Přeskočit na hlavní obsah

Byzantium [70%]

Upíři prostě letí. Díky sáze, která není potřeba jmenovat, se upíři dostali zase do popředí diváckého zájmu. Nic na tom nemění fakt, že ti třpytící hezounci mají s klaickým pojetím tohoto stvoření pramálo společného. Od čtvrtka se ovšem do českých kin dostal snímek, který se rozhodl dokázat, že romance upíra a člověka v náctiletém podání může fungovat i bez třpytek a mizerných digitálních triků. Do českých kin se dostalo britské drama Byzantium. Stojí za váš čas?


Prostitutka Clara před dvěstě lety porušila staletí trvající koloběh upírského řádu když dar nesmrtelnosti ukradla jednomu ze svých klientů před nosem. Aby na světě nemusela žít takhle sama, zajistila nesmrtelnost za cenu lidské krve i své dceři. Nyní po dlouhých desetiletích co se potloukají na útěku před zákonem a před členy upírského klanu který po nich za porušení jejich zákona jde, přijíždějí do dalšího z měst, které se stává jejich útočištěm. Naneštěstí pro dvojici je to právě to město, kde to vše před dlouhými desetiletími začalo. Vše se navíc komplikuje v momentě, kdy Clařina dcera Eleanor poznává smrtelně nemocného Franka, díky němuž si uvědomuje, že jí tenhle ten druh života neustále na útěku před všemi už nevyhovuje. A díky její slabé chvilce se jejich plán jak přežít a nenechat se chytit  může spadnout každou chvíli jako domeček z karet.  


Neil Jordan, který má na starosti třeba uznávanou Hru na pláč nebo tematicky podobné Interview s upírem, se v rámci aktuálního Byzantia rozhodl prozkoumat oblast ne nepodobnou právě zmíněným dílům upíří ságy z pera  Stephenie Meyerovové. Právě tady se totiž ukazuje jak moc důležitou roli u relativně jednoduché zápletky hraje zpracování a solidní materiál jak po textové tak po herecké stránce. 

I přes svoji relativní rozvláčněnost a pomalý rozvoj děje, který bude zlomovoým momentem pro spoustu běžných diváků, kteří se zkrátka mohou začít nudit když se nenaladí na stejnou vlnu na jaké snímek s publikem komunikuje, totiž nabízí poměrně slušně celistvý, atmosfericky hutný příběh, který se zaměřuje spíše na emoce a na dopady chování spojeného s tím, když je člověk upír. Nechci tu samozřejmě tvrdit, že je snímek v některém ohledu dokonalý, nicméně po všech těch marketingově vyphotoshopovaných upírech z posledních let je takovýto nádech poněkud klasičtějšího pojetí poněkud vítaná změna, zvláště když přichází v audiovizuálně více než dobře zvládnuté dvouhodince, která nabízí i solidní herecké výkony jako bonus. 

Připočtěte si k tomu solidně podmanivý hudební podkres od Javiera Navaretta a máte nyní v kinech hodně solidní záležitost, která sice nesahá po metách nejvyšších, nicméně i tak se jedná o hodně slušnou atmosferickou záležitost. Výsledný velmi příjemný dojem sice trochu kazí trochu uspěchaný a zbytečně odfláknutý závěr, nicméně i s přihlédnutím k němu mi nezbývá než milovníkům pomalého dramatického děje snímek doporučit.    

Upíří romance teenagerů mohou dopadnout jako úděsná kravina u které se každému rozumně smýšlejícímu člověku otevírá kudla v kapse, nicméně jak dokazuje Byzantium, může to být i překvapivě hutná a mrazivě odtažitá podívaná, která i na ploše dvou hodin dokáže oslovit a přitáhnout. Solidní hudební podkres, parádní audiovizuální stránka a herecké výkony jen trochu kazí zbytečně nezvládnutá koncovka. 

  Koktejl:
30% Upíři
40% Romance
30% Atmosféra 


Byzantium

Drama / Fantasy / Thriller / Horor
Velká Británie / USA / Irsko, 2012, 118 min

Režie: Neil Jordan
Předloha: Moira Buffini (divadelní hra)
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Javier Navarrete
Hrají: Saoirse Ronan, Gemma Arterton, Caleb Landry Jones, Sam Riley, Daniel Mays, Uri Gavriel, Gabriela Marcinková, Warren Brown, Jonny Lee Miller, Tom Hollander, Thure Lindhardt, Jeff Mash, Kate Ashfield, Patricia Loveland, Maria Doyle Kennedy

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 14.11.2013 EEAP Film Distr.
V kinech SR od: 14.11.2013 Magic Box

http://www.csfd.cz/film/304250-byzantium/
http://www.imdb.com/title/tt1531901/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

S láskou Vincent | Loving Vincent

Do českých a slovenských kin dorazil před pár dny snímek, který si jen tak s kterýmkoliv snímkem historie nespletete. Film S láskou Vincent pojednávající o posledních momentech života slavného malíře Vincenta Van Gogha je totiž jako vůbec první snímek historie složen kompletně z olejových maleb, které imitují právě styl malíře, o jehož životě tenhle životopisný snímek pojednává. Práci 120 malířů, která vyústila v 65 tisíc maleb rozpohybovaných do netradičního filmu najdete od 25. ledna v nabídce vybraných kin. Má ovšem tenhle snímek co nabídnout za hranicemi ojedinělé vizuální podoby?