Přeskočit na hlavní obsah

Oldboy [50%]

Předělávky to nemají lehké. Většina diváků na ně kouká skrze prsty a zavděčit se jimi je jednoduše náročnější jak s normální novou látkou. I tak jsou ale věcí poměrně častou a bylo jen otázkou času, kdy se svojí amerikanizované verze dočká korejská kultovní klasika Oldboy. Nicméně na začátek tohoto článku by se slušelo říci, že si na ni právě ještě počkáme. Nový Oldboy je totiž jen prachsprostou zbytečnou kopií asijského originálu. A to celkem bolí. 

 Joe Doucett (Josh Brolin) nevede zrovna nejlepší život. V práci se přestává dařit, svojí tříletou dceru nevidí moc často a díky alkoholismu má často konflikty s okolím, především se svojí exmanželkou. Jednoho dne však tyto problémy přebije jeden daleko větší. Někdo jej unesl a uvěznil do cely stylizované do hotelového pokoje ve které tráví dalších dvacet let v téměř naprosté izolaci. Jednoho dne se však probouzí opět na svobodě a má před sebou nelehký úkol. Zjistit, kdo jej uvěznil a proč. Především však musí očistit svoje jméno. Zatímco totiž byl uvězněn, byl neprávem usvědčen na základě falešných důkazů ze znásilnění a vraždy své bývalé manželky. 

O novém Oldboyi se píše poměrně těžko. Není to totiž vyloženě špatný film, nicméně jedná se o rádoby aktualizovanou verzi jedné z mála asijských záležitostí, která je i přes svou relativní divnost snesitelná i pro mě. Nechci tvrdit, že jsem měl od americké verze velká očekávání, nicméně čekal jsem, že když se projektu upsal zrovna takový tvůrce jako Spike Lee a hlavní roli si střihl Josh Brolin, že to bude alespoň nápadité když už nic. A zrovna tu jsem se mýlil. 

Nový Oldboy je čistě přeobsazená amerikanizovaná kopie, která od začátku do konce kopíruje svého předchůdce bez náznaku jakékoliv zásadní invence. Jistě, dočkáte se sice trochu kosmetických změn ve scénáři a menší úpravy celého příběhu který teď záporákovi do úst vkládá poněkud jinačí motivaci jako tomu je u pedchůdce, nicméně tohle nejsou ty změny, které snímek pro věrohodnost v jiné kultuře potřeboval. Výsledkem je tak hned několik místve filmu, které fungují v korejském kontextu, nicméně na americké půdě působí směšně a tak trochu přitažené za vlasy. A to je právě důvod, proč se remaky mají dělat, aby se tyto prostory eliminovaly. No očividně se někde stala chyba.  

Nový Oldboy je jednoznačně průser. Není to vyloženě špatný snímek, nicméně v porovnání s originálem se jedná o zbytečnou výpravu do oblastí bezhlavého přepisu, který ve dvou docela odlišných kulturách jednoduše nefunguje. A nemění na tom nic fakt, že máte solidní herecké výkony, fuckujícího Samuela L. Jacksona,  příjemný hudební doprovod a docela fajn kameru. Kde se odbyde scénář, tam je veškerá snaha marná. Jednoznačné doporučení na závěr: "Dožeňte raději originál." 

Spike Lee a jeo ukázka naprosto zbytečného remaku. Americký Oldboy zklamává hned na několika frontách a nezachrání ho ani solidní kamera, soundtrack a povedené herecké výkony. Tenhle bezhlavý přepis se jednoznačně nevyvedl a je jedním z nejzbytečnějších filmů co jsem za svůj život viděl. Josh Brolin je zabiják, Elizabeth Olsen jen potvrzuje že je kočka, Sharlto Copley magory umí a Samuel fuckuje jak na běžícím pásu, to je ale vše. Lépe uděláte, když sáhnete po originálu.  


Oldboy
(Old Boy)
Thriller / Akční / Drama / Mysteriózní
USA, 2013, 104 min

Režie: Spike Lee
Scénář: Mark Protosevich
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Roque Baños
Hrají: Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Sharlto Copley, Samuel L. Jackson, James Ransone, Lance Reddick, Michael Imperioli, Richard Portnow, Max Casella, Pom Klementieff, Joe Chrest, Ciera Payton, Cinqué Lee, Linda Emond, Philippe Radelet, Dustan Costine, Caitlin Dulany

Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 05.12.2013 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 05.12.2013 Bontonfilm SK

http://www.csfd.cz/film/299315-oldboy/
http://www.imdb.com/title/tt1321511





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.