Přeskočit na hlavní obsah

Tady to musí být | This Must Be the Place [75%]

Tady to musí být
http://www.csfd.cz/film/278447-tady-to-musi-byt/
Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 19.04.2012 Film Europe
V kinech SR od: 22.03.2012 Film Europe
Režie: Paolo Sorrentino
Scénář: Umberto Contarello, Paolo Sorrentino
Hrají: Sean Penn, Frances McDormand, Judd Hirsch, Eve Hewson, Tom Archdeacon, Shea Whigham, Harry Dean Stanton, Kerry Condon, Gordon Michaels, Joyce Van Patten, David Byrne, Liron Levo
Drama / Komedie / Road movie | Itálie / Francie / Irsko, 2011, 118 min

Sean Penn je u mnoha lidí, včetně mě, vyprofilován jako ten typ herce, kterému jde hlavně o party, jež zavání filmovými oceněními. Dvojnásobný držitel Oscara za hlavní roli si totiž až moc okatě vybírá v tomto ohledu silně lukrativní role. Díky tomu jsme jej mohli vidět například v nedávném Stromu života Terrence Malicka. Nyní přichází do českých kin s další, artověji zaměřenou záležitostí. Snímkem Tady to musí být od italského režiséra Paola Sorrentina, který je znám hlavně díky skvěle natočenému politickému portrétu Božský z roku 2008, který zabodoval i v Karlových Varech. 


Bývalý rocker Cheyenne žije již přes dvacet let v ústraní, mimo hudební průmysl. Poté co jeho hudba dohnala dva lidi k sebevraždě, rozhodl se skoncovat se svojí hudební kariérou. Nyní se věnuje obchodování s akciemi a trávení času se svojí manželkou. Jednoho dne ho doma zastihne nepříjemná novina. Jeho otec, se kterým se téměř třicet let neviděl, umírá. Vydává se tedy zpět domů, kam jak brzy zjistí přichází příliš pozdě. Jediné co po jeho otci zbylo, jsou poznámky z jeho celoživotního pátrání. Jeho otec se totiž celý život snažil vypátrat nacistu, který jej v Osvětimi ponížil. Cheyenne se rozhodne v otcově odkazu pokračovat a pokusí se vypátrat ztraceného Němce na vlastní pěst. Pátrání po válečném zločinci mu brzy otevírá oči a sám začíná zpochybňovat svoje přesvědčení, že pokud je na něco pozdě, je jednoduše pozdě. Nikdy totiž není pozdě na změnu. Ani u přestárlé rockové hvězdy, která v minulosti odmítla dospět. 

Když se před nějakým časem objevil trailer na tento snímek, měl jsem poněkud rozpačité pocity. Přeci jen nepatřím mezi lidi, kteří jsou schopní akceptovat Seanna Penna. Jednoduše jeho snaha dostat diváka svým expresivním, do extrému zahnaným hereckým projevem se u mě vždy míjela účinkem. V té době jsem ovšem byl zvědavý na další snímek italské naděje Paola Sorrentina, jehož božský pro mě představuje dodnes jakýsi svěží vítr do evropské kinematografie, zejména díky řemeslné stránce. Rozhodl jsem se dát snímku šanci, hned jak zaútočí na naše kina. A vy byste měli také, originálních záležitostí, které zároveň nejsou adaptací, je totiž čím dál méně a Tady to musí být je právě jedna z nich.  


Pokud ovšem u některých filmů tvrdím, že nejsou záležitostí pro každého, u tohoto to platí dvojnásob. Road trip vyhaslé rockové hvězdy, která v pátrání po nacistovi napříč Amerikou hledá svůj nový smysl života je totiž poněkud náročnější na divákovu pozornost. Sorrentino si totiž hraje s divákem podmanivou hru, ve které se snaží podrobit si diváka a vyvolat u něj emoce trochu jiným způsobem než jsme zvyklí. A v následujícím momentu vás opět vyhodí z rovnováhy. 

Silně je to také ovlivněno projevem Penna. Ten sice z počátku působí spíše jako karikatura, možná až výsměch všem rockovým hvězdám, nicméně postupem času se divák ztotožňuje s oním dítětem, uzavřeným v traumatech minulosti. Jeho snaha udělat za minulostí jednou pro vždy tlustou černou čáru je tak i přes absurdnost jeho povahy a chování v celku přirozená. Je tak dalším z jednotlivých střípků pozoruhodnosti tohoto snímku. Výsledný mix podmanivé hudby, skvělého vizuálu, originálního příběhu a zajímavého hereckého projevu, je tak něco, co vám možná v několika momentech bude připadat divně, ne-li šíleně, nicméně na závěr, kdy se dostaví onen příjemný pocit na konci filmu zjistíte, že vlastně vše fungovalo tak jak má.  


Tady to musí být je skvěle natočeným osobním dramatem, které v současné konkurenci působí svěžím dojmem a to jak po stránce vypravěčské, tak po stránce řemeslné. Zápletka sice stejně jako hlavní hrdina zavání celou dobu absurditou, kterou nesmete ani v momentě kdy běží závěrečné titulky, nicméně je dost možné, že vám to v konečném důsledku ani vadit nebude. Necelé dvě hodiny utečou překvapivě rychle a vy si užijete filmový zážitek, který zase trochu nabourá hranice klasického osobního dramatu.


Přestárlý rocker Cheyenne se vydává napříč Amerikou lovit ztraceného nacisty z Osvětimi. Paolo Sorrentino servíruje divákům působivý a značně originální příběh, v osobitém podání. Místy sice zavání až přílišnou absurditou a s postavou Seana Penna se poměrně těžko z počátku sympatizuje, ovšem v momentě kdy se tak stane, vás Tady to musí být strhne a nepustí. O skvělé hudbě a perfektním budování atmosféry snad ani nemluvě.  
Hodnocení: 60%


Koktejl :
20 % Originalita
25 % Absurdita, se kterou se sžijete  
25 % Skvělá hudba
20 % Zpracování
10 % Přestárlý rocker

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.