Přeskočit na hlavní obsah

Anihilace | Annihilation


Před dvěma dny se do nabídky Netflixu i u nás dostal další očekávaný snímek - novinka Alexe Garlanda Anihilace na motivy stejnojmenné knihy Jeffa VanderMeera. Během krátké doby se tak jedná už o druhý snímek původně určený pro kina, který se této platformě podařilo získat do své distribuce a všichni předplatitelé služby tak nemusí čekat na českou kinopremiéru.  A patří-li chytrá sci-fi k vašim oblíbeným filmovým počinům, pak byste měli zpozornět. Druhé fiasko jako v případě The Cloverfield Paradox se totiž rozhodně nekoná. 
Před nějakou dobou na zemi dopadl mimozemský předmět kolem kterého se začalo šířit podivné pole, z jehož útrob se ještě žádný průzkumník nevrátil. Nyní, o mnoho měsíců později je do situace vtažena bioložka Lena (Natalie Portman) jejíž manžel je prvním člověkem, který se z pole označovaného jako "Shimmer" vrátil. Nevrátil se ovšem ve stejném stavu, v jakém se na průzkum tohoto mimozemského pole vydal. Aby Lena pochopila co se to s jejím manželem vlastně děje, rozhodne se přidat k další expedici, která se vydává přímo do centra tohoto pole, do místa, kam dopadl onen mimozemský objekt...  

Anihilace je jedním z těch přemýšlivých a pomalých sci-fi, které s největší pravděpodobností nesednou každému. Až na pár trochu divočejších momentů novinka Alexe Garlanda pomalu buduje svoji atmosféru a pomalu ale jistě si omotává diváka kolem prstu, aby ho mohla v druhé půli začít pomalu ale jistě trýznit. Anihilace totiž nejenom, že dává dostatek prostoru k zamyšlení, dokáže vykreslit hned několik mrazivých momentů, u kterých až hraničí s hororem. Nejde tu až tak o explicitu samotných momentů, jako o jejich nápad, samotnou realizaci a to, co pro "účastníky zájezdu" tyhle kontakty s novou realitou znamenají. 

To jen umocňuje skvělý ženský herecký ansámbl, kterému vévodí Natalie Portman. Ta byť se svojí částečnou fyzickou proměnou působí trochu podivně (a za mě i svým způsobem docela nepříjemně), na straně druhé díky tomu již ztratila onu auru dětskosti a naivnosti, tedy její komplikovaný herecký projev již nic nebrzdí. Její Laura, jež provází příběhem celého filmu, není vyloženě pozitivní hrdinkou a její proměna v rámci filmu a postupné odhalování jejího charakteru tak působí na výbornou. Je ostatně hodně příjemné vidět, jak skvěle může fungovat film, ve kterém jsou organicky silné ženské hrdinky (a v podstatě s vyjímkou Oscara Isaaca ženy dominují tomuto filmu) bez toho, aniž by musely být na sílu protěžované nebo bylo třeba upozorňovat na to, že jsou to ženy. Ve světě, kde se každý snaží být politicky korektní a poukazovat na to, že ženy jsou potřeba ve více filmech, je Anihilace docela zajímavý paradox - skvělý film s výborným téměř výhradně ženským hereckým ansámblem, který příliš povyku ve svém omezeném uvedení v kinech neudělal. 

Přičtěte si k tomu fakt, že vás Anihilace navíc dorazí poměrně zajímavou výpravou, slušnou kamerou a působivou, místy až dokonale mrazivou hudební složkou  Geoffa Barrowa a Bena Salisburyho s máte výsledný audiovizuální koktejl, během kterého vám rozhodně nebude příjemno. Jenže je to právě to správné nepříjemno, které z této sci-fi novinky dělá jedinečnou záležitost. Alex Garland tak i se svým dalším scenáristickým počinem dokazuje, proč platí v současném hollywoodu za talent, který se vyplatí sledovat. 

Nechci tu tvrdit, že tahle pomalá atmosferická sci-fi studie sedne každému, pokud ovšem máte rádi trochu hlubší sci-fi než jen hromadu divoké akce bez většího smyslu, pak dejte téhle novince šanci. Na ploše necelých dvou hodin tahle záležitost rozehrává jednu z nejpůsobivějších podívaných, které nepotřebují velkolepé scény nebo hromadu akce k tomu, aby svého diváka emocionálně zdevastovali a silně se mu zaryli do paměti. Skvěli herci a působivá audiovizuální stránka jen umocňují tenhle osobitý filmový zážitek, jehož atmosféru mu může žánrová konkurence jen závidět.   

    




Děsivá už jen z podstaty, mrazivě chladná a přemýšlivá. Tak by se dala popsat ta necelá dvouhodinka ve společnosti Anihilace. Přemýšlivé sci-fi, které těží nejenom z neskutečně hutné atmosféry, skvělé hudební složky a originálního příběhu, prim zde hrají také ženské hrdinky, se kterými se na výpravu do neznáma vydáte. Organické, silné a nenucené, jejich příběh vás ale pohltí. Natalie Portman navíc po ztrátě oné aury dětskosti v roli Leny funguje na výbornou což jen umocňuje jistá nepříjemnost jejího hereckého projevu.
Anihilace
(Annihilation)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi / Thriller / Horor

USA / Velká Británie, 2018, 115 min

Režie: Alex Garland
Scénář: Alex Garland
Kamera: Rob Hardy
Hudba: Geoff Barrow, Ben Salisbury
Hrají: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Oscar Isaac, Gina Rodriguez, Tessa Thompson, Tuva Novotny, Benedict Wong, David Gyasi, Sonoja Mizuno, Cosmo Jarvis, Crystal Clarke
Producenti: Eli Bush, Andrew Macdonald, Allon Reich, Scott Rudin
Střih: Barney Pilling
Scénografie: Mark Digby
Kostýmy: Sammy Sheldon


USA V kinech od: 23.02.2018 Paramount Pictures

https://www.csfd.cz/film/419596-annihilation/
https://www.imdb.com/title/tt2798920/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?