Přeskočit na hlavní obsah

X-Men: První třída | X-Men: First Class [90%]


http://www.csfd.cz/film/251188-x-men-prvni-trida/

V kinech ČR od:02.06.2011 
V kinech SR od:02.06.2011




Partičku ne zase až tak normálních lidí pod kódovým označením X-Men jsme v kinech mohli vidět již čtyřikrát. Naposledy v trochu slabší podobě, kdy jsme se měli možnost podívat na začátky nejslavnějšího člena, samotného Wolverina. Tahle série má poměrně bohatou fanouškovskou základnu a snímky z ní otevřely v podstatě společně se Spidermanem cestu moderních prvoligových komiksových adaptací na stříbrná plátna. Není proto divu, že po marketingovém úspěchu posledního dílu padlo rozhodnutí o natočení adaptace počátků samotného společenství. Na starosti jej dostal Matthew Vaughn, který si udělal jméno u komiksových adaptací hlavně díky parádnímu Kick-Ass se kterým se předvedl loni. Jak si poradil s trochu serioznější látkou, kterou nemohl opřít o vyloženě áčkovou hvězdu která by natáhla do kin diváky? 


X-Men: První třída je v podstatě takovým originem hlavních postav stojících za mutantím konfliktem. Film vypráví příběh mladého Charlese Xaviera, který právě dokončil své profesorské studium. Jakožto odborník přes genetickou mutaci je přizván na pomoc s vyšetřováním CIA, které odhalilo několik jedinců se zvláštními schopnostmi, kteří figurují v podivných vládních aktivitách na obou stranách právě probíhající studené války. Po výsměchu ze strany vedení se však Charles dostává do speciální složky, kde mu je umožněno sestavit si vlastní tým lidí s určitou mutací genetického kódu a postavit se této hrozbě. Tak se ostatně dostává do týmu i Erik, který má v rámci své osobní vendety spadeno na vůdce celé kriminální organizace, bývalého nacistického doktora, který jej připravil o rodiče a jeho samotného mučil díky jeho schopnostem.



Předně neměla by Vás vyděsit poměrně fádní a nevydařená plakátová kampaň. Člověk který tyhle plakáty dělal by měl už dávno být na dlažbě protože propagovat letní blockbuster takovouhle hrůzou může jen psychicky nevyrovnaná osoba. Zvláště, když pak výsledný snímek má diametrálně odlišné kvality. Od první do poslední minuty totiž snímek neztrácí tempo a servíruje hutnou komiksově-akční podívanou, která místy doslova vyráží dech. Nicméně všechno pěkně popořádku. Vaughn se rozhodl prodat látku divákům coby slušně a efektně stylizovanou retro popcornovou jízdu postavenou hlavně na atmosféře a slušných hereckých výkonech. A to byla správná volba.



Hlavní dvojice v podání James McAvoye a Michaela Fassbendera sice nepřitáhne do kin zástupy lidí, nicméně oba jsou to zkušení herci. A hlavně, oba umí hrát o což tu jde především. Co se týče vzájemné chemie, funguje jim to na plátně naprosto skvěle a člověk si tak říká že Ian McKellen a Patrick Stewart mají zdatné zastoupení. Navíc, když jim jako oponent nastoupí značně maniakální Kevin Bacon, který je po delší době zase ve výraznější roli, máte jasno. Do kasovních žebříčků bude sice možná poněkud těžké se zapsat, nicméně co se kvalit týče, nemohlo to dopadnout lépe. Ostatní herci hrají lepší standard, nicméně  famózní Fassbender coby budoucí Magneto si spolu s budoucím Profesorem X v podání McAvoye si tak trochu kradou film pro sebe. Kdo by jim to ale měl za zlé.



Hlavní ovšem je, že snímek může jít v podstatě příkladem budoucím komiksovým adaptacím. Jakmile totiž na začátku nasadí tempo, už jej dokonce snímku neztratí a nemilosrdně vás zadupe do sedačky. A to i přes občasné zádrhely které mohou působit lehce povrchně zvláště díky relativní uspěchanosti, avšak zbytek filmu to plnohodnotně nahradí. Skvělé je však hlavně zpracování. Co se týče hudební stránky, Henry Jackman skvěle podtrhuje výjimečnou vizuální stránku, která se opírá o vydařenou stylizaci a jedny z nejhezčích a nejlíp vypadajících efektů co jsem v poslední době v kině měl možnost vidět. Vaughn tak předčil i ta nejsmělejší očekávání a počátkem letní popcornové sezony servíruje skvělou komiksovou adaptaci, která těžko hledá v posledních několika měsících konkurenci.

Eric a Charles jsou zpět. Tentokráte však v mladším balení, ve kterém je divákům promítnut na pozadí studené války vznik a rozpad jednoho z nejznámějších komiksových přátelství vůbec. Matthew Vaughn přináší do kin po skvělém Kick-Ass dospělejší a atmosferičtější komiksovou adaptaci, která sází hlavně na skvělé zpracování a působivé herecké výkony, které posunují snímek ještě o několik řádů výše. Ukázkový příklad jak zpracovat komiks tak nejen, že nedělá sérii ostudu, ale po nepříliš zdařilé sólovce vrací sérii na příčky nejvyšší. Skvělá hudba a efekty už jsou jen bonbónek na závěr. 

PS. Omluvte přehnanou nadšenost, i přes veliká očekávání jsem ze snímku ještě teď nadšen.
PS.2 Cameo Hugha Jackmana coby Wolverina potěší.
PS.3 Pokud patříte k těžkým fanouškům série či předlohy, přidejte si k hodnocení ještě 5% navrch.



Koktejl :
30 % Mutace
30 % Studená válka
30 % Skvělí herci
10 % Ukázkový příklad zpracování komiksu

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.