Přeskočit na hlavní obsah

Pád Bílého domu | Olympus Has Fallen [75%]


Pád Bílého domu

http://www.csfd.cz/film/318722-pad-bileho-domu/
http://www.imdb.com/title/tt2302755/

Alternativní názvy: Olympus Has Fallen, Pád Bieleho domu 


Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 11.04.2013 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 11.04.2013 Bontonfilm SK

Akční / Thriller
USA, 2013, 119 min

Režie: Antoine Fuqua
Scénář: Creighton Rothenberger, Katrin Benedikt
Hrají: Gerard Butler, Morgan Freeman, Finley Jacobsen, Radha Mitchell, Aaron Eckhart, Dylan McDermott, Ashley Judd, Cole Hauser, Melissa Leo, Tory Kittles, Angela Bassett, Robert Forster, Rick Yune, Phil Austin, Philippe Radelet, Shane Land, David Joseph Martinez, Arden Cho

Loni tu byly dvě sněhurky, tento rok si dáme zase pro změnu dvakrát útok na sídlo amerického prezidenta. Bílý dům se stane terčem útoku militantních skupin a to hned ve dvou akčních snímcích. Ještě než přijde další digitální smršť od Rolanda Emmericha ve filmu Útok na Bílý dům, přichází akční vypalovačka Pád Bílého domu s Gerardem Butlerem v hlavní roli. Okolo snímku se tvoří šeptanda, že se jedná o lepší smrtonostnou past, než jako předvedl John před pár týdny v kinech. Jaký je Pád Bílého domu pod režijní taktovkou tvůrce Training Day?


Mike Banning patřil mezi elitní členy prezidentské ochranky. Prezident Spojených států Bejnamin Asher v něj měl absolutní důvěru. To bylo ale před 18ti měsíci. Při rutinním přejezdu prezidentské kolony na benefiční akci za zimního večera došlo k dopravní kolizi a Mike v zájmu záchrany hlavy státu zachránil prezidenta na úkor jeho ženy. Poté byl suspendován a dnes pracuje jako úředník na ministerstvu financí. Den po Dnu nezávislosti přijíždí do Washingtonu zástupce Jižní Korey, který společně se zástupci americké vlády chtějí odvrátit krizi hrozící díky militantní Korejské lidově demokratické republice. Avšak v momentě, kdy toto setkání započne, Bílý dům se stane terčem teroristické skupiny hájící právě zájmy země na severní části Korejského poloostrova. Obrana sídla prezidenta je zaskočena a než stihnou armáda a policejní složky efektivně zareagovat, teroreisté jsou spolu s prezidentem a dalšími vysoce postavenými politiky unseni a drženi jako rukojmí v protiatomovém bunkru hluboko pod oválnou pracovnou. Mike, pracující v té době jen blok od místa útoku, se stává jedním z mála trénovaných agentů kteří jsou schopni zareagovat. Je nyní na něm, aby zdánlivě bezvýchodnou situaci ovlivnil a zachránil jak prezidenta, tak jeho syna který se ukrývá někde v okupovaném sídle. 

Pokud vám zápletka a vlastně celý snímek zavání tak trochu jako mix akčních osmdesátek a devadesátek, především pak dvojdílné přepadení se Stevenem Seagalem, patriotistické snímky s Chuckem Norrisem a nebo pak především McTiernanovu Smrtonostnou past, nebudete příliš daleko od skutečnosti. Pád Bílého domu je totiž jako vystřižený z této doby. Srdce fanouška akčního žánru tak zase jednou zaplesá. Do kina se dostal zase jednou nářez jako ze staré školy. 


Ano, můžete namítnout: "Ale, vždyť je to hloupé. Je tam plno nehezkých digitálních efektů a celé to je vlastně dost nelogické." Na tyto argumenty je ale jednoduchá odpověd, který z filmů ze kterých tato akční pecka vychází byl. Je to tak jednoduché, pokud čekáte naleštěnou záležitost, o které budete moci rozjímat ještě následující hodiny po projekci, volte rozhodně jinde, tady dojdete k psychické ujmě. Pád Bílého domu je totiž akční nářez, který zmíněné nedostatky kompenzuje jak nejlíp umí. Ano, je hloupý, ano je většinu času nelogický a hlavní časové schéma které pokrývá filmový narativ je vlastně úplná blbost. K tomu si přidejte opravdu mizerné digitální triky. Tolik k nedostatkům. Důvod, proč snímku uděluji takovéto hodnocení je fakt, že pod touto slupkou laciné proamerické propagandy v ne zrvona prvotřídním vizuálu se skrývá akčňák, který má větší koule než cokoliv, co za poslední dobu šlo do kin. McClane by se měl vážně obávat o svůj flek. Butler mu totiž názorně ukazuje, jak udělat z největšího symbolu Washingtonu kůlničku na dříví. S pořádnou porcí tomatové omáčky. 

Gerard Butler zpět v akci ukazuje, proč je 300: Bitva u Thermopyl nekomrpomisní akční dikcí z velké části díky jeho zásluze. V první polovině to sice ještě není tak výrazné, nicméně jakmile po slabším rozjezdu odloží kravatu a škrobené chování, nasadí vestu, do ruky Glock a začne sypat suché hlášky, Pád Bílého domu se stává jeho one man show s hostující šedou kůrou mozkovou teroristických jednotek. A já jako divák nemohu říct nic jiného než "Sakra, jo!" Takhle se to dělá, takhle to lidi baví a ještě se pořád najde dostatek lidí, kteří si na podobný snímek zajdou raději, než na další bezkrevnou záležitost s mírným ratingem.     

Pokud tedy patříte mezi tu akčně pozitivní část diváctva, nelze nic jiného, než doporučit co nejdříve návštěvu kina. Dostanete prvotřídní akční béčko se všemi klady i zápory, které toto tvrzení přináší. K tomu navíc parádní obsazení bohaté na známé tváře. To vše v patriotistickém balení se spoustou olova a krve. Servírujte dokuď je to stále ještě teplé.  
Gerard Butler a jeho krutopřísná dikce jak udělat akčňák s koulema, že se z toho i Johnu McClaneovi zatočí hlava, zejména v poslední době. Pád Bílého domu je naivní, nelogická a místy dostatečně hloupá proamerická propaganda v té nejčirejší podobě, obdařená mizernými digitálními efekty. Na druhou stranu je to také prvotřídní akční béčkový výplach, který zejména v druhé polovině rozpumpuje srdce nejednoho akčního fanouška do pořádného tempa. Butler je frajer, který už jen svým charismatem dělá z Bílého domu kůlničku na dříví, když přidá suché hlášky, stává se navíc ultimátním akčním hrdinou, který nám už v kině chyběl.



  Hodnocení: 75%

Koktejl: 
50% Akce
10% Nelogika
25% Patriotismus nejhrubšího zrna
15% Kečup jako za starých časů

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.