Přeskočit na hlavní obsah

Tomb Raider


Filmy na motivy videoherní předlohy nemají v Hollywoodu na růžích ustláno. Byť spojení videohry a filmu je logické a nabízí určité společné prvky, které při adaptaci mohou napomoci, doposud tyhle pokusy natočit filmovou adaptaci končily poněkud rozpačitě. Lara Croft to navíc již jednou zkusila, ve dvou filmech s Angelinou Jolie v letech 2001 a 2003. Doposud pak tyhle pokusy patří k těm komerčně nejúspěšnějším videoherním adaptacím a tak je logické, že se studioví hlavouni s čerstvě restartovanou videoherní sérií (třetí díl nové série vyjde letos) pokusili začít nanovo i s filmovou odnoží této značky, která si více méně vypůjčuje v hrubých obrysech příběh právě prvního dílu prequelové trilogie z roku 2013, který staví ikonickou hrdinku do trochu jiného světla. Podařilo se novince prolomit kletbu videoherních filmů a uspět tam, kde jiní selhali? 

Lara (Alicia Vikander) se snaží uživit co to jde. Byť je dědičkou obchodního impéria, aby se k penězům dostala, musela by oficiálně uznat, že její otec Richard (Dominic West) je mrtvý. Před sedmi lety se totiž vydal na výpravu na bájný ostrov, ze které už se nevrátil. Když už je Lara rozhodnuta se po letech smířit se stiuací, ve které se nachází, dostává se ji do rukou otcův hlavolam, ve které jsou indície, které ji dovedou k odhalení tajného života jejího otce. Ten byl kromě schopného byznysmena také hledačem pokladů. Ten který se mu stal osudným, byl právě na ostrově, v jehož existenci věří jen největší blázni. Má totiž skrývat zbraň, která má přinést zkázu lidstva, kdyby byla vypuštěna... 

Musím se přiznat, tenhle film jsem vážně chtěl mít rád. Nejsem nijak velký fanda téhle série videoher, nicméně právě prequel z roku 2013, ze kterého si hrubé obrysy příběhu a některé klíčové momenty tahle filmová adaptace vypůjčuje, považuji za jeden z nejlepších videoherních zážitků posledních let. Zejména proto, že Lara už není v tomto podání jen sex symbol s dvěma pistolemi, nicméně v této podobě se z ní stává silná ženská hrdinka z ranku Johna McClanea. žádná uměle protěžovaná plochá ženská hrdinka ale skutečně propracovaná postava, která si prožije peklo na tropickém ostrově a nikdo se sní moc nepáře. Taková badass postava už jen z principu (byť po většinu hry člověk jen s údivem sleduje co scénáristky herního titulu Rhianna Pratchett a Susan O'Connor nechají svoji hrdinku zakusit). Tedy docela ideální výchozí pozice pro novou filmovou adaptaci jako kontrast k víceméně Eye-candy pojetí s tváří Angeliny Jolie. Bohužel i ideální výchozí situace se dá docela hodně prokaučovat.       


Nechci tu tvrdit, že nový Tomb Raider je vyloženě špatný, to nikoliv. Naopak, v rámci videoherních adaptací se jedná o toho schopnějšího zástupce žánru. I přes větší množství akce, napínavé momenty a impozantní fyzickou stránku Alicii Vikander se totiž na mysl po dokoukání filmu dere na mysl jedna taková nepříliš dobrá myšlenka - "Meh." Není to tím, že by film vyloženě nudil, to co se v něm ale děje nedokáže diváka moc vtáhnout a tím trpí celý film. 

Hlavní hrdinka dostane na tačátku do vínku docela slušné náznaky vývoje její postavy, které ale po úvodní honičce (která v dobrém slova smyslu připomíná akční sekvence z filmu Expresní zásilka) jakoby vytrácejí do pozadí a kromě pár dojemných a pro příběh povinných momentů s otcem se tato Lara mění jen v podstatě v člověka co jde od jedné příběhové lokace k druhé. Ani přímá konfrontace s vcelku slušným záporákem v podání Waltona Gogginse tohle úplně nezlepší a výsledkem je tak pomyslný nákupní seznam, ze kterého režisér Roar Uthaug odškrtává postupně jeden artikl za druhým. Seznam, který by se klidně mohl jmenovat dobrodružné evergreeny, které neurazí a zároveň nejsou příliš konfliktní nebo provokativní. Snaha být nový Indy nebo vzorový příklad jako Wonder Woman (byť i tam byly jisté mouchy) tak vyznívá tak trochu na prázdno. Závěrečné nucené pomrknutí k odkazu hrdinky pak působí trochu nemístně. 

Na ty necelé dvě hodiny tu akce najdete sice dostatek, jak se ale děj přesune na tropický ostrov a filmy by tak měl vytáhnout své hlavní zbraně, spíše jakoby začínal trochu ztrácet dech. Choreografie se v pozdějších částech filmu nezvládá vyrovnat úrovni, s jakou film otevřel a určitá nápaditost by v řešení konfliktů rozhodně neuškodila. Stejně jako trochu surovější a (nevěřil bych, že tohle někdy řeknu) feminističtější přístup k hlavní hrdince. Na videoherní předloze je znatelná ženská ruka, která se nebojí postavit titulní představitelku vstříc nelítostným podmínkám, až místy zachází do oblastí torture porn, v jakých operoval ve svém prvním případu již zmíněný John McClane. Až je vám Lary ve výsledku líto, jako čočku dostává od všeho a všech. To je zde sice částečně přítomno též, ve výsledku je to ale spíše na oko, onen pocit z neustálého balancování na hraně života a smrti tady zkrátka až tak přítomen není, hlavní hrdinka dostává od padouchů sice zabrat, ale žádná cesta peklem to není. Navíc práce s mytologií jak světa tak samotnéh legendy kterou příběh protěžuje by zasloužila větší pozornost.


Zkrátka, byť tu snaha byla a byla očividná, tenhle Tomb Raider je ve výsledku "jen" lehce nadprůměrným dobrodružným béčkem, které vzhlíží k legendám žánru, nikde se jim ovšem ani na moment nepřibližuje. Nenáročná akční dobrodružná jednohubka, která příliš povyku nevyvolá, zároveň ale také není tak špatná, že by vás mrzelo zacházení s touhle značkou (jak tomu zpravidla v případě filmů podle videoher bývá). Přejdete-li tu do očí bijící nucenost, čeká vás v kině snesitelná dvouhodinka u které můžete vypnout. Na nic víc se ale tenhle restart značky příliš nezmohl. Možná tak k tomu donutit váš přemýšlet o tom, zda-li raději neoprášit předlohu z roku 2013.                
    
Promarněný potenciál aneb jak ze slušně znějícího projektu udělat "jen" snesitelné dobrodružné béčko s vyrýsovanou Alicii Vikander v roli nejpopulárnější archeoložky. Zjednodušení příběhu předlohy, neochota jít trochu více do hloubky a dostat hlavní hrdinku do křestu ohněm ve výsledku škodí téhle adaptaci, která měla ideální dispozice pro to prolomit kletbu videoherních filmů a zároveň být jakousi "ženskou" Smrtonosnou pastí. Snaha navíc přiblížit se dobrodružným klasikám se sice cení, ale s touhle nuceností působí vyznívá tak trochu na prázdno. Zkrátka obstojná jednorázovka, která příliš nenadchne ale zároveň nepředvádí vymetání se značkou jako jiné pokusy o adaptaci herní předlohy. Takže vlastně proč ne. 
Tomb Raider
Akční / Dobrodružný

USA, 2018, 118 min

Režie: Roar Uthaug
Scénář: Alastair Siddons, Evan Daugherty
Kamera: George Richmond
Hudba: Junkie XL
Hrají: Alicia Vikander, Walton Goggins, Dominic West, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas, Derek Jacobi, Hannah John-Kamen, Alexandre Willaume, Nick Frost, Josef Altin, Jaime Winstone, Michael Obiora, Duncan Airlie James, Kenneth Fok
Producenti: Graham King
Střih: Stuart Baird, Michael Tronick, Tom Harrison-Read
Scénografie: Gary Freeman
Kostýmy: Colleen Atwood
Nevhodný mládeži do 12 let

Česko V kinech od: 15.03.2018 Forum Film CZ
Slovensko V kinech od: 15.03.2018 Forum Film SK
USA V kinech od: 16.03.2018 Warner Bros. US

https://www.csfd.cz/film/268065-tomb-raider/
https://www.imdb.com/title/tt1365519/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

S láskou Vincent | Loving Vincent

Do českých a slovenských kin dorazil před pár dny snímek, který si jen tak s kterýmkoliv snímkem historie nespletete. Film S láskou Vincent pojednávající o posledních momentech života slavného malíře Vincenta Van Gogha je totiž jako vůbec první snímek historie složen kompletně z olejových maleb, které imitují právě styl malíře, o jehož životě tenhle životopisný snímek pojednává. Práci 120 malířů, která vyústila v 65 tisíc maleb rozpohybovaných do netradičního filmu najdete od 25. ledna v nabídce vybraných kin. Má ovšem tenhle snímek co nabídnout za hranicemi ojedinělé vizuální podoby?