Přeskočit na hlavní obsah

Vražda v Orient expresu | Murder on the Orient Express [55%]

Kennet Branagh si vybral další ambiciozní projekt, který se rozhodl zfilmovat. Jako další z literárních velikánů, které tento tvůrce na stříbrná plátna dovede, padla volba a Agathu Christie a jejího nejslavnějšího detektiva, Herculea Poirota. Nová verze Vraždy v Orient expresu se honosí hvězdami napěchovaným obsazením a samotným Branaghem v roli osobitého vyšetřovatele. Stačí to ale na úspěch?
Hercule Poirot (Kenneth Branagh) platí za jednoho z nejlepších detektivů na celém světě. V poslední době už se mu už jeho práce dostává lehce pod kůži a tak by si rád dopřál dovolenou. Tu ovšem už v jejich počátcích kazí zpráva té nejvyšší důležitosti a tak je Poirot nucen nasednout na slavný Orient expres a vydat se do Francie. Co ovšem v té chvíli ještě netuší je, že se během několikadenní cesty jeho další případ bude odehrávat v samotném vlakovém spoji, během večera je totiž usmrcen jeden z cestujících...

Když se řekne Hercule Poirot asi si většina diváků vybaví v roli Davida Sucheta, který byl s rolí spjat po dlouhá léta. I přes fakt, že se jeho televizní filmy s tímto literárním hrdinou těší velké oblibě, musím se přiznat, že nejsem příliš fanda. Vždy jsem raději sáhnul po jiném hrdinovi, nevím proč. Každopádně nedávno jsem se vrátil k literární předloze, která skýtá potenciál pro nesmírně zajímavou podívanou a sám jsem byl zvědavý, jak se Branagh se svým impozantním knírem popere s tak ikonickou postavou. Bohužel smutným faktem je, že nová verze tohoto slavného příběhu je přinejlepším zapomenutelnou podívanou s množstvím nepříliš pasujících hereckých představitelů. 

Až se tomu nechce věřit, nicméně tato herecká sestava nezvládá zaujmout. Takové množství hereckého potenciálu zde přichází vniveč. Samotná předloha balancuje na hraně absurdity, kdy celá hlavní myšlenka příběhu je tak geniální až je vlastně absurdní a umělá, nicméně díky šikovně napsanému příběhu, nikdy nepřekročí tu hranici dobrého k pitomému. Film ovšem jakoby si nevěděl rady se samotným příběhem a místo až klaustrofobického a komorního příběhu se mění v observační odvyprávění kostry příběhu, která jakoby si spíše chtěla odkroužkovat veškeré povinnosti a důležité body bez jakéhokoliv zájmu a poté na diváky vrhnout emocionální závěr. Bohužel díky tomu, že absentuje jakákoliv výraznější atmosféra, nemají prostor vyniknout ani samotné postavy, které mají tak díky tomu působí spíše dojmem divadelního nácviku, než vážně míněného vyšetřování vraždy. 

Co se týče samotného Branagha v titulní roli, tam si doteď nejsem úplně jistý, zda-li se jedná o dobrou či špatnou volbu. Jeho Poirot je správně excentrický, charismatický a tak trochu úplně mimo (což je ostatně i knižní hrdina) přesto jsem se nemohl zbavit pocitu, že čekám na moment, kdy se herec začne smát pod vousy. Tady je totiž ta hranice od výstřednosti k absurdnu překročena několikrát a samotné akčnější a humornější pojetí hrdiny mi ne vždy úplně sedlo. A bohužel tenhle příběh stojí a padá na hlavním hrdinovi. Když ho pak nezvládají podržet ani vedlejší postavy, jen a průšvih zaděláno. Nebudu tu tvrdit, že je to provar na celé čáře, své momenty nová Vražda v Orient expresu bezesporu má, nějak zapamatovatelná či zajímavá v nějakém ohledu příliš není. 

Může za to i audiovizuální stránka, kdy hudebně díky Patricku Doyleovi nabízí film poměrně slušný standard, který podporují působivé exteriérové velké celky s titulním vlakem dělícím měnící s krajinu, v momentě kdy se ovšem kamera Harise Zambarloukose zaměří na hrdiny, přináší několik podivných momentů, které dále tříští atmosféru. Na jedné straně v některých momentech možná až příliš osobní, v jiných momentech pak zase až příliš odcizená. V celku je ovšem právě kamera tím, co filmu definitivně podráží nohy. 

Vražda v Orient expresu se v nové podobě příliš nevyvedla. Hromada potenciálu, neskutečně hvězdné obsazení a jeden z nejslavnějších kriminálních příběhů, bohužel ve výsledku relativně zapomenutelná a nevyrovnaná dvouhodinovka v kině, u které se těžko hledají důvody, proč ji vlastně doporučit někomu dalšímu. Ukázkový příklad toho, že velkolepé ambice a hvězdami oplývající obsazení nedělají automaticky slušný a dobře zahraný film. Tohle zpracování Agathy Christie se zkrátka do historie nezapíše. 
    
Nová verze legendárního příběhu se i přes velké ambice a silný herecký fond topí v elementárních chybách a nevyrovnanosti, které podkopávají nohy nepříliš uvěřitelní  či zajímavé herecké výkony, slabá kamera a téměř nepřítomná atmosféra. Sám Branagh pak coby Hercule Poirot funguje tak vlastně jen napůl. Tahle verze Agathy Christie tak oslnit příliš nezvládá a vedle ostatních zpracování tohoto příběhu působí možná až příliš nedokonale a podivně. 
50% Legendární příběh
50% Podivná, nevyrovnaná a pochybná žánrová práce
Vražda v Orient expresu
(Murder on the Orient Express, Vražda v Orient exprese)
Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller
USA / Malta, 2017, 114 min

Režie: Kenneth Branagh
Předloha: Agatha Christie (kniha)
Scénář: Michael Green
Kamera: Haris Zambarloukos
Hudba: Patrick Doyle
Hrají: Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Kenneth Branagh, Willem Dafoe, Judi Dench, Lucy Boynton, Leslie Odom Jr., Derek Jacobi, Tom Bateman, Joseph Long, Olivia Colman, Sergej Polunin, Marwan Kenzari, Richard Price, Josh Gad, Manuel Garcia-Rulfo
Producenti: Kenneth Branagh, Ridley Scott, Simon Kinberg, Mark Gordon, Michael Schaefer, Aditya Sood, Judy Hofflund
Střih: Mick Audsley
Scénografie: Jim Clay
Kostýmy: Alexandra Byrne

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 09.11.2017 CinemArt
Slovensko V kinech od: 09.11.2017 CinemArt SK
USA V kinech od: 10.11.2017 20th Century Fox

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?