Přeskočit na hlavní obsah

Sucker Punch | Sucker Punch [30%]


http://www.csfd.cz/film/248845-sucker-punch/


V kinech ČR od:31.03.2011
V kinech SR od:31.03.2011 
Na DVD od:03.08.2011 
Na Blu-ray od:03.08.2011 



Akční / Fantasy / Thriller / Dobrodružný
USA, 2011, 110 min (Director's cut: 127 min)

Režie:

 Zack Snyder

Hudba:

 Tyler Bates

Zack Snyder, to je jméno režiséra, který si u fanoušků akce stihl během několika posledních let udělat velmi slušné jméno. Po oblíbeném úsvitu mrtvých totiž přišel s nekompromisní komiksovou adaptací 300: Bitva u Thermopyl, která se stala nečekaným hitem. Jeho další komiksová adaptace Strážci - Watchmen byla pro spoustu diváků i přes své kvality lehce nestravitelná a v kinech proto vyhořela. O moc lépe se nevedlo ani animovanému příběhu Legenda o sovích strážcích. Proto dříve, než se upsal projektu, ve kterém má na filmová plátna přivést největšího komiksového hrdinu, toho s velkým S na hrudi, rozhodl se divákům vypálit mozek fantaskní akční jízdou která nemá obdoby. Problém je, že se mu to povedlo, jen v trochu jiném smyslu než původně očekával.




Vítejte ve světě mladé dívky, která přišla o všechno. Její matka právě zemřela a ve snaze ochránit svoji mladší sestru před zlým nevlastním otcem ji omylem postřelí a zabije.  Ten se toho rozhodne využít a díky téhle zámince ji pošle do ústavu pro choromyslné, kde podplatí místního ošetřovatele, aby ji v řádu několika dní nechal udělat lobotomii. Nebude tak protestovat, když majetek který jí a její sestře jejich matka odkázala, připadne jemu. Mladá dívka však zjišťuje, že v ústavu je to ještě horší, než to navenek vypadá a jediná možnost jak to tu přežít, je útěk do imaginárního světa. Dívka však ústav nechce jen přežít po následujících pět dní které ji do lobotomie zbývají, ona chce utéci a tak se zachránit. Pomoci ji k tomu mají další pacientky.



První problém s filmem je ten, že to co jsem zde popsal, se tu děje jen prvních a posledních pár minut. Zbytek filmu se totiž odehrává na různých úrovních dívčina imaginárního světa, který později zasahuje i do světa normálního, nicméně to již divák nevidí. Pokud vám to připomíná Inception, čtěte dále. Ono totiž ten trademarkový sen ve snu se tu v určité formě děje taktéž, neboť divák vidí většinu filmu z pozice imaginárního světa první úrovně, zatímco se z něj dívky vydávají splnit nějaký úkol na pozadí, což je symbolizováno vždy i úkolem podobné symboliky v imaginárním světě druhé úrovně. Začínáte se ztrácet? V klidu, bude hůř. To co se totiž dařilo udržet ve zmíněném Inception zdánlivě vybalancované, tady selhává hlavně kvůli chatrné vyprávěcí struktuře a přístupu něco je tak, protože to tak prostě je.



Snyder totiž pálí víceméně do vlastních řad a čeká, co se u diváka ujme a co ne. Navíc dotáhl do extrému své  osobité vizuální prvky, které možná u předchozích Watchmenů fungovali spolehlivě, avšak tady je to spíš otrava než něco spektakulárního. Ono i když člověk té stylizaci chce fandit, neustálým opakováním a přidáváním na intenzitě se mu to celkem rychle zhnusí a i když slow motion záběry v některých, především akčních, scénách jsou opravdu super, v jiných záběrech je to taktéž těžce otravné. Jedna třetina filmu složená ze zpomalených záběrů je už vážně moc. Celé to vůbec působí jako Synderova sebeukájivá vizuální onanie, kdy se snažil udělat ultimátní fantasy akční řežbu, kde vnadné slečny porcují všemožné nepřátele ve vizuálně působivých a zpomalených záběrech. Na papíře to možná zní skvěle, realita je ovšem trestuhodně jiná. Navíc, choreografie soubojů je jedna z věcí, která na filmu otravuje nejvíc.



Sucker Punch je tak celkem slušným šlápnutím vedle, které mohlo být posledním velkým štěknutím z prvu zajímavého režiséra. Divák totiž má většinu času pocit, jakoby sám režisér chtěl lobotomii hrozící hlavní hrdince provést na samotném divákovi. Řemeslné zpracování tak nemá šanci zachránit na povrch hloupý film, tvářící se jako sofistikovaná akční podívaná vyprávěná do hloubky.  Kdyby alespoň ta akce stála a nebyla utopená v hloupé choreografii a nic neříkajících sekvencích. Tudy prostě cesta nevede a pokud se ani Muž z oceli nepovede, kariéra Zacka Snydera coby áčkového režiséra je zřejmě u konce.
Sen ve snu není jen parcelou Christophera Nolana.  Podobnou do mysli člověka se rozhodl vydat i král stylizovaného záběru a slow motion Zack Snyder. Vyšlo mu to o poznání hůře neboť pod obalem sofistikovaného příběhu se skrývá nepřehledná přehlídka fantasmagorických výjevů bez daného vnitřního řádu postavená na extrémech jak v rámci stylizace, tak v rámci vyprávění příběhu. Sucker Punch je hloupý nezáživný film, který drží jen slušná stylizace, která se ovšem hodně rychle přejí. Celý slogan "You will be unprepared" tak nabývá úplně jiného významu, neboť i pokud čekáte nenáročnou lobotomickou podívanou, dostanete ještě ne zrovna příjemný dvojnásobný nášup.


 Hodnocení
30%



Koktejl :
20 % Lobotomie na plátně a nezvyklý útěk před ní
20 % Lobotomie mimo plátno a zběsilá touha o útěk před ní
10 % Stylizace
10 % Koktejl žánrů a motivů sám o sobě
10 % Hloupost skrývaná pod rouškou inteligence
30 % Zpomalené záběry

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem?