Přeskočit na hlavní obsah

Neznámý | Unknown [70%]



http://www.csfd.cz/film/264157-neznamy/


V kinech ČR od:14.04.2011 
V kinech SR od:21.04.2011


Hudba:

 John Ottman


Evropa je pro Američany po třicítce poměrně zrádné místo. Zvláště pak naše sousední Německo, kde si krušné chvíle zažil třeba poměrně nedávno sám Jason Bourne. Nyní se do země našich západních sousedů vydává i Liam Neeson. Ten má Evropu v poslední době poměrně v oblibě a komerční úspěch jeho nedávného hitu 96 hodin nasvědčuje, že i diváci jsou tomu nakloněni. Takže předtím, než se roztočily kamery pokračování výše zmíněného snímku, rozhodl se vydat do Evropy na vlastní pěst. Problémem však je, že je Neznámý...

Dr. Martin Harris přilétá se svojí ženou na návštěvu Německé metropole za účelem účasti na celosvětovém biologickém kongresu, kde má proběhnout oznámení průlomu v oblasti výzkumu. Při ubytování však zjišťuje, že na letišti zapomněl kufr a tak se pro něj vrací. Díky nehodě však jeho taxi končí na dně řeky a samotná Martin pak na čtyři dny v kómatu v Berlínské nemocnici. Když se z něho probírá, zjišťuje, že vše okolo něj není takové jaké se zdá. Navíc při návratu do hotelu nalézá svoji ženu s jiným mužem, který se vydává za Dr. Martina Harrise a navíc oproti němu má všechny platné doklady i důkazy.


Předně, Neznámý není kdoví jak originální podívanou. Hlavní prim zde hraje recyklace osvědčených žánrových metod a to ať po vizuální stránce, která nemá kromě závěrečných scén chybu, tak po stránce příběhové, kdy je divák klasicky tahán za nos. To ovšem není na škodu, jelikož ona by ta přehnaná sofistikovanost byla spíše na škodu. Díky podobnosti si také snímek z velké části vypůjčuje právě u svého komerčně úspěšnějšího kolegy, 96 hodin. Oproti němu však nenabízí honbu za dcerkou, nicméně variaci na zmíněného Bournea, neboť jako on se hlavní hrdina snaží dopátrat své identity. 


Nebýt poněkud rozporuplného finále, fungovalo by to spolehlivě. Ve finále totiž má divák pocit, jako by během poslední čtvrt hodiny chtěli scénáristé kompletně překopat myšlenku a vše odvyprávět co nejrychleji. Úplně zbytečně tak vyznívají pokusy o nějaké to odlišení se oproti proudu, poněvadž jsou utopeny v nánosu průměrného akčního shluku, jehož jediný prim je probuzený Liam Neeson v nejlepší formě. To je trochu škoda, protože zbytek filmu působí překvapivě slušně atmosfericky i příběhově. 


Co do zpracování nabízí Neznámý více méně žánrovou rutinu, která moc nenadchne ale nejspíš ani nikoho neurazí a nebýt místy poněkud přemáchlých scén ke konci, ono by to i stačilo. Hudba o kterou se postaral John Ottman snímek slušně doplňuje, a i když si ji divák většinu času ani neuvědomuje, plní svůj účel do puntíku spolehlivě. Jediný problém na snímku tak zůstává závěrečná půlhodinka, která  nejen ideově nabourává celý koncept filmu.


Neznámý je tak v konečném důsledku slušnou žánrovou prací, která má jasně vymezenou cílovou skupinu, za jejíž hranice může v klidu sahat. Jedná se totiž o slušně vyvedenou thrillerovou variaci, která nabízí v hlavní roli  uvěřitelného hrdiny a nebýt zbytečně komplikovaného finále, mohl by Neznámý mířit ještě výš. I tak se ale jedná o film, který neurazí a ve většině případů spíše příjemně překvapí.

Liam Neeson tentokrát vyměnil časový limit 96 hodin za ztrátu identity a vydává se tak po Německé metropoli hledat viníky. Komornější variace na Bourneův mýtus funguje většinu času jasně a spolehlivě, nicméně se trochu přidusí při poněkud zbytečně vyeskalovaném finále. Neznámý je nadprůměrnou žánrovkou, která má možnost oslovit i žánrem netknuté a spíše překvapit. Neurazí ale nijak zvláště ani nenadchne. Škoda, po slušné úvodní půlhodince mohl snímek sahat ještě výše.



Koktejl :
30 % Liam Neeson
10 % Adolf ve vedlejší roli
20 % Syndrom Jasona Bournea
20 % Německo
10 % Atmosféra
10 % 96 hodin bez 96ti hodin

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...