Přeskočit na hlavní obsah

Wind River [75%]

Do českých kin dnes vstupuje novinka s názvem Wind River, která se těšila nejen velice příznivému přijetí na filmových festivalech (cena pro režiséra v Cannes, divácká cena v Karlových Varech) ale také pozitivní šuškandě ze zahraničí. Za filmem navíc stojí scénárista snímků Sicario: Nájemný vrah a Za každou cenu. Stojí tedy ve výsledku tenhle kriminální thriller z prostředí nehostinného Wyomingu za vaši návštěvu? 

Cory Lambert (Jeremy Renner) během jedné ze svých obhlídek rezervace objevuje tělo mrtvé dívky indiánského původu v oblasti, kde široko daleko není jediný lidský příbytek. Jen zmrzlá planina a divočina. Případ dostává na starosti mladá a nepříliš zkušená agentka FBI Jane Banner (Elizabeth Olsen), která zanedlouho zjišťuje, že hlavním problém případu bude způsob, jakým dívka zemřela. Díky okolnostem její smrti totiž nedostane od svého vedení posily a lokální policejní jednotky mají problém udržet vůbec pořádek v těchto končinách, natož vést vyšetřování takovéhoto případu. Požádá tedy o pomoc Lamberta...     

Kruté podmínky a kriminálky k sobě vždy šly k sobě. Stačí se podívat na úspěch severských kriminálních příběhů. Je tedy fajn zase jednou vidět zaoceánský thriller z nehostinných podmínek severu USA. Scénárista a režisér Taylor Sheridan si své jméno už bezesporu udělal coby scénárista hned dvou hitů, které se podívaly i na Oscary. Coby režisér za sebou ovšem má pouze přinejlepším slabší snímek Odporná hra. Podle jeho vlastního scénáře se mu očividně točí mnohem lépe, neboť jeho novinka do značné míry dává zapravdu spokojeným ohlasům z celého světa. Byť bych sice superlativy v tomto případě asi šetřil, faktem zůstává, že Wind River je vydařenou kriminálkou, která si jde sebevědomě za svým a ty dvě hodiny v její přítomnosti rozhodně litovat nebudete.

Jednak je to neokoukaným prostředím, které pro příběhy tohoto typu funguje bezchybně, a dále také zajímavými postavami, v jejich společnosti prožijete celý průběh vyšetřování záhadné smrti mladé indiánky. Film k látce přistupuje pomalým rozvláčným tempem, kdy se nesnaží příliš tlačit na pilu. Není tak hypnotický a přemýšlivý jako třeba právě zmíněné severské kriminálky, nicméně festivalové zázemí tomuto příběhu upřít nelze. Spíše než podívaná na efekt je Wind River poctivě budovanou sondou do vyšetřování, které postupně dávkuje také konflikty a traumata bublající pod povrchem. Nikdo z hrdinů není idealista nebo jednoduchá postava, každý přispívá svoji trochou. Díky tomu i závěr filmu nepůsobí nahodile a vykonstruovaně (i přes fakt, že působí tak trochu mimo realitu).

Audiovizuální stránka je fajn, nicméně nějakou přehnanou stylizaci tentokráte nečekejte, tahle  vizuálně strohá (podobně jako krajina ve které se odehrává příběh filmu) festivalová podívaná dává tak trochu vzpomenout na pár let starý snímek Do morku kostí svým zpracováním. Trochu rušivá je místy pak kamera Bena Richardsona, která místy zvládá vykouzlit působivé záběry jak na své hrdiny, tak na exteriéry, které obývají, jindy zase natáčením z ruky dodává "dynamiku" momentům, kde se to úplně nehodí. Díky scénáři tyto výtky ovšem zase tolik řešit nebudete. Pochvalu si jako již tradičně zaslouží i hudební doprovod dvojice Nick Cave a Warren Ellis, kteří velice příjemně podbarvují kulisu mrazivé indiánské rezervace.       

Jedním z osobních problémů, které jsem však měl se snímkem jsou asi dvě akční sekvence v průběhu filmu, při kterých dojde na přestřelku mezi hrdiny, kde se s kulkami pracuje jako v osmdesátkovém akčním filmu, což tak trochu narušuje komornost a mrazivost celého zbytku filmu. V druhém zmíněném případě je to pak o to očividnější, když je to násobeno několikanásobným množstvím zúčastněných. 

I přesto je ale v záplavě zklamavších filmů posledních měsíců a celkově vůbec slabé letošní sezony tahle festivalovka velice vítanou změnou, které by měl dát šanci každý, kdo je alespoň trochu zaměřený na kriminálky. Wind River totiž servíruje poctivě vystavěný příběh z neokoukaného prostředí, ve kterém nechybí zajímavé postavy, emoce i napětí. Pokud je právě tohle to, co od svého filmu čekáte, pak zklamáni rozhodně nebudete. Jeden z must see filmů tohoto podzimu je ale Wind River bezesporu. 
    
Surová kriminálka z nehostinného prostředí Wyomingu, která nabízí nejen zajímavé postavy a slušnou atmosféru, ale také vtahující příběh, který si vás získá a nepustí až do samotného závěru. Vizuálně se sice jede na festivalový standard, téměř vše ostatní ovšem funguje na výbornou.     
35% Wyoming
30% Lidská zloba

35% Kriminalita 



Wind River
Krimi / Mysteriózní / Thriller / Akční
USA / Velká Británie / Kanada, 2017, 107 min

Režie: Taylor Sheridan
Scénář: Taylor Sheridan
Kamera: Ben Richardson
Hudba: Nick Cave, Warren Ellis
Hrají: Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Greene, Jon Bernthal, Julia Jones, Gil Birmingham, Kelsey Chow, Martin Sensmeier, Eric Lange, Mason D. Davis, Blake Robbins, Tara Karsian, James Jordan, Devin Hansen
Producenti: Peter Berg, Matthew George, Wayne L. Rogers, Basil Iwanyk, Elizabeth A. Bell
Střih: Gary Roach
Scénografie: Neil Spisak
Kostýmy: Kari Perkins

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 28.09.2017 Falcon
Kanada V kinech od: 11.08.2017 VVS Films
USA V kinech od: 04.08.2017 The Weinstein Company
Velká Británie V kinech od: 08.09.2017

https://www.csfd.cz/film/434887-wind-river/
http://www.imdb.com/title/tt5362988/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?