Přeskočit na hlavní obsah

Liga spravedlnosti | Justice League [40%]

Největší želízko v pomyslném ohni komiksových filmů od DC právě dorazilo do českých a slovenských kin. Dnešním dnem totiž startuje první hraná celovečerní adaptace Ligy spravedlnosti, superhrdinského týmu sjednocujícího ty největší superhrdiny na naší planetě. Ti se naposledy představili v průšvihu jménem Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti, který nedokázal ani zdaleka dotáhnout krok s konkurencí a ve své podstatě promrhal souboj dvou asi nejznámějších komiksových hrdinů vůbec. Dalo by se tak říci, že pro grandiózní  plány jak dohnat Marvel je práve Liga spravedlnosti klíčová. Povedlo se ale napravit reputaci tomuto filmovému vesmíru nebo je tahle týmovky hřebíčkem do rakve toho, co bývá označováno DC Extended Universe?     
Byť Batman (Ben Affleck), Wonder Woman (Gal Gadot) a Superman (Henry Cavill) vyhráli svůj boj s Doomsdayem na konci posledního filmu, poslední jmenovaný přinesl v souboji oběť nejvyšší. Bruce Wayne vědom si toho, že tohle byl jen začátek, se tak rozhodne hledat novou pomoc pro nadcházející souboj s mimozemskou invazí, zatímco svět truchlí nad ztrátou svého kryptonského ochránce. Jak se ale ukazuje, příliš času hrdinové nemají, neboť své plány začíná realizovat Steppenwolf (Ciarán Hinds), který chce za pomoci tří pradávných artefaktů zničit planetu Zemi a zotročit její obyvatelstvo...

Tak tohle je průšvih. Nemá tu moc smysl chodit kolem horké kaše. Nad tímhle filmovým vesmírem už totiž lidi začli lámat hůl posledně, já ovšem pořád tak nějak doufal, že je naděje na obzoru. Pořád si totiž stojím za tím, že Muž z oceli je skvělý snímek, který pořád platí za to nejlepší, co tahle komiksová inkarnace předvedla. Přeci není možné, aby v DC předvedli dvakrát po sobě své největší klenoty na stříbrném plátně a dvakrát to byl průšvih gigantických rozměrů, ne? Bohužel to je ale přesně to, co se právě děje. DC totiž i s druhou týmovkou a se svými největšími esy propálilo na celé čáře náskok před konkurencí (třetí Avengers se chystají na květen) a trestuhodně promarnilo první celovečerní hranou adaptaci svého nejslavnějšího komiksového týmu. Výsledek je o to více tristní přihlédneme-li k faktu, že se superhrdinské filmy začínají tak trochu vyčerpávat a nudit. Jenže tady na vás nic moc nového nečeká. 

S odhadovaným rozpočtem až někde u 300 milionů (což z filmů dělá jeden z nejnákladnějších filmů historie vůbec) a hrdiny, které zná na světě podstatně více lidí jako u konkurence (což je minimálně u Supermana a Batmana holý fakt) by člověk čekal prostě co největší snahu zaskórovat a vypálit všem rybník, zvláště když to posledně úplně nevyšlo. DC a Warner Bros. už totiž jinak nemají moc kde brát pokud tohle nevyjde. Jenže to je právě to, tady se z vyšlapaných kolejí příliš někam moc nehýbe a celý tenhle vesmír se bezhlavě vrhá do propasti objevené předešlým dílem. 

Halvní problém je ale fakt, že i ve srovnání s Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti je tahle týmovka v mnohém horší, což bych před premiérou neřekl, že je snad i možné na této úrovni Hollywoodské produkce, rozhodně bych totiž čekal, že si to po té kritice z minule studioví pohlaváři pohlídají trochu lépe. Jistě, po tragických ohlasech z testovacích projekcí si sice přizvali na dokončení filmu Josse Wheddona (který pomohl dotlačit Marvel tam kde je teď a pak si trochu pošramotil pověst druhými Avengers) a Zacka Snydera v tichosti odsunuli na vedlejší kolej. Jenže to byla asi ta poslední rána, kterou film byl schopný ustát (tím samozřejmě nechci říci, že by to sám Zack zvládnul lépe, víme jak to dopadlo posledně). výsledek je díky tomu totiž hodně roztěkanou podívanou, která střídá temnotu a digitální bordel Snydera s laciností a nucenou vtipností naroubovanou od Wheddona. Vnitřní schizofrenie, ve které má problém člověk hledat vůbec nějaká pozitiva. 

Nefunguje tu totiž zhola nic, největší pozitivum filmu by se dalo označit to, že je jeho dějová stránka tak přímočará, že se člověk neztrácí v jeho ději a je schopný sledovat co se děje od začátku až do konce (byť některé momenty předpokládají znalost komiksu, pokud jste nečetli, holt smolík). To jestli vás to ovšem bude zajímat nebo bavit je už ale věc druhá. Liga spravedlnosti si totiž bere ty největší hrdiny a proměňuje je na otravné figurky v plochém příběhu, kterým občas i snad přejete, aby je potkal nehezký osud. Ben Affleck nadmíru znuděný v roli netopýřího muže, Gal Gadot opět atakující limity svého herectví, které už bohužel byly vidět v předešlých štacích Wonder Woman, vedlejší postavy trestuhodně nevyužité a odsunuté do rozsahu jedné dvou replik, Henry Cavill vyjma podivně digitálního úvodu se ve filmu moc neohřeje a nově příchozí? Tam bych snad raději ani nezacházel. Ezra Miller začne být nadmíru otravný zhruba 10 vteřin poté, co se objeví na plátně a to se jen stupňuje (ty dva/tři dobře mířené vtípky to vážně nezachrání) s postupem času, Jason Momoa a jeho macho Aquaman zrovna nefunguje a nad rámec replik z traileru toho moc nepředvede a Ray Fisher s jeho Cyborg je vám vlastně ve výsledku celkem ukradený. Na hranice debility ovšem dosahuje další generický digitální záporák Steppenwolf s hlasem Ciarána Hindse, který postrádá cokoliv, co by jej odlišovalo nebo mu propůjčilo charakter. Zvláště nad rozhodnutím vytvořit kompletně digitálně postavu která má toliko prostoru ve filmu zůstává rozum stát.  

Není to ale jen chyba mizerně vedených herců ale především scénáře. Je sice přehledný a neutápí se ve zbytečnostech (byť na filmu jsou zásahy střihače vidět, ty dvě hodiny utečou celkem rychle), na druhé straně působí celý film jako kontrukt největšího zrna (kupříkladu výlety na Atlantis a za amazonkami), který vás prostě nezajímá. Snažil jsem se celé dvě hodiny přistihnout, kdy se konečně v příběhu filmu začnu nějak angažovat nebo se zajímat o to co se bude dít dále, ale tenhle moment nepřišel. Film zkrátka stroze odpřednáší co má aby pospojoval ony cool momenty z propagační kampaně a trailerů (byť několik momentů chybí v konečném filmu) a za dvě hodiny je konec. Jako bonus přidá jednu zbytečnou scénu v půlce titulků, která má být asi vtipná, a druhou, za kterou by si díky její pitomosti zasloužil celý tvůrčí tým dělo (lepší příklad vztyčeného prostředníčku směrem k divákům by člověk snad těžko pohledal, snad jen závěr Resident Evil: Afterlife). Ba co více, čekali jste, že se budou znásilňovat komiksové předlohy i tentokrát a dočkáte se Supermana v černém obleku a s dlouhými vlasy, tak jako v komiksu? Nebojte, film si pro vás připravil jinou verzi oživení nejslavnějšího člena týmu, díky kterému budete mít chuť odejít ze sálu hned v ten moment. Celkově práce s nejslavnějším kryptoňanem v tomto filmu vás nutí se tak trochu škrábat na hlavě a přemýšlet, kde soudruzi z NDR udělali chybu. 

Když pak dojde na věc, film nemá moc co nabídnout ani po stránce zpracování či akce. Generické akční momenty, které se stávají místy lehce nepřehlednými, postrádají nápad a v podstatě jsou ukázkovým případem počítačově generovaného bordelu, který vidíte v lepším podání dvacetkrát do roka. Tohle zkrátka nefunguje a je to nuda kolosálních rozměrů. Napomáhá tomu i mrzká výprava, která vypadá hned o několik úrovní laciněji, jako v případě Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti a nutí vás ptát se kam se ty peníze poděly, protože na filmu ty peníze vážně vidět nejdou. Digitální triky příliš kvalitní nejsou a práci by rozhodně ještě zasloužily a hned v několika scénách je možná až příliš moc vidět digitální pozadí, které nepůsobí ani trochu hezky. Hudebně pak DC byl vždy o trochu před Marvelem, tady se nicméně tak trochu pouští do stejného generického podkresu, jež vytahuje snad jen použití několika skladeb (většinu už jste slyšeli v trailerové kampani) a celkem šikovnou adaptací původních motivů pro Supermana (1978), Batmana (1989) a Wonder Woman. Jinak toho Danny Elfman příliš nepředvede nad rámec stokrát slyšeného. 

             
Tohle je zkrátka průšvih, pro který není moc omluv. Nudná, po všech ohledech průměrná a nezajímavá podívaná jako to nejlepší, co má DC na skladě? Pokud tohle má být ukázka toho nejlepšího, tak by se někdo měl trochu zamyslet nad budoucností tohoto filmového vesmíru. Ale, co si budeme nalhávat. Díky popularitě jednotlivých hrdinů se stejně do kin dostane dostatek diváků na to, aby se pokračovalo v zajetých kolejích. Pokud ovšem hledáte kvalitu nebo jste doufali, že se dotáhne tahle značka na konkurenci, tady nepochodíte. Tenhle vlak už dávno ujel. A ty přísliby na to, že by to už příště mohlo být lepší jim už tentokrát neberu.
    
První filmová Justice League je průšvih na celé čáře. Nudný, nezajímavý a blbě natočený film, který mění zajímavé komiksové postavy v otravné hlupáky, kteří vám začnou hodně rychle lézt krkem. Pokud tohle má být to nejlepší, co má současný filmový DC svět na skladě, pak je nejlepší čas na to poslat tuhle značku k ledu a začít od znovu. Tohle už je totiž posmrtná křeč na které se těžko hledají pozitiva. Snad jen to, že to má "jen" dvě hodiny a uteče to celkem rychle, takže se v kině nebudete trápit dlouho. 
20% Nuda
20% Digitální bordel
10% Snaha o vtip
50% Batman v Superman 2.0
Liga spravedlnosti
(Justice League)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2017, 120 min

Režie: Zack Snyder
Předloha: Gardner Fox (komiks)
Scénář: Chris Terrio, Joss Whedon
Kamera: Fabian Wagner
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Ben Affleck, Gal Gadot, Ezra Miller, Jason Momoa, Ray Fisher, Amy Adams, Henry Cavill, Jesse Eisenberg, Jeremy Irons, J.K. Simmons, Amber Heard, Robin Wright, Diane Lane, Connie Nielsen, Ciarán Hinds, Kiersey Clemons, Billy Crudup, Eleanor Matsuura, Peter Brooke, Craig Thomas Lambert, Samantha Jo, Joe Morton, Bruce Johnson, Lara Decaro, Anthony Milton, Lisa Loven Kongsli
Producenti: Jon Berg, Geoff Johns, Charles Roven, Deborah Snyder
Střih: David Brenner, Richard Pearson, Martin Walsh
Scénografie: Patrick Tatopoulos
Kostýmy: Michael Wilkinson

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 16.11.2017 Vertical Ent.
Slovensko V kinech od: 16.11.2017 Continental
USA V kinech od: 17.11.2017 Warner Bros. US

https://www.csfd.cz/film/234816-liga-spravedlnosti/
http://www.imdb.com/title/tt0974015/
http://www.justiceleaguethemovie.com


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?