Přeskočit na hlavní obsah

Alois Nebel [70%]


http://www.csfd.cz/film/242734-alois-nebel/


V kinech ČR od:29.09.2011 



Animovaný / Drama
Česko / Německo, 2011, 87 min

Režie:

 Tomáš Luňák

Hudba:

 Petr Kružík


Českých celovečerních animáků pro dospělejší publikum vznikne za rok asi přesně tolik, jako je prstů na jedné, slušně zmrzačené ruce. Těch co je tvořeno rotoskopicky, tedy překreslování jednotlivých filmových okének hraných sekvencí je pak ještě méně. Ono v celosvětovém měřítku podobnou technikou v posledních letech byly široké veřejnosti prezentovány vlastně jen dva, Sním či bdím a nedávná adaptace díla z pera Philipa K. Dicka Temný obraz. Právě u těchto snímků se rozhodli autoři Aloise Nebela inspirovat, když se rozhodli převést svojí komiksovou trilogii na stříbrná plátna. Je filmový debut Tomáš Luňáka jen sebestřednou obrazovou orgií, nebo se u nás zrodilo něco skutečně originálního?

Podzim roku 1989, Československé pohraničí. Alois Nebel je výpravčím ve stanici Bílý potok v Jeseníkách.  Jeho klidný samotářský život naruší zdánlivě obyčejný hon na němého utečence z Polska. Ten totiž rozhýbe koloběh událostí, které nejen ovlivní Aloisův život, ale také lidí v jeho okolí. Jak se totiž brzy ukáže, některé rány ještě nezahojil čas a nadcházející revoluce nahrává oportunistům. Osudy Němého a Aloise se mají protnout. Své do toho však bude mít co říci také Aloisův kolega ze stanice Wachek, který za pomoci svého otce a kontaktů v bezpečnosti začíná pomalu plnit svůj plán.



Ono se o příběhu Aloise Nebela nedá příliš moc co rozepisovat. Vše se totiž odehrává jako směsice několika příběhů, které se neustále prolínají mezi sebou. Problém však nastává už v momentě, kdy se někdy postavy chovají naprosto nelogicky a bez náznaku sebemenší motivace provádějí neodůvodněné akce. Možná to jen byl můj dojem, ovšem ve spletitosti příběhů, které jsou vlastně celkem o ničem se dá až překvapivě lehce ztratit. Bohužel obsahová stránka tohoto vizuálního skvostu je paradoxně tou jeho největší devízou.



Nejde o to, že by snímek nedokázal zaujmout. To právě naopak. Příběh odkazující na jednu z temnějších etap československé historie těží ze silné atmosféry kterou látka už sama o sobě vyvolává. Navíc k tomu má doprovod opravdu charakteristických herců, kteří drží, byť ve svých animovaných podobách, chatrnou výstavbu příběhu v únosných hranicích tak, že se divák nezačne příliš nudit. Naštěstí však, jim k tomu dopomáhá i naprosto fenomenální soundtrack. Bez problému bych se ho nebál označit za český soundtrack roku, neboť jak jeho instrumentální hudební podkres, tak zpívaná část zaslouží pochvalu. Dlouho tu nebyl tak poutavý soundtrack, který by přesáhl rámec filmu.



Chtělo by se říci, že to co film postrádá do vyprávění to nahrazuje famózní vizuální stránkou. Není to tak úplně pravda. Ano, je pravda, že Alois Nebel je vizuálně nejpůsobivější snímek posledních let v českých podmínkách.  Není to jen stylem animace, je to hlavně celkovým dojmem který zanechávají skvělé efekty. Tvůrci totiž rozpočet 80 milionů proměnili na opravdu silně autorskou záležitost, místy až poetickou. Jen tu pořád vyvstává to výrazné ale, v podobě skutečnosti, že se snímek snaží tak moc být zvláštním osobitým příběhem, až z něj zůstává podivné něco, co paradoxně v určitých místech hodně škodí dojmům z české filmové události roku.



Tak jako tak, Alois Nebel je rozhodně snímkem, který se oplatí za to vidět. Je totiž jasným důkazem toho, že i u nás může vzniknout snímek světových parametrů. Naprosto parádní obrazovou formu doplňuje skvělá hudební složka, silná mrazivá atmosféra a důstojné herecké obsazení. Jen škoda, že se příběh při vší té snaze o ultimátum, lehce rozpadl mezi prsty. Rozhodně však na české poměry je to silný nadprůměr, který má v aktuální domácí tvorbě jen minimální konkurenci .

Jak se Češi snaží být světoví a celkem jim to jde. Alois Nebel je jasnou ukázkou, že když se sejdou schopní lidé, jde i v domácích podmínkách natočit obrazově odzbrojující, hudebně podmanivý, silně atmosferický snímek, který obstojí i v mezinárodní konkurenci. Škoda jen, že ta příběhová stránka lehce narušuje tu sympatickou poetiku, se kterou Alois prožívá svůj černobílý život.  

Hodnocení
70% 




Koktejl :
20 % Rotoskopie
20 % Československo trochu jinak
30 % Podmanivá hudba
10 % Slušní herci
10 % Slabší příběh
10 % Naděje pro českou kinematografii

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.