Přeskočit na hlavní obsah

Vražda v Orient expresu | Murder on the Orient Express [55%]

Kennet Branagh si vybral další ambiciozní projekt, který se rozhodl zfilmovat. Jako další z literárních velikánů, které tento tvůrce na stříbrná plátna dovede, padla volba a Agathu Christie a jejího nejslavnějšího detektiva, Herculea Poirota. Nová verze Vraždy v Orient expresu se honosí hvězdami napěchovaným obsazením a samotným Branaghem v roli osobitého vyšetřovatele. Stačí to ale na úspěch?
Hercule Poirot (Kenneth Branagh) platí za jednoho z nejlepších detektivů na celém světě. V poslední době už se mu už jeho práce dostává lehce pod kůži a tak by si rád dopřál dovolenou. Tu ovšem už v jejich počátcích kazí zpráva té nejvyšší důležitosti a tak je Poirot nucen nasednout na slavný Orient expres a vydat se do Francie. Co ovšem v té chvíli ještě netuší je, že se během několikadenní cesty jeho další případ bude odehrávat v samotném vlakovém spoji, během večera je totiž usmrcen jeden z cestujících...

Když se řekne Hercule Poirot asi si většina diváků vybaví v roli Davida Sucheta, který byl s rolí spjat po dlouhá léta. I přes fakt, že se jeho televizní filmy s tímto literárním hrdinou těší velké oblibě, musím se přiznat, že nejsem příliš fanda. Vždy jsem raději sáhnul po jiném hrdinovi, nevím proč. Každopádně nedávno jsem se vrátil k literární předloze, která skýtá potenciál pro nesmírně zajímavou podívanou a sám jsem byl zvědavý, jak se Branagh se svým impozantním knírem popere s tak ikonickou postavou. Bohužel smutným faktem je, že nová verze tohoto slavného příběhu je přinejlepším zapomenutelnou podívanou s množstvím nepříliš pasujících hereckých představitelů. 

Až se tomu nechce věřit, nicméně tato herecká sestava nezvládá zaujmout. Takové množství hereckého potenciálu zde přichází vniveč. Samotná předloha balancuje na hraně absurdity, kdy celá hlavní myšlenka příběhu je tak geniální až je vlastně absurdní a umělá, nicméně díky šikovně napsanému příběhu, nikdy nepřekročí tu hranici dobrého k pitomému. Film ovšem jakoby si nevěděl rady se samotným příběhem a místo až klaustrofobického a komorního příběhu se mění v observační odvyprávění kostry příběhu, která jakoby si spíše chtěla odkroužkovat veškeré povinnosti a důležité body bez jakéhokoliv zájmu a poté na diváky vrhnout emocionální závěr. Bohužel díky tomu, že absentuje jakákoliv výraznější atmosféra, nemají prostor vyniknout ani samotné postavy, které mají tak díky tomu působí spíše dojmem divadelního nácviku, než vážně míněného vyšetřování vraždy. 

Co se týče samotného Branagha v titulní roli, tam si doteď nejsem úplně jistý, zda-li se jedná o dobrou či špatnou volbu. Jeho Poirot je správně excentrický, charismatický a tak trochu úplně mimo (což je ostatně i knižní hrdina) přesto jsem se nemohl zbavit pocitu, že čekám na moment, kdy se herec začne smát pod vousy. Tady je totiž ta hranice od výstřednosti k absurdnu překročena několikrát a samotné akčnější a humornější pojetí hrdiny mi ne vždy úplně sedlo. A bohužel tenhle příběh stojí a padá na hlavním hrdinovi. Když ho pak nezvládají podržet ani vedlejší postavy, jen a průšvih zaděláno. Nebudu tu tvrdit, že je to provar na celé čáře, své momenty nová Vražda v Orient expresu bezesporu má, nějak zapamatovatelná či zajímavá v nějakém ohledu příliš není. 

Může za to i audiovizuální stránka, kdy hudebně díky Patricku Doyleovi nabízí film poměrně slušný standard, který podporují působivé exteriérové velké celky s titulním vlakem dělícím měnící s krajinu, v momentě kdy se ovšem kamera Harise Zambarloukose zaměří na hrdiny, přináší několik podivných momentů, které dále tříští atmosféru. Na jedné straně v některých momentech možná až příliš osobní, v jiných momentech pak zase až příliš odcizená. V celku je ovšem právě kamera tím, co filmu definitivně podráží nohy. 

Vražda v Orient expresu se v nové podobě příliš nevyvedla. Hromada potenciálu, neskutečně hvězdné obsazení a jeden z nejslavnějších kriminálních příběhů, bohužel ve výsledku relativně zapomenutelná a nevyrovnaná dvouhodinovka v kině, u které se těžko hledají důvody, proč ji vlastně doporučit někomu dalšímu. Ukázkový příklad toho, že velkolepé ambice a hvězdami oplývající obsazení nedělají automaticky slušný a dobře zahraný film. Tohle zpracování Agathy Christie se zkrátka do historie nezapíše. 
    
Nová verze legendárního příběhu se i přes velké ambice a silný herecký fond topí v elementárních chybách a nevyrovnanosti, které podkopávají nohy nepříliš uvěřitelní  či zajímavé herecké výkony, slabá kamera a téměř nepřítomná atmosféra. Sám Branagh pak coby Hercule Poirot funguje tak vlastně jen napůl. Tahle verze Agathy Christie tak oslnit příliš nezvládá a vedle ostatních zpracování tohoto příběhu působí možná až příliš nedokonale a podivně. 
50% Legendární příběh
50% Podivná, nevyrovnaná a pochybná žánrová práce
Vražda v Orient expresu
(Murder on the Orient Express, Vražda v Orient exprese)
Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller
USA / Malta, 2017, 114 min

Režie: Kenneth Branagh
Předloha: Agatha Christie (kniha)
Scénář: Michael Green
Kamera: Haris Zambarloukos
Hudba: Patrick Doyle
Hrají: Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Kenneth Branagh, Willem Dafoe, Judi Dench, Lucy Boynton, Leslie Odom Jr., Derek Jacobi, Tom Bateman, Joseph Long, Olivia Colman, Sergej Polunin, Marwan Kenzari, Richard Price, Josh Gad, Manuel Garcia-Rulfo
Producenti: Kenneth Branagh, Ridley Scott, Simon Kinberg, Mark Gordon, Michael Schaefer, Aditya Sood, Judy Hofflund
Střih: Mick Audsley
Scénografie: Jim Clay
Kostýmy: Alexandra Byrne

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 09.11.2017 CinemArt
Slovensko V kinech od: 09.11.2017 CinemArt SK
USA V kinech od: 10.11.2017 20th Century Fox

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Skyfall [90%]

Skyfall http://www.csfd.cz/film/234460-skyfall/ http://www.imdb.com/title/tt1074638/ Nevhodný mládeži do 15 let V kinech ČR od: 26.10.2012 Forum Film CZ V kinech SR od: 26.10.2012 Forum Film SK Akční / Krimi / Thriller / Dobrodružný Velká Británie / USA, 2012, 143 min Režie: Sam Mendes Scénář: Neal Purvis, Robert Wade, John Logan Hudba: Thomas Newman Hrají: Daniel Craig, Judi Dench, Ralph Fiennes, Javier Bardem, Naomie Harris, Bérénice Marlohe, Ben Whishaw, Helen McCrory, Albert Finney, Rory Kinnear, Ola Rapace, Tonia Sotiropoulou Jeho jméno je Bond, James Bond. Jeho zálibami jsou ženy, Martini a rychlá auta. Britskou špičku mezi akčními hrdiny filmového plátna snad netřeba představovat. Agent s povolením zabíjet se vrací už ve svém 23. dobrodružství, potřetí s tváří Daniela Craiga. Cesta za dalším dobrodružstvím byla pro agenta 007 díky finančním problémům MGM před pár lety trochu delší, než původně čekal, nicméně Skyfall je tady. Dokáže si James získat

Sherlock Holmes: Hra stínů | Sherlock Holmes: A Game of Shadows [60%]

Sherlock Holmes: Hra stínů http://www.csfd.cz/film/273969-sherlock-holmes-hra-stinu/ http://www.imdb.com/title/tt1515091/   Sherlock Holmes: A Game of Shadows   Sherlock Holmes 2: Hra tieňov Mládeži přístupný V kinech ČR od: 05.01.2012 Warner V kinech SR od: 29.12.2011 Continental Na DVD od: 09.05.2012 Magic Box Na Blu-ray od: 09.05.2012 Magic Box Režie: Guy Ritchie Scénář: Michele a  Kieran  Mulroney Hudba: Hans Zimmer Hrají: Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel McAdams, Noomi Rapace, Stephen Fry, Jared Harris, Kelly Reilly, Eddie Marsan, Geraldine James, Gilles Lellouche, Paul Anderson, William Houston, Vladimír Furdík Akční / Mysteriózní / Krimi / Dobrodružný |  USA, 2011, 129 min Na vánoce roku 2009, zatímco v kinech trhal rekordy Avatar, přišel do kin znovuzrozený Sherlock Holmes. Guy Ritchie předvedl světu moderní vizi nejznámějšího detektiva všech dob. Někteří ji milovali, jiní nenáviděli. Nelze ji však upřít fakt, že popcorn se u ní chrous

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?