Přeskočit na hlavní obsah

Tady to musí být | This Must Be the Place [75%]

Tady to musí být
http://www.csfd.cz/film/278447-tady-to-musi-byt/
Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 19.04.2012 Film Europe
V kinech SR od: 22.03.2012 Film Europe
Režie: Paolo Sorrentino
Scénář: Umberto Contarello, Paolo Sorrentino
Hrají: Sean Penn, Frances McDormand, Judd Hirsch, Eve Hewson, Tom Archdeacon, Shea Whigham, Harry Dean Stanton, Kerry Condon, Gordon Michaels, Joyce Van Patten, David Byrne, Liron Levo
Drama / Komedie / Road movie | Itálie / Francie / Irsko, 2011, 118 min

Sean Penn je u mnoha lidí, včetně mě, vyprofilován jako ten typ herce, kterému jde hlavně o party, jež zavání filmovými oceněními. Dvojnásobný držitel Oscara za hlavní roli si totiž až moc okatě vybírá v tomto ohledu silně lukrativní role. Díky tomu jsme jej mohli vidět například v nedávném Stromu života Terrence Malicka. Nyní přichází do českých kin s další, artověji zaměřenou záležitostí. Snímkem Tady to musí být od italského režiséra Paola Sorrentina, který je znám hlavně díky skvěle natočenému politickému portrétu Božský z roku 2008, který zabodoval i v Karlových Varech. 


Bývalý rocker Cheyenne žije již přes dvacet let v ústraní, mimo hudební průmysl. Poté co jeho hudba dohnala dva lidi k sebevraždě, rozhodl se skoncovat se svojí hudební kariérou. Nyní se věnuje obchodování s akciemi a trávení času se svojí manželkou. Jednoho dne ho doma zastihne nepříjemná novina. Jeho otec, se kterým se téměř třicet let neviděl, umírá. Vydává se tedy zpět domů, kam jak brzy zjistí přichází příliš pozdě. Jediné co po jeho otci zbylo, jsou poznámky z jeho celoživotního pátrání. Jeho otec se totiž celý život snažil vypátrat nacistu, který jej v Osvětimi ponížil. Cheyenne se rozhodne v otcově odkazu pokračovat a pokusí se vypátrat ztraceného Němce na vlastní pěst. Pátrání po válečném zločinci mu brzy otevírá oči a sám začíná zpochybňovat svoje přesvědčení, že pokud je na něco pozdě, je jednoduše pozdě. Nikdy totiž není pozdě na změnu. Ani u přestárlé rockové hvězdy, která v minulosti odmítla dospět. 

Když se před nějakým časem objevil trailer na tento snímek, měl jsem poněkud rozpačité pocity. Přeci jen nepatřím mezi lidi, kteří jsou schopní akceptovat Seanna Penna. Jednoduše jeho snaha dostat diváka svým expresivním, do extrému zahnaným hereckým projevem se u mě vždy míjela účinkem. V té době jsem ovšem byl zvědavý na další snímek italské naděje Paola Sorrentina, jehož božský pro mě představuje dodnes jakýsi svěží vítr do evropské kinematografie, zejména díky řemeslné stránce. Rozhodl jsem se dát snímku šanci, hned jak zaútočí na naše kina. A vy byste měli také, originálních záležitostí, které zároveň nejsou adaptací, je totiž čím dál méně a Tady to musí být je právě jedna z nich.  


Pokud ovšem u některých filmů tvrdím, že nejsou záležitostí pro každého, u tohoto to platí dvojnásob. Road trip vyhaslé rockové hvězdy, která v pátrání po nacistovi napříč Amerikou hledá svůj nový smysl života je totiž poněkud náročnější na divákovu pozornost. Sorrentino si totiž hraje s divákem podmanivou hru, ve které se snaží podrobit si diváka a vyvolat u něj emoce trochu jiným způsobem než jsme zvyklí. A v následujícím momentu vás opět vyhodí z rovnováhy. 

Silně je to také ovlivněno projevem Penna. Ten sice z počátku působí spíše jako karikatura, možná až výsměch všem rockovým hvězdám, nicméně postupem času se divák ztotožňuje s oním dítětem, uzavřeným v traumatech minulosti. Jeho snaha udělat za minulostí jednou pro vždy tlustou černou čáru je tak i přes absurdnost jeho povahy a chování v celku přirozená. Je tak dalším z jednotlivých střípků pozoruhodnosti tohoto snímku. Výsledný mix podmanivé hudby, skvělého vizuálu, originálního příběhu a zajímavého hereckého projevu, je tak něco, co vám možná v několika momentech bude připadat divně, ne-li šíleně, nicméně na závěr, kdy se dostaví onen příjemný pocit na konci filmu zjistíte, že vlastně vše fungovalo tak jak má.  


Tady to musí být je skvěle natočeným osobním dramatem, které v současné konkurenci působí svěžím dojmem a to jak po stránce vypravěčské, tak po stránce řemeslné. Zápletka sice stejně jako hlavní hrdina zavání celou dobu absurditou, kterou nesmete ani v momentě kdy běží závěrečné titulky, nicméně je dost možné, že vám to v konečném důsledku ani vadit nebude. Necelé dvě hodiny utečou překvapivě rychle a vy si užijete filmový zážitek, který zase trochu nabourá hranice klasického osobního dramatu.


Přestárlý rocker Cheyenne se vydává napříč Amerikou lovit ztraceného nacisty z Osvětimi. Paolo Sorrentino servíruje divákům působivý a značně originální příběh, v osobitém podání. Místy sice zavání až přílišnou absurditou a s postavou Seana Penna se poměrně těžko z počátku sympatizuje, ovšem v momentě kdy se tak stane, vás Tady to musí být strhne a nepustí. O skvělé hudbě a perfektním budování atmosféry snad ani nemluvě.  
Hodnocení: 60%


Koktejl :
20 % Originalita
25 % Absurdita, se kterou se sžijete  
25 % Skvělá hudba
20 % Zpracování
10 % Přestárlý rocker

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?