Přeskočit na hlavní obsah

Na dřeň | De Rouille et d'os [70%]

Na dřeň
http://www.csfd.cz/film/302446-na-dren/
http://www.imdb.com/title/tt2053425/

Alternativní názvy: De Rouille et d'os, Rust and Bone, Z hrdze a kosti


Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 28.03.2013 Falcon
V kinech SR od: 07.03.2013 ITAFilm

Drama / Romantický
Francie / Belgie, 2012, 120 min

Režie: Jacques Audiard
Scénář: Jacques Audiard
Kamera: Stéphane Fontaine
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Marion Cotillard, Matthias Schoenaerts, Bouli Lanners, Céline Sallette, Corinne Masiero

Francouzský režisér Jacques Audiard se k nám do kin naposledy podíval před více jak třemi lety se snímkem Prorok.Nyní se do kin dostává jeho loňský snímek Na dřeň, který mimojiné posbíral několik nomincací na Zlaté glóby a ceny BAFTA. Ačkoliv ani jednu z nominací neproměnil, nese si s sebou auru vydařené artové podívané kterou by neměli zájemci o trochu hodnotnější kinematografii minout. Stojí tedy drama, které od příštího čtvrtka najdete v nabídce tuzemských kin za vvaši návštěvu?  

Bývalému zápasnikovi Alimu se ze dne na den změnil svět. Dostal do péče svého pětiletého syna a aby se o něj mohl postarat, příjíždí do Francie. Jelikož nemá práci ani peníze, vyhledá svoji sestru a hledá útočiště u ní. Nachází práci jako hlídač v nočním klubu, kdy při jedné ze směn pomáhá od násilníka návštěvnici klubu Stephanie. Jelikož není ve stavu aby mohla řídit domů, nabídne ji odvoz. Stephanie, která pracuje v nedalekém Aquaparku jako cvičitelka vodních zvířat, se několik dní poté stane v práci nehoda, která skončí amputací jejich nohou. Po nějaké době se jejich cesty znovu spojí a Ali se snaží zlomené Stephanie vrátit sílu do života.

Nebojte se, další citově vydírací drama vás tady rozhodně nečeká. Audiard totiž přináší překvapivě osobní spletenec příběhů dvou lidí, kteří i když to možná bude znít blbě, jsou poměrně nesympatičtí hrdinové. Zatímco Stephanie v podání Marion Cotillard se divákovi dostane postupem narativu pod kůži, nic takového se Alimu nestane. A to i když se vás snažé snímek přesvědčit o opaku. Jednoduše je vám podáváno několik důkazů o jeho dobrosrdečnosti, nicméně na konci dne je to opět ten stejný člověk, pronásledující své sny bez ohledu na následky. 

I přes značnou rezervovanosti, Na dřeň přináší silně osobní zážitek který se k oslovení diváka nesnaží využívat skrze dojemnou hudbu, nicméně spíše nechává promluvit své silně osobní pojetí. Emoce nepodbarvuje, nechává diváka doslovat tápat v tichém prostoru a přímo reagovat se situacemi, kterým čelí hlavní hrdinové. Díky tomu je tak, minimálně první polovina snímku doslova odzbrojujícím dramatem, které si pokud štěstí nebude přát může zaviněním osudu prožít i někdo z nás. Druhá polovina bohužel tento obraz rozbíjí. 

Ustupuje se v ní totiž vstříc žánrovým konvencím a příběh místo snahy jít jiným směrem využívá až překvapivě do velké míry zavedené postupy a tím ubírá, až na uměle překvapivé momenty, napětí z obecenstva. Jeto poměrně škoda, být to naivní nezávislá romantická komedie, podobný přechod by asi příliš nevadil. Na dřeň je ovšem osobním dramatem, které se snaží vytvořit lidské postavy bez obalu a bez přidaných hodnot. Během dvou hodin od tohoto ale postupně ustupuje a v závěru se to rychle snaží dohnat. Možná je to jen můj dojem ale uspěchané finále mi do celého příběhu jednoduše nesedí a přijde mi jako pěst na oko. Pořád je ale možné, že jsem celý film špatně pochopil a bylo to vlastně úplně o nečem jiném. 

Na dřeň je i tak vizuálně zajímavou, osobní a co se týče emocí poměrně introvertní podívanou, která si sama trochu podráží nohy při snaze na ploše dvou hodin vykreslit příběh dvou naprosto odlišných lidí, kterých osudy se náhodou spojily. Filmový klenot to tentokrát není, nicméně solidní drama se zajímavými hereckými výkony a atmosférou ano. Pokud je drama s trochou neprvoplánové romantiky co hledáte, Na dřeň je poměrně solidní volba. 

Ali a Stephanie a jejich náhodné setkání. Na dřeň je přehlídka zajímavých charakterů v překvapivě hodně osobním dramatu se špetkou romantiky, která trpí především svojí délkou a až příliš velkými ústupky vstříc žánrovým konvencím a potřebě to nějak důstojně zakončit. Atmosféra vydařeného dramatu bez obalu se tak mírně rozpadá pod tíhou těchto tvůrčích rozhodnutí, ovšem i přesto se jedná  o více než solidní filmařský počin, jehož shlédnutí vás mrzet nebude. 


Hodnocení: 70%

Koktejl: 
35% Drama
20% Solidní herecké výkony, Cotillard především
25% Osobní rovina
20% Dlouhá stopáž rozmělňující účinky filmu

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.