Přeskočit na hlavní obsah

Tady to musí být | This Must Be the Place [75%]

Tady to musí být
http://www.csfd.cz/film/278447-tady-to-musi-byt/
Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 19.04.2012 Film Europe
V kinech SR od: 22.03.2012 Film Europe
Režie: Paolo Sorrentino
Scénář: Umberto Contarello, Paolo Sorrentino
Hrají: Sean Penn, Frances McDormand, Judd Hirsch, Eve Hewson, Tom Archdeacon, Shea Whigham, Harry Dean Stanton, Kerry Condon, Gordon Michaels, Joyce Van Patten, David Byrne, Liron Levo
Drama / Komedie / Road movie | Itálie / Francie / Irsko, 2011, 118 min

Sean Penn je u mnoha lidí, včetně mě, vyprofilován jako ten typ herce, kterému jde hlavně o party, jež zavání filmovými oceněními. Dvojnásobný držitel Oscara za hlavní roli si totiž až moc okatě vybírá v tomto ohledu silně lukrativní role. Díky tomu jsme jej mohli vidět například v nedávném Stromu života Terrence Malicka. Nyní přichází do českých kin s další, artověji zaměřenou záležitostí. Snímkem Tady to musí být od italského režiséra Paola Sorrentina, který je znám hlavně díky skvěle natočenému politickému portrétu Božský z roku 2008, který zabodoval i v Karlových Varech. 


Bývalý rocker Cheyenne žije již přes dvacet let v ústraní, mimo hudební průmysl. Poté co jeho hudba dohnala dva lidi k sebevraždě, rozhodl se skoncovat se svojí hudební kariérou. Nyní se věnuje obchodování s akciemi a trávení času se svojí manželkou. Jednoho dne ho doma zastihne nepříjemná novina. Jeho otec, se kterým se téměř třicet let neviděl, umírá. Vydává se tedy zpět domů, kam jak brzy zjistí přichází příliš pozdě. Jediné co po jeho otci zbylo, jsou poznámky z jeho celoživotního pátrání. Jeho otec se totiž celý život snažil vypátrat nacistu, který jej v Osvětimi ponížil. Cheyenne se rozhodne v otcově odkazu pokračovat a pokusí se vypátrat ztraceného Němce na vlastní pěst. Pátrání po válečném zločinci mu brzy otevírá oči a sám začíná zpochybňovat svoje přesvědčení, že pokud je na něco pozdě, je jednoduše pozdě. Nikdy totiž není pozdě na změnu. Ani u přestárlé rockové hvězdy, která v minulosti odmítla dospět. 

Když se před nějakým časem objevil trailer na tento snímek, měl jsem poněkud rozpačité pocity. Přeci jen nepatřím mezi lidi, kteří jsou schopní akceptovat Seanna Penna. Jednoduše jeho snaha dostat diváka svým expresivním, do extrému zahnaným hereckým projevem se u mě vždy míjela účinkem. V té době jsem ovšem byl zvědavý na další snímek italské naděje Paola Sorrentina, jehož božský pro mě představuje dodnes jakýsi svěží vítr do evropské kinematografie, zejména díky řemeslné stránce. Rozhodl jsem se dát snímku šanci, hned jak zaútočí na naše kina. A vy byste měli také, originálních záležitostí, které zároveň nejsou adaptací, je totiž čím dál méně a Tady to musí být je právě jedna z nich.  


Pokud ovšem u některých filmů tvrdím, že nejsou záležitostí pro každého, u tohoto to platí dvojnásob. Road trip vyhaslé rockové hvězdy, která v pátrání po nacistovi napříč Amerikou hledá svůj nový smysl života je totiž poněkud náročnější na divákovu pozornost. Sorrentino si totiž hraje s divákem podmanivou hru, ve které se snaží podrobit si diváka a vyvolat u něj emoce trochu jiným způsobem než jsme zvyklí. A v následujícím momentu vás opět vyhodí z rovnováhy. 

Silně je to také ovlivněno projevem Penna. Ten sice z počátku působí spíše jako karikatura, možná až výsměch všem rockovým hvězdám, nicméně postupem času se divák ztotožňuje s oním dítětem, uzavřeným v traumatech minulosti. Jeho snaha udělat za minulostí jednou pro vždy tlustou černou čáru je tak i přes absurdnost jeho povahy a chování v celku přirozená. Je tak dalším z jednotlivých střípků pozoruhodnosti tohoto snímku. Výsledný mix podmanivé hudby, skvělého vizuálu, originálního příběhu a zajímavého hereckého projevu, je tak něco, co vám možná v několika momentech bude připadat divně, ne-li šíleně, nicméně na závěr, kdy se dostaví onen příjemný pocit na konci filmu zjistíte, že vlastně vše fungovalo tak jak má.  


Tady to musí být je skvěle natočeným osobním dramatem, které v současné konkurenci působí svěžím dojmem a to jak po stránce vypravěčské, tak po stránce řemeslné. Zápletka sice stejně jako hlavní hrdina zavání celou dobu absurditou, kterou nesmete ani v momentě kdy běží závěrečné titulky, nicméně je dost možné, že vám to v konečném důsledku ani vadit nebude. Necelé dvě hodiny utečou překvapivě rychle a vy si užijete filmový zážitek, který zase trochu nabourá hranice klasického osobního dramatu.


Přestárlý rocker Cheyenne se vydává napříč Amerikou lovit ztraceného nacisty z Osvětimi. Paolo Sorrentino servíruje divákům působivý a značně originální příběh, v osobitém podání. Místy sice zavání až přílišnou absurditou a s postavou Seana Penna se poměrně těžko z počátku sympatizuje, ovšem v momentě kdy se tak stane, vás Tady to musí být strhne a nepustí. O skvělé hudbě a perfektním budování atmosféry snad ani nemluvě.  
Hodnocení: 60%


Koktejl :
20 % Originalita
25 % Absurdita, se kterou se sžijete  
25 % Skvělá hudba
20 % Zpracování
10 % Přestárlý rocker

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde... 

Dokonalý svědek s.r.o. | The Wedding Ringer [60%]

Komik Kevin Hart jede. Ze stand-up baviče se v posledních letech stává nová afro-americká filmařská kasovní jistota. Lidi baví, talent má a umí si vybírat přesně ty nenáročné materiály, které jsou předurčené ke kasovním úspěchům. The Wedding Ringer na tom není jinak. Rodinných oddychových komedií tu bylo již spousta a těch s tématikou svatby také není zrovna málo, nicméně i přesto si právě tato nová komedie, které domácí kinopremiéra byla začátkem roku zrušená, své diváky rozhodně najde. Jen nečekejte zázraky. 

Doug (Josh Gad) je úspěšný podnikatel, který má vše co by si jen mohl mladý člověk jako on přát. Po otci zdědil vysoké bohatství ve formě úspěšné firmy, v osobním životě má pak krásnou partnerku Gretchen (Kaley Cuoco-Sweeting), se kterou se hodlá co nejdříve oženit. Jenže právě v tom je problém. Díky svému problematickému dětství a pozdějšímu zaměření na práci totiž Doug neměl nikdy moc čas na přátele a tak nemá koho by si pozval na svatbu a co je ještě horší, nemá nikoho, kdo b…