Přeskočit na hlavní obsah

Green Lantern | Green Lantern [35%]


http://www.csfd.cz/film/256183-green-lantern/

V kinech ČR od:18.08.2011
V kinech SR od:11.08.2011


  • USA 

    Green Lantern

  • SK název 

    Green Lantern 3D

Akční / Sci-Fi
USA, 2011, 105 min

Režie:

 Martin Campbell


Nemá smysl se opakovat. Letošní rok v Hollywoodu je prostě ve znamení komiksu. Dostali se k nám už i atypičtější hrdinové, jako třeba nedávno recenzovaný Thor, který i přesto, že se vlastně jedná o severského boha, dopadl jako parádní epická podívaná, která nezůstala svým kolegům nic dlužná. Komiksové úspěchy ale slaví hlavně hrdinové ze stáje Marvel, která příští rok zakončí svoji úvodní ofenzívu komiksovou ultimátní řežbou Avengers. Paradoxně slavnější DC Comics mají  ale problém dostat své hrdiny na plátno. Superman to sice zkusí za dva roky pod režijním dohledem Zacka Snydera v Man of Steel, ale kromě Batmana, který díky své realisticky laděné stylizaci jede sólo, to moc velká sláva se zbytkem hrdinného repertoáru není. To se má v co nejbližší budoucnosti ale změnit. První vlaštovkou je však pro komiksem netknuté poněkud těžce stravitelný borec. Přeci jen, kouzelný prsten, který splní všechna přání je v naší krajině spjatý spíše s Arabelou, než s akčními hrdiny. 


Hal Jordan je testovacím pilotem u společnosti zabývající se experimentálními letouny pro vládu. Stejně jako jím býval jeho otec. Tomu se však toto povolání nevyplatilo, když při prvním testování nového letounu havaroval a  zahynul při explozi krátce po startu. Hal ačkoliv patří mezi nejlepší piloty co firma má, není zrovna vzorovým příkladem. Zatímco se Hal po jednom neúspěšném testovacím letu psychicky zotavuje, na zemi havaruje mimozemšťan Abin Sur. Ten je členem speciální jednotky Green Lantern Corps., která dohlíží na pořádek v celém vesmíru jako pomyslná vesmírná policie. Nic netušící Hal se ale brzy stane jedním z nich. Abin Sur totiž na zemi havaroval po bitvě smrtelně raněný, aby zde našel za sebe nástupce. Ten před sebou bude mít nejednoduchý úkol. K životu se totiž probudil jeden z nejobávanějších nepřátel ve vesmíru, bytost jménem Parallax. Ta se co nevidět má totiž zaměřit na zemi s jediným cílem, pohltit vše. Hal tak brzy drží ve svých rukou osud celého světa.



Green Lantern patří mezi největší ikony mezi maskovanými hrdiny vystupujícími v komiksových sešitech. Nejen, že jeho svět je obsáhlý už jen díky své podstatě vesmírného společenství, ale jeho příběhy čítají nepřeberné množství možností. Bylo tedy jasné, že dříve či později, se tento hrdina podívá na stříbrná plátna, stejně jako jeho kolegové. Jen tu byl ten problém, jak budou na látku reagovat diváci komiksem netknutí a jak se vůbec podaří pojmout do jednoho příběhu celé univerzum tohoto hrdiny. Warner Bros. ale ten odvážný krok udělali a nebáli se z této adaptace udělat megaprodukci, vedle které se nemusí stydět téměř žádný předražený blockbuster. Co si budeme povídat, 200 milionů je i v dnešní době stále rozpočet, který si jen tak někdo nevydupe. Zvláště ne nezavedená značka, bez hvězd které by film prodaly nebo režiséra který je komerční jistotou. Nechci tu teď nikomu křivdit, ale i přesto, že Casion Royale a Zlaté oko byly minimálně pro mě jedny z nejlepších bondovek, jméno Martina Campbella příliš věhlasu nemá. Stejně tak je to s Ryanem Reynoldsem, který má sice charisma na rozdávání, ale taková hvězda aby se na něj diváci hrnuli ve velkém vskutku není. Faktické předpoklady k neúspěchu ale nejsou to, co Lanterna položilo.



Předně, zásadní problém, který sráží Green Lanterna k zemi je snaha o zalíbení se každému. Na jednu stranu je to pochopitelné, neboť látka která je pro neznalé diváky poněkud náročnější na přijmutí (mimozemšťané s hlavou ryby, létání vesmírem, celé galaxie ras, záporák ve formě obrovské hlavy atp.), musí jít divákovi vstříc alespoň v něčem. Tady to ovšem někdo vzal za špatný konec. V podstatě vše co na plátně totiž vidíte, je jen základní origin hrdiny, který má za úkol hlavně představit superhrdinu divákům, k čemuž ovšem používá stejných principů, jaké jsme už několikrát viděli. Jen vyměnili týpka v přiléhavých elasťákách. Prostě jedeme podle šablon, k čemu inovace. Problém je, že cílené napodobování jiných originů (například Iron Man je zde asi nejcitelnější) je tak otravné že vás děj nemá šanci pohltit, a začnete si všímat některých detailů více než je zdrávo.  



Mezi to samozřejmě patří i vizuální stránka. Ta při produkci dostala reklamovaný bonus ve formě několika milionů "aby to vypadalo ještě lépe". Nevím, kdo je za to zodpovědný, ale rozhodně by si zasloužil dostat po prstech. Místy je vážně grafika celkem odzbrojující a funguje v kombinaci s hravostí kterou Campbell do snímku protlačil, nicméně když v některých momentech vypadají efekty jako kdybyste hráli adventuru na PC zhruba před šesti lety, je něco špatně. Podobně je na tom i hudební stránka. James Newton Howard patří mezi mé oblíbené tvůrce, proto mě celkem udivuje, jak nezáživný soundtrack přinesl. Jedná se totiž o čistý průměr, který stejně jako zbytek filmu příliš sází na jistotu.



Celkově je tak Green Lantern přesně tím, co mnozí před premiérou prorokovali. Tvůrci pod vidinou velkého rozpočtu, chtěli vydělat velké peníze a tak nehleděli na kvalitu, a spíše se snažili zalíbit jak nejvíc to šlo. Ve výsledku to odnáší jen a pouze divák, který dostává pochybný příběh zabalený do lehce pošramoceného obalu, který skrývá v konečném důsledku jen to, co už všichni znají. Zklamání je tak na všech frontách. Tahle komiksovka potěší jen ty opravdu hodně věrné fanoušky a ty nejméně náročné diváky. Nenechte se zmást tím co se třpytí.

Martin Campbell ukázal jak se to nemá dělat. Green Lantern, který potřeboval trochu jiný přístup, než většina hrdinů (a tak jak ukázal Thor, že to jde) a dostal přesný opak.  Nudná nesourodá směs scén, vypůjčených z ostatních originů zabalená do místy působivého a místy těžce nechutného vizuálního kabátku, který zůstává nakonec tím jediným, co na filmu zaujme. Hlavní dvojice jako nezajímaví hezouni téměř bez chemie, na pozadí nezajímavého příběhu nepředvídatelnému asi jako čítanka pro první ročník.  Prostě a jednoduše, když se chcete zalíbit všem, většinou to dopadne tak, že se nezalíbíte nikomu. 

Hodnocení
35%


PS. Když už zábavnější než celý film je parodie na jeho trailer, něco je opravdu špatně.  ZDE


Koktejl :
90 % Všechno, co jste už někde viděli nebo slyšeli
10 % Mužská Arabela v zelených elasťákách

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem?