Přeskočit na hlavní obsah

Sněhulák | The Snowman [60%]

Detektiv Harry Hole z bestsellerů, které píše populární norský spisovatel Jo Nesbø, se hlásí se svým prvním dobrodružstvím v kinech. V koprodukční filmové adaptaci jej ztvárnil stále populárnější Michael Fassbender. Stojí ovšem tohle filmové vyšetřování problematického detektiva za vaši pozornost? Dokázala tahle filmová novinka převést populární knihu na filmové plátna tak, že budete chtít další případ nebo se jedná o promarněnou šanci, která pohřbívá hromadu potenciálu pod nánosem neslané a nemastné kriminálky ze severu?

Detektiv Harry Hole (Michael Fassbender) si již díky svým předešlým případům dokázal udělat jméno nejen mezi policisty v Norsku ale také i mezi veřejností. I přes svojí náturu patří k elitě norské kriminalistiky, byť v poslední době nemá do čeho píchnout a jeho osobní život se mu mezi tím rozpadá. Vše se ovšem začíná měnit v momentě, kdy k němu na oddělení je převelena mladá detektivka Katrine Brattová (Rebecca Ferguson), která jak Harry zjišťuje, pátrá na vlastní pěst po ženách zmizelých po celém Norsku v posledních letech. Na stole jim totiž skončí případ podivného zmizení ženy, která se během noci vypařila poté, co u jejich domu někdo postavil Sněhuláka...

Musím se přiznat, že jsem nestihl knižního sněhulák přelouskat celého, byť se jedná o poměrně zajímavý knižní počin, který vaši pozornost bezesporu udrží. I z té necelé poloviny si ovšem člověk udělá obrázek o tom, jak ke svému hrdinovi Jo Nesbø přistupuje a co od něj vlastně čekat. A to je docela problém, když dojde na filmovou adaptaci tohoto knižního bestselleru, neboť už po prvních momentech je jasné, že se Michael Fassbender na tuto roli příliš nehodí. Byť se snaží o sto šest. Přesto je nepříliš vhodný casting rolí jen dílčím problémem téhle filmové adaptace (byť by se dalo diskutovat o tom, že podivně přepálený Val Kilmer a jeho nesmírně špatně předabované repliky patří k největším kaňkám na vysvědčení téhle severské kriminálky).  

Největším problémem je totiž samotný příběh a atmosféra. Jistě, člověk nemůže úplně čekat stejně tuhou atmosféru a chlad který sálá ze severských kriminálek, přesto se o něco takového Tomas Alfredson pokoušel, byť marně. Kupříkladu David Fincher se svojí verzí Muži, kteří nenávidí ženy kombinoval severské motivy a atmosféru s dramatickým přístupem Hollywoodu a Alfredson se ho v něčem podobném pokouší napodobit, byť ztroskotává na celé čáře. Atmosféra filmu nedrží pohromadě a těch několik příjemných a nápaditých záběrů a silnějších momentů nezvládá udržet pohromadě jinak tuctově vyhlížející thriller, kde se kriminalisté honí za vlastním ocasem, zatímco se vám scénář snaží prodat různá řešení k samotné hádance sériového vraha. 

Stejně jako rádoby severská atmosféra nefunguje totiž i samotné vyprávění, které sice na pomyslném seznamku kroužkuje téměř všechny důležité aspekty vyšetřování a charakterů, díky odlišném přístupu a autorskému pojetí předlohy tak ale velká část vyznívá trochu jinak a v mnoha případech možná až příliš lacině a místy i ne zrovna smysluplně. Ona tenká linie mezi surovostí a chladnokrevností a absurditou a hloupostí je totiž v případě předlohy hodně ale opravdu hodně tenká a Alfredson a spol v tom očividně neumí chodit tak jako Jo Nesbø. Byť tak některé momenty fungují slušně, jiné působí možná až příliš absurdně, hloupě, lacině a tak trochu strojeně a nadbytečně. Je to zatracená škoda, neboť kniha skrývala neskutečný potenciál a skončila ve výsledku i přes zúčastněný talent o řád, dva hůře, než třeba srovnatelně populární série Oddělení Q ve filmových adaptacích Žena v kleci, Zabijáci a Vzkaz v láhvi.


Audiovizuálně pak snímek trápí především nesourodost. Kamera o kterou se postaral Australan Dion Beebe má několik světlých momentů, především pak exteriéry, kde dává vyniknout atmosferické norské krajině, potěší i hra s dopravní architekturou skandinávie. K tomu všemu navíc hraje poměrně slušný a rozmanitý hudební doprovod Marca Beltramiho, jehož motivy nepřehlušují samotný film a jeho atmosféru ale spíše jej doplňují. Má ovšem dostatek charakteru na to aby zaujal. Ve formě (až na několik možná zbytečně viditelných míst s digitálním pozadím) tedy problém není, ale v samotném obsahu, který působí nade všechnu snahu nahodile, vykonstruovaně a především uměle se snažící o něco, co tam prostě není. 

Sněhulák je tak mírným přešlapem s celkem smutnými následky. Populární detektivní série se ve filmové podobě přetvořila v tuctovou kriminálku, která se snaží mířit výše, než na co má, vyloženě slabý scénář pak podráží nohy i těm několika zajímavým momentům, které film nabídne. Škrobená, umělohmotná a do značné míry nezajímavá podívaná nezvládá udržet ani hutnou severskou atmosféru ani odvyprávět nějak srozumitelně či nápaditě příběh sériového vraha. Tady Harry Holeovi pšenka nepokvete.    
    
Tuctová vyumělkovaná a nepříliš zajímavá adaptace bestselleru, která nejen že nedělá příliš dobrou reklamu knížce, sama o sobě nedává příliš mnoho argumentů pro svoji existenci. Nepříliš padnoucí casting (+WTF v podobě špatně předabovného Vala Kilmera), slabý scénář a kvalitativní kolísání, ze kterého by byla docela zajímavá horská dráha. Sněhulák se zkrátka příliš nepovedl a dalšího dobrodružství se Harry dočká pravděpodobně v jiném zpracování, protože tohle zkrátka moc nefunguje, film sám totiž jakoby nevěděl, pro koho chce být. 
25% Mrazivý sever
25% Umělotina

25% Krimi
25% Sněhuláci 

Sněhulák

(The Snowman, Snømannen)
Drama / Horor / Krimi / Mysteriózní / Thriller
Velká Británie / Norsko / USA, 2017, 119 min

Režie: Tomas Alfredson
Předloha: Jo Nesbø (kniha)
Scénář: Hossein Amini, Peter Straughan, Søren Sveistrup
Kamera: Dion Beebe
Hudba: Marco Beltrami
Hrají: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Chloë Sevigny, J.K. Simmons, Val Kilmer, Charlotte Gainsbourg, Toby Jones, James D'Arcy, Jamie Clayton, Sofia Helin, Ronan Vibert, Jakob Oftebro, David Dencik, Alec Newman, Jonas Karlsson, Silvia Busuioc, Peter Dalle, Irina Kara, Martin Grid Toennesen, Jamie Michie, Anne Reid, Aurora Nossen
Producenti: Tim Bevan, Eric Fellner, Peter Gustafsson, Robyn Slovo
Střih: Claire Simpson
Scénografie: Maria Djurkovic
Masky: Emma Scott

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 12.10.2017 CinemArt
Slovensko V kinech od: 12.10.2017 CinemArt SK
Norsko V kinech od: 13.10.2017 United International Pictures 
USA V kinech od: 20.10.2017 Universal Pictures US
Velká Británie V kinech od: 13.10.2017 Universal Pictures UK

https://www.csfd.cz/film/306966-snehulak/
http://www.imdb.com/title/tt1758810/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Dokonalý svědek s.r.o. | The Wedding Ringer [60%]

Komik Kevin Hart jede. Ze stand-up baviče se v posledních letech stává nová afro-americká filmařská kasovní jistota. Lidi baví, talent má a umí si vybírat přesně ty nenáročné materiály, které jsou předurčené ke kasovním úspěchům. The Wedding Ringer na tom není jinak. Rodinných oddychových komedií tu bylo již spousta a těch s tématikou svatby také není zrovna málo, nicméně i přesto si právě tato nová komedie, které domácí kinopremiéra byla začátkem roku zrušená, své diváky rozhodně najde. Jen nečekejte zázraky.  Doug ( Josh Gad ) je úspěšný podnikatel, který má vše co by si jen mohl mladý člověk jako on přát. Po otci zdědil vysoké bohatství ve formě úspěšné firmy, v osobním životě má pak krásnou partnerku Gretchen ( Kaley Cuoco-Sweeting ), se kterou se hodlá co nejdříve oženit. Jenže právě v tom je problém. Díky svému problematickému dětství a pozdějšímu zaměření na práci totiž Doug neměl nikdy moc čas na přátele a tak nemá koho by si pozval na svatbu a co je ještě horší, nemá nik

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera  Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...