Přeskočit na hlavní obsah

Nevědomí | Oblivion [65%]


Nevědomí

http://www.csfd.cz/film/282846-nevedomi/
http://www.imdb.com/title/tt1483013/

Alternativní názvy: Oblivion, Nevedomí


Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 18.04.2013 CinemArt
V kinech SR od: 18.04.2013 Barracuda Movie

Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Fantasy / Thriller
USA, 2013, 124 min

Režie: Joseph Kosinski
Scénář: Joseph Kosinski, Karl Gajdusek, Michael Arndt, William Monahan
Kamera: Claudio Miranda
Hudba: M83, Anthony Gonzalez
Hrají: Tom Cruise, Morgan Freeman, Olga Kurylenko, Nikolaj Coster-Waldau, Andrea Riseborough, Zoë Bell, Melissa Leo, James Rawlings

Joseph Kosinski vstoupil do filmového průmyslu před pár lety svým celovečerním debutem, pokračováním kultovního snímku Tron z roku 1982, digitálním velkofilmem TRON: Legacy. Pro mnohé, mě včetně, se jedná o nedoceněný snímek, který své nedostatky po příběhové stránce více než dostatečně vynahrazuje svým audiovizuálním kabátem, který bez debat patří k tomu nejlepšímu, co se za poslední léta na filmová plátna dostalo. Ještě než se však Kosinski pustí do třetího dílu, rozhodl se věnovat svůj čas dalšímu sci-fi, snímku Nevědomí v hlavní roli s Tomem Cruisem, který se dostal tenhle týden do kin.  

Technik Jack Harper pracuje jako údržbář hlídkujících sond na válkou zpustošené zemi. Spolu se svojí partnerkou Victorií jsou jedinými obyvateli země, všichni ostatní se buď vyskytují na oběžné dráze v mechanickém kolosu zvaném Tet, případně na lidské základně na Titanu. Dvojici už zbývají poslední dva týdny dohlížení na sondy, které zajišťují bezproblémový provoz generátorů energie na povrchu naší planety, předtím, než se ke zbytku přeživších připojí. Na zemi totiž přežívají zbytky jednotek vetřelců, kteří přežili konec války. Ti chtějí sabotovat snahy lidské rasy o přežití mimo zpustošenou zem. Jak ovšem Jack zjišťuje, nic není úplně takové, jako by sem ohlo na první pohled zdát. Válka totiž ještě ani zdaleka neskončila...  

Kosinski potvrzuje jednu zásadní věc. Jako člověk, který má za sebou teprve dva filmy, se etabloval jako člověk s neskutečným audiovizuálním citem, který se nebojí využít spolupráce s proslavenými skupinami na poli elektronické hudby k tomu, aby divákům dodal podmanivý audiovizuální koktejl, který bude fungovat i naponěkolikáté. Pravda, není to sice tak hodnotná záležitost jako před lety uvnitř počítače, nicméně vizuální kvality jsou něco, co bude Nevědomí vytýkat opravdu jen ten největší puntičkář. Zásadní problémy tohoto sci-fi jsou totiž někde trochu jinde.  

Tahle epická podívaná za 120 mega je totiž pod naleštěným vizuálem něčím naprosto neoriginálním a hloupým. Příběh je plný nelogického chování postav,  zásadních děr v příběhu a ve své podstatě je recyklací všeho a zároveň ničeho. Když si totiž odeberete prvky, které jsou prachsprostě vypůjčené z jiných snímků podobného žánru (závěrečná scéna jako by byla napsaná pro pokračování Trona spíše než pro samostatné sci-fi), zbyde vám rádoby chytrá, naivní zápletka, která na trhu s originalitou moc nepochodila. 

Ono celkově ta post-apo atmosféra je na jednu stranu strašně fajn. nicméně jak se v tom člověk začne trochu rýpat, uvědomí si, že některé scenérie prostě a jednoduše žádným způsobem nemohou vzniknout a film tak vytváří naprosto absurdní verzi nelichotivé budoucnosti která zamotá mozek i tomu nejvíce naivnímu divákovi. Na druhou stranu místy trochu problematický kabátek doplňuje parádní hudební doprovod, který i ve slabších chvílích zachraňuje co se dá. Francouzské duo Daft Punk tentokrát nahradili jejich krajané M83, kteří sice udělali krok k trochu tradičnějšímu filmovému doprovodu, avšak v působivosti nabízí podobně hodnotný a do značné míry méně obvyklý hudební zážitek, který dokonale doplňuje především vizuálně zaměřený film.

Nevědomí je totiž ukázkovým případem snímku, na který se pěkně kouká a dokáže potěšit hned několika detaily, stejně jako některými motivy, nicméně v celku to tak nějak vlastně nefunguje a nikdo nevím proč. Morgan Freeman má málo prostoru a ani jeho mentorská pozice nestíhá zachraňovat to, co mizerný scénář pohřbil. Je to celkem škoda. Avšak i po započtení tohoto všeho si Nevědomí zaslouží velmi decentní palec nahoru. Nemůžu totiž říci, že bych se nudil, nebo se nebavil. Někdy sice na účet tvůrců, jindy proto, že v detailu snímek fungoval. Ty dvě hodiny ale utekly rychle a rád si to dám někdy znovu, což je věc, kterou o většině žánrové konkurence říci nemohu. Navíc má Morgana Freemana, který si neodpustí jednu nebo dvě jízlivé narážky, a to se počítá.   


Kosinski a jeho vizuální koncert podruhé, tentokrát ovšem výrazně slaběji. Nevědomí doplácí na stejné neduhy, které trápily druhého Trona, ovšem v kontextu prostoduchého post-apo scifi mišmaše kontrastují daleko více. Nevědomí je totiž těžce neoriginální a do značné míry hodně naivní podívanou, která se snaží působit sofistikovaně a chytře, nicméně divácký zážitek redukuje opět na několik málo scén a především perfektně naleštěnou audiovizuální stránku, tentorkát v doprovodu M83. Vyloženě špatné to není, ale podmanivé jako Tron také ne. Pro příště by možná bylo vhodné dopilovat těch několik děr o velikosti Grand Canyonu ve scénáři a mohla by z toho být fajn kultovka. Protentokrát jen decentní palec nahoru.  



Hodnocení: 65%

Koktejl: 
50% Nuda
25% Snaha o něco víc než to je
25% Film podle šablony

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...