Přeskočit na hlavní obsah

Nevědomí | Oblivion [65%]


Nevědomí

http://www.csfd.cz/film/282846-nevedomi/
http://www.imdb.com/title/tt1483013/

Alternativní názvy: Oblivion, Nevedomí


Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 18.04.2013 CinemArt
V kinech SR od: 18.04.2013 Barracuda Movie

Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Fantasy / Thriller
USA, 2013, 124 min

Režie: Joseph Kosinski
Scénář: Joseph Kosinski, Karl Gajdusek, Michael Arndt, William Monahan
Kamera: Claudio Miranda
Hudba: M83, Anthony Gonzalez
Hrají: Tom Cruise, Morgan Freeman, Olga Kurylenko, Nikolaj Coster-Waldau, Andrea Riseborough, Zoë Bell, Melissa Leo, James Rawlings

Joseph Kosinski vstoupil do filmového průmyslu před pár lety svým celovečerním debutem, pokračováním kultovního snímku Tron z roku 1982, digitálním velkofilmem TRON: Legacy. Pro mnohé, mě včetně, se jedná o nedoceněný snímek, který své nedostatky po příběhové stránce více než dostatečně vynahrazuje svým audiovizuálním kabátem, který bez debat patří k tomu nejlepšímu, co se za poslední léta na filmová plátna dostalo. Ještě než se však Kosinski pustí do třetího dílu, rozhodl se věnovat svůj čas dalšímu sci-fi, snímku Nevědomí v hlavní roli s Tomem Cruisem, který se dostal tenhle týden do kin.  

Technik Jack Harper pracuje jako údržbář hlídkujících sond na válkou zpustošené zemi. Spolu se svojí partnerkou Victorií jsou jedinými obyvateli země, všichni ostatní se buď vyskytují na oběžné dráze v mechanickém kolosu zvaném Tet, případně na lidské základně na Titanu. Dvojici už zbývají poslední dva týdny dohlížení na sondy, které zajišťují bezproblémový provoz generátorů energie na povrchu naší planety, předtím, než se ke zbytku přeživších připojí. Na zemi totiž přežívají zbytky jednotek vetřelců, kteří přežili konec války. Ti chtějí sabotovat snahy lidské rasy o přežití mimo zpustošenou zem. Jak ovšem Jack zjišťuje, nic není úplně takové, jako by sem ohlo na první pohled zdát. Válka totiž ještě ani zdaleka neskončila...  

Kosinski potvrzuje jednu zásadní věc. Jako člověk, který má za sebou teprve dva filmy, se etabloval jako člověk s neskutečným audiovizuálním citem, který se nebojí využít spolupráce s proslavenými skupinami na poli elektronické hudby k tomu, aby divákům dodal podmanivý audiovizuální koktejl, který bude fungovat i naponěkolikáté. Pravda, není to sice tak hodnotná záležitost jako před lety uvnitř počítače, nicméně vizuální kvality jsou něco, co bude Nevědomí vytýkat opravdu jen ten největší puntičkář. Zásadní problémy tohoto sci-fi jsou totiž někde trochu jinde.  

Tahle epická podívaná za 120 mega je totiž pod naleštěným vizuálem něčím naprosto neoriginálním a hloupým. Příběh je plný nelogického chování postav,  zásadních děr v příběhu a ve své podstatě je recyklací všeho a zároveň ničeho. Když si totiž odeberete prvky, které jsou prachsprostě vypůjčené z jiných snímků podobného žánru (závěrečná scéna jako by byla napsaná pro pokračování Trona spíše než pro samostatné sci-fi), zbyde vám rádoby chytrá, naivní zápletka, která na trhu s originalitou moc nepochodila. 

Ono celkově ta post-apo atmosféra je na jednu stranu strašně fajn. nicméně jak se v tom člověk začne trochu rýpat, uvědomí si, že některé scenérie prostě a jednoduše žádným způsobem nemohou vzniknout a film tak vytváří naprosto absurdní verzi nelichotivé budoucnosti která zamotá mozek i tomu nejvíce naivnímu divákovi. Na druhou stranu místy trochu problematický kabátek doplňuje parádní hudební doprovod, který i ve slabších chvílích zachraňuje co se dá. Francouzské duo Daft Punk tentokrát nahradili jejich krajané M83, kteří sice udělali krok k trochu tradičnějšímu filmovému doprovodu, avšak v působivosti nabízí podobně hodnotný a do značné míry méně obvyklý hudební zážitek, který dokonale doplňuje především vizuálně zaměřený film.

Nevědomí je totiž ukázkovým případem snímku, na který se pěkně kouká a dokáže potěšit hned několika detaily, stejně jako některými motivy, nicméně v celku to tak nějak vlastně nefunguje a nikdo nevím proč. Morgan Freeman má málo prostoru a ani jeho mentorská pozice nestíhá zachraňovat to, co mizerný scénář pohřbil. Je to celkem škoda. Avšak i po započtení tohoto všeho si Nevědomí zaslouží velmi decentní palec nahoru. Nemůžu totiž říci, že bych se nudil, nebo se nebavil. Někdy sice na účet tvůrců, jindy proto, že v detailu snímek fungoval. Ty dvě hodiny ale utekly rychle a rád si to dám někdy znovu, což je věc, kterou o většině žánrové konkurence říci nemohu. Navíc má Morgana Freemana, který si neodpustí jednu nebo dvě jízlivé narážky, a to se počítá.   


Kosinski a jeho vizuální koncert podruhé, tentokrát ovšem výrazně slaběji. Nevědomí doplácí na stejné neduhy, které trápily druhého Trona, ovšem v kontextu prostoduchého post-apo scifi mišmaše kontrastují daleko více. Nevědomí je totiž těžce neoriginální a do značné míry hodně naivní podívanou, která se snaží působit sofistikovaně a chytře, nicméně divácký zážitek redukuje opět na několik málo scén a především perfektně naleštěnou audiovizuální stránku, tentorkát v doprovodu M83. Vyloženě špatné to není, ale podmanivé jako Tron také ne. Pro příště by možná bylo vhodné dopilovat těch několik děr o velikosti Grand Canyonu ve scénáři a mohla by z toho být fajn kultovka. Protentokrát jen decentní palec nahoru.  



Hodnocení: 65%

Koktejl: 
50% Nuda
25% Snaha o něco víc než to je
25% Film podle šablony

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?