Přeskočit na hlavní obsah

Byzantium [70%]

Upíři prostě letí. Díky sáze, která není potřeba jmenovat, se upíři dostali zase do popředí diváckého zájmu. Nic na tom nemění fakt, že ti třpytící hezounci mají s klaickým pojetím tohoto stvoření pramálo společného. Od čtvrtka se ovšem do českých kin dostal snímek, který se rozhodl dokázat, že romance upíra a člověka v náctiletém podání může fungovat i bez třpytek a mizerných digitálních triků. Do českých kin se dostalo britské drama Byzantium. Stojí za váš čas?


Prostitutka Clara před dvěstě lety porušila staletí trvající koloběh upírského řádu když dar nesmrtelnosti ukradla jednomu ze svých klientů před nosem. Aby na světě nemusela žít takhle sama, zajistila nesmrtelnost za cenu lidské krve i své dceři. Nyní po dlouhých desetiletích co se potloukají na útěku před zákonem a před členy upírského klanu který po nich za porušení jejich zákona jde, přijíždějí do dalšího z měst, které se stává jejich útočištěm. Naneštěstí pro dvojici je to právě to město, kde to vše před dlouhými desetiletími začalo. Vše se navíc komplikuje v momentě, kdy Clařina dcera Eleanor poznává smrtelně nemocného Franka, díky němuž si uvědomuje, že jí tenhle ten druh života neustále na útěku před všemi už nevyhovuje. A díky její slabé chvilce se jejich plán jak přežít a nenechat se chytit  může spadnout každou chvíli jako domeček z karet.  


Neil Jordan, který má na starosti třeba uznávanou Hru na pláč nebo tematicky podobné Interview s upírem, se v rámci aktuálního Byzantia rozhodl prozkoumat oblast ne nepodobnou právě zmíněným dílům upíří ságy z pera  Stephenie Meyerovové. Právě tady se totiž ukazuje jak moc důležitou roli u relativně jednoduché zápletky hraje zpracování a solidní materiál jak po textové tak po herecké stránce. 

I přes svoji relativní rozvláčněnost a pomalý rozvoj děje, který bude zlomovoým momentem pro spoustu běžných diváků, kteří se zkrátka mohou začít nudit když se nenaladí na stejnou vlnu na jaké snímek s publikem komunikuje, totiž nabízí poměrně slušně celistvý, atmosfericky hutný příběh, který se zaměřuje spíše na emoce a na dopady chování spojeného s tím, když je člověk upír. Nechci tu samozřejmě tvrdit, že je snímek v některém ohledu dokonalý, nicméně po všech těch marketingově vyphotoshopovaných upírech z posledních let je takovýto nádech poněkud klasičtějšího pojetí poněkud vítaná změna, zvláště když přichází v audiovizuálně více než dobře zvládnuté dvouhodince, která nabízí i solidní herecké výkony jako bonus. 

Připočtěte si k tomu solidně podmanivý hudební podkres od Javiera Navaretta a máte nyní v kinech hodně solidní záležitost, která sice nesahá po metách nejvyšších, nicméně i tak se jedná o hodně slušnou atmosferickou záležitost. Výsledný velmi příjemný dojem sice trochu kazí trochu uspěchaný a zbytečně odfláknutý závěr, nicméně i s přihlédnutím k němu mi nezbývá než milovníkům pomalého dramatického děje snímek doporučit.    

Upíří romance teenagerů mohou dopadnout jako úděsná kravina u které se každému rozumně smýšlejícímu člověku otevírá kudla v kapse, nicméně jak dokazuje Byzantium, může to být i překvapivě hutná a mrazivě odtažitá podívaná, která i na ploše dvou hodin dokáže oslovit a přitáhnout. Solidní hudební podkres, parádní audiovizuální stránka a herecké výkony jen trochu kazí zbytečně nezvládnutá koncovka. 

  Koktejl:
30% Upíři
40% Romance
30% Atmosféra 


Byzantium

Drama / Fantasy / Thriller / Horor
Velká Británie / USA / Irsko, 2012, 118 min

Režie: Neil Jordan
Předloha: Moira Buffini (divadelní hra)
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Javier Navarrete
Hrají: Saoirse Ronan, Gemma Arterton, Caleb Landry Jones, Sam Riley, Daniel Mays, Uri Gavriel, Gabriela Marcinková, Warren Brown, Jonny Lee Miller, Tom Hollander, Thure Lindhardt, Jeff Mash, Kate Ashfield, Patricia Loveland, Maria Doyle Kennedy

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 14.11.2013 EEAP Film Distr.
V kinech SR od: 14.11.2013 Magic Box

http://www.csfd.cz/film/304250-byzantium/
http://www.imdb.com/title/tt1531901/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera  Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...