Přeskočit na hlavní obsah

The Artist [90%]



http://www.csfd.cz/film/296765-the-artist/


V kinech ČR od:16.02.2012 

  • Francie 

    Artist, The

Romantický / Komedie / Drama
Francie / Belgie, 2011, 100 min

Hudba:

 Ludovic Bource


Nominace na letošní ročník cen akademie Oscar byly před několika dny ohlášeny.  Letos se tak v rámci objektivního pohledu do slavnostního galavečera pokusím stihnout veškeré snímky nominované v hlavní kategorii, tedy nejlepší film. Jako první se tady zaměřím na snímek, jenž v letošním roce nasbíral celých deset nominací. Není to však tak úplně obyčejný film. The Artist je němý snímek. V současné době, kdy se studia předhánějí v inovacích typu digitalizované obrazy, našlapané efekty a stereoskopická projekce, se rozhodli tvůrci snímku divákům přednést dobovou sondu ve formě tehdy známé. Akademii se tato kombinace evidentně líbila. Ocení ji ale i běžný divák?

Píše se rok 1927. Hollywood je místem, kde se sny stávají skutečností. George Valentin je jednou z největších hvězd filmového průmyslu. Jeho filmy jsou oblíbené a vydělávají. Jednoho dne potkává náhodou při pózování pro novináře krásnou Peppy Millerovou, která se chce stát hvězdou. Toto setkání se jim oběma   stane osudným. Zatímco Peppy se tvrdou prací začne probojovávat na vrchol, Georgova kariéra díky sporům s producentem a neochotou zabývat se novým modním výstřelkem ve formě zvukového filmu rapidně upadá. Pokusí se tedy prorazit na vlastní pěst. Ovšem s pýchou téměř vždy přichází pád. Někdy až na samotné dno.


Je těžké být objektivní a nestranit filmu jakým je The Artist. Když se k vám totiž dostane snímek, který už jen na první pohled z traileru vypadá tak, jako by jej někdo našel schovaný v sejfu Hollywoodského producenta dvacátých let minulého století, je těžké udržet si chladnou hlavu a tiše nezávidět odvahu tvůrců na straně jedné, na straně druhé pak sledovat, jak i v této formě dokáže snímek diváka odzbrojit. Cinefilní pocity stranou, tento snímek by neměl uniknout žádnému divákovi filmů. Proč? Jednoduše protože The Artist   u mě vyvolal něco, co jsem dlouho nezažil. Jednoduché potěšení z filmu jako takového.


Prvním střípkem síly tohoto snímku je samozřejmě forma. Tvůrci totiž využívají stejných postupů, druhů svícení a snímání i střihových skladeb jako kdysi. Nechybí i občasná chybka v obraze případně místy i pomrkávání ve směru sebereflexe. Je až s podivem, že i v dnešní době dokáže takovýto snímek oslovit takhle silně. Dalším důvodem, který s formou souvisí je herectví. Pokud totiž zde funguje něco stejně spolehlivě jako forma, je to právě herecký projev hlavních postav. Jean Dujardin je totiž v roli němého idolu žen naprosto fascinující. Místy se mu totiž daří evokovat svým projevem variaci na Gene Kellyho němé éry.


A když už jsme u toho Gene Kellyho, The Artist nabízí obdobnou formu náhledu do Hollywoodu té doby, jako jeho snímek Zpívání v dešti. Zní to možná až nadsazeně, nicméně The Artist je snímkem, který má potenciál dostat se do zlatého fondu právě díky tomu. Iluzi 20. let totiž navozuje bezchybně, na herce je radost pohledět a důkaz, že to jde i bez digitálních efektů za miliony a 3D je k nezaplacení. Hudebně snímek taktéž nemá chybu a tak v podstatě jediné, co se dá filmu vyčíst, je místy trochu banální příběh. Nicméně, když vezmeme v potaz, jaké filmy se v té době točily, The Artist mezi ně dokonale zapadá.


Pokud tedy nepatříte k naprostým ignorantům vůči filmovému průmyslu a filmy pro vás nekončí u vrcholné produkce Zdeňka Trošky, dejte The Artist šanci. Dlouho tu takhle originálně pojatý snímek nebyl. Dovolil bych si tvrdit, že ne od samotné němé éry. Všechno funguje naprosto spolehlivě a v ideálním případě pochopíte, jaký požitek byl pro dobové diváky každý nový film. Je tak fajn, že podobnou snahu akademie ocenila a nikdo nemůže říct, že ne oprávněně. To jak si snímek povede u diváků, je už jen na vás. Necháte se pohltit atmosférou 20. let?

George Valentin byl jednou z největších hvězd němého filmu ale s nástupem zvukového filmu zažil díky své pýše pád až na dno. Nebo to tak nebylo? The Artist je originální snímek, dýchající atmosférou 20. let minulého století s takovou vervou, že je možné zapomenout, kdy byl vlastně natočen. Skvělé herecké výkony, vynikající hudba a dokonalé zpracování. Vrací zážitek ze sledování filmu zpět do divákova srdce. Pokud nepatříte mezi filmové ignoranty, tohle je nutnost. Dlouho se mi totiž nestalo, že by ve mně film vyvolal podobně dojímavé pocity jako právě The Artist. 


Hodnocení

90%




Koktejl :
50 % Skvělé zpracování a herecké výkony
20 % Němá éra
20 % Nostalgie
10 % Minuty čistého potěšení z filmu


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?