filmy alespoň trochu něco říkají, Logan je naprostá povinnost. James Mangold vykoupil svůj minulý přehmat a přivedl do kin jeden z nejlepších komiksových filmů vůbec. Tohle je zkrátka filmový milník, který si nebudete chtít nechat ujít.        
James Mangold složil reparát jak se patří. Logan: Wolverine je i přes své drobné nedostatky filmový milník, který se nevyplatí minout. Drsná, depresivní, surová a krvavá adaptace je snad tím nejlepším rozlučkovým materiálem, který si mohli Hugh Jackman a Patrick Stewart přát. Takhle působivá, dojemná a osobitá komiksová záležitost tu už hodně dlouho nebyla, zda-li vůbec. Logan je bez diskuze jednou z nejlepších komiksových podívaných vůbec, která navíc předvádí neskutečně silný argument na téma Rkového ratingu u komiksových adaptací dospělejších látek. Pokud tahle záležitost otevře dveře dalším podobně laděným komiksově filmovým materiálům (jako to pro Logana udělal loni Deadpool), bude to jen a jen dobře. 
50% Plnokrevné Rko
25% Rozlučka ve velkém stylu
25% Wolverine jak má být
Logan: Wolverine
(Logan)
Akční / Drama / Sci-Fi
USA, 2017, 137 min


Režie: James Mangold
Předloha: James Mangold (povídka)
Scénář: Michael Green, Scott Frank, James Mangold
Kamera: John Mathieson
Hudba: Marco Beltrami
Hrají: Hugh Jackman, Patrick Stewart, Boyd Holbrook, Dafne Keen, Stephen Merchant, Richard E. Grant, Eriq La Salle, Elise Neal, Elizabeth Rodriguez, Doris Morgado, Reynaldo Gallegos, Dave Davis, Lauren Gros, Mark Ashworth, James Moses Black, Han Soto, David Kallaway
Producenti: Hutch Parker, Lauren Shuler Donner, Simon Kinberg
Střih: Michael McCusker, Dirk Westervelt
Scénografie: François Audouy
Kostýmy: Daniel Orlandi

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 02.03.2017 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 02.03.2017 CinemArt SK
USA V kinech od: 03.03.2017 20th Century Fox

http://www.csfd.cz/film/370872-logan-wolverine/
http://www.imdb.com/title/tt3315342/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...