Přeskočit na hlavní obsah

Muž na laně | The Walk [65%]

Robert Zemeckis sice v posledních více jak deseti letech převážně experimentoval s novými technologiemi, nicméně i tak se jedná o režiséra, který na svět přivedl hity jako Forrest Gump, Trosečník, Honba za diamantem nebo trilogii Návrat do budoucnosti. Díky tomu je potřeba s ním stále počítat a to se rozhodl dokázat filmovou adaptací skutečného příběhu Philippeho Petita, který během rána 7. srpna 1974 strávil 45 minut na laně nataženém mezi právě dokončovanými budovami Světového obchodního centra. Povedl se tento slavný příběh přetavit v další filmové zlato? 
Rodiči nepochopený Philippe (Joseph Gordon-Levitt) se místo pronásledování dráhy řadového zaměstnance ve službách, rozhodne pro přivydělávání kaskadérskými kousky v ulicích Paříže. Od žonglování a několika kabaretních triků se ovšem dostává k provazochodectví, které postupně ovládá jeho život. Tedy poté, co objeví v novinách článek o právě rozestavěných budovách Světového obchodního centra, které Philippemu učarují. Natáhnout mezi ně lano a projít se po něm v tak velké výšce, to chce nejen velké odhodlání ale také kuráž k tomu porušit některé zákony... 


Popravdě mě úplně nenapadá, čím u tohoto filmu začít. Příběh o kaskadérovi, který ve snaze jít si za svým snem provedl jeden z nejriskantnějších triků historie, je poměrně dobře známý. Proto také očekávání dalšího zásadního filmu z dílny světoznámého tvůrce bylo na místě. A to se také do určité míry povedlo. Ať už jsou totiž mé výtky na adresu filmu jakékoliv, pravdou zůstává, že Muž na laně je neskutečně vytříbeně natočeným dramatem muže snažícího se o nemyslitelné. Zvláště, pokud film sledujete ve 3D, kde ona snímaná závrať nabírá úplně nových rozměrů. 

To s čím mám ovšem problém, je vůbec celý výstava příběhu kolem samotného legendárního výstupu mezi dva v té době nejvyšší mrakodrapy na světě. Nechci tu tvrdit, že by příběh kaskadéra a jeho skupiny pomocníků byl nudný nebo nenápaditý, nicméně na ploše něco málo přes dvě hodiny je to přeci jen poněkud zdlouhavé a zbytečně natáhnuté. Herci se přitom snaží, Joseph Gordon-Levitt hraje na max a celé to vypadá jako příjemná dobovka, nicméně se to až docela nepříjemně vleče a ty dvě šedesátiminutovky v kině budou vypadat jako věčnost. Do toho si připočtěte celkem násilné předznamenávání budoucích možných zvratů a pro budoucí rozvoj příběhu důležitých elementů a máte značně adrenalinové osobní drama, které táhne k zemi především jeho snaha jít více do hloubky, než na co samotný film má. Oproti žánrové konkurenci tak docela zaostává a celý příběh podává v poněkud naivní a zjednodušené podobě. Ne že by to bylo zrovna špatné rozhodnutí, od talentu který se na filmu podílel bych ovšem čekal přeci jen o něco víc. 

Zkrátka jde především o to, s čím do filmu jdete a co od něj očekáváte. Další revoluční portrét výrazné osobnosti tentokrát nečekejte. Robert Zemeckis natočil vizuálně líbivý a řemeslně parádní snímek, který jako jeden z mála využívá 3D technologii takovým směrem, že mu to nemůžu mít ani na moment za zlé. Herecká jistota drží tenhle snímek i v momentech, kde se výpravná stránka filmu poněkud kolébá a balancuje na hraně. Nebo laně, že? Pokud tedy čekáte od nového filmu tohoto tvůrce osobitý snímek, rozhodně vás Muž na laně nezklame. Tam kde ovšem zklamává je jakákoliv přidaná hodnota, která by z podobně řemeslně skvěle zvládnuté záležitosti udělala památnou výpravnou filmařskou záležitost. Tak jako tak ovšem tohle dobové drama už jen díky své hravosti stojí za shlédnutí, ideálně na velkém plátně a ve 3D (což je věta, kterou bych nečekal, že někdy řeknu).
Závrať, dvojčata a jeden magor zacházející za hranice myslitelného. Robert Zemeckis natočil řemeslně skvělý snímek, který jako jeden z mála umí ospravedlnit svoji 3D verzi a oslnit i člověka pro kterého je tenhle výdobytek technologie všudypřítomným zlem. Co už se filmu ovšem nedaří tak dobře, je prodat smysluplně a nápaditě samotný příběh.  
 Koktejl: 
50% Riskantní trik
25% Závrať
25% Prvotřídní řemeslo



Muž na laně
(The Walk, Na lane)
Drama / Životopisný / Dobrodružný / Thriller
USA, 2015, 123 min

Režie: Robert Zemeckis
Scénář: Robert Zemeckis, Christopher Browne
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Alan Silvestri
Hrají: Joseph Gordon-Levitt, Charlotte Le Bon, James Badge Dale, Ben Kingsley, Benedict Samuel, Ben Schwartz, Steve Valentine, Sergio Di Zio, Jason Blicker, Nathaly Thibault, Melantha Blackthorne, Clément Sibony, César Domboy, Larry Day, Jason Deline

Mládeži přístupný
Česko V kinech od: 08.10.2015 Falcon
Slovensko V kinech od: 08.10.2015 Itafilm
USA V kinech od: 02.10.2015 Sony Pictures

http://www.csfd.cz/film/367138-muz-na-lane/
http://www.imdb.com/title/tt3488710/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...