Přeskočit na hlavní obsah

Sněhulák | The Snowman [60%]

Detektiv Harry Hole z bestsellerů, které píše populární norský spisovatel Jo Nesbø, se hlásí se svým prvním dobrodružstvím v kinech. V koprodukční filmové adaptaci jej ztvárnil stále populárnější Michael Fassbender. Stojí ovšem tohle filmové vyšetřování problematického detektiva za vaši pozornost? Dokázala tahle filmová novinka převést populární knihu na filmové plátna tak, že budete chtít další případ nebo se jedná o promarněnou šanci, která pohřbívá hromadu potenciálu pod nánosem neslané a nemastné kriminálky ze severu?

Detektiv Harry Hole (Michael Fassbender) si již díky svým předešlým případům dokázal udělat jméno nejen mezi policisty v Norsku ale také i mezi veřejností. I přes svojí náturu patří k elitě norské kriminalistiky, byť v poslední době nemá do čeho píchnout a jeho osobní život se mu mezi tím rozpadá. Vše se ovšem začíná měnit v momentě, kdy k němu na oddělení je převelena mladá detektivka Katrine Brattová (Rebecca Ferguson), která jak Harry zjišťuje, pátrá na vlastní pěst po ženách zmizelých po celém Norsku v posledních letech. Na stole jim totiž skončí případ podivného zmizení ženy, která se během noci vypařila poté, co u jejich domu někdo postavil Sněhuláka...

Musím se přiznat, že jsem nestihl knižního sněhulák přelouskat celého, byť se jedná o poměrně zajímavý knižní počin, který vaši pozornost bezesporu udrží. I z té necelé poloviny si ovšem člověk udělá obrázek o tom, jak ke svému hrdinovi Jo Nesbø přistupuje a co od něj vlastně čekat. A to je docela problém, když dojde na filmovou adaptaci tohoto knižního bestselleru, neboť už po prvních momentech je jasné, že se Michael Fassbender na tuto roli příliš nehodí. Byť se snaží o sto šest. Přesto je nepříliš vhodný casting rolí jen dílčím problémem téhle filmové adaptace (byť by se dalo diskutovat o tom, že podivně přepálený Val Kilmer a jeho nesmírně špatně předabované repliky patří k největším kaňkám na vysvědčení téhle severské kriminálky).  

Největším problémem je totiž samotný příběh a atmosféra. Jistě, člověk nemůže úplně čekat stejně tuhou atmosféru a chlad který sálá ze severských kriminálek, přesto se o něco takového Tomas Alfredson pokoušel, byť marně. Kupříkladu David Fincher se svojí verzí Muži, kteří nenávidí ženy kombinoval severské motivy a atmosféru s dramatickým přístupem Hollywoodu a Alfredson se ho v něčem podobném pokouší napodobit, byť ztroskotává na celé čáře. Atmosféra filmu nedrží pohromadě a těch několik příjemných a nápaditých záběrů a silnějších momentů nezvládá udržet pohromadě jinak tuctově vyhlížející thriller, kde se kriminalisté honí za vlastním ocasem, zatímco se vám scénář snaží prodat různá řešení k samotné hádance sériového vraha. 

Stejně jako rádoby severská atmosféra nefunguje totiž i samotné vyprávění, které sice na pomyslném seznamku kroužkuje téměř všechny důležité aspekty vyšetřování a charakterů, díky odlišném přístupu a autorskému pojetí předlohy tak ale velká část vyznívá trochu jinak a v mnoha případech možná až příliš lacině a místy i ne zrovna smysluplně. Ona tenká linie mezi surovostí a chladnokrevností a absurditou a hloupostí je totiž v případě předlohy hodně ale opravdu hodně tenká a Alfredson a spol v tom očividně neumí chodit tak jako Jo Nesbø. Byť tak některé momenty fungují slušně, jiné působí možná až příliš absurdně, hloupě, lacině a tak trochu strojeně a nadbytečně. Je to zatracená škoda, neboť kniha skrývala neskutečný potenciál a skončila ve výsledku i přes zúčastněný talent o řád, dva hůře, než třeba srovnatelně populární série Oddělení Q ve filmových adaptacích Žena v kleci, Zabijáci a Vzkaz v láhvi.


Audiovizuálně pak snímek trápí především nesourodost. Kamera o kterou se postaral Australan Dion Beebe má několik světlých momentů, především pak exteriéry, kde dává vyniknout atmosferické norské krajině, potěší i hra s dopravní architekturou skandinávie. K tomu všemu navíc hraje poměrně slušný a rozmanitý hudební doprovod Marca Beltramiho, jehož motivy nepřehlušují samotný film a jeho atmosféru ale spíše jej doplňují. Má ovšem dostatek charakteru na to aby zaujal. Ve formě (až na několik možná zbytečně viditelných míst s digitálním pozadím) tedy problém není, ale v samotném obsahu, který působí nade všechnu snahu nahodile, vykonstruovaně a především uměle se snažící o něco, co tam prostě není. 

Sněhulák je tak mírným přešlapem s celkem smutnými následky. Populární detektivní série se ve filmové podobě přetvořila v tuctovou kriminálku, která se snaží mířit výše, než na co má, vyloženě slabý scénář pak podráží nohy i těm několika zajímavým momentům, které film nabídne. Škrobená, umělohmotná a do značné míry nezajímavá podívaná nezvládá udržet ani hutnou severskou atmosféru ani odvyprávět nějak srozumitelně či nápaditě příběh sériového vraha. Tady Harry Holeovi pšenka nepokvete.    
    
Tuctová vyumělkovaná a nepříliš zajímavá adaptace bestselleru, která nejen že nedělá příliš dobrou reklamu knížce, sama o sobě nedává příliš mnoho argumentů pro svoji existenci. Nepříliš padnoucí casting (+WTF v podobě špatně předabovného Vala Kilmera), slabý scénář a kvalitativní kolísání, ze kterého by byla docela zajímavá horská dráha. Sněhulák se zkrátka příliš nepovedl a dalšího dobrodružství se Harry dočká pravděpodobně v jiném zpracování, protože tohle zkrátka moc nefunguje, film sám totiž jakoby nevěděl, pro koho chce být. 
25% Mrazivý sever
25% Umělotina

25% Krimi
25% Sněhuláci 

Sněhulák

(The Snowman, Snømannen)
Drama / Horor / Krimi / Mysteriózní / Thriller
Velká Británie / Norsko / USA, 2017, 119 min

Režie: Tomas Alfredson
Předloha: Jo Nesbø (kniha)
Scénář: Hossein Amini, Peter Straughan, Søren Sveistrup
Kamera: Dion Beebe
Hudba: Marco Beltrami
Hrají: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Chloë Sevigny, J.K. Simmons, Val Kilmer, Charlotte Gainsbourg, Toby Jones, James D'Arcy, Jamie Clayton, Sofia Helin, Ronan Vibert, Jakob Oftebro, David Dencik, Alec Newman, Jonas Karlsson, Silvia Busuioc, Peter Dalle, Irina Kara, Martin Grid Toennesen, Jamie Michie, Anne Reid, Aurora Nossen
Producenti: Tim Bevan, Eric Fellner, Peter Gustafsson, Robyn Slovo
Střih: Claire Simpson
Scénografie: Maria Djurkovic
Masky: Emma Scott

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 12.10.2017 CinemArt
Slovensko V kinech od: 12.10.2017 CinemArt SK
Norsko V kinech od: 13.10.2017 United International Pictures 
USA V kinech od: 20.10.2017 Universal Pictures US
Velká Británie V kinech od: 13.10.2017 Universal Pictures UK

https://www.csfd.cz/film/306966-snehulak/
http://www.imdb.com/title/tt1758810/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.