Přeskočit na hlavní obsah

Sněhulák | The Snowman [60%]

Detektiv Harry Hole z bestsellerů, které píše populární norský spisovatel Jo Nesbø, se hlásí se svým prvním dobrodružstvím v kinech. V koprodukční filmové adaptaci jej ztvárnil stále populárnější Michael Fassbender. Stojí ovšem tohle filmové vyšetřování problematického detektiva za vaši pozornost? Dokázala tahle filmová novinka převést populární knihu na filmové plátna tak, že budete chtít další případ nebo se jedná o promarněnou šanci, která pohřbívá hromadu potenciálu pod nánosem neslané a nemastné kriminálky ze severu?

Detektiv Harry Hole (Michael Fassbender) si již díky svým předešlým případům dokázal udělat jméno nejen mezi policisty v Norsku ale také i mezi veřejností. I přes svojí náturu patří k elitě norské kriminalistiky, byť v poslední době nemá do čeho píchnout a jeho osobní život se mu mezi tím rozpadá. Vše se ovšem začíná měnit v momentě, kdy k němu na oddělení je převelena mladá detektivka Katrine Brattová (Rebecca Ferguson), která jak Harry zjišťuje, pátrá na vlastní pěst po ženách zmizelých po celém Norsku v posledních letech. Na stole jim totiž skončí případ podivného zmizení ženy, která se během noci vypařila poté, co u jejich domu někdo postavil Sněhuláka...

Musím se přiznat, že jsem nestihl knižního sněhulák přelouskat celého, byť se jedná o poměrně zajímavý knižní počin, který vaši pozornost bezesporu udrží. I z té necelé poloviny si ovšem člověk udělá obrázek o tom, jak ke svému hrdinovi Jo Nesbø přistupuje a co od něj vlastně čekat. A to je docela problém, když dojde na filmovou adaptaci tohoto knižního bestselleru, neboť už po prvních momentech je jasné, že se Michael Fassbender na tuto roli příliš nehodí. Byť se snaží o sto šest. Přesto je nepříliš vhodný casting rolí jen dílčím problémem téhle filmové adaptace (byť by se dalo diskutovat o tom, že podivně přepálený Val Kilmer a jeho nesmírně špatně předabované repliky patří k největším kaňkám na vysvědčení téhle severské kriminálky).  

Největším problémem je totiž samotný příběh a atmosféra. Jistě, člověk nemůže úplně čekat stejně tuhou atmosféru a chlad který sálá ze severských kriminálek, přesto se o něco takového Tomas Alfredson pokoušel, byť marně. Kupříkladu David Fincher se svojí verzí Muži, kteří nenávidí ženy kombinoval severské motivy a atmosféru s dramatickým přístupem Hollywoodu a Alfredson se ho v něčem podobném pokouší napodobit, byť ztroskotává na celé čáře. Atmosféra filmu nedrží pohromadě a těch několik příjemných a nápaditých záběrů a silnějších momentů nezvládá udržet pohromadě jinak tuctově vyhlížející thriller, kde se kriminalisté honí za vlastním ocasem, zatímco se vám scénář snaží prodat různá řešení k samotné hádance sériového vraha. 

Stejně jako rádoby severská atmosféra nefunguje totiž i samotné vyprávění, které sice na pomyslném seznamku kroužkuje téměř všechny důležité aspekty vyšetřování a charakterů, díky odlišném přístupu a autorskému pojetí předlohy tak ale velká část vyznívá trochu jinak a v mnoha případech možná až příliš lacině a místy i ne zrovna smysluplně. Ona tenká linie mezi surovostí a chladnokrevností a absurditou a hloupostí je totiž v případě předlohy hodně ale opravdu hodně tenká a Alfredson a spol v tom očividně neumí chodit tak jako Jo Nesbø. Byť tak některé momenty fungují slušně, jiné působí možná až příliš absurdně, hloupě, lacině a tak trochu strojeně a nadbytečně. Je to zatracená škoda, neboť kniha skrývala neskutečný potenciál a skončila ve výsledku i přes zúčastněný talent o řád, dva hůře, než třeba srovnatelně populární série Oddělení Q ve filmových adaptacích Žena v kleci, Zabijáci a Vzkaz v láhvi.


Audiovizuálně pak snímek trápí především nesourodost. Kamera o kterou se postaral Australan Dion Beebe má několik světlých momentů, především pak exteriéry, kde dává vyniknout atmosferické norské krajině, potěší i hra s dopravní architekturou skandinávie. K tomu všemu navíc hraje poměrně slušný a rozmanitý hudební doprovod Marca Beltramiho, jehož motivy nepřehlušují samotný film a jeho atmosféru ale spíše jej doplňují. Má ovšem dostatek charakteru na to aby zaujal. Ve formě (až na několik možná zbytečně viditelných míst s digitálním pozadím) tedy problém není, ale v samotném obsahu, který působí nade všechnu snahu nahodile, vykonstruovaně a především uměle se snažící o něco, co tam prostě není. 

Sněhulák je tak mírným přešlapem s celkem smutnými následky. Populární detektivní série se ve filmové podobě přetvořila v tuctovou kriminálku, která se snaží mířit výše, než na co má, vyloženě slabý scénář pak podráží nohy i těm několika zajímavým momentům, které film nabídne. Škrobená, umělohmotná a do značné míry nezajímavá podívaná nezvládá udržet ani hutnou severskou atmosféru ani odvyprávět nějak srozumitelně či nápaditě příběh sériového vraha. Tady Harry Holeovi pšenka nepokvete.    
    
Tuctová vyumělkovaná a nepříliš zajímavá adaptace bestselleru, která nejen že nedělá příliš dobrou reklamu knížce, sama o sobě nedává příliš mnoho argumentů pro svoji existenci. Nepříliš padnoucí casting (+WTF v podobě špatně předabovného Vala Kilmera), slabý scénář a kvalitativní kolísání, ze kterého by byla docela zajímavá horská dráha. Sněhulák se zkrátka příliš nepovedl a dalšího dobrodružství se Harry dočká pravděpodobně v jiném zpracování, protože tohle zkrátka moc nefunguje, film sám totiž jakoby nevěděl, pro koho chce být. 
25% Mrazivý sever
25% Umělotina

25% Krimi
25% Sněhuláci 

Sněhulák

(The Snowman, Snømannen)
Drama / Horor / Krimi / Mysteriózní / Thriller
Velká Británie / Norsko / USA, 2017, 119 min

Režie: Tomas Alfredson
Předloha: Jo Nesbø (kniha)
Scénář: Hossein Amini, Peter Straughan, Søren Sveistrup
Kamera: Dion Beebe
Hudba: Marco Beltrami
Hrají: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Chloë Sevigny, J.K. Simmons, Val Kilmer, Charlotte Gainsbourg, Toby Jones, James D'Arcy, Jamie Clayton, Sofia Helin, Ronan Vibert, Jakob Oftebro, David Dencik, Alec Newman, Jonas Karlsson, Silvia Busuioc, Peter Dalle, Irina Kara, Martin Grid Toennesen, Jamie Michie, Anne Reid, Aurora Nossen
Producenti: Tim Bevan, Eric Fellner, Peter Gustafsson, Robyn Slovo
Střih: Claire Simpson
Scénografie: Maria Djurkovic
Masky: Emma Scott

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 12.10.2017 CinemArt
Slovensko V kinech od: 12.10.2017 CinemArt SK
Norsko V kinech od: 13.10.2017 United International Pictures 
USA V kinech od: 20.10.2017 Universal Pictures US
Velká Británie V kinech od: 13.10.2017 Universal Pictures UK

https://www.csfd.cz/film/306966-snehulak/
http://www.imdb.com/title/tt1758810/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?