Přeskočit na hlavní obsah

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood


Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol. 


Bývalá filmová hvězda a kdysi populární ostřílený televizní kovboj Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) má ze své kariéry to nejlepší už za sebou. V posledních letech vyplňuje svoji kariéru malými epizodními rolemi a čeká na další velkou životní šanci. Jeho jediným spojencem je jeho dlouholetý dublér a profesionální kaskadér Cliff Booth (Brad Pitt). Situace se ale může každou chvíli změnit, do jeho sousedství se totiž přistěhoval světoznámý polský režisér Roman Polanski (Rafal Zawierucha) se svojí ženou Sharon Tate (Margot Robbie).

Je pravdou, že čím méně toho o Tenkrát v Hollywoodu víte, tím asi lépe. Novinka Quentina Tarantina je totiž opět docela typickou záležitostí z jeho tvorby, která benefituje z překvapení a snah šokovat diváka, byť tentokrát se slavná režisér až na pár momentů téměř oprostil od hrubého násilí a krvavosti, která doprovázela jeho poslední filmy. Výsledek je totiž více z ranku jeho filmů před Kill Billem, kde prim hrají konverzace a té samotné akce tu zase tolik není. Což může být při téměř tříhodinové stopáži docela problém. 


Ano, určitě bude spousta lidí vrnět blahem z další oslavy filmového média, která tentokrát jde přímo ke zdroji a nebojí se na rovinu pouštět přímo do vlivů které formovaly tohoto autorského tvůrce. Snad jen ta asijská tvorba zde chybí ve větším zastoupení. Tarantino ovšem má docela jasnou představu na jakém příběhu hodlá odvyprávět a odkazovat vše, co si v tomhle snímku vytyčil a nemohl si na to vybrat lepší dvojku jak Brad Pitt a Leonardo DiCaprio. Film je totiž hlavně prostorem pro patálie těchto dvou kolegů (byť si Pitt film neskutečným způsobem krade pro sebe, především v závěru) ze světa filmu a všechno důležité se tak nějak děje kolem nich. 

A je to zatraceně fajn, v dílčích momentech. Jako celek mám ovšem pocit, že mě asi zase po letech prostě tenhle film částečně míjí a dává mi vzpomenout na to, jak jsem nikdy nebyl schopný docenit třeba takovou Jackie Brown. Není to tím, že by se film rozpadal režisérovi pod rukama, právě naopak, celá ta iluze dobového Hollywoodu a ta hutná atmosféra šoubyznysu tam prostě je na 110%, přesto mi to všechno i jako velkému fanouškovi filmu bylo z nějakého důvodu cizí a užíval jsem si hlavně jednotlivé momenty spíše než celý film.        


Nejvíce patrné je to v závěru, kdy se po docela zdlouhavé části filmu která mě nepříliš oslovila rozjede sprint k cíli, který funguje jako dlouho nic a celá finální sekvence je za mě na rovných 100% neboť tam prostě není jediná chyba. Skvělé načasování, subverze diváckých očekávání a postavení všeho do absolutního extrému je Tarantino v té nejlepší formě. Problém ovšem je, že díky genialitě samotného závěru jsou jen o to víc vidět nedostatky předcházejících dvou a čtvrt hodiny.

Je mi jasné, že tu budu v menšině ale možná právě díky tomu, že se Tarantino ve své novince Tenkrát v Hollywoodu vydal přímo do továrny na sny, čekal jsem od filmu asi přeci jen něco více. Řemeslně a herecky jede film na výbornou, co naplat ale když onen příběh a veškeré zákruty jsou takové nijaké. S přihlédnutím k posledním filmům tohoto režiséra mi tohle prostě přijde jako ne zase tak vybroušený klenot. Genialita tam je ale je jí na ty necelé tři hodiny prostě málo 
Hvězdami nabouchaná devítka od Tarantina je v dílčích momentech naprosto geniální, ve zbytku ale pro mě těžce nepřístupná a výrazně slabší přehlídka obrazů ze zákulisí filmu, které drží pohromadě skvělý DiCaprio a Pitt. Tentokrát jsem se prostě s filmem od Quentina nejspíš nenaladil na stejnou vlnu, jako třeba v případě Jackie Brown. Pro někoho třeba opět strop, já jsem se ovšem do Tenkrát v Hollywoodu prostě nemohl dostat a bavil se spíše epizodními kousky než filmem jako celkem. Každopádně závěrečná sekvence je Tarantino v nejlepší formě, což jen pro mě bohužel ukazuje jak zbytek filmu v mých očích trochu pokulhává. 

Tenkrát v Hollywoodu
(Once Upon a Time in Hollywood, Vtedy v Hollywoode)
Komedie / Drama

USA, 2019, 162 min

Režie: Quentin Tarantino
Scénář: Quentin Tarantino
Kamera: Robert Richardson
Hrají: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Emile Hirsch, Margaret Qualley, Timothy Olyphant, Austin Butler, Dakota Fanning, Bruce Dern, Al Pacino, Julia Butters, Kurt Russell, Zoë Bell, Mike Moh, Damian Lewis, Luke Perry, Nicholas Hammond, Lorenza Izzo, Samantha Robinson, Rafał Zawierucha, Costa Ronin, Damon Herriman, Lena Dunham, Madisen Beaty, Mikey Madison, James Landry Hébert, Maya Hawke, Victoria Pedretti, Sydney Sweeney, Harley Quinn Smith, Kansas Bowling, Parker Love Bowling, Danielle Harris, Michael Madsen, Scoot McNairy, Clifton Collins Jr., Marco Rodríguez, Ramón Franco, Courtney Hoffman, Dreama Walker, Rachel Redleaf, Rebecca Rittenhouse, Rumer Willis, Spencer Garrett, Clu Gulager, Martin Kove, Rebecca Gayheart, Perla Haney-Jardine, James Remar, Monica Staggs, Craig Stark, Keith Jefferson, Omar Doom, Kate Berlant, Brenda Vaccaro, Lew Temple, David Steen, Gabriela Flores, Vincent Laresca, Maurice Compte, Eddie Perez, Nichole Galicia, Christina Sergoyan, Caitlin Herst
Producenti: David Heyman, Shannon McIntosh, Quentin Tarantino
Střih: Fred Raskin
Scénografie: Barbara Ling
Kostýmy: Arianne Phillips

Nepřístupné pro děti do 15 let

Česko V kinech od: 15.08.2019 Falcon
Slovensko V kinech od: 15.08.2019 Itafilm
USA V kinech od: 26.07.2019 Sony Pictures

https://www.csfd.cz/film/527699-tenkrat-v-hollywoodu/
https://www.imdb.com/title/tt7131622/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera  Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...