Přeskočit na hlavní obsah

Thor: Ragnarok [65%]

Od málokteré marvelovky se čekaly takové věci, jako od třetího Thora. V podstatě třetí marvelovka letošního roku by totiž měla v rámci tohoto filmového vesmíru hrát důležitou roli jako pomyslný úvod k třetím Avengers a navíc Thorova sólová série jakoby byla tak trochu ve stínu slavnějších kolegů. Navíc po částečném průšvihu, jakým byl druhý díl s názvem Thor: Temný svět má tenhle severský bůh rozhodně co napravovat. Dokázal se tenhle Avenger před další týmovkou vyšvihnout do popředí s novým tvůrčím týmem nebo i tentokrát skončí jeho dobrodružství až někde na chvostu marveláckého kolosu?



Po událostech ze Sokovie se Thor (Chris Hemsworth) vrací domů na Asgard, aby vyšetřil ty podivné vize, které jej od té doby trápí. Když porazí démona Surtura, který byl přímým ohrožením Asgardu jako strůjce konce světa Ragnaroku, vrací se zpět do královského paláce, kde nalézá svého bratra Lokiho (Tom Hiddleston) v přestrojení za jejich otce Odina (Anthony Hopkins). To ovšem spustilo koloběh událostí, který vyústí v osvobození Hely (Cate Blanchett), která nejen, že má v plánu obsadit Asgard, chce si zotročit i zbylé světy a dobýt nové. Ve snaze zastavit ji ovšem Thor skončí bez svého mocného kladiva Mjolnir na cizí planetě a v zajetí pořadatele gladiátorských zápasů Velmistra (Jeff Goldblum)...      

Thorova série byla pro marvel jakousi zakletou odbočkou, která se tak trochu vymykala. Jednička pod vedením Kennetha Branagha byla sice zajímavou podívanou, dvojka ovšem pro mnoho lidí znamenala, především díky promarněnému potenciálu, dno marveláckého filmového vesmíru. S novým dohledem se ale třetí Thor rozhodl zamířit tentokrát povětšinou mimo Zemi (až na drobné povinné odskoky na zem a k ostatním postavám z tohoto vesmíru) a nabídnout divočejší podívanou, která se neztratí i vedle takových Strážců galaxie. A to je zatraceně zajímavý krok vzhledem k tomu, jak tahle změna dovede zamíchat kartami nejen pro tohoto hrdiny ale i pro celý vesmír Marvelu. 

Problém ale není v samotném odklonu k tak trochu jiné marvelovce, nicméně s tím, jakým způsobem je realizována. Taika Waititi se ukázal jako dostatečně osobitý tvůrce na to, aby podobně divokou a především značně rozmanitou jízdu dokázal ukočírovat od začátku do konce. Problém je ovšem v tom, co vlastně kočíruje. Thor: Ragnarok totiž i přes výraznou odlišnost nejen od předešlého dílu ale i od ostatních Marvelovek (jasný posun co se týče rozebíraných motivů a stylu s jakým je příběh vyprávěn) trpí podobnými problémy, jako Thor: Temný svět. Ba co více, přidává i nové a zároveň jen tučnou čarou podtrhuje problémy, které se s Marvelem táhnou už od začátku. 

I přes veškerou snahu totiž třetí Thor stojí a padá se scénářem, který svými kvalitami bohužel příliš neoslnil a v propagaci tak trochu klamal tělem. Dvě hodiny a nějaké drobné je totiž čas, který vám tahle komiksovka zabere v kině, které ovšem nejsou naplněny něčím, co by vás takříkajíc vytáhlo na okraj sedačky a bohužel alespoň "zajímalo". Celé to totiž spíše než celistvý příběh s nějakou gradací připomíná sled nesourodých událostí, kde se střídá, odskakuje a mění atmosféra každých pár minut. Celé to tak díky tomu působí jako tři filmy po večeru s lahví poskládané dohromady, aby to stálo za cenu plného vstupného. Jistě, pořád to není děs a běs který předvádí konkurence, přesto otázka po zhlédnutí filmu co bylo vlastně lepší, jestli Thor: Ragnarok nebo všeobecně slabý Thor: Temný svět, není asi úplně dobrá vizitka. 

S tím jdou ovšem ruku v ruce bohužel i postavy. Zatímco titulní hrdina je pořád za frajera, ať už má syntetické lokny či nikoliv, u ostatních to už taková hitparáda tentokrát není. U Heimdalla (Idris Elba) by prospělo více prostoru, u ostatních je to pak spíše problém se samotným pojetím. Redukce Lokiho na podivného poskoka/chabého "hňupa", podivná změna v pojetí postavy Bruce Bannera (Mark Ruffalo), nevyužitý Karl Urban nebo ve výsledku úplně jiná Hela, která toho příliš mnoho nepředvede a působí poněkud podivně a nesourodě jako postava (a ostatně i diametrálně odlišně tomu, jakým způsobem byla podána v trailerech) a místo démonické záporačky, která by Marvelu konečně mohla dodat toho ikonického padoucha, je tahle postava proměněna v nic moc neříkající snůšku promarněného potenciálu a otravnosti. Ono je asi docela vypovídající fakt, že hlavní věc co člověku v hlavě po konci filmu zbude, je to, jak moc často měnila tahle záporačka svoji vizáž v průběhu filmu, spíše než nějaké její činy. Navíc, nic proti Tesse Thompson, ale její Valkýra je neskutečně mimo a každý moment ve filmu, kde se objeví působí neskutečně uměle a nepřirozeně (a to i na poměry filmu který se odehrává na dvou cizích planetách a má Jeffa Goldbluma). V podstatě si tak film chtě nechtě pro sebe krade naprosto nekompromisním způsobem "kameňák" Korg (namluvil ho sám režisér Taika Waititi), který jako komická postava patří asi k tomu nejlepšímu co film nabídne v těch několika málo scénách, kde se objeví. 


Na druhou stranu alespoň potěší trochu jiný přístup k audiovizuální stránce, který byl pro třetího Thora zvolen. To sice kazí možná až příliš průměrně vypadající digitální triky a papundekl čouhající na každém kroku, ale díky retro stylizací by se tohle dalo jakžtakž překousnout. Každopádně potěší alespoň Mark Mothersbaugh se svým hudebním doprovodem, kde nejen že přináší úplně novou a jinou hudební kulisu pro tohoto hrdiny, zvládá také využít práci Briana Tylera a Patricka Doylea takovým způsobem, že i přes výraznou odlišnost vám bude tahle podívaná pořád připadat důvěrně známá. Estetika osmdesátek a devadesátek se pak promítá i zde, obzvláště potěší značný vliv Snythwave.

Jak tedy třetího Thora ohodnotit? Nejjednodušší by bylo to uzavřít slovy celkem průšvih ale pořád to není tak zlé, jako konkurence. Thor: Ragnarok je i přes velký potenciál a hromadu změn na stejné, ne-li o ždibec horší úrovni, jako jeho předchůdce. Ostudu Marvelu neudělá, nicméně od třetího dobrodružství severského boha by člověk v téhle fázi prostě čekal více. Taika Waititi natočil po mnoha ohledech odlišnou marvelovku, která ovšem svými chybami a přehmaty svůj původ nezapře. Špatný film Thor: Ragnarok není, ovšem ani nic, z čeho byste se posadili na zadek. Klamání tělem při propagaci je sice fajn, ale když mi pak tak trochu čouhá ve výsledku sláma z bot, něco bude asi špatně.       
    
Byť v mnohém odlišný a se značně jiným přístupem, třetí Thor opakuje chyby svého předchůdce a i přes velký potenciál končí víceméně jen jako OK podívaná, která sice není tak špatná jako konkurence, skákat nadšením z ní ale rozhodně nebudete. Mdlé, nepříliš obratně uchopené postavy (s vyjímkou Korga), slabý scénář a fragmentovaný film, který spíše než celistvý příběh připomíná sled událostí, kde fungují dílčí momenty, rámcový příběh ale příliš ne. 
20% Gladiátoři a vše okolo
50% Rodinné nepokoje

30% Vesmír mimo Zemi
Thor: Ragnarok
(Thor 3)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2017, 130 min

Režie: Taika Waititi
Předloha: Stan Lee (komiks), Larry Lieber (komiks), Jack Kirby (komiks)
Scénář: Eric Pearson, Craig Kyle, Christopher Yost
Kamera: Javier Aguirresarobe
Hudba: Mark Mothersbaugh
Hrají: Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Tom Hiddleston, Idris Elba, Anthony Hopkins, Cate Blanchett, Jeff Goldblum, Tessa Thompson, Karl Urban, Jaimie Alexander, Sam Neill, Ray Stevenson, Benedict Cumberbatch, Tadanobu Asano, Taika Waititi, Clancy Brown, Lou Ferrigno, Stan Lee, Rachel House, Rob Mayes
Producenti: Kevin Feige
Střih: Zene Baker, Joel Negron
Scénografie: Dan Hennah, Ra Vincent
Kostýmy: Mayes C. Rubeo

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 26.10.2017 Falcon
Slovensko V kinech od: 02.11.2017 Saturn
USA V kinech od: 03.11.2017 Walt Disney US

https://www.csfd.cz/film/374525-thor-ragnarok/
http://www.imdb.com/title/tt3501632/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?