Přeskočit na hlavní obsah

Muži, kteří nenávidí ženy | The Girl with the Dragon Tattoo [90%]



http://www.csfd.cz/film/279569-muzi-kteri-nenavidi-zeny/

 V kinech ČR od:12.01.2012
 V kinech SR od:12.01.2012


  • USA 

    Girl with the Dragon Tattoo, The

  • SK název 

    Muži, ktorí nenávidia ženy

Krimi / Drama / Mysteriózní / Thriller
USA / Švédsko / Velká Británie / Německo, 2011, 158 min

Režie:

 David Fincher

Americké remaky úspěšných filmů z Evropy a Asie nejsou ničím neobvyklým, jen za posledních let jich bylo hned několik. Dělat ale předělávku ani ne dva roky starého filmu může působit přeci jen trochu mimo mísu. Když se však podíváte do kolonky režie u této předělávky uvidíte, že zde je uveden David Fincher, jedna z mála filmařských jistot v současném Hollywoodu. Tomu už mnoho lidí předpovídalo přešlap u snímku The Social Network a přitom se z něj stal jeden z nejlepších filmů roku. Jak tedy pochodil v nevděčných vodách předělávek? Ještě by se slušelo upozornit dopředu, že tento názor je psaný bez zhlédnutí původní švédské trilogie a to jak knižní, tak její zfilmované verze. Jde tak hlavně o film, bez ovlivnění něčeho dalšího.    

Mikael Blomkvist je žurnalista, pracující pro časopis Millennium. Jeho poslední kauza ale nevyšla díky zpochybnitelným důkazům úplně ideálně. Díky prohranému soudnímu sporu musí zaplatit vysoké odškodnění a navíc je jeho kariéra v troskách. Právě v této krušné době jej však kontaktuje jeden z nejbohatších podnikatelů ve Švédsku, Henrik Vanger. Ten mu nabídne delikátní práci, za kterou mu poskytne nejen štědré finanční ohodnocení, ale také důkazy, se kterými bude moci znovu otevřít nedávno prohraný případ. Zatímco se bude pro okolí tvářit, že píše Vangerovu biografii, jeho pravý úkol bude odhalit tajemství zmizení Vangerovy neteře Harriet, které se odehrálo za podivných podmínek před 40ti lety. Na pomoc s případem spojí síly s osobitou vyšetřovatelkou Lisbeth Salanderovou.


Prvně musím říci, že stejně jako v případě The Social Network, jsem byl do projekce hodně skeptický. Tomuto nepřidaly ani prvotní reakce na snímek, které ačkoliv byly pozitivní, nehlásaly žádný zásadní úspěch. Že by se tentokrát opravdu Fincher přestřelil a předvedl jen slušnou ale nezajímavou podívanou, jak naznačovaly recenze? Ani omylem. Musím tak zde opět sklonit hlavu a uctivě se uklonit. Ať si říká kdo chce co chce, Fincher je zpět v žánru, který mu sedí nejvíce a hlavně pro diváka je to znát. A stejně jako v případě jeho Zodiaca, je zde napínavý případ na ploše dvou a půl hodiny, který ani na jediný moment nenudí.    


Hned v úvodů vás Fincher přesvědčí, že tohle bude zase zážitek. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že úvodní titulky jsou jedny z nejpovedenějších za poslední dobu vůbec. Poté už jde hlavně o to, jestli vám atmosféra sedne nebo ne. Stejně jako v případě předchozích snímků se totiž režisér nikam moc nehrne. Ani to nemá zapotřebí. Z jednotlivých situací a vykreslování profilů samotných rodinných členů a aktérů příběhu skládá spletitý a rozmanitý obraz vztahů v rodině a jejich ovlivnění osudy jednotlivých členů. Neuškodilo by sice více důrazu na některé vedlejší postavy a jejich hlubší rozbor, nicméně alespoň vývoj Mikaela a Lisbeth je více než příjemný a zejména u hlavní aktérky je závěrečný charakterní posun jiným směrem více než vítaným.


Co se týče řemeslné stránky nemám jedinou výhradu. Vše funguje jak má a Fincher každou minutu dokazuje, proč jej provází v Hollywoodu takové renomé, že si může dovolit vzít jakoukoliv látku jen chce. V pozadí mu už podruhé silně kryje záda Atticus Ross s Trentem Reznorem, kteří namíchali opět podmanivý mix různých témat v elektronickém hávu, který udržuje diváka stále v pozoru. Když tedy všechno vezmete kolem a kolem, není filmu téměř co vytknout. Neovlivněný divák dostává hutnou dvou a půl hodinovou porci atmosférické detektivky, která jej dostane jak po stránce atmosféry chladného Švédska, tak po řemeslné stránce, i kdyby jej případ zmizelé neteře příliš nezaujal.


Fincher to tak řekl celkem jasně. Film obsahuje příliš velké množství análního znásilnění na to, aby si jej akademie všimla. To však neznamená, že by si jej divák měl nechat ujít. Dlouho tu totiž nebyla takhle poctivá kriminálka, která se nebojí ukazovat věci v nepřikrášlené formě. Alespoň od Zodiaca ne. Skalní fanoušci mohou mít námitky či výtky, ale je jim to k ničemu. Fincher totiž ani tentokrát nezklamal. Ostatní mohou vyčítat jak chtějí, nicméně já si film užil naprosto bez výhrad. Možná názor po druhé projekci, případně v porovnání s knihou či švédským zpracováním změním, to ovšem nezmění nic na současném výsledném hodnocení.

David Fincher remakuje. Kdo by byl řekl, že i režisér jeho formátu má tohle zapotřebí.  To však nemění nic na tom, že se vrací zpět na pole atmosferického kriminálního příběhu který chce čas. Divák nezatížený knihou či původním filmem, tak dostává skvělou kriminálku se zajímavými charaktery, uvěřitelným vývojem a možná pro někoho trochu hůře stravitelnou, avšak vynikající formou. Skvělý hudební podkres a úvodní titulky už jsou jen bonus navíc. 

Hodnocení

90%




Koktejl :
10 % Instantní Švédsko po Americku
20 % Atmosféra
30 % Napětí
20 % Hlavní představitelé
20 % Surovost

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

S láskou Vincent | Loving Vincent

Do českých a slovenských kin dorazil před pár dny snímek, který si jen tak s kterýmkoliv snímkem historie nespletete. Film S láskou Vincent pojednávající o posledních momentech života slavného malíře Vincenta Van Gogha je totiž jako vůbec první snímek historie složen kompletně z olejových maleb, které imitují právě styl malíře, o jehož životě tenhle životopisný snímek pojednává. Práci 120 malířů, která vyústila v 65 tisíc maleb rozpohybovaných do netradičního filmu najdete od 25. ledna v nabídce vybraných kin. Má ovšem tenhle snímek co nabídnout za hranicemi ojedinělé vizuální podoby?