Přeskočit na hlavní obsah

Gambit [50%]

Gambit
http://www.csfd.cz/film/228325-gambit/
http://www.imdb.com/title/tt0404978/

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 21.03.2013 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 21.03.2013 Bontonfilm SK

Komedie / Krimi
USA, 2012, 86 min

Režie: Michael Hoffman
Scénář: Ethan Coen, Joel Coen
Kamera: Florian Ballhaus
Hudba: Rolfe Kent
Hrají: Colin Firth, Cameron Diaz, Alan Rickman, Stanley Tucci, Tom Courtenay, Cloris Leachman, Anna Skellern, Togo Igawa

Gambit je vskutku zajímavým snímkem. Taková napůl  předělávka snímku z roku 1966, pluje už nějakou dobu mimo radar filmového fanouška, byť má zanedlouho premiéru v českých kinech. Snímek který se honosí nejedním zvučným jménem v obsazení a scénářem z pera bratří Coenů by si logicky zasluhoval větší pozornost. Proč tomu ale tak není, jsem se rozhodl rozvést na dalších řádcích.  

Harry Deane pracuje pro bohatého sběratele umění Lionela Shahbandara. Práce ho baví, nicméně jeho šéf už tolik ne. Arogantní a sebestředný sběratel dožene Harryho až k zosnování plánu. Spolu se svým známým, padělatelem umění, připraví past na svého zaměstnavatele. Na jejím konci na něj a jeho kumpány čeká pohádkové jmění. Vše má ovšem jeden háček. K tomu aby jeho plán fungoval, je třeba přesvědčit ke spolupráci americkou kovbojku PJ Puznowskou. Zdánlivě bezchybný plán však nebude ani zdaleka tak jednoduchý, jak si Harry představuje. 


Gambit se vás už od úvodních momentů snaží naverbovat tvorbou iluze, že se jedná o snímek ne nepodobný klasickému Růžovému panterovi s Peterem Sellersem, nicméně není tomu ani zdaleka tak. Nemyslím tím teď jen úvodní animovanou sekvenci, která toto srovnání přímo vyvolává nejen naznačuje. Spíše jde o snahu o žoviálnost v kombinaci s loupežným snímkem, přesněji loupežnou komedií. Přitom se ale snaží si udržet tvář něčeho více než jen běžné komedie která se točí kolem hlavního plánu a postavy nejsou ničím víc než jen figurkami na šachovnici. 

Bohužel tady to jednoduše nefunguje. Nejde prostě jít jedním směrem ale pořád si nechávat vrátka otevřená směrem opačným. Od prvních momentů je totiž hlavním problémem umělost, která jde jak z herců tak vůbec z celého snímku cítit na míle daleko. Naštěstí tenhle objev přichází poměrně brzo, takže si divák nestíhá vytvářet iluze a je vrhnut rovnou do jezera přehrávání a bezcharakternosti. Někdo by to mohl obhajovat, že záměrná přílišná expresivita byl tvůrčí záměr, nicméně blbost nelze omluvit dobrými úmysly. A přesně v momentě, kdy na hru přistoupíte, snímek, napodobujíce žábu unikající před lidskou rukou, uskočí stranou. 

V záplavě naivně hloupých postav a motivů se totiž dá nalézt hned několik světlých momentů, které silně kontrastují se zbytkem filmu, který je takříkajíc bez nápadu. Kupříkladu asijští obchodníci využívající neznalost jazyka ve svůj prospěch nejsou úplně revolučním momentem, nicméně zde fungují téměř bez chyby, stejně jako running joke s ledem. Oproti tomu americký akcent Cameron Diaz je i v rámci komediálního snímku něčím, přes co se bude hned několik lidí dostávat jen těžko. Stanley Tucci se svým uměleckým poradcem původem z Německa je pak někde na půli cesty, neboť díky svému charisma je schopný utáhnout i sebeblbější roli, kterou mu tvůrci napíší. Dalším překvapivě nepříliš světlým momentem je hlavně ústřední dvojice Rickman x Frith, kdy jeden v porovnání se svými ostatními rolemi jede na úsporný režim, zatímco čerstvý držitel Oscara za Královu řeč jede ňoumu bez nápadu, kterého jediná dobrá charakterní vlastnost je fakt, že z plátna zmizí za necelou hodinku a půl.      

A tak je to vlastně s celým filmem. Gambit se snaží být něčím víc, avšak k zemi jde už po prvním kole. Účast několika hvězd toto utrpení dělá jen bolestivějším. Asi jako kdyby Rocky po hodině a půl trénování dostal knockout na jednu ránu. Gambit je koncentrovanou nudou a zbytečností, která veškeré snahy utopí v šedi průměru. Snímek který bude pravděpodobně už navždy zapsán na triku všech zúčastněných šedou barvou jako film, který ačkoliv někdy někdo natočil, nikdo vlastně neví proč. Po odchodu z kina už totiž málokdo bude vědět, o čem vlastně byl. 

Tak takhle asi ne. Šedá myš hvězdným obsazením? I to se stává. Hloupá, naivní a těžce neoriginální story, která nemá moc co nabídnout a těch pár dobrých momentů to jednoduše nemá šanci zachránit. Hvězdy přehrávají, nudí a otravují, hned několik věcí je na facku jak dělaných a zbytečnost a umělost snímku je až do nebe volající. Gambit je jednohubka, kterou si podruhé rozhodně nedám. 


    Hodnocení: 50%

Koktejl: 
25% Nuda
25% Předvídatelnost
25% Otrava
25% Hvězdy

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Black Widow

Dlouho odkládaná sólová mise pro Black Widow je konečně tady. Zatímco Warneři se se svými komiksovkami snažili alespoń částečně uspět v době pandemie, Marvel odkládal dokud to jen šlo. A tak jeho letošní filmová a seriálová nabídka je o to objemnější. Po trojici seriálů se ovšem dostává ke slovu i samotný snímek, který celou novou fázi Marvelu měl původně odstartovat. Výprava do minulosti nejvýraznější ženské členky Avengers do období chvíli po  Captain America: Občanská válka   je právě teď v kinech. Vyplatí se na ni vyrazit?    

Kurýr: Restart | Transporter Refueled [40%]

Když se před lety sportovec Jason Statham rozhodl po několika hudebních videoklipech také vyzkoušet seriozní herectví, dopomohl mu k herecké kariéře režisér Guy Ritchie dvojicí svých snímků. Byl to ale až producent Luc Besson, který s ním v hlavní roli rozjel akční záležitost Kurýr , která čerpala notnou inspiraci v reklamní sérii The Hire automobilky BMW. Z Kurýra se stal hit, který se dočkal dvou dalších pokračování a jednoho televizního seriálu, zatímco z představitele hlavní role se stal pojem mezi akčními hrdiny a dnes patří mezi nejvýraznější představitele žánru posledních let. Když se po nepříliš vyvedené trojce rozhodl se značkou skončit Jason Statham, jeho roli přebral britský herec Ed Skrein, který právě díky této roli opustil seriál Hra o trůny . Stojí